Gå til innhold

Jorda rundt tur, valg av speilrefleks og objektiver ?


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal på jorda rundt tur feb 2008. Har nå bestemt meg for å gå over til speilrefleks etter mange år med digitalkamera. Jeg er veldig glad i å ta bilder, men føler ikke mitt gamle kamera dekker mine behov. Jeg har til nå bestemt meg for Canon Eos 400d pga det ligger veldig godt i hånden min, lest litt test og jeg får en fin rabatt på det hos en kompis som jobber på elkjøp :)

 

Jeg har mindre peiling på objektiv, så jeg lurte på om noen kunne gi meg noen hint. Tenkte på en rimelig og funksjonabel telezoom/macro. Kameraet leveres i kit og det følger med Canon 18-55 mm 3,5-5,6 objektiv (3x zoom).

 

Har tittet litt på denne: Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=36874

 

Noen som har erfaringer de kan dele ?

 

På forhånd takk :)

Endret av frodn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på hvordan du skal reise vil jeg si. Er vekt og plass et problem, kan et "superzoom" objektiv være en idé, hvis ikke, kan det være like greit å dele det opp i flere. Mitt personlige favoritt turistobjektiv er 18-200 VR fra Nikon, hvor jeg noen ganger supplerer med et lyssterkt fastobjektiv eller to og en blits i tillegg.

 

Litt mer informasjon om reisemåte og ønsker vil gjøre det enklere å komme med mer målrettede tips.

Lenke til kommentar

Turen går til Cuba, Mexico, Guatemala, Belize, Usa,Kina, Thailand, Laos, Kambodsja og landene rundt der. Avslutter på Sri Lanka. Blir borte 4 mnd. Tenke å kjøpe en skikkelig kameraveske til å ha på skuldra med plass til objektiver. Reisemåte blir fly,buss, båt. Men, fly mellom selve landene.

Lenke til kommentar

Jeg ville hatt en Nikon FM3 sammen med Nikkor 24mm f2.0, 50mm f1.4 og 105mm f2.5 (alternativt 75-150mm f3.5), muligens med en FM2 som backup et sted i sekken sammen med et solid lager av Kodak Tri-X, Portra 160NC/VS og noe Velvia . Men det er vel kanskje bare meg. Uansett- særdeles lite prangende utstyr om du bruker det sammen med en smal no-name skulderrem. Utfordringen ville være å kontinuerlig filmene hjem til deg selv med DHL underveis på turen. Aldri alle eggene i en kurv.

 

Det digitale alternativet ville sikker være en Nikon D40 med 18-200mm AF-S DX VR, selv om jeg grøsser med tanken på byggkvaliteten på begge to. Uansett er det vanskelig å forestille seg en mer kompakt og fleksibel løsning (i alle fall kombinert med SB400 blits og en sigma 30mm f1.4).

 

Jeg vil tro den største utfordringa er å være riktig forberedt med ekstrautstyret: Nok minnnekort, backupløsninger, ekstra batterier, vanntette oppbevaringer, ev. filtre, renseutstyr o.l.

I tillegg tror jeg det er utrolig viktig å være kjent med utstyret sitt, så du bør definetivt kjøpe kamera snarligst, og skyte så mye du overhode kan få gjort i forkant slik at du kjenner mulighetene og begrensningene i utstyret ditt.

 

 

P.S.

Om pris er av mindre betydning er jo Olympus E-3, Nikon D300 og Sony A700 særdeles spennende nyheter som også later til å kunne vise en robusthet som kan være en reddende engel på en slik tur.

Lenke til kommentar
Hei!

Skal på jorda rundt tur feb 2008. Har nå bestemt meg for å gå over til speilrefleks etter mange år med digitalkamera. Jeg er veldig glad i å ta bilder, men føler ikke mitt gamle kamera dekker mine behov. Jeg har til nå bestemt meg for Canon Eos 400d pga det ligger veldig godt i hånden min, lest litt test og jeg får en fin rabatt på det hos en kompis som jobber på elkjøp :)

 

Jeg har mindre peiling på objektiv, så jeg lurte på om noen kunne gi meg noen hint. Tenkte på en rimelig og funksjonabel telezoom/macro. Kameraet leveres i kit og det følger med Canon 18-55 mm 3,5-5,6 objektiv (3x zoom).

 

Har tittet litt på denne: Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=36874

 

Noen som har erfaringer de kan dele ?

 

På forhånd takk :)

 

Sigma 70-300 har gjennomgående fått god kritikk. Men dersom du ønsker å reise enkelt hadde det muligens vært bedre å kjøpe Tamron 18-250 og kombinere dette med et lyssterkt objektiv som f.eks Sigma 30mm f/1.4. Fordelen med Tamron er at den har en ok tele og normalområdet er vesentlig bedre enn på Canons kit-objektiv.

Lenke til kommentar

Canon 400D + Canon EF-S 18-55 IS. Denne kombinasjonen fåes til en god pris hos Japan Photo. I tillegg kan du satse på Canon EF-S 55-250 IS. Begge disse nye billigobjektivene har fått mye bra omtale, og tester bekrefter også at de er meget bra optisk, og ikke glem at de har bildestabilisator.

Lenke til kommentar

I og med at du liker 400D, så er det et godt utgangspunkt. Det er kompakt og ikke for tungt.

 

Men på en slik tur så trenger du god optikk; jeg var på safari i Kenya med dårlig opptikk - og sitter igjen med mange bilder som ikke holder mål. I tillegg til de som er min skyld...

 

Jeg personlig ville satset på en god allround zoom, en kompakt telezoom og et godt fast objektiv

 

Som allround er det to alternativer: Canon 18-55mm IS og Sigma 17-70mm. Førstnevnte er nok best optisk, sigmaen er bedre bygd og dekker noe lengre i teleområdet.

Når det gjelder telezoom, så er Sigmaen som du nevnte et godt alternativ. En annen som kan vurderes er Tamron 55-200mm. Den rekker ikke like langt som Sigma, men er mer kompakt og billigere; dog ikke like god optisk.

Til slutt bør du kjøpe et lyssterkt fast-objektiv som Canon EF 35mm f/2 eller Sigma 30mm f/1.4. Dette bruker du i dårlig lys og når du vil være mer diskret.

 

Sørg for å ha nok batterier (2-3 stk - det finnes mange bra uoriginale) og minnekort. Du bør også sørge for en backup-løsning.

 

Tom

 

edit: småpjusk

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Okei, tror jeg går for Canon Eos 400D kit på japanfoto og Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro`n. Skal innom Usa ganske tidlig på turen, kanskje jeg finner ett objektiv der om jeg ikke er fornøyd. Skal bruke hele januar til å bli kjent med kameraet slik at jeg slipper å lese bruksanvisning når jeg er på tur :) hehe

 

Noen tips til minnekort? tenkte på ett 8 gb og 1 ekstra batteri. Backup lar seg vel gjøre ved å uploade bilder på pc og brenne ut? 'Hørt om flere som har gjort det på den måten.

Endret av frodn
Lenke til kommentar

Om jeg var deg, så hadde jeg sørget for minst 4 stk 2gb-minnekort, og også tatt med noen litt solide bokser du kan sende brente DVD-er i hjemover. Få to kopier av de brente DVD'ene, og send den ene hjem i posten til familie eller en venn - pakket inn i en boks. Den andre tar du med deg. Det er ganske lite sannsynlig at du både mister sekken og at posten ikke kommer frem :)

 

I de fleste land finnes det internettkaféer og fotosjapper som kan brenne DVD av bildene på minnekortene dine. Du er ikke den eneste som reiser med digitalkamera... ;)

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har vurdert det ennå, bør du også kikke på Samsung GX-10 (nærmest identisk med Pentax K10D). Kamera som plasserer seg midt i mellom Nikon D80 og D200 klassemessig, og leverer svært mye for pengene. Værtetning kan være kjekt, selv om objektivet ikke er værtettet. Kit-objektivet er betraktelig bedre bygget enn kit-objektivet til Canon (også IS-utgaven), og yter hederlig optisk. Sammen med f.eks. 50-200 fra Samsung eller Pentax (igjen, akkurat samme med annen logo), har du en flott reisepakke til en rimelig penge. Kamerahuset har sensorstabilisering, så du får bildestabilisator også - selv om du ikke får stabilisert søkerbilde.

Lenke til kommentar
Okei, tror jeg går for Canon Eos 400D kit på japanfoto og Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro`n. Skal innom Usa ganske tidlig på turen, kanskje jeg finner ett objektiv der om jeg ikke er fornøyd. Skal bruke hele januar til å bli kjent med kameraet slik at jeg slipper å lese bruksanvisning når jeg er på tur :) hehe

 

Noen tips til minnekort? tenkte på ett 8 gb og 1 ekstra batteri. Backup lar seg vel gjøre ved å uploade bilder på pc og brenne ut? 'Hørt om flere som har gjort det på den måten.

 

 

Kjøp som sagt heller flere små kort enn ett stort. En harddisk å laste bildene opp på hadde jeg helt sikker hatt med meg på en slik tur. Dersom du ønsker en praktisk innføring i kameraet vil jeg anbefale deg Gary Friedmans bok om 400D http://www.friedmanarchives.com/rebels/index.htm.

Lenke til kommentar
Okei, tror jeg går for Canon Eos 400D kit på japanfoto og Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro`n.

 

Jeg ville valgt Canon EF-S 55-250 IS fremfor Sigma. Fordi det har IS og er bedre optisk med unntak av vignettering, skal vi tro photozone.de:

 

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/si...0_456/index.htm

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/ca...456is/index.htm

 

 

Ellers er Samsung GX-10 som k-ryeng foreslår et interessant alternativ.

Lenke til kommentar
Få to kopier av de brente DVD'ene, og send den ene hjem i posten til familie eller en venn - pakket inn i en boks. Den andre tar du med deg. Det er ganske lite sannsynlig at du både mister sekken og at posten ikke kommer frem
Det som var planen min :) Takker for mange flotte svar.
Lenke til kommentar

Jeg var på en Asia rundt reise i våres, og hadde med 350D pluss et Tamron 17-50 2.8.

Kjøpte et Canon 70-200 F4L i Singapore, pluss et polafilter, noe jeg fikk god bruk for.

 

Ulempen med mitt oppsett var vekten, litt over 2 kilo pluss diverse rask og rusk.

 

Jeg vil anbefale deg å se på et kit men 18-55 IS isteden, det er en mye bedre objektiv.

Og kanskje Canon EF-S 55-250 IS, da har du en meget lett og god pakke.

 

Solblendere er obligatorisk, og polafilter er kjekt, litt plundrete på 18-55 objektivet, men det lar seg gjøre.

 

Hadde med en Vosonic VP8360 meg 80GB som virket hele veien, tok i tillegg backup på dvd der jeg hadde sjansen.

Og rullerte på minnekortene (hadde 4 stk) slik at ved en eventuell diskkrasj ville tapet av bilder vært ganske lite.

Seagate har harddisker med inebygget støtbeskyttelse, kalt G-Force, som skal merke om du mister harddisken og låser da skrivehodet slik at det ikke skader platene.

 

 

Totalt ble det cirka 40GB med bilder på 4 måneder, det meste tatt i RAW.

 

En STOR ulempe med 350/400D er at man ikke kan ta liten JPG og RAW samtidig.

Jeg tok små jpg for å sende familie og venner, og raw for senere bruk, men siden jeg måtte bytte hele tiden hendte det at de beste bildene ble i 2mp jpg.

Veldig irriterende!

 

Pentax K10D kan konvertere raw i kameraet og skrive det på minnekortet, en veldig kjekk funksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...