Gå til innhold

Kompakte julegaver

Anbefalte innlegg

Det eneste ankepunktet jeg har er at i P modus, så må jeg velge mellom makro eller normal AF; og da grensen ligger på rundt 80cm er det litt uheldig. Du kan f.eks ikke ta gode bilder av personene på andre side av bordet - da blir veggen skarp. I AUTO så er det ikke et problem.

Kan spot (vs. multipunkt) AF og en 'manuell' rekomponering etter fokus fikse dette? Manuelle muligheter er jo i utgangspunktet en god ting, men hvis det blir slik at man endre en hel haug med attributter hver gang man vil justere ett av dem kunne man like gjerne brukt manuell modus. 80cm er vel et ganske lite bord, dog :), og man får vel ganske raskt et intuitivt forhold til hvor nærgrensen går hvis man bruker kameraet en del?

I og med at kameraet finner ansiktene, så vil nok ikke "spot" AF hjelpe. Jeg mistenker heller at grensen egentlig ligger nærmere en meter. Da dette er et point&shoot kamera, så kan jeg godt bruke idiot-modus jeg (dvs AUTO).

Og som du sier, man lærer seg etterhvert hva som er styrkene og svakhetene med et slikt kamera.

Tom

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Crop av et kjapt ASR-shot fra et NV8 jeg leker litt med. Opprinnelig undereksponert til 1/3s og justert opp igjen etterpå. Ikke helt ubrukelig til et 13x18 print, eller der omkring. Litt i overkant tydelig forvrenging på vidvinkel trekker ned.

post-12669-1202581834_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Opprett ny...