Gå til innhold

Kompakte julegaver

Anbefalte innlegg

Aetius nå bør du ut på banen og forsvare deg!

Oljens nå synes jeg du skal roe deg ned og oppføre deg som folk! Jeg har intet behov for å forsvare meg, og jeg må be deg om å anlegge en høfligere tone her på forumet.

Jeg vil bare understreke at Samsung stiller i en annen klasse med ca. 60% større bildebrikke og samtidig med 8 mp bare har 0,9 mp mer enn de to andre anbefalte kameraene. Fuji F40 er også i denne klassen. Ut fra det virker det helt utrolig at Ixus 70 og A560 rangeres likt med NV8. Det samme gjelder lik rangering av bildekvalitet for NV8 og A560. Canon må jo ha en signalbehandling og optikk som er helt overlegen Samsung.

Om du har kommet til en annen konklusjon enn vi har, så er det helt greit for oss. Det er faktisk derfor vi viser eksempelbildene, slik at folk kan gjøre seg opp sin egen mening.

Hva testvinnerne overall angår, så legges det vekt på en del forskjellige faktorer, men ikke nødvendigvis de samme eller til samme grad som ved våre vanlige tester. Blant annet vektlegges pris på en helt annen måte enn vi pleier, når vi tester billige potensielle julegaver som dette. I totalvurderinge er f.eks A560 gitt pluss for god optikk og fleksibel batteriløsning, mens andre kameraer har fått pluss for størrelse og design. Slike faktorer kan godt finne på å oppveie for hverandre i totalvurderingen.

Hva bildekvaliteten angår, så skriver du at "Canon må jo ha en signalbehandling og optikk som er helt overlegen Samsung". Dette har lite feste i virkeligheten. Det er for det første ingen som helst grunn til at Canon i sitt billigsegment skulle ha nevneverdig bedre - eller verre - optikk enn Samsung har i sin. For det andre har Samsung tatt et hardt tak i nettopp signalbehandlingen sin i det siste, og produktene deres ser ut til å med dette ha fått forbedret bildekvaliteten en god del. Samsung har slitt med dårlig bildekvalitet tidligere (se blant annet vår test av Samsung NV7 OPS), men ser nå ut til å gjøre det bedre, i alle fall i det rimelige segmentet. Dette er, som du kan lese i testen, og se på bildene, begrunnet på faktiske resultater og vurderinger av bilder - ikke hva som står i spesifikasjonslisten.

Hvilke vurderinger som er gjort mht bildekvalitet syne sjeg for øvrig kommer greit frem av testen, på denne siden: http://www.akam.no/test/digitalkamera/komp...legaver/45420/7

Husk også på at denne testen ikke er tiltenkt vårt vanlige publikum som stort sett utgjør folk med en viss grad av tekniske fotokunnskaper fra før.

F40fd som du nevner er for øvrig ikke med i testen delvis fordi det lå i et høyere prisfelt enn det testen skulle spenne om, og delvis fordi vi ikke fikk fatt i et eksemplar tidsnok. En del slike ting spiller også inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mente ikke å være uhøflig og beklager det hvis du opplever det slik. Jeg synes du bør tåle at jeg ber deg forsvare testen du har utført og at jeg er kritisk til den.

Når jeg skriver Canon må jo ha en signalbehandling og optikk som er helt overlegen Samsung. må du se det i den sammenhengen jeg skriver det i. Jeg mener ikke det, men ut fra deres rangering kan man jo tro det. Forøvrig synes jeg du unnlater å svare på hovedpoenget mitt, at NV8 med sin større brikke stiller i en annen klasse. Ut fra de fremlagte bildeeksemplene i testen synes jeg fortsatt NV8 fremstår som klart best hva bildekvalitet angår. Om dere ikke legger desidert mest vekt på bildekvalitet når dere anbefaler kamera er dere etter min oppfatning ute på glattisen. Jeg får dessverre ikke mere tillit til dere etter ditt svar, heller tvert i mot.

Lenke til kommentar

Selvsagt legger vi mest vekt på bildekvalitet også i benne testen - faktisk dobbelt så mye som de faktorene som ble vektlagt nest mest. Imidlertid vil i en test som denne, rettet mot et annet publikum enn vanlig, nødvendigvis måtte vektlegge brukervennlighet etc noe høyere enn vanlig.

Klasse i denne testen ble definert ut fra pris, ikke brikkestørrelse, og Samsung NV8 er dermed i nøyaktig samme klasse som de fleste andre kameraer i testen.

I testen har vi ikke vist alle testbildene som ble tatt for å vurdere bildekvaliteten - kun et representativt utvalg som vi synes viser leserne hvordan vi har vurdert.

Lenke til kommentar

Du nevner at brukervennlighet har fått høyere score en vanlig. Her har dere gitt NV8 4 stjerner mens ixusen og A560 har fått 3,5.

Uansett om dere har valgt klasse ut fra pris er NV8 i en annen klasse hva brikkestørrelse angår, og jeg synes det er merkelig at A560 med 1/2,5" brikke og 7,1mp oppløsning blir rangert likt i bildekvalitet med NV8 med 1/1,76" brikke, ca. 60 % større brikke, og 8 mp oppløsning. Det stemmer uansett med min teoretiske vurdering om at beste brikkestørrelse/pikselantall har best bildekvalitet, da jeg ut fra bildeeksemplene mener NV8 har klart best bildekvalitet.

Forklar meg gjerne hvorfor A560 får like mange stjerner som NV8 for bildekvalitet. Ellers kunne det vært interessant å ha sett en oversikt over hvordan dere har vektlagt de ulike egenskapene.

Edit: Endret en formulering i en setning.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Jeg er nå en slik amatør som lurer på hva ISO egentlig er etc., og prisen og bildekvaliteten er for meg det aller viktigste og akkurat nå er jo faktisk Ixusn dyrere enn Samsungen i prisguiden. Batteri og minne er vel egentlig en del av pris spørsmålet? Brukervennlighet blir en bonus.

Derfor er slike diskusjoner som dette viktige! Artikkelen sammen med diskusjonen og spesifikasjoner i prisguiden har overbevist meg om at Samsung nv20 var kameraet for meg. Det var ikke engang i testen hehe.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg begge sammenligningstestene av billige kameraer de siste par ukene har vært veldig nyttige. Og dessuten tankevekkende siden et såpass "odde" merke som Samsung hevdet seg i toppen i begge testene.

Det hadde vært fint om dere kunne lagt ut noen flere eksempelbilder tatt med disse kameraene i galleriet.

Er det forresten ikke litt rart at det er såpass vanskelig å få tak i Samsungs kameraer her i landet når man tar i betraktning hvor store de er på annen forbrukerelektronikk?

Ser forresten at den svenske nettbutikken CyberPhoto nettopp har testet søstermodellene NV8, NV15 og NV20 side om side. Riktignok har sistnevnte en tanke større brikke enn de andre (1/1.72" mot 1/1.76") men gir allikevel dårligere bildekvalitet, som forventet. Synes forøvrig de har en pussig, men gledelig praksis med å teste og vurdere kameraene de selv selger. Faktisk er det mange av kameraene de ikke gir sin anbefaling...

Et lite hjertesukk til slutt: Kan ikke noen starte en aksjon for å bli kvitt de idiotiske tommemålene på disse sensorene?

Hvorfor ikke bare oppgi størrelsen som bredde x høyde i millimeter?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
... med 500 kroners forskjell kanskje jeg bare rett og slett går for 12 megapxel versjonen NV20. Ser identisk ut som NV8 med unntak av oppløsningen.

Det er ikke sikkert at 12Mp utgaven vil yte like bra. Med flere Mp så trenger man høyere oppløsning fra opptikken, og det er en rimelig sjanse for at det blir mer støy på høyere ISO. Og 8mp er mer enn nok.

Tom

Æsj ... bestillt allerede. 12Mp er vel ikke dårligere? Jeg kan se for meg at den krever mer av systemet forøvrig, men i bra lys burde vel bildene ha høyere detaljniå?

Jeg fikk NV20 for 2700 kroner inkl. frakt, 2GB, ekstra batteri og etui så det virket som en bra deal.

Har du fått kameraet enda? Og i såfall, hva er konklusjonen?

Tom

Edit: litt

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
... med 500 kroners forskjell kanskje jeg bare rett og slett går for 12 megapxel versjonen NV20. Ser identisk ut som NV8 med unntak av oppløsningen.

Det er ikke sikkert at 12Mp utgaven vil yte like bra. Med flere Mp så trenger man høyere oppløsning fra opptikken, og det er en rimelig sjanse for at det blir mer støy på høyere ISO. Og 8mp er mer enn nok.

Tom

Æsj ... bestillt allerede. 12Mp er vel ikke dårligere? Jeg kan se for meg at den krever mer av systemet forøvrig, men i bra lys burde vel bildene ha høyere detaljniå?

Jeg fikk NV20 for 2700 kroner inkl. frakt, 2GB, ekstra batteri og etui så det virket som en bra deal.

Har du fått kameraet enda? Og i såfall, hva er konklusjonen?

Tom

Edit: litt

Jeg har ikke fått brukt kameraet nok til å konkludere egentlig. Jeg er dessuten knapt en amatør så jeg kan ikke gi noen god teknisk begrunnelse for mine observasjoner.

Det er nok ikke stor forskjell mellom 12 og 8 megapixel versjonen. Jeg leste en svensk artikkel (link fra denne tråden?) som slaktet NV20 og la skylden på for svak bildebehandling i forhold til antall pixler. Men det er vel bare å skru ned antall pixler (eller?).

Jeg kan poste noen eksempler dersom det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke fått brukt kameraet nok til å konkludere egentlig. Jeg er dessuten knapt en amatør så jeg kan ikke gi noen god teknisk begrunnelse for mine observasjoner.

Det enkelste er å teste i svakt lys. Still høy ISO og ta bilde inne om kvelden.

Det er nok ikke stor forskjell mellom 12 og 8 megapixel versjonen. Jeg leste en svensk artikkel (link fra denne tråden?) som slaktet NV20 og la skylden på for svak bildebehandling i forhold til antall pixler. Men det er vel bare å skru ned antall pixler (eller?).

I og med at pikslene er og blir mindre enn 8MP utgaven, vil det dessverre ikke hjelpe.

Jeg kan poste noen eksempler dersom det er ønskelig.

En bilde tatt med ISO 800 om kvelden hadde vært kjekt. F.eks sikt mot en bokhylle.

Tom

Lenke til kommentar

Filene er jo ganske store så jeg hoster dem selv og bare linker til dem så går det av min egen båndvidde.

Utgangspunkt:

Jeg regner med at tekniske detaljer er inkludert i filene (exif eller noe slikt?), men her er instillingene. Hjulet var satt på "P". De to siste bildene er tatt av mitt gamle 4mp Canon Powershot s45.

Autofocus: normal

Flash: off

Size: 12mp

Shot: Single

Metering: Multi

Sharpness: Soft

Effect: Normal

Focus Area: Multi AF

Quality: Super Fine

Timer: 2s

White Balance: Auto

ISO: 800 (Powershot hadde max 400)

Bilde 1: (som utgangspunkt)

Bilde 2: Full optisk zoom (x3)

Bilde 3: 7mp

Bilde 4: 7mp, Full optisk zoom (x3)

Bilde 5: Powershot s45 (ISO 400, 4mp, ingen timer)

Bilde 6: Powershot s45 full optisk zoom

Om scenen:

Dette er ikke ment til å være pene bilder, ei heller skryt av en spennende bokhylle. Fokuser på de fototekniske detaljene vær så snill :)

Bildene er tatt på en trefot med 2 sekunders timer for minst mulig risting av kameraet. Det er ca. 2,5 meter fra linsen til øverst på bokhyllen. Det er noen lamper, med lamperskjerm med 40 watts pærer på i rommet. Solen skinner gjennom et tynt skylag bare en halvtime over horisonten gjennom noen gamle (og litt skitne) gardiner.

Kameraene i prisguiden:

Samsung NV20

Canon Powershot s45

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noen vesentlig forskjell mellom 12mp og 7mp bildene i det hele tatt. Den gamle Canonen har fått litt medfart og virker ikke 100% så det er nok ingen god referanse, men det er nå det jeg har å sammenligne med da. Har ikke kamera på mobilen engang :p

Lenke til kommentar

Da har jeg skaffet meg en NV8 som lomme-kamera og må vel si meg brukbart fornøyd så langt. Den erstatter en Sony DSC-W50 som jeg aldri ble fortrolig med...

Her er et eksempel på ISO 800:

Og her er ISO 3200:

Begge bilder ble tatt med blizt.

Tom

Lenke til kommentar
Kunne du prøve et bilde mot samme bokhyllen med ASR? (Prøv gjerne et program som beholder EXIF-informasjonen når du lagrer utsnittet.)

Her har jeg brukt ASR - å påstå at et ble mislykket er vel dagens understatement.

Kameraet holdt seg på ISO 200 så lukkertiden ble 1s - ikke det jeg hadde ventet.

Tom

PS. EXIF info skal være i bildene. Får de frem her ihvertfall.

Lenke til kommentar

Takk for bildet. EXIF-informasjonen var der, ja. Bare Firefox-pluginet jeg bruker som blir forvirret av måten vedlegg presenteres i forumet.

Det virker å være veldig delte meninger om hvor godt denne multieksponerende ASR-funksjonen til Samsung fungerer. Det kan hende det er en treningssak å holde kameraet stille nok mens prosesseringen av det første bildet foregår, men en 1s eksponering tenker jeg er for mye i alle tilfelle. DPReview har eksempelbilder (fra NV7, dog) på 1/6s (ASR av, ASR på), og om det er representativt for hva man kan oppnå med NV8 (dog med statiske motiver) er det ganske brukbart. Adskillig bedre enn enn en snøstorm-liknende ISO-boost i alle fall.

Lenke til kommentar
Takk for bildet. EXIF-informasjonen var der, ja. Bare Firefox-pluginet jeg bruker som blir forvirret av måten vedlegg presenteres i forumet.

Det virker å være veldig delte meninger om hvor godt denne multieksponerende ASR-funksjonen til Samsung fungerer. Det kan hende det er en treningssak å holde kameraet stille nok mens prosesseringen av det første bildet foregår, men en 1s eksponering tenker jeg er for mye i alle tilfelle. DPReview har eksempelbilder (fra NV7, dog) på 1/6s (ASR av, ASR på), og om det er representativt for hva man kan oppnå med NV8 (dog med statiske motiver) er det ganske brukbart. Adskillig bedre enn enn en snøstorm-liknende ISO-boost i alle fall.

Hadde jeg kunnet stilt ISO på 400 så burde ha hjulpet det også. Nå har jeg en liten gorilla-pod; så det er ikke viktig for meg.

Det eneste ankepunktet jeg har er at i P modus, så må jeg velge mellom makro eller normal AF; og da grensen ligger på rundt 80cm er det litt uheldig. Du kan f.eks ikke ta gode bilder av personene på andre side av bordet - da blir veggen skarp. I AUTO så er det ikke et problem.

Det ser også ut som om jeg har problemer med minnebrikka (edit: SanDisk Ultra II av alle ting!)

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Det eneste ankepunktet jeg har er at i P modus, så må jeg velge mellom makro eller normal AF; og da grensen ligger på rundt 80cm er det litt uheldig. Du kan f.eks ikke ta gode bilder av personene på andre side av bordet - da blir veggen skarp. I AUTO så er det ikke et problem.

Kan spot (vs. multipunkt) AF og en 'manuell' rekomponering etter fokus fikse dette? Manuelle muligheter er jo i utgangspunktet en god ting, men hvis det blir slik at man endre en hel haug med attributter hver gang man vil justere ett av dem kunne man like gjerne brukt manuell modus. 80cm er vel et ganske lite bord, dog :), og man får vel ganske raskt et intuitivt forhold til hvor nærgrensen går hvis man bruker kameraet en del?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...