Darksouled Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Hei! En venn av meg har nylig kjøpt en PC på MPX, og til vår store overraskelse fulgte det ikke med en eneste CD eller DVD med bundlet programvare. Istedet var det opprettet en egen partisjon som inneholdt alle programmene, inkludert Vista Home Basic. Nå er ikke jeg noe jurist, men om man kjøper en datamaskin og derunder en Vista-lisens, har ikke jeg krav på en fysisk kopi av Vista? I følge MPX er det vanlig praksis at kundene selv må brenne ut en fysisk kopi av det som ligger på "backup-partisjonen" om de ønsker det. La oss si at PCen tipper over og harddisken blir ødelagt. Da dekkes jo ingenting av garantien på grunn av uforsvarlig bruk, og om vi da ikke har brent ut backupen har vi jo mistet alle muligheter for reinstallasjon av Vista på en NY disk, og jeg antar at hele maskina da må sendes inn for "klargjøring" på hans regning. Hvor er logikken? Om jeg kjøper ny PC, forventer jeg at det i det MINSTE følger med en CD/DVD med operativsystemet som er installert. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Du har ikke krav på OS på optisk medium, hva du forventer er egentlig ikke relevant. Lenke til kommentar
Darksouled Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Du har ikke krav på OS på optisk medium, hva du forventer er egentlig ikke relevant. Ok, takk for raskt svar. Hadde egentlig ventet noe i den duren. Har du noen referanser til lovverk, artikler etc.? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Kanskje stygt å si, men jeg kan ikke se at det er MPX eller noen andres problem om du ikke gidder å brenne ut backup fra harddisken. Har ikke noen referanser til lovverk på meg, men det er ganske normalt at man ikke får noen innstallasjons dvd/cd med på kjøpet. Det er forøvrig lisensen man betaler for, ikke plata som Vista er brent på. Lenke til kommentar
Darksouled Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Vel, selv har jeg ikke en eneste gang opplevd å ikke få med reinstallasjonsplater. Derfor falt det meg helt naturlig å anta at det var lovpålagt, men ettersom jeg ikke var sikker spurte jeg her, og ettersom jeg trodde at man hadde krav på installasjons-CD/DVD var det ikke et spørsmål om å gidde å svi ut en plate eller ikke, men snarere en prinsippsak. Har alltid sittet igjen med en haug plater når jeg har kjøpt PCer, både spill, drivere, programmer og OS, så når kompisen min kjøper en ny PC og ikke engang får med en tom plate er det klart jeg lurer. Ser ut som om kverulanten i meg må bite i det sure eplet og svi ut backupen selv. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Nå har jeg aldri kjøpt en pc selv med OS ferdig innstallert, så jeg har alltid hatt innstallasjonscd/dvd tigjengelig. Men så skal det sies at jeg også har kjøpt løse komponenter, og da stiller saken seg anneledes. Lenke til kommentar
reor Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Samme erfaringen her også ved kjøp av laptop. Det som irriterer meg mest er at windowsversjonen som var installert ikke var oppgradert. For mitt vedkommende måtte jeg laste ned over 80 sikkerhetsoppgraderinger med laptopens modem før jeg kunne brenne noe backup. Under prosessen mistet man jo linjen noen ganger og jeg er noe i tvil om xp en min er helt frisk. Jeg planlegger å nekte å ta i mot neste nye laptop / Pc hvis sikkerhetsoppdateringene ikke er instalert fra butikk og ønsker synspunkt på dette. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Samme erfaringen her også ved kjøp av laptop. Det som irriterer meg mest er at windowsversjonen som var installert ikke var oppgradert. For mitt vedkommende måtte jeg laste ned over 80 sikkerhetsoppgraderinger med laptopens modem før jeg kunne brenne noe backup. Under prosessen mistet man jo linjen noen ganger og jeg er noe i tvil om xp en min er helt frisk. Jeg planlegger å nekte å ta i mot neste nye laptop / Pc hvis sikkerhetsoppdateringene ikke er instalert fra butikk og ønsker synspunkt på dette. Tror ikke at du får instalert alle sikkerhetsoppgraderingene hos butikken, er jo en ganske tidkrevende prosess. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Jeg planlegger å nekte å ta i mot neste nye laptop / Pc hvis sikkerhetsoppdateringene ikke er instalert fra butikk og ønsker synspunkt på dette. det er ikke butikken som installere OS'en. ( det går sikkert mange uker før PC-en er på plass fra fabrikker ) en gang i måneden er det sikkerhets-/oppdateringer fra microsoft sin siden, så hvis du kjøpe f.e. en pc en uke før/etter oppdateringslansering ( 2e tirsdag i måned for microsoft ) da har man en ikke oppdatert pc. man kan ikke krever at butikken oppdatere PC-en din med oppdateringer, når man kjøper den. lykke til Lenke til kommentar
reor Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 (endret) Jeg kjøpte en Acer Aspire 9412WSMi fra forhandler. Av programpakken som var installert ved overtagelsen av sansynligvis Acer var XP ikke oppdatert. Her manglet ca 80 sikkerhetsoppdateringer jeg måtte foreta selv. Acers egen programvare var ikke oppdatert. Her kjenner jeg foreløbig ikke datoen for oppdateringen. Det var videre installert Lavasofts Ad Aware ved overtagelsen, men versjonen var over ett år gammel. Virusprogrammet som var innstallert var også utgått på dato her ble det installert en helt ny versjon i forbindelse med min oppdatering. Jeg må oppfatte ovennevnte slik at programvaren innstalert av Acer var over ett år gammel da den ble installert på ny laptop. Spørsmålet man kan stille seg er hvor mange år går det før Acer oppdaterer sin programvare som siden installeres i nye Pcer. 1 år 2 år kanske 10 år? Dess lengre produsenten strekker tiden til oppgradering des mer nedlasting faller på uvitende kunde som kanske har behov for laptoppen i full fart i jobbsammenheng.. Hva med de andre produsentene? Er det like gale der også? Taknemmelig for kommentar. Endret 23. desember 2007 av reor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå