Gå til innhold

Israel, annerledes enn andre?


Anbefalte innlegg

Det finnes folk, tulling sosialistene, som mener at NORGE okkupere/driver krig "med" (ikke "i") Afganistan.

Åja, du mener det ikke foregår krig mellom natostyrkene og taliban? Natostyrkene oppholder seg bare på fiendlig territorium og blir beskutt på fra alle kanter, krig? Næææ

Nå skrev han faktisk I Afghanistan, ikke med. Nei, Norge er ikke i krig mot Afghanistan. Man kan sikkert si at man er i krig i Afghanistan, men da på Afghanistans side, mot fienden som er Taliban.

 

 

Men da ser du deg blind på terroristene. Du ser ikke de sivile ( og deres barn ), du ser bare terroristene.

Nå avsporer du diskusjonen, og svarer ikke på det jeg faktisk skriver. Hele poenget er jo at det er terroristene som aktivt går inn for å ofre sine egne sivile. Derfor blir det høyere sivile tap der enn hos Israel, en nasjon som faktisk verdsetter menneskeliv, og som gjør alt i sin makt for å beskytte sine egne sivile. Dette gjør ikke terroristene. Terroristene ofrer gjerne sine egne for å nå målet sitt.

 

Og så blir spørsmålet : Hvor går grensen? Hvor mange sivile, og deres barn må dø, før du *ser* dem igjen.

Spørsmålet er irrelevant, da det ikke er jeg som ofrer disse sivile. Det er terroristene i deres egne rekker som gjør dette. Dette er fint illustrert i denne artikkelen, som du hittil har ignorert fullstendig:

 

http://www.nytimes.com/2006/12/05/world/mi...amp;oref=slogin

 

I krigen i Libanon ble grensen trådd over til gangs, for opinionen. Det nytter ikke å nekte på det.

I krigen i Libanon ble grensen overskredet fordi Hizbollah aktivt prøvde å trekke israelsk ild mot egne sivile. Dette er en taktikk de faktisk har støtte for, i følge en tidligere libanesisk general:

 

"Elias Hanna, a retired Lebanese Army general, said of the Israeli allegations, “Of course there are hidden invisible tunnels, bunkers of missile launchers, bunkers of explosive charges amongst civilians.

 

...

 

Asked whether Hezbollah should be seen as responsible for the deaths of Lebanese civilians in the war, he replied: “Of course Hezbollah is responsible. But these people are ready to sacrifice their lives for Hezbollah. If you tell them, ‘Your relative died,’ they will tell you ‘No, he was a martyr.’ The party’s military preparations from 2000 till 2006 took place in their areas. They were of course done with complete secrecy, but in accordance with the civilians.”"

 

Når, som fakta viser, Hizbollah aktivt går inn for å ofre sine egne for å vinne PR-krigen mot Israel, så er det ikke rart det blir mange sivile tap, og det er heller ikke rart at folk som ikke har fått med seg terroristenes strategi reagerer på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste er enige om at det foregår krig i Afghanistan, ja de kriger mot taliban. Men dette fører fortsatt hele landet i krig.

Hvis du mener at vestens krig mot Taliban fører til krig i landet, da er du en tilhenger av slik fred:

 

 

 

Hva om det er mora din? Vil du kjempe imot dette? Eller, ønsker dere debatt? :!:

 

(SU) delux

Lenke til kommentar
Da må du utrede: Hvorfor det finnes plenty av kuler, ak47 og materialer for rakettmekking?

Eller kommer de, gratis? :hmm:

Du sa jo det selv, smuglervarer...Millitæreaktivister smugler inn våpen ol.

 

De har iallfall ikke mangel på ak47? Fordi ak47 er garantert ikke smugler varer! lol2.gif

Se over.

Så du mener at smuglervarer er gratis? Sist jeg fikk med meg, er at smuglervarer koster mer...

Benektelse er bare dum. Det inkludere "bevisst"-uvissthet.

 

En ting til:

Mangel på matvare finner vi kun i Afrika. Der du ser at barn lider av "kwarchirkor" og "marasmus". (Typisk tegn for mangel av enæring)

Ai Ai Ai, og du snakker om propaganda! "Ingen sulter i Gaza" Det er på tide at du våkner opp.

Et barn, som kaster steiner på soldater og løper for livet, er ikke sulten.

Stop SU usanne propaganda!

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Så du mener at smuglervarer er gratis? Sist jeg fikk med meg, er at smuglervarer koster mer...

Benektelse er bare dum. Det inkludere "bevisst"-uvissthet.

Nå er det slik at nasjoner har finansiert krig og frihetskamp i andre land i andre land igjennom hele den moderne historien. På den måten så blir disse smuglervarene gratis, ja.

Et barn, som kaster steiner på soldater og løper for livet, er ikke sulten.

Hva i allverden underbygger du denne påstanden med? Kan man ikke være sulten uten å være underernært?

Lenke til kommentar
Men da ser du deg blind på terroristene. Du ser ikke de sivile ( og deres barn ), du ser bare terroristene.

 

Nå avsporer du diskusjonen, og svarer ikke på det jeg faktisk skriver. Hele poenget er jo at det er terroristene som aktivt går inn for å ofre sine egne sivile.

 

 

Men så blir spørsmålet : Hvor langt kan man trekke dette. ( Kan man bombe en landsby for å ta ut to batterier med raketter? ) Bringer oss videre til :

 

 

Og så blir spørsmålet : Hvor går grensen? Hvor mange sivile, og deres barn må dø, før du *ser* dem igjen.

 

Spørsmålet er irrelevant, da det ikke er jeg som ofrer disse sivile.

 

Det er irrelevant for deg, som sitter og taster på internett. Men det er ikke irrelevant for dem som har fingeren på avtrekkeren.

 

Hvis det hadde blitt drept dobbelt så mange libanesere i krigen i fjor, ville det for deg vært irrelevant i forhold til denne diskusjonen. Men for Israel ville skaden vært, ikke dobbelt så stor, men betraktelig større.

 

Det Israel gjorde i Libanon fikk millioner av mennesker i Europa og ellers til å rase. Men det gjorde faktisk enda mer, det demoraliserte deres egen hær.

 

 

Når, som fakta viser, Hizbollah aktivt går inn for å ofre sine egne for å vinne PR-krigen mot Israel, så er det ikke rart det blir mange sivile tap, og det er heller ikke rart at folk som ikke har fått med seg terroristenes strategi reagerer på det.

 

Folk fikk med seg dette. Og likevel reagerte de som de gjorde.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Da må du utrede: Hvorfor det finnes plenty av kuler, ak47 og materialer for rakettmekking?

Eller kommer de, gratis? :hmm:

Du sa jo det selv, smuglervarer...Millitæreaktivister smugler inn våpen ol.

 

De har iallfall ikke mangel på ak47? Fordi ak47 er garantert ikke smugler varer! lol2.gif

Se over.

Så du mener at smuglervarer er gratis? Sist jeg fikk med meg, er at smuglervarer koster mer...

Benektelse er bare dum. Det inkludere "bevisst"-uvissthet.

 

Det er jo du som benekter, du påstår at Gazasstripen har mottatt over 600 mill. dollar, og at derfor ingen i Gaza lider av matmangel. Det er jo du som er totalt manipulert.

 

Hvis du mener at vestens krig mot Taliban fører til krig i landet, da er du en tilhenger av slik fred:

 

**

Hva om det er mora din? Vil du kjempe imot dette? Eller, ønsker dere debatt? :!:

 

Jeg mener forsatt at krigen ikke gjør ting så mye bedre, uansett om min mor hadde vært der eller ikke. Og nei, jeg er ikke for taliban, jeg er faktisk sterkt i mot dem. Skal du kalle meg en feig pasifist nå?

Lenke til kommentar
Nå avsporer du diskusjonen, og svarer ikke på det jeg faktisk skriver. Hele poenget er jo at det er terroristene som aktivt går inn for å ofre sine egne sivile.

Men så blir spørsmålet : Hvor langt kan man trekke dette. ( Kan man bombe en landsby for å ta ut to batterier med raketter? )

Hva mener du med "bombe en landsby"? Å bombe to batterier med raketter i en landsby? Tenker du på en spesiell episode? Hva er relevansen for det faktum at grunnen til høyere sivile tap på den ene siden er at denne siden aktivt går inn for å ofre sine egne sivile?

 

Det er irrelevant for deg, som sitter og taster på internett. Men det er ikke irrelevant for dem som har fingeren på avtrekkeren.

Jeg skjønner ikke hva du prøver å si her. Ja, det er irrelevant for meg. Det er Hizbollah, for eksempel, som søker å ofre så mange som mulig av sine egne for å vinne PR-krigen.

 

Hvis det hadde blitt drept dobbelt så mange libanesere i krigen i fjor, ville det for deg vært irrelevant i forhold til denne diskusjonen. Men for Israel ville skaden vært, ikke dobbelt så stor, men betraktelig større.

 

Det Israel gjorde i Libanon fikk millioner av mennesker i Europa og ellers til å rase. Men det gjorde faktisk enda mer, det demoraliserte deres egen hær.

Det er irrelevant for diskusjonen om antall dødstall på begge sider og forklaringen for disse. Det er du som lurte på hvorfor den ene siden hadde større sivile tap enn den andre, og jeg forklarte hvorfor. Tydeligvis liker du ikke forklaringen, siden du prøver å avspore diskusjonen.

 

Leste du denne artikkelen?

 

http://www.nytimes.com/2006/12/05/world/mi...amp;oref=slogin

Lenke til kommentar
Jeg fikk aldri svar på mine kommentarer til antall barn som ble drept :(

 

Kanskje du bør sende en mail til palestinerne og be de gi faen å ta med ungene sine helt frem til frontlinjen. Tror nok tallene hadde falt drastisk da.

 

Greit. Point taken.

 

-----

Pricks :

-----

 

Hva mener du med "bombe en landsby"? Å bombe to batterier med raketter i en landsby? Tenker du på en spesiell episode? Hva er relevansen for det faktum at grunnen til høyere sivile tap på den ene siden er at denne siden aktivt går inn for å ofre sine egne sivile?

 

Det er grenser for hva du kan rettferdiggjøre med denne "formelen". Og dette opplevde Israel i fjor.

 

Regnestykket gikk ikke opp. Rakettene fra Hizbollah fortsatte å komme, og Israel bombet landsby etter landsby, og rakettene fortsatte å komme. Formelen gikk ikke opp. Inntrykket ble at Hizbollah gjemmer seg sikkert blandt sivile, men det er visst de eneste rakettbatteriene som israelerne tar ut. Der hvor det er fullt av sivile.

 

Misforholdet ble for slående.

 

"IDF commander: We fired more than a million cluster bombs in Lebanon

 

By Meron Rappaport

 

"What we did was insane and monstrous, we covered entire towns in cluster bombs," the head of an IDF rocket unit in Lebanon said regarding the use of cluster bombs and phosphorous shells during the war.

 

Quoting his battalion commander, the rocket unit head stated that the IDF fired around 1,800 cluster bombs, containing over 1.2 million cluster bomblets.

 

In addition, soldiers in IDF artillery units testified that the army used phosphorous shells during the war, widely forbidden by international law. According to their claims, the vast majority of said explosive ordinance was fired in the final 10 days of the war."

 

http://www.haaretz.com/hasen/spages/761781.html

 

Leste du denne artikkelen?

 

Ja.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Misforholdet ble for slående.

 

Litt mer om hvordan misforholdet ble for slående :

 

"When Israel answered the Hezbollah raid that captured two soldiers with air strikes on Lebanon's airport, runways, gas stations, lighthouses, bridges, buses, apartment houses, and power plants, we who questioned the wisdom and morality of what Israel was doing were denounced as anti-Israel or anti-Semitic.

 

Turns out we were right. In private, even Israeli army generals were raging that Israel was fighting a stupid, losing war.

 

Ehud Olmert, who gave Chief of Staff Dan Halutz the green light to launch the shock-and-awe air campaign, cannot survive the moral, political, and strategic disaster his country has suffered.

 

While the Israeli air force was hammering Lebanon, Hezbollah rained down 3,000 rockets on Israel and fought off pinprick raids. When the Israeli army, after a month, moved in force against the real enemy, Hezbollah, Israel had already suffered irreparable damage to its reputation as a fighting nation and a moral country.

 

As the war began, Egypt, Saudi Arabia, Jordan, and Bahrain all condemned Hezbollah, as did the Beirut government, for inciting the war. But with Hezbollah's defiant resistance, as Israel smashed up Lebanon, the Arab street rallied to Nasrallah. Arab regimes followed."

 

http://www.antiwar.com/pat/?articleid=9538

 

Her hjalp det ikke å komme med forklaringen : "I krigen i Libanon ble grensen overskredet fordi Hizbollah aktivt prøvde å trekke israelsk ild mot egne sivile."

 

For det forklarte for lite. Misforholdet ble for slående.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Det er jo du som benekter, du påstår at Gazasstripen har mottatt over 600 mill. dollar, og at derfor ingen i Gaza lider av matmangel. Det er jo du som er totalt manipulert.

Totalt manipulert?

"Mat mangel" klagingen startet i juni. Der sto det: "Gaza could face food shortages in 2-4 weeks: U.N."

http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSL206019820070620

 

4 uker har gått, 10 uker har gått, og 20uker har gått. Man må være en "total idiot" å tro at folk har mat mangel i GAZA.

De lever godt og vel.

 

food shortage my ass!

....feig pasifist.....

Det utrolige, er at "ordene" kom ifra deg selv...

Kanskje litt sofa-solidaritet og? Vi kan føre en debatt om det. :thumbs:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det er jo du som benekter, du påstår at Gazasstripen har mottatt over 600 mill. dollar, og at derfor ingen i Gaza lider av matmangel. Det er jo du som er totalt manipulert.

Totalt manipulert?

"Mat mangel" klagingen startet i juni. Der sto det: "Gaza could face food shortages in 2-4 weeks: U.N."

http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSL206019820070620

 

4 uker har gått, 10 uker har gått, og 20uker har gått. Man må være en "total idiot" å tro at folk har mat mangel i GAZA.

De lever godt og vel.

 

Fra din artikkel: "JERUSALEM (Reuters) - The Hamas-held Gaza Strip could start running out of flour, rice, edible oil and other commodities in 2-4 weeks unless Israel reopens the enclave's border crossings, the United Nations said on Wednesday. "

Altså at de vil gå tom for forsyninger etter noen uker, ikke i noen uker. Artikkelen din sier også: "The World Food Programme estimates flour prices have risen 40 percent." noe som understreker mitt tidligere poeng.

 

Det utrolige, er at "ordene" kom ifra deg selv...

Kanskje litt sofa-solidaritet og? Vi kan føre en debatt om det. thumbs.gif

 

? ..hva er det du prøver å si?

Endret av B_G
Lenke til kommentar

Bare for å sitere Dagens Næringsliv, mer eller mindre fritt:

 

Muren gjør at pepsifabrikken i Palestina ikke får kullsyre, dermed får ikke folk jobba. Dermed blir de oppsagt, og de verver seg til Hamas.

 

Desperate folk gjør desperate handlinger, og arbeidsledige folk jobber gjerne for terrorister, skal vi tro DN.

Lenke til kommentar
Det er jo du som benekter, du påstår at Gazasstripen har mottatt over 600 mill. dollar, og at derfor ingen i Gaza lider av matmangel. Det er jo du som er totalt manipulert.

Totalt manipulert?

"Mat mangel" klagingen startet i juni. Der sto det: "Gaza could face food shortages in 2-4 weeks: U.N."

http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSL206019820070620

 

4 uker har gått, 10 uker har gått, og 20uker har gått. Man må være en "total idiot" å tro at folk har mat mangel i GAZA.

De lever godt og vel.

 

Fra din artikkel: "JERUSALEM (Reuters) - The Hamas-held Gaza Strip could start running out of flour, rice, edible oil and other commodities in 2-4 weeks unless Israel reopens the enclave's border crossings, the United Nations said on Wednesday. "

Altså at de vil gå tom for forsyninger etter noen uker, ikke i noen uker. Artikkelen din sier også: "The World Food Programme estimates flour prices have risen 40 percent." noe som understreker mitt tidligere poeng.

 

Gikk de tomt? nop

At prisen går opp.... kunne jeg ikke brydd meg mer.. Samme skjer i Norge... Melk koster idag 15kr vs 6kr i 92

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Gikk de tomt? nop

At prisen går opp.... kunne jeg ikke brydd meg mer.. Samme skjer i Norge... Melk koster idag 15kr vs 6kr i 92

 

Jeg setter spørsmål ved din seriøsitet. Som du leste gikk prisene opp 40%. Og som det også står, lever mange under fattigdomsgrensa. Tror du at 40% prisøkning er overkomlig da? Hvordan er dette sammenlignbart med en prisutvikling i Norge over 10 år?

Lenke til kommentar
Det er jo du som benekter, du påstår at Gazasstripen har mottatt over 600 mill. dollar, og at derfor ingen i Gaza lider av matmangel. Det er jo du som er totalt manipulert.

Totalt manipulert?

"Mat mangel" klagingen startet i juni. Der sto det: "Gaza could face food shortages in 2-4 weeks: U.N."

http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSL206019820070620

 

4 uker har gått, 10 uker har gått, og 20uker har gått. Man må være en "total idiot" å tro at folk har mat mangel i GAZA.

De lever godt og vel.

 

Fra din artikkel: "JERUSALEM (Reuters) - The Hamas-held Gaza Strip could start running out of flour, rice, edible oil and other commodities in 2-4 weeks unless Israel reopens the enclave's border crossings, the United Nations said on Wednesday. "

Altså at de vil gå tom for forsyninger etter noen uker, ikke i noen uker. Artikkelen din sier også: "The World Food Programme estimates flour prices have risen 40 percent." noe som understreker mitt tidligere poeng.

 

Gikk de tomt? nop

At prisen går opp.... kunne jeg ikke brydd meg mer.. Samme skjer i Norge... Melk koster idag 15kr vs 6kr i 92

 

Forskjellen ligger i att gjennomsnittelige inntekten til nordmenn har gått opp i samme takt. Noe jeg antar ikke er tilfellet der nede.

Lenke til kommentar
Gikk de tomt? nop

At prisen går opp.... kunne jeg ikke brydd meg mer.. Samme skjer i Norge... Melk koster idag 15kr vs 6kr i 92

 

Forskjellen ligger i att gjennomsnittelige inntekten til nordmenn har gått opp i samme takt. Noe jeg antar ikke er tilfellet der nede.

Folk tjener ikke dobbelt så mye i år som i 1992. Men konsumprisindeksen har økt med rundt om 30% og lønningene har fulgt nøye deretter. Derimot så ligger mye av forklaringen i prisøkningen på nettopp melk, slik jeg har forstått det, at bønder har mistet subsidier. Derfor er det feil av deg å bruke kun ett produkt når du prater om prisøkning.

 

Allerede ved 10% prisøkning så snakker vi om galopperende inflasjon. Her er kun prisøkningen på hvete angitt med 40% økning men i teorien så er hvete en vare som er veldig holdbar og forholdsvis enkel å produsere. Det er dessverre ikke angitt noe om økningen på ferskvarer som kjøtt og melk.

 

Når det gjelder å fordømme en krig så er det en luksus som kun er unnet de som står på sidelinjen. Til syvende og sist så er det å ta noe fra noen andre med makt uten å kompensere for det grunleggende galt. Det er vanskelig å si hvordan situasjonen hadde vært i området hvis Israel ikke hadde ekspandert territoriet sitt i konflikt med våpenhvilen. Men det rare er at verden ikke la merke til det da palestinerne kun protesterte politisk. Til slutt så hadde de ikke noe annet valg enn å ta til våpen for å forsvare seg og sine bosteder.

 

Slik jeg ser situasjonen der nede så er det Israel som er og har vært den aggresive parten.

Lenke til kommentar
Tror du at 40% prisøkning er overkomlig da? Hvordan er dette sammenlignbart med en prisutvikling i Norge over 10 år?

selvfølgelig... tenk på Zimbawe du...

Hva forventer innbyggere i Gaza? 3,8%i året med daglig qassam?

 

edit: Her snakker vi om MAT MANGEL, og du kommer med inflasjonsindeks.... Snakk om avsporing..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...