Gå til innhold

Israel, annerledes enn andre?


Anbefalte innlegg

Bare lurer på hvorfor alle er så opptatt av at Isreal er "okkupert" av jødene. Da kan man vel bruke samme regel og si at de hvite og sorte som har "okkupert" USA bør reise tilbake, araberene kan reise ut av Nord- og Øst-Afrika og de sorte kan dra seg ut av Sør-Afrika. Skal det være, skal det være. Hva er det med Isreal som provoserer folk så veldig?

 

Araberene er vel ikke de rette til å klage, de har jo strengt tatt "okkupert" mange land de òg, og jødene var faktisk i Israel først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være fordi Israel driver å presser ut et folkeslag for å få plass til "sine egne"? For meg virker dette både rasistisk og/eller facistisk.

 

Kan det være for at Israel akkurat nå går inn i land som er styrt av en fremmed nasjon og tar seg til rette med makt?

 

Kan det være for at Israel kaller folk som forsvarer det de oppfatter som sitt land og sin eiendom som terrorister?

 

Noen som har noen andre teorier?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du har sett de enorme murene de har bygget? Folk som skal besøke familien sin, lege, jobb o.l Må stå hele dagen i stekende sol for å passere. Det er umenskelig! Ingen kvinner, syke eller barn får komme noe raskere igjennom. Når vaktene som står der får spørsmpl om hvorfor de gjør det de gjør, svarer de bare at "de følger bare ordre"

Lenke til kommentar

Men det er viktig at man ikke generaliserer for mye. Så nettop en dokumentar om situasjonen der nede. De viste noen mennesker som oppførte seg helt jævelige, både jøder og palestinere, men også folk som kjempet imot dette skillet på begge sider.

 

Det jeg synes er rart er hvordan FN har godkjent at det skal dannes en stat hvor statsborgerskap bygger 100% på blodet/rase/tro. Jeg skjønner ikke hvordan de kan mene at dette kan være en bra ting!

Lenke til kommentar
så går de jo rundt og tror at de er guds utvalgte folk, hevet over oss andre

 

Det er det dummeste jeg har hørt. De fleste jøder tenker ikke på den måten. Og om man skal si sånt om en religion, bør man si det om alle! Bare se på de syke kristne sektene som finnes rundt omkring...

Lenke til kommentar

Jeg vil tro mye av grunnen er at det har skjedd i nyere tid. Samtidig tjener ikke Israels behandling av palestinere dem til ære. I tillegg er det jo populært å mislike dem, særlig i venstreorienterte miljøer, fordi de er så lette å peke ut om hatmål på grunn av de stadige overgrepene mot flyktninger og flyktningeleire, brutale drap av sivile og klare, vedvarende brudd på fredsavtaler, folkeretten og menneskerettighetene. Den andre siden i konflikten er jo ingen "stat" som kan stilles til ansvar, men flere løse grupperinger og militante organisasjoner. Hadde Palestina vært en sterk stat med indre kontroll og et sterkt militære, hadde det sikkert vært omtrent like populært å hate dem og, uten å være, eller bli beskyldt for å være, en religiøs fanatiker som babler om at "jødene er guds utvalgte folk".

 

leif-red.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Hvorfor det?

Fordi man da kunne peke en anklagende pekefinger på dem og si "Dette har Palestina gjort." Nå blir det mer kritikk som "Dette har en utbrytergruppe fra Hamas gjort, og palestinske myndigheter burde hatt kontroll med dem, men det klarer de ikke på grunn av ressursknapphet, for lite politi og manglende kontroll over palestinske områder.".

Lenke til kommentar

Ja det er det som er så trist. Men folk hadde vel funnet andre ting å krangle om uansett...

Og det hjelper ikke akkurat at det som skal være verdens fredsorganisasjon griper inn og sier "Hei jøder, som plaster på såret at vi alle jagde dere rundt omkring skal dere få litt av dette landet! jag ut alle som bor her, og ikke la noen som ikke er jøder flytte inn"

Good job FN!

Lenke til kommentar
Kan det være fordi Israel driver å presser ut et folkeslag for å få plass til "sine egne"? For meg virker dette både rasistisk og/eller facistisk.

 

Kan det være for at Israel akkurat nå går inn i land som er styrt av en fremmed nasjon og tar seg til rette med makt?

 

Kan det være for at Israel kaller folk som forsvarer det de oppfatter som sitt land og sin eiendom som terrorister?

 

Noen som har noen andre teorier?

 

Israel har tilbudt samtlige som bor/bodde i israel og okkuperte områder statsborgerskap, og Israel består av en 20% arabere på grunn av dette. Over 1.5 millioner arabere i Israel. Og at man kaller "forsvarerne" dine terrorister, er ikke rart når forsvaret består av bombevester på skolebusser og kinoer :)

Lenke til kommentar
Kan det være fordi Israel driver å presser ut et folkeslag for å få plass til "sine egne"? For meg virker dette både rasistisk og/eller facistisk.

 

Kan det være for at Israel akkurat nå går inn i land som er styrt av en fremmed nasjon og tar seg til rette med makt?

 

Kan det være for at Israel kaller folk som forsvarer det de oppfatter som sitt land og sin eiendom som terrorister?

 

Noen som har noen andre teorier?

 

Israel har tilbudt samtlige som bor/bodde i israel og okkuperte områder statsborgerskap, og Israel består av en 20% arabere på grunn av dette. Over 1.5 millioner arabere i Israel. Og at man kaller "forsvarerne" dine terrorister, er ikke rart når forsvaret består av bombevester på skolebusser og kinoer :)

 

Vi kunne sikkert fått tysk borgerskap under 2. vk også ;)

 

De slår til der de kan gjør mest skade, det er ikke så lett når motstanderne har skikkelig arsenal.

Lenke til kommentar
Kan det være fordi Israel driver å presser ut et folkeslag for å få plass til "sine egne"? For meg virker dette både rasistisk og/eller facistisk.

 

Kan det være for at Israel akkurat nå går inn i land som er styrt av en fremmed nasjon og tar seg til rette med makt?

 

Kan det være for at Israel kaller folk som forsvarer det de oppfatter som sitt land og sin eiendom som terrorister?

 

Noen som har noen andre teorier?

 

Israel har tilbudt samtlige som bor/bodde i israel og okkuperte områder statsborgerskap, og Israel består av en 20% arabere på grunn av dette. Over 1.5 millioner arabere i Israel. Og at man kaller "forsvarerne" dine terrorister, er ikke rart når forsvaret består av bombevester på skolebusser og kinoer :)

Jeg forstå ikke hvordan kan folk falle for slik propaganda, i informasjon Norge, at Palestinere lider?

 

Norge donerte 650 millioner kr, av våres skattepenger, direkte til HAMAS! Og likevel lider de av mat mangel!

 

Å ja! De klager på Israelere som holder forsynninger igjen, men FAEN I HELVETE, har de ikke MANGEL på AK 47 og kuler!

Kanskje 649 millioner gikk til våpen?

Lenke til kommentar
Jeg ser dere liker å dra fram hva nordmenn gjorde under andre verdenskrig, men såvidt jeg husker så gikk vel den norske motstandsbevegelsen etter mål direkte knyttet til tysk militærkraft, som f.eks. tungtvannsanlegget, ikke tilfeldige skolebusser.

 

2. vk og målrettede angrepene hang ikke sammen. Det har noe med det å okkupere land og foreslå at de kan få statsborgerskap i den nye staten.

 

 

Tingen er jo at de har ikke samme midlene som det motstanderen har, og da gjør de det som skader mest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...