Gå til innhold

Back to basics - på tide å prøve analogt igen? Med EOS 50E

Anbefalte innlegg

Fikk muligheten til å fotgrafere litt med en Nikon FE for et par uker siden. Når jeg fikk se resultatet, fikk jeg lyst til å fotografere litt analogt igjen. Jeg har utstyr som er greit nok, en Canon EOS 50E som jeg skal bruke med EF 35mm f/2 og Sigma 50mm f/2.8 Makro.

Men i den sammenhengen dukket det opp et par spørsmål.

For det første, hva slags film skal jeg bruke? Føler at det bør være sort/hvitt. ISO 400 kanskje ?

Etter eksponering; hvor er det best å fremkalle filmen? Det jeg helst vil ha er negativer og innscannede kopier på CD i god kvalitet. Alternativt kopier i 10x15cm.

Noen forslag til prosjekter / motiver ?

Tom

Edit: endret tittel så den passer bedre

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine favoritter er:

Kodak Tri-X, T-Max for sort hvitt <- gir meg sterkere kontraster enn f.eks Ilford Delta osv.

Fuji Velvia, Kodak VS100 for lysbilder med punch <- Fuji Provia om du må ha høyere ISO

Fuji Sensia, Kodak Portra NC for bilder med myke toner (f.eks portretter obviously)

For Guds skyld, lever filmen til noen som har peiling- i beste fall noen som kan gjøre det på stedet.

Lenke til kommentar
Mine favoritter er:

Kodak Tri-X, T-Max for sort hvitt <- gir meg sterkere kontraster enn f.eks Ilford Delta osv.

Fuji Velvia, Kodak VS100 for lysbilder med punch <- Fuji Provia om du må ha høyere ISO

Fuji Sensia, Kodak Portra NC for bilder med myke toner (f.eks portretter obviously)

Tri-X er jo en klassiker. T-Max er det en nyere film med mindre korn?

For Guds skyld, lever filmen til noen som har peiling- i beste fall noen som kan gjøre det på stedet.

Og hvor finner jeg de. Bor i Sandvika, så jeg bør vel lete i Oslo.

Tom

Lenke til kommentar

Og hvor finner jeg de. Bor i Sandvika, så jeg bør vel lete i Oslo.

Fotohuset på Karl Johan er et hett tips. Så kan du hilse på en gammel kjenning herfra i samme slengen ;o)
Lenke til kommentar

Hvis du skal fremkalle på labb, hvorfor ikke bare bruke CN400 (eller noe sånt) til svarthvit. Altså C41 svarthvitt-film, det er en god ISO 400 film. Det er ikke nødvendig å være purist å bruke ordinær Svarhvitt-film, da det er få labber som framkaller slikt og den passer best til egen eksprimering.

Lenke til kommentar

Jeg liker nå å bruke skikkelig sort hvitt film når man først skal ta seg bryet.

Alternativt kan du jo uansett bruke fargefilm og bruke den finfine B&W adjustmenlayer saken i Photoshop.

Her er en fin lenke til en sammenligning mellom 12 ulike S/H filmer

Som du ser ligger i alle fall Tri-X og T-Max 400 rett i kontrastområdet som jeg foretrekker.

Jeg lenker også til noen av bildene jeg har tatt med nevnte filmtyper:

Kodak S/H

Lenke til kommentar

Tror jeg kjøper en Tri-X 400 og en CN400, så kan jeg se hva som passer best.

Er det noen som har erfaring med EOS 50E, og kan gi noen tips? Når jeg brukte det, var det som snapshot kamera i P. Skal som sagt bruke det i Av og muligens M. Har også slått av øyestyrt fokus - det synes jeg var noe tøv.

Tom

Lenke til kommentar

Alternativt kan du jo uansett bruke fargefilm og bruke den finfine B&W adjustmenlayer saken i Photoshop.

Som du ser ligger i alle fall Tri-X og T-Max 400 rett i kontrastområdet som jeg foretrekker.

Kodak S/H

Takk for linkene. Fine bilder.

Som allerede nevnt, så har jeg funnet ut et par sort/hvit filmer jeg skal prøve ut. Jeg synes det passer med s/h på denne tiden av året.

Jeg er ferdig med slides, eller så hadde jeg tatt en runde med Velvia.

Du nevnte et par myke fargefilmer i en tidligere post; men jeg er ingen portrett-fotograf, så har du noen forslag til mer spenstige fargefilmer?

Og som siste spørsmål - det finnes en del s/h filmer som kan fremkalles i E-6; er det noen vits? Går man til en skillelig lab så fremkaller jo de TriX osv.

Tom

edit: as ususal

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Kodak S/H

Hehe jeg bruker kun ordentlig svarthvit film jeg også, men framkaller den selv. For meg er det liten vits i å drive med svarthvit filmfoto hvis man ikke framkaller selv, da man kan gjøre tilpasninger i alle ender. Feks eksponere ISO 100 film som ISO 50 og framkalle de med 8 ganger så høy utlbanding som opskriften og 8 ganger så lang tid, nesten uten agitasjon osv. for å få ønsket resultat.

Lenke til kommentar
Hehe jeg bruker kun ordentlig svarthvit film jeg også, men framkaller den selv. For meg er det liten vits i å drive med svarthvit filmfoto hvis man ikke framkaller selv, da man kan gjøre tilpasninger i alle ender. Feks eksponere ISO 100 film som ISO 50 og framkalle de med 8 ganger så høy utlbanding som opskriften og 8 ganger så lang tid, nesten uten agitasjon osv. for å få ønsket resultat.

Jeg forstår deg godt- det er sikkert noe vi alle burde være mer gjennom.

For min del går det mye på latskap og en viss tillit til at det finnes mennesker som gjør det så meget bedre enn meg selv. Dessuten er det fritt frem for å justere fremkallingen, i alle fall på farvelabben jeg bruker. Det går nesten ikke en eneste rull som jeg fremkaller helt normalt.

Tomsi:

Portra 160 og 400 VC (Vivid Color, mao IKKE NC) kan være en fin erstatning om du ønsker deg litt mer knall i fargene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...