hegelover Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 http://forbruker.no/jobbogstudier/studier/article1199780.ece "...Vil du bli lege, veterinær, tannlege, dyrepleier, farmasøyt eller ernæringsfysiolog/kostholdsekspert? Da bør du i så fall sanke inn alle mulige realfagspoeng og alderspoeng, ta opp ekstra fag som privatist og selvfølgelig ha 6 i alle fag fra videregående..." Er dette overdrevet, eller realitet? Kom over denne siden , jeg er lysten på å bli ernæringsfysiolog, men så kommer skepsisen...Det ser jo nærmest umulig å komme inn på??!! Må jo ha 6 i alle fag omtrent eller? Går det an å komme inn med la oss si ca 5,5 i snitt? Lenke til kommentar
illmatic. Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 http://forbruker.no/jobbogstudier/studier/article1199780.ece "...Vil du bli lege, veterinær, tannlege, dyrepleier, farmasøyt eller ernæringsfysiolog/kostholdsekspert? Da bør du i så fall sanke inn alle mulige realfagspoeng og alderspoeng, ta opp ekstra fag som privatist og selvfølgelig ha 6 i alle fag fra videregående..." Er dette overdrevet, eller realitet? Kom over denne siden , jeg er lysten på å bli ernæringsfysiolog, men så kommer skepsisen...Det ser jo nærmest umulig å komme inn på??!! Må jo ha 6 i alle fag omtrent eller? Går det an å komme inn med la oss si ca 5,5 i snitt? Det er vel ganske likt snitt som medisin, så det er ganske så vanskelig å komme inn på dette studiet ja Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Kom over denne siden , jeg er lysten på å bli ernæringsfysiolog, men så kommer skepsisen...Det ser jo nærmest umulig å komme inn på??!! Må jo ha 6 i alle fag omtrent eller? Går det an å komme inn med la oss si ca 5,5 i snitt? Hvis du har 5.5 i snitt så regner jeg med at du er smart nok til å skjønne at ordinærgrensene innebærer ekstrapoeng som alders- og høgskole/militærpoeng. Har du i tillegg fordypt deg i realfag på allmenn så får du enda flere poeng. Primærgrensen på UiO var i år 59.8 på ernæringslinjen, det vil si at du kommer inn med lavere snitt enn 5.5 så lenge du har nok realfagspoeng. Ordinærgrensen var 68.7. Det vil si at søkerne der har en del alderspoeng og kanskje også poeng fra høgskole eller militæret, i tillegg til gode karakterer fra vgs. Du får alderspoeng fra du er 20 til det år du fyller 25, det vil si maks 10 stk. For et år på høgskole eller i militæret så får du 3 poeng. Det vil si at du kan få opptil 13 ekstrapoeng foruten det du kan få av fordypningspoeng på skolen. Husker jeg ikke helt feil er 7 det maksimale antallet, noe som gjør at du kan få opp til 20 poeng totalt. Ergo vil en person med 5.5 i snitt kunne ha opptil 75 poeng å slå i bordet med og dermed kan velge og vrake i samtlige studier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå