Gå til innhold

Bøker for en som liker The hitchhikers guide :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poenget er ikke å finne en kloning av Douglas Adams kjente bok men noe i samme stil eller rett og slett noe helt annet, men som en hitchikers guide fan vil sette pris på.

Skjønner dere hva jeg mener?

Kom med anbefalinger :)

Det er julegave til min onkel.

Liker han mest humor, eller liker han mest sci-fi?

Ikke mange andre enn Douglas Adams som har blandet de to sjanerne så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt har et perfekt svar for en gangs skyld :)

Terry Pratchett

Jeg er en gigantisk fan av Douglas Adams (og kanskje rundt alderen til din onkel? 38 år) og trodde ikke at det var mulig å finne noen liknende humor eller tilsvarende "setting" og kvalitet uten å være en etterligning.

Tilfeldigvis kom jeg over Terry Pratchett gjennom en kamerat og satt i gang å lese. Mitt første inntrykk var at humoren var utrolig lik, så jeg tenkte for meg selv at det var for litt etterligning å regne. Men etter å ha lest 50 sider så forstod jeg at dette var en "egen" humor og en annen "setting" i mere fantasy sjangeren.

Jeg ble hektet ettersom Pratchett skriver akkurat like godt som Douglas Adams, og samtidig fyller det humor-tomrommet som er igjen etter ham. Det er også en veldig lang serie bøker i den samme "verdenen" som kalles "Discworld", noe som gjør det morsomt å begynne å lese. Som en lang god TV-serie - bare med Douglas Adams kvalitet.

Hvis du vil han skal begynne på begynnelsen av "Discworld" serien (det er ikke nødvendig) så ville jeg kjøpt de par første bøkene i softback (billig):

1 - "The Colour Of Magic"

2 - "The Light Fantastic"

3 - Og så videre

Håper din onkel får litt Pratchett til jul - og håper du leser litt av det også :)

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
Spørsmålet ditt har et perfekt svar for en gangs skyld :)

Terry Pratchett

Jeg er en gigantisk fan av Douglas Adams (og kanskje rundt alderen til din onkel? 38 år) og trodde ikke at det var mulig å finne noen liknende humor eller tilsvarende "setting" og kvalitet uten å være en etterligning.

Tilfeldigvis kom jeg over Terry Pratchett gjennom en kamerat og satt i gang å lese. Mitt første inntrykk var at humoren var utrolig lik, så jeg tenkte for meg selv at det var for litt etterligning å regne. Men etter å ha lest 50 sider så forstod jeg at dette var en "egen" humor og en annen "setting" i mere fantasy sjangeren.

Jeg ble hektet ettersom Pratchett skriver akkurat like godt som Douglas Adams, og samtidig fyller det humor-tomrommet som er igjen etter ham. Det er også en veldig lang serie bøker i den samme "verdenen" som kalles "Discworld", noe som gjør det morsomt å begynne å lese. Som en lang god TV-serie - bare med Douglas Adams kvalitet.

Hvis du vil han skal begynne på begynnelsen av "Discworld" serien (det er ikke nødvendig) så ville jeg kjøpt de par første bøkene i softback (billig):

1 - "The Colour Of Magic"

2 - "The Light Fantastic"

3 - Og så videre

Håper din onkel får litt Pratchett til jul - og håper du leser litt av det også :)

Hilsen meg.

Perfekt! :) Finnes det en bok med alle bøkene til en overkommelig pris? Bla på bokkilden.no? Jeg finner ikke.

Spørs om jeg ikke må lese disse selv også.

Lenke til kommentar

Hah, tvilsomt at en finner alle 36 bøkene i en perm, men en får de veldig rimelig i Paperback gjennom Amazon.com. De nyere bøkene finner en vel hos lokale bokhandler i Hardcover, husker jeg kjøpte en slik til min søster i fjor. Men det er nok greit å lese de første bøkene først for å få en "innføring" i den morsomme verdenen Pratchett har skapt slik at en kan fange eventuelle referanser senere i serien.

Discworldserien er egentlig å anbefale alle som liker fantasy og god britisk humor.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

For the record: Terry Pratchett har også skrevet litt sci-fi. Bøkene "Strata" og "Dark Side of the Sun" er i en helt annen, men kanskje like snål, setting enn Discworld. Hvis du liker Discworld, så kan du også prøve deg på Johnny-bøkene til T.P. også. De er litt mørkere, satt til England på 80-tallet, men også veldig bra.

Kan også anbefale Robert Rankin. Ikke bare scifi, men litt miks av scifi / fantasy / humor / satire. http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Rankin

Ellers er det vanskelig å gå feil med Neil Gaimann, særlig "Neverwhere" og "American Gods". Liker også Stephen Brust, ville mest anbefalt "To Reign in Hell". Taltos-bøkene er ren fantasy (og veldig bra), "Cowboy Feng (...)" mer sci-fi og et par av resterende litt sære. (Anbefaler ikke Freedom & Necessity ) http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Brust

Lenke til kommentar

Kjøpte Mort i Discworld serien jeg. :)

Mest pga at den var den boka som hadde den raskeste leveringstiden fra bokkilden siden jeg var litt sent ute med julegaven. Var to bøker før i serien, men det virket som om det ikke var nødvendig å ha lest de andre.

Den så svært artig ut, håper han blir fornøyd :)

Lenke til kommentar

Første jeg tenkte når jeg så posten din var Terry Pratchett sine Discworld-bøker ja.

De trenger ikke leses kronologisk i det hele tatt. Det er små referanser til andre bøker nå og da, men ikke noe du taper på. Nytter nesten ikke å lese DW-bøker på senga før man skal legge seg, for man ligger og småflirer hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig i at man ikke trenger å lese DW-bøkene i kronologisk rekkefølge. Siden en del av bøkene er gruppert ut fra forskjellige karakterer (heksene, Night watch og Wizards), så er det greit å lese bøkene innefor disse grupperingene i noenlunde riktig rekkefølge. Men i så måte er Mort ganske safe, siden den kommer tidlig i serien og de tre tidligere bøkene ikke er altfor viktige å ha lest før den. (Dessuten synes jeg Mort er artigere enn både The Light Fantastic og The Colour of Magic.)

Lenke til kommentar
Jeg er litt uenig i at man ikke trenger å lese DW-bøkene i kronologisk rekkefølge. Siden en del av bøkene er gruppert ut fra forskjellige karakterer (heksene, Night watch og Wizards), så er det greit å lese bøkene innefor disse grupperingene i noenlunde riktig rekkefølge. Men i så måte er Mort ganske safe, siden den kommer tidlig i serien og de tre tidligere bøkene ikke er altfor viktige å ha lest før den. (Dessuten synes jeg Mort er artigere enn både The Light Fantastic og The Colour of Magic.)

Var akkurat det jeg kom frem til etter å ha lest litt rundt på nettet + at det var kortere leveringstid. Så min Onkel fikk den akkuart til jul. Han var også storfornøyd med bokvalget mitt.

Så da er jeg glad :) Skal begynne på bøkene selv også. Men da starter jeg med første bok.

Lenke til kommentar

En nyutgivelse av DW-bøkene har 3 og tre bøker i samme hardperm, sånn at de blir trilogier som omhandler en spesiell karakter eller ting. F.eks. Rincewind Trilogy, Witches trilogy, Death Trilogy, Gods trilogy osv. Det er veldig greit å starte med istedet for å kjøpe 40 små paperbacks.

Lenke til kommentar

Man bør ha lest The Light Fantastic før man begynner på Mort synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Man bør ha lest The Light Fantastic før man begynner på Mort synes nå jeg.

Enig (håper ikke dette er spam)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...