Isbilen Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Man kan dessverre ikke mønstre på første og beste fraktskip lenger, slik man kunne før i tiden. Likevel kunne jeg kanskje tenke meg å prøve meg som sjømann før jeg slår meg til ro. Siden jeg ikke har satset på en maritim utdannelse lurer jeg på hva som skal til for at jeg kan få meg en eller annen jobb som tar meg ut på de syv hav (eller i det minste en svipp ut i nordsjøbassenget). Lenke til kommentar
DiDaDi Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Se litt på http://www.ikkeforalle.no/ der er det en del info. Du må nok ha en utdanning innenfor relevante fagområder for å få jobb, hvis du ikke er veldig heldig og ordner deg på andre måter. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Så lenge målet bere er å komme på båt er mulighetene mange, men ikke regn med "krem" jobber. Vet en del av de som er på fiske tjener veldig bra,men er nok et slit....... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Tenkte meg bare til sjøs en liten tur, et år eller to, trenger ingen kremjobb, men fiske tror jeg er uaktuelt. Tør knapt å lirke en makrell av kroken. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hurtigruten er en fantastisk arbeidsplass. Gå på hurtigruten.no og se jeg finner stadig at de trenger folk. Det eneste de krever er sånn sikkerhetskurs på sjø og hvis du har det (koster 15000) kan du også jobbe på ferger og lokale båter i Norge Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Bra tips. Takker. Kanskje jeg kan mase meg til å få Nav til å spandere det på meg hvis jeg er heldig. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Hurtigruten er en fantastisk arbeidsplass. Gå på hurtigruten.no og se jeg finner stadig at de trenger folk. Det eneste de krever er sånn sikkerhetskurs på sjø og hvis du har det (koster 15000) kan du også jobbe på ferger og lokale båter i Norge Om du har STWC 60 eller 80 sikkerhetskurs, kan du jobbe overalt til sjøs. Da dette et sikkerthetskurs og ikke en "utdannelse", kan du mønstre på som lettmatros. Men til trådstarter: Jeg råder deg sterkt til å jobbe som mer spennende enn Hurtigruta, da dette er VELDIG kjedelige og repetive jobber. For det meste fortøyning, stuing av last og kundebehandling. Dette er da virkelig ikke hva jeg vil kalle en jobb til sjøs, om jeg får ytre min egne mening. Selv mener jeg at du bør søke på en såkalt shuttle-tanker (kommer til hva det er lenger nede). Da dette er en morsom og fin jobb, i tillegg til at du får reist noen steder. Ikke så stort utvalg av fine havner, men artige turer med artig mannskap. En shuttle-tanker laster olje i nordsjøen og frakter den til diverse havner. - Prinsippene kan du finne på nettet. Du kan høre med Knutsen O.A.S eller Teekay for litt mer informasjon. Disse har da totalt litt over 70 shuttle-tankere til sammen og det er nok av plasser å ta av. - Om du får de rette kurs. En annen ting på tampen: Når du kontakter NAV, trenger du både sikkerhetskurs og tankerman. - Dette er to krav for å mønstre på oljetankere nå til dags. Her har du et bilde av shuttle-tankeren jeg er ombord på. Da ønsker jeg deg lykke til med søkingen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2007 Åssen kompetanse har du, Hylo? Lenke til kommentar
parleur Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Hurtigruten er en fantastisk arbeidsplass. Gå på hurtigruten.no og se jeg finner stadig at de trenger folk. Det eneste de krever er sånn sikkerhetskurs på sjø og hvis du har det (koster 15000) kan du også jobbe på ferger og lokale båter i Norge Om du har STWC 60 eller 80 sikkerhetskurs, kan du jobbe overalt til sjøs. Da dette et sikkerthetskurs og ikke en "utdannelse", kan du mønstre på som lettmatros. Men til trådstarter: Jeg råder deg sterkt til å jobbe som mer spennende enn Hurtigruta, da dette er VELDIG kjedelige og repetive jobber. For det meste fortøyning, stuing av last og kundebehandling. Dette er da virkelig ikke hva jeg vil kalle en jobb til sjøs, om jeg får ytre min egne mening. Selv mener jeg at du bør søke på en såkalt shuttle-tanker (kommer til hva det er lenger nede). Da dette er en morsom og fin jobb, i tillegg til at du får reist noen steder. Ikke så stort utvalg av fine havner, men artige turer med artig mannskap. En shuttle-tanker laster olje i nordsjøen og frakter den til diverse havner. - Prinsippene kan du finne på nettet. Du kan høre med Knutsen O.A.S eller Teekay for litt mer informasjon. Disse har da totalt litt over 70 shuttle-tankere til sammen og det er nok av plasser å ta av. - Om du får de rette kurs. En annen ting på tampen: Når du kontakter NAV, trenger du både sikkerhetskurs og tankerman. - Dette er to krav for å mønstre på oljetankere nå til dags. Her har du et bilde av shuttle-tankeren jeg er ombord på. Da ønsker jeg deg lykke til med søkingen. Spennende! Noen som vet hva lønnen ligger på? Under/over gjennomsnitt? Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Lønnen kommer helt ann på hva du har av utdannelse, men er du på bunnen av "stigen" får du nok minstelønn. Men er du heldig kan du gjøre det knall bra på fiske om det er pengene du er mest ute etter. men det avhenger helt av fangsten og hvordan rederiet lønner. Som Matros lærling hadde jeg selv rett under 23.000 i mnd i 1999(som var 80% av full lønn), men regner med at lønnen har steget en del siden da. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Åssen kompetanse har du, Hylo? Her tillater en gammel værbitt sjøulk seg å blade seg inn! Hylo er som seg hør og bør en oppkommende ulk, så klart på fylla, så svaret kan komme, men kan like gjerne fordufte. Sist jeg traff krabaten mener jeg å huske at han utdannet seg som sjøoffiser, nærmere bestemt Styrmann. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Spennende! Noen som vet hva lønnen ligger på? Under/over gjennomsnitt? Skal vi se. http://www.sjomannsforbundet.no/ - Her kan du lese om lønn osv. Til Pencilcase: Styrmann er jeg ei, men deckhand jeg blei. Er en O/S som står for ordinary seaman/farer. ...en meget bakfull O/S... Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) _________ Endret 16. juni 2010 av The Idanator Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 (endret) ______ Endret 16. juni 2010 av The Idanator Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Syns du skal bli sjømann Andreas! Hadde funka bra, men slenger meg på det at Hurtigruta ikke er tingen for deg. Hvis du ikke har en indre drøm om å bli vaskedame eller stuepike. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Spørsmål ang. sommerjobb til sjøs: Er det mulig for meg å skaffe meg sommerjobb på ei lita ferje som går innenriks, uten STCW? Jeg har erfaring fra skipsfart, da jeg har vært et år ombord på ex.Ragnvald Jarl, og jeg har en to 6-ere i PFO4106, som er hentet fra læreplan for VG2 Maritime Fag og VG3 Matrosfaget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå