Gå til innhold

Intervju med Kazunori Yamauchi (GT utvikler)


UrgeLoL

Anbefalte innlegg

well, there you have it...x360 er ikkje laget for fullHD..GT sjefen har jo sagt det så då Må det jo vere sant..

 

x360 er rett og slett ein underlegen konsoll..:D elsker sånne intervju..:)

 

fyren har ikkje tatt ferie på 15 år..:D

 

det er sånne personer som må til for å lage gode spill..forza2 er eit fantastisk bilspill, men det mangler feelingen, sjela til GT serien..sjølv om det er 10 ganger simplare enn FM2..rett og slett pga det geniet som styrer produksjonen..:D

 

Nå skal ikke jeg blande meg inn for mye, men hva i huleste du mener med "sjela til GT serien"? Hvordan kan et spill som prøver å være realistisk på alle måter, og som ikke har noen slags historie eller atmosfære annen enn den du finner rett utenfor døra, ha noe særlig sjel?

 

Sorry for å si det, men slikt føles som fanboy snakk. Svar gjerne på PM, eller ikke i det hele tatt,er redd dette kan eskalere til noe skummelt..

(Men må si meninga mi for det om.. Klarer ikke la være)

 

EDIT: Hvis du f.eks mener hvordan selve kjørefølelsen er, så kan jeg forstå deg.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det samme er det også med racing. Det er ikke slik at man får en liten skrape eller bulk når man dulter borti. I virkelighetens verden er det slutt i det øyeblikket.

 

I så fall kan jeg anbefale deg å skaffe deg kabeltv eller parabolantenne. Sjekk ut WTCC og annen banekjøring. Mye små og store bulker og skraper der. Faktisk dulter de borti ganske mye, og gjett hva? Det er ikke totalhavari. Selv i F-1 som er en noget ekstrem klasse, har de en pit som reparerer skadet karosseri! Hvem skulle trodd det hva? Selv der er det ikke totalhavari selv ved minste kontakt. Utrolig men sant altså :ph34r: Tror du meg ikke, så må du som sagt følge litt med på ekte racing ;)

Lenke til kommentar
well, there you have it...x360 er ikkje laget for fullHD..GT sjefen har jo sagt det så då Må det jo vere sant..

 

x360 er rett og slett ein underlegen konsoll..:D elsker sånne intervju..:)

 

fyren har ikkje tatt ferie på 15 år..:D

 

det er sånne personer som må til for å lage gode spill..forza2 er eit fantastisk bilspill, men det mangler feelingen, sjela til GT serien..sjølv om det er 10 ganger simplare enn FM2..rett og slett pga det geniet som styrer produksjonen..:D

 

Nå skal ikke jeg blande meg inn for mye, men hva i huleste du mener med "sjela til GT serien"? Hvordan kan et spill som prøver å være realistisk på alle måter, og som ikke har noen slags historie eller atmosfære annen enn den du finner rett utenfor døra, ha noe særlig sjel?

 

Sorry for å si det, men slikt føles som fanboy snakk. Svar gjerne på PM, eller ikke i det hele tatt,er redd dette kan eskalere til noe skummelt..

(Men må si meninga mi for det om.. Klarer ikke la være)

 

 

EDIT: Hvis du f.eks mener hvordan selve kjørefølelsen er, så kan jeg forstå deg.

 

hæ..fanb..? ehhææ..uff nei...

 

go jul.:)

Endret av _KroSjefen_
Lenke til kommentar
Det samme er det også med racing. Det er ikke slik at man får en liten skrape eller bulk når man dulter borti. I virkelighetens verden er det slutt i det øyeblikket.

 

I så fall kan jeg anbefale deg å skaffe deg kabeltv eller parabolantenne. Sjekk ut WTCC og annen banekjøring. Mye små og store bulker og skraper der. Faktisk dulter de borti ganske mye, og gjett hva? Det er ikke totalhavari. Selv i F-1 som er en noget ekstrem klasse, har de en pit som reparerer skadet karosseri! Hvem skulle trodd det hva? Selv der er det ikke totalhavari selv ved minste kontakt. Utrolig men sant altså :ph34r: Tror du meg ikke, så må du som sagt følge litt med på ekte racing ;)

 

Så det du sier er at skade modelleringen i Forza 2 og andre lignende bilspill er realistisk så lenge man har ekstremt lav fart, under 20 km/t eller såvidt er borti hverandre. Hmm merkelig eksempel.. Har sett ganske mye Formula 1, men kan aldri huske at biler har pittet inn for rette opp karosseriet. Har sett at de har vært inne for å bytte front og bakvinge.

 

Og det du også må skjønne er at man i mange bilspill, blant annet Gran Turismo snakker om vanlige personbiler og en del racing biler. En vanlig personbil har ikke sjangs å tåle like mye skade som en WTCC bil o.l. En liten treff fra en annen bil ved ett av forhjulene kan være det som trengs for at den bilen aldri kommer til mål. Bremser man forsent å treffer bilen foran littegrann kan det være det som trengs for at radiatoren er fucked og løpet er snart over.

 

Her ser du hva som skjer i formula 1 om de kommer borti hverandre i høy fart.

 

 

 

Regner med at de pittet inn i karosseri opprettings pitten der ja..

 

Alt for realistisk fysikk i ett spill så vil er heller ikke å foretrekke for de fleste.

 

 

Og i en virkelig bil simulator bør dekk kunne hoppe ut av banen å knuse en bil noen hundre meter unna :p

 

 

Skjønner godt hva Yamauchi mener med at han må prøve å finne den gyldne middelvei mellom helt realistisk skade og ikke skade. De fleste ville aldri ha giddet å kjøpe ett spill der man er game over om man girer ett sekund for sent eller der man totalvraker bilen om man kommer noe utenfor banen å treffer en forhøyning. Synes heller de i første omgang skal konsentrere seg på opplevelsen av å kjøre bilene. For det er faktisk det man gjør i 99,99 % av tiden i Gran Turismo spillene. Man kjører, og det uten å bulke å kræsje bilen. Det er også denne opplevelsen som har gjort at spillet er det mest vellykkete bilspill serien gjennom tidene.

Lenke til kommentar
reparerer skadet karosseri!

 

 

Hmm merkelig eksempel.. Har sett ganske mye Formula 1, men kan aldri huske at biler har pittet inn for rette opp karosseriet. Har sett at de har vært inne for å bytte front og bakvinge.

 

 

Nå skrev jeg heller ikke at de var inne å rettet opp karosseriet, jeg sa de reparerte. Og i F-1 innebærer det som du ganske riktig nevner, bytte av karosserideler. Ganske langt derfra til påstanden om at den minste berøring i racing er det samme som DNF. Eller hva?

Og jeg vet ikke hvordan det blir i GT5, men i GT4 var det vel en upgrade som satte inn Rollcage eller tilsvarende. Altså gjør bilen til omtrent race spec.

dessverre var 24 timers eventen i GT4 en ikke-event, grunnet mangelen på skade. Hadde det vært litt viktig å ikke presse motoren for hardt siden den skulle vare 24 timer, du måtte unngå for store incidents på banen med påfølgende lang pitstop; tenk hvor mye mer 24 timers løp det hadde vært? Istedenfor slik det var i GT4; greier du å unngå å bli drittlei, så vinner du løpet. Om du så kjører på redline hele fordømte løpet. Trist. Der hadde skade vært en virkelig fordel. Skjønner du ikke det, skjønner du ikke racing.

 

edit: DNF=Did Not Finish (altså brutt løp)

Endret av freke
Lenke til kommentar

ok la oss bare akseptere at ikke alle liker gran turismo, så fuckings enkelt:p å det er klart at karen sier det han sier, han snakker på vegne av et av verdens største firmaer, alle vil jo si stuff for å få sony til å se bra ut, er jo samme om han hadde jobba for microsoft , sony eller nintendo!

Lenke til kommentar
Nå skrev jeg heller ikke at de var inne å rettet opp karosseriet, jeg sa de reparerte. Og i F-1 innebærer det som du ganske riktig nevner, bytte av karosserideler. Ganske langt derfra til påstanden om at den minste berøring i racing er det samme som DNF. Eller hva?

Og jeg vet ikke hvordan det blir i GT5, men i GT4 var det vel en upgrade som satte inn Rollcage eller tilsvarende. Altså gjør bilen til omtrent race spec.

dessverre var 24 timers eventen i GT4 en ikke-event, grunnet mangelen på skade. Hadde det vært litt viktig å ikke presse motoren for hardt siden den skulle vare 24 timer, du måtte unngå for store incidents på banen med påfølgende lang pitstop; tenk hvor mye mer 24 timers løp det hadde vært? Istedenfor slik det var i GT4; greier du å unngå å bli drittlei, så vinner du løpet. Om du så kjører på redline hele fordømte løpet. Trist. Der hadde skade vært en virkelig fordel. Skjønner du ikke det, skjønner du ikke racing.

 

edit: DNF=Did Not Finish (altså brutt løp)

 

I flesteparten av tilfellene hvor man dulter borti noe i et simulert billøp vil jeg påstå at man har temmelig høy fart. Så høy fart at det er fullstendig urealistisk at man bare får en liten bulk.

 

Som vanlig bommer du fullstendig på poenget her. Vi får ta teskjeimetoden i bruk:

-Skadesimulering er moro og det er bare pluss at man har det tilgjengelig i racing spill.

-Skadesimulering som benyttes på racing spill i dag er urealistisk

-Skadesimuleringen er laget urealistisk med overlegg slik at spillet blir fremdeles moro å spille.

-Berøring i over 100 kmt = Game Over. Om ikke man ser det, har man dessverre mistet kontakt med virkeligheten. Antageligvis på grunn av for mye spilling med urealistisk skadesimulering.

 

;)

Lenke til kommentar

Noe av poenget med et skadesystem slik som i Forza 2 er man ikke skal bruke bilene foran seg som bremseklosser. Jeg mener at et skadesystem slik som er i Forza er bedere enn den løsningen GT serien har brukt så langt.

Jeg spilte mye GT 1 og 2, men hoppet stort sett over spill nr.3 og 4. Har riktig nok spilt dem noe, men følte at serien stagnerte litt og det samme føler jeg Forza 2 også gjorde (alt for lite nytt i forhold til Forza 1).

 

Siden GT5 ikke kommer før slutten av 2008(I Japan. Hva med US/EU?) så tror jeg nok at lysten til å spille GT igjen er tilbake for min del. Men de må finne på noe bedere enn den løsning hvor bilen går sakte i noen sekunder etter en liten bulk.

Lenke til kommentar
-Berøring i over 100 kmt = Game Over. Om ikke man ser det, har man dessverre mistet kontakt med virkeligheten. Antageligvis på grunn av for mye spilling med urealistisk skadesimulering.

 

Da får vi håpe for din del da at alle bilene i GT5 er i stand til å oppnå en fartpå 100 km/t og at alle løpene i GT5 vil ha en marsjfart på over 100 km/t. Det blir naturligvis ikke noe mer spennende løp, men du kan hvertfall glede deg over at du slipper å tenke på hvordan du kjører, så lenge du vinner hehe. Bumpercar racing FTW. Kos deg med tivolibilene ;)

 

edit:

I flesteparten av tilfellene hvor man dulter borti noe i et simulert billøp vil jeg påstå at man har temmelig høy fart. Så høy fart at det er fullstendig urealistisk at man bare får en liten bulk.

 

I flesteparten av tilfellene hvor det er kontakt er det faktisk i lav fart. I inngangen til svinger/midt i svinger o.l. Med mindre du kun hotlapper, men der er skade også et ikke-tema, siden man trykker restart uansett hvis man ikke har en optimal runde evt "dulter borti noe".

Endret av freke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...