Gå til innhold

Intervju med Kazunori Yamauchi (GT utvikler)

UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Fant noen oversettinger fra ett spansk intervju. Meget interessant så jeg følte at jeg måtte poste det her.

Originally Posted by Kazunori Yamauchi

In GT and GT2, both for PS1, a designer spent a day to model a car. In GT3 and GT4, for PS2, the same worker spent a month modeling the same care due to the increased amount of polygons. In GT5 for PS3, they require 6 months to do the same job.

We're before something immensely detailed. It's a lot of work. We could consider and I'd like to think Gran Turismo is like the benchmark, the acid test, to measure the limit of each console generation. At this point, I'd like to show the limits of Gran Turismo itself, or else we couldn't call it Gran Turismo. At least I could not. It's a great responsibility.

"Why are you releasing 'Prologue'? Many people don't want to spend their money in what they consider a demo (Note: like there has ever been such a demo with that amount of amazing, amazing content and features.)

Yamauchi: We believe that at our current pace, GT5 will be ready by December 2008. 4 years will have passed since GT4. It's too much time, mostly for the series fan. There are plenty of things left to do. We also have the online features. It's a completely different product compared to GT4. It's way superior in all aspects. We need to test it fully so that it becomes a perfect product. I consider it dangerous, to say the least, to release a game like this one without having subdued it to the toughest quality assurance tests. Also, since it's something so important, I fear of online features failing. That would be a fatal blow. I intend to introduce online features bit by bit. Another reason to release Prologue is the simple fact that it's been too long since GT4. I want to get the user feedback ASAP. And Prologue is a good way to obtain so.

So, when is GT5's launch due? End of 2008?

Yamauchi: Yes, Christmas 2008 is the the planned release date for now. Anyway, it's not final yet. It's been tough to develop Prologue. To get the picture, if my current development team did GT1 again, they would finish it in two weeks. Back then we spent 4 years. It's very hard work.

I see. And the fans also expect that tremendous quality in the new Gran Turismo, right?

Yamauchi: Yes, it's a great responsibility. That's why I want it to be perfect. And that's why I can't tell for sure when it'll be released.

Regarding the vehicles, have they been redesigned completely?

Yamauchi: Completely, from scratch. We have reused absolutely nothing (*emphasis on this*) from previous versions. Everything is new.

[Yamauchi elaborates on how he even wants the back seat interior to be perfect even if the players would rarely see it]

How long did it take to model all the cars?

Yamauchi: A designer spends roughly 6 months in average. 50 cars are 300 months. That's 25 years. The tracks are a lot more work. It's longer than a year each. We have 30 people working on the tracks.

[Yamauchi talks about how PS3 is the system that can provide the absolute best picture and how perfect he wants GT5 to be again, how it'll support Full HD 1080p60, how the players will actually see the very same they'd see if they drove a given car in a given track in real life, etc.]

Regarding realism, when will we see car damage?

Yamauchi: Right now we're testing this. We will see car damage in GT5. There are three problems to solve though. Firstly, some car manufacturers don't care to see damage in their cars but others would never allow that. Some cars will be damaged and others won't, depending on the manufacturer. Secondly, the simulation. In Daytona Speedway, for instance, going slightly sideways when getting out of the banked curve and entering the straight section and hitting slightly the rear part of our car against the sides of the track will make our car become utter junk. Game over. It's a small mistake, but physics calculations tell us we'd undergo a 150 G force. That equals death. The car is literally disintegrated. We do not want that. We do not want to destroy the cars. I don't like that. That's ultrarealistic simulation, but if it happens, the game is over, you lose your car. I'm resisting to accept that kind of effect. Right now we're looking into how to make pure simulation and these kind of situations be compatible with each other. And the third problem, the fact that many driving games out there feature this kind of accidents, but I've never seen one which actually provide something positive or are perfect from a technical standpoint. I've got to think a lot about it yet, but I understand the series supporters do want damage and accidents because, for the better or worse, they're an integral part of reality.

[Yamauchi talks on how they're trying to emulate human behavior for the game AI, and how tough it is to do so.]

Is Sony imposing any restriction or forcing you to do something in particular?

Yamauchi: Just the release date. Till now we had some flexibility in that aspect. I'll let you know we're the movie's villains to Sony. But we don't listen to them that much (*laughs*). Fortunately we have quite a lot of independence. For that reason, GT5 won't be out for sale until it's finished according to my criterion. Sony understands I'm a perfectionist and they allow me that. The hardcore fans would notice if something's wrong in the game. They're like me. That's why I want to perfect it to the max. In terms of conceptual aspects or limits, Sony does not interfere a lot, I have a lot of freedom in those regards.

Would you like to take a breath of fresh air and create a new successful series in the videogame world?

Yamauchi: I've wanted to create an RPG since long ago but I don't have the time to do so. (*laughs and remains thoughtful*)

[Yamauchi says that PS3 has the power but it's still expensive. It features Blu-ray for the future, and says he's very patient.]

[Yamauchi says it would be totally frustrating to develop for Wii because of its lack of processing power and that while people, the industry and media say PS3, Wii and 360 are "Next Gen", the only true Next Gen is provided by PS3].

When will we see Gran Turismo Portable?

Yamauchi: We are developing it right now. It'll be released after Gran Turismo 5. We're going to make it a complementary game.

Will you take a rest after GT5's release?

Yamauchi: Due to the online nature of this game, we still need one more year to get it out. We'll progress day by day. The plan is not to start working on GT6 immediately after that. We'll keep adding features or improving things in GT5 taking advantage of the Internet connection. That's why I won't have time to rest. In these 15 years of Gran Turismo I haven't had any holidays.

[The interviewer asks Yamauchi if he spends any night at the studio and he says it's not the case lately but there was a year when he only spent 4 nights at home].

[Yamauchi says that the Japanese videogame industry peaked in the 80's and 90's and that the current game designers aren't open to true innovation, something he hopes will change].

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og Prologue kommer til å bli oppdatert når de blir ferdige med nye online funksjoner og slikt. Forza hva for noe?

Yamauchi: Right now we're testing this. We will see car damage in GT5. There are three problems to solve though. Firstly, some car manufacturers don't care to see damage in their cars but others would never allow that. Some cars will be damaged and others won't, depending on the manufacturer. Secondly, the simulation. In Daytona Speedway, for instance, going slightly sideways when getting out of the banked curve and entering the straight section and hitting slightly the rear part of our car against the sides of the track will make our car become utter junk. Game over. It's a small mistake, but physics calculations tell us we'd undergo a 150 G force. That equals death. The car is literally disintegrated. We do not want that. We do not want to destroy the cars. I don't like that. That's ultrarealistic simulation, but if it happens, the game is over, you lose your car. I'm resisting to accept that kind of effect. Right now we're looking into how to make pure simulation and these kind of situations be compatible with each other. And the third problem, the fact that many driving games out there feature this kind of accidents, but I've never seen one which actually provide something positive or are perfect from a technical standpoint. I've got to think a lot about it yet, but I understand the series supporters do want damage and accidents because, for the better or worse, they're an integral part of reality.

Liker tankene hans om car damage. Og forventer at de til slutt kommer med noe jeg blir fornøyd med. Kanskje de kan be om hjelp fra Burnout paradise utviklerene. De har jo laget det eneste next gen spillet med en akseptabel skademodell på bilene sine. Selv om den ikke er hyperrealistisk så er den mye bedre enn Dirt, forza 2, PGR4, rally spillene osv osv. Eneste er jo at utviklerene av Paradise valgte at skadene ikke skulle påvirke ytelsen på bilen, noe som er forståelig og greit i ett spill som Burnout.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Meget spennende intervju. Ante ikke at en bil vil ta en så stor påkjenning av å bare dulte rompa i murveggen ut av en sving. Selv i ~270-280KM/t, som jeg selv har ut de svingene.

Desember 2008 er alt for lenge til, men vi vet ihvertfall at vi får et spill som ikke bare kommet til å bli husket en stund, men som kommer til å bli fryktelig vanskelig å legge i fra seg med det første. :)

Lenke til kommentar

well, there you have it...x360 er ikkje laget for fullHD..GT sjefen har jo sagt det så då Må det jo vere sant..

x360 er rett og slett ein underlegen konsoll..:D elsker sånne intervju..:)

fyren har ikkje tatt ferie på 15 år..:D

det er sånne personer som må til for å lage gode spill..forza2 er eit fantastisk bilspill, men det mangler feelingen, sjela til GT serien..sjølv om det er 10 ganger simplare enn FM2..rett og slett pga det geniet som styrer produksjonen..:D

Lenke til kommentar

Prøv da å diskutere de viktige tingene i intervjuet i stedet for å trolle Krosjefen ;) Men er enig med deg det om feeling i GT spillene, den er noe for seg selv.

frostbitten: Er bare å se på nascar filmer hva som skjer når bilene er borti veggen i så høy fart. Så tenk det at du kjørte en ferrari e.l., en bil som ikke er bygd for å tåle like stor påkjenninger som en nascar bil. Tviler på at ferrarien skal noen steder etterpå.

Lite edit på første posten, tok bort ett spørsmål og ett svar som bare kommer til å bli krig av.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

var da ikke meninga og "trolle" nå i desse juletider.:)

Men er uenig med yamaguchi i det med skademodellen. Kvifor må det vere ultra realistisk for og bli implementert..?

i FM2 kan du kjøre i 200kmt og treffe veggen pittelitt...da blir du kasta rundt og bilen din er vrak..girkasse, front, sider, motor, alt er knust...det er da bra nok..? Det viktigeste er jo om det faktisk er moro, att det påvirker gameplay positivt..Turn10 har skapt enn realistisk skademodell med begrensa hardware. yamaguci vil vel ha motorstorm CGI 2005 trailer realisme før han implimentere det og det er jo litt synd..er vertfall det eg får utav det han seier..

Lenke til kommentar

Hmmm slik jeg leser det så sier at han må finne en mellom ting mellom det ultrarealistiske og det motsatte ;)

We do not want to destroy the cars. I don't like that. That's ultrarealistic simulation, but if it happens, the game is over, you lose your car. I'm resisting to accept that kind of effect.

Var ikke så seriøs med den trolling kommentaren rettet mot deg Korsjefen :p var mer på kødd.. men tok allikevel å fjernet spm siden det garantert hadde blitt bråk.

Du har fått en PM krosjefen

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Håper da det ikke er alt for mange som leser det PR skrivet der som et ærlig og seriøst intervju. Bla bla bla jeg er så perfeksjonist, lar ikke sony mase på meg, har jobbet 15 år uten ferie rall rall rall. Reinspikka pr jippo. Men som det har blitt sagt før; hva annet kan han si? Det er litt av jobben å skape et bilde i media av et spill som setter standarden, ala Assasins Creed, som vel skulle bli merket alle andre spill måtte jobbe etter hehe. Artig at ps3 også får litt DLC i bilspillene sine om et par år da, om det stemmer.

Endret av freke
Lenke til kommentar
frostbitten: Er bare å se på nascar filmer hva som skjer når bilene er borti veggen i så høy fart.

There you go

Helt sykt

Hehe, ser for meg bil nummer 16 som skal inn i den krappe svingen på Laguna Seca i GT5.. Kommer til å være en real vrakplass.. :p

Håper da det ikke er alt for mange som leser det PR skrivet der som et ærlig og seriøst intervju. Bla bla bla jeg er så perfeksjonist, lar ikke sony mase på meg, har jobbet 15 år uten ferie rall rall rall. Reinspikka pr jippo. Men som det har blitt sagt før; hva annet kan han si? Det er litt av jobben å skape et bilde i media av et spill som setter standarden, ala Assasins Creed, som vel skulle bli merket alle andre spill måtte jobbe etter hehe. Artig at ps3 også får litt DLC i bilspillene sine om et par år da, om det stemmer.

Kjent sak at han er den verste perfeksjonisten av spilldesignerene i japan, ifølge alle journalister som har tilbringt tid på Polyphony Digital.

De som prøvde online-modusen i GT4 sier at det var den beste online-spillet på PS2, men Yamuchi tok det ut, fordi det ikke var god nok.

Angående DLC på bilspill og PS3, så har Motorstorm f.eks. blitt veldig mye større enn på release, vet ikke om andre spill som blir oppdatert med DLC i samme tempo uansett konsoll, det har vell hatt 4 store oppdateringer i år, så det er ikke noe nytt.

Tviler på at de hadde lagt slike planer med GT om de ikke hadde prøvd modellen, med tanke på hvor svært GT er i Japan, som ikke er like flink på DLC som resten av verden.

Lenke til kommentar

Tja, jeg setter Yamauchi sin kredibilitet en smule høyere enn din faktisk. Yamauchi er mannen bak den mest suksessfulle racing franchisen noensinne. Han er også er kjent for å være kompromissløs når det gjelder kvalitet og å sørge for at Polyphony leverer det produktet de lover.

Man skal aldri stole blindt på hva produsentene sier, men historisk sett har Polyphony levert produkt som samsvarer med det de har annonsert på forhånd, innen forbi rimelighetens grenser selvsagt.

Det synes jeg gir litt mer kredibilitet enn eksempelvis forumbrukere som benytter brorparten av postene sine på å diskreditere og spinne på uvesentligheter. ;)

Lenke til kommentar

For GT4 tror jeg han snakket om at han personlig hadde kjørt ca. halvparten av de 700 bilene i spillet i virkeligheten, og hadde kjørt på alle de virkelige banene som var med. Han har vel gått videre fra å være interessert i bil til å være helt besatt for flere år siden, og er sikkert glad for at han kan bruke jobben som et alibi for å tenke bil døgnet rundt... ;-)

Lenke til kommentar

Tja, jeg setter Yamauchi sin kredibilitet en smule høyere enn din faktisk. Yamauchi er mannen bak den mest suksessfulle racing franchisen noensinne. Han er også er kjent for å være kompromissløs når det gjelder kvalitet og å sørge for at Polyphony leverer det produktet de lover.

Man skal aldri stole blindt på hva produsentene sier, men historisk sett har Polyphony levert produkt som samsvarer med det de har annonsert på forhånd, innen forbi rimelighetens grenser selvsagt.

Det synes jeg gir litt mer kredibilitet enn eksempelvis forumbrukere som benytter brorparten av postene sine på å diskreditere og spinne på uvesentligheter. ;)

Amen!

Freke begynner å bli litt som Avanore.

Lenke til kommentar
Man skal aldri stole blindt på hva produsentene sier

Det er jo akkurat det jeg sa. Yamauchi og Redmond lager jo begge spill som 'pushes the envelope' i hhv GT5 og AC. Nå er det riktignok enda over et år til vi ser GT5 her, så han har god tid til å lyve dere huden full enda ;)

Lenke til kommentar

Hvis man først skal snakke om andre spill her, så tror jeg egentlig Formula One som er mulig å få nærmest the real deal, hvis du skrur av alle assists, så er det like vansklig å kjøre som en F1-bil, og du må kjøre alle qualifier-rounds o.l.. :-/

Tilbake til tema: Visste dere forresten at Yamauchi nesten alltid styrer med D-Pad'en? :p

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Forza motorsport omtrent det eneste Simracing du kan få på konsoll, er egentlig ikke overasket over at GT fortsatt vill være arkade, for hos meg blir det aldri sim når man utelater en så viktig essens som car damage. Julen 2008 i Japen, kan vi tørre å håpe på sommeren 2009 før vi har spillet her i Europa

Jada.. så var det igjen da. Fortell meg en ting: Hvor mange kommersielle flysimulatorer tror du har skademodell? De burde jo ha det, for det kan jo være at man dulter en rullebane eller en skyskraper av et eller annet slag.. Ikke sant?

Det er omtrent på samme nivået. Om man dulter borti med et fly er det totalhavari. Det samme er det også med racing. Det er ikke slik at man får en liten skrape eller bulk når man dulter borti. I virkelighetens verden er det slutt i det øyeblikket.

De kan kutte all skadefysikk og gå for et stort rødt og blodig "Game Over" tvers over skjermen, og kanskje simulere en lystunnel hvor du treffer på alle de døde slektningene dine.. Kanskje en født på ny opplevelse eller noe sånt også. Da snakker vi om realisme.

Om ikke det lukeparkering du ønsker å simulere da?

Summa summarum: Det med skadesimulering er en artig ting, og det er gøy å se bilen gå i oppløsning etterhvert som man kjører. Men å benytte det som en kriterie for hva som er simulator eller ikke er helt tøvete. Jeg vil på det sterkeste påstå at skadesimulering er noe som mer hører arkade genren til, iom. at det er overhodet ingen realisme i størrelsen av skadene som påføres. Om det hadde vært det, hadde ikke disse spillene vært morsomme å spille i det hele tatt. -En liten dult i over 100kmt = totalvrak. :)

Lenke til kommentar
Tilbake til tema: Visste dere forresten at Yamauchi nesten alltid styrer med D-Pad'en? :p

Eg skjønner han, for i GT spillene funker det faktisk best syns eg.

Er vel heilt til skademodell dukker opp i GT det fremstår som arcade tenker eg ;)

Men folkens, mulighetem for å spille med eller uten hadde da ikkje skadet noen. Av eller på, alt etter ditt valg. Ferdig med den saken.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...