Gå til innhold

Universet er en liten del av det virkelige universet

MrUrge

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på en ting ganske lenge, og kommet fram til mitt syn av universet.

Hvis dere vet åssen en stjerne er laga så skjønner dere bedre, for de som også vet hva en supernova eller no er, så er det en stjerne eller no som sprenger.

Det jeg tror er at Big Bang var en stjerne som sprengte, og da fikk vi universet vi er i nå. Men at det universet som vi vet om er en liten del av det virkelige universet!

Dette tror jo jeg at det så stort at vi aldri kommer til å skjønne, men men.

Lurte egentlig bare på om noen andre hadde denne tanken, eller om jeg bare har noen rare tanker :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det store smellet (Big Bang) var slett ingen eksplosjon, men en såkalt inflasjon. Det er ikke skaperne av denne rådende teorien som satte dette kallenavnet på den, men motstanderne av teorien. Kallenavnet Det store smellet (Big Bang) var altså et forsøk på latterliggjøring av teorien. Men navnet er altså misvisende fordi Det store smellet slett ikke var et digert smell, men en såkalt inflasjon.

Så hypernovahypotesen din kan derfor glatt avvises fordi den forutsetter at Det store smellet faktisk var en eksplosjon. Og det var Det store smellet altså ikke.

Lenke til kommentar

En eksplosjon starter i midten og skyver et ytre skall utover og det blir derfor tomt i midten etter en eksplosjon. Hadde galaksene i universet vært fordelt som på en diger rund kuleflate, så kunne eksplosjonhypotesen din vært riktig.

En inflasjon fordeler alt utover jevnt fordelt. Alle mellomrom øker like mye like fort i alle områdene innen det som inflateres. Resultatet er noenlunde samme avstand mellom galaksene overalt i universet, og det nettopp dette man observerer i den kjente delen av universet, altså den delen vi kan se fra vår posisjon i universet.

Lenke til kommentar
Resultatet er noenlunde samme avstand mellom galaksene overalt i universet [...]

Bzzzt! Hørt om galaksehoper? Dvs. en klynge av galakser.

En typisk galaksehop består av noen hundre eller tusen galakser og inneholder hundrevis av milliarder av stjerner. Hittil har man trodd at galaksehoper ble dannet ved at ferdig dannede galakser trakk seg sammen i grupper. Røntgenobservasjoner gjort av objektet AXJ2019+117 kan tyde på at dette ikke alltid er tilfelle.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Det var nesten helt jevnt, men etterhvert som universet utvidet seg, og pga. det ikke var helt PERFEKT jevnt, så begynte tyngdekraften å forandre. Derfor har vi i dag galaksehoper og galakser og stjerner etc.

Dvs. SeaLion har rett. Universet var nesten helt jevnt med omtrent lik avstand mellom hvert atom, men nå er det ikke helt slik lenger. Det er fortsatt jevnt.

Husk også på at 100 millioner lysår "bare" er ca. 0.7% av universets synlige størelse, så hvis man igjen ser på universet som en helhet, så er det fortsatt ganske jevnt.

Neimen uffda så slem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...