snillekim Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg skjønner godt hvorfor mange er skeptiske. Men f.eks kyllingen til FP, de har helt sikkert full kontroll på den. Kanskje de ikke har lov å røpe det pga taushetsplikt med slakteriet eller noe? Pepsi hadde jo også en kampanje i flere byer. De spør folk om hva som er best. Man smaker først begge produkter, og mener at ekte Coca Cola var best. Så får man bind foran øyene. Og smaker drikkene igjen. Og dette er ekte Coca-Cola, for den smakte best. Men da bindet foran øyene forsvinner, så ser personen hvor mye feil man kan ta. Mange kjøper etter merket, og ikke smaken. Husk at cola'en faktisk er grønn. Uten fargestoff altså. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Må få si at jeg støtter Melisma på dette punktet. En bør kunne kreve at en vet hvor produktene kommer fra. Hva om disse kyllingene er importert fra et land som ikke har gode kvalitetskontroller på næringsmidlene. Nettopp derfor eksisterer det grensekontroll ved import av matvarer for å avdekke evt. varer som ikke holder krav. Men siden noen her er så skeptiske til matvarer som kommer fra ukjent grafisk lokasjon: Har dere noen eksempler på store skandaler som har oppstått her i Norge pga. mat importert fra utlandet? Det finnes jo nok av stygge episoder med helnorske produkter så hva baseres denne irrasjonelle frykten på? Kun rene fordommer? Lenke til kommentar
kash Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Vice: Nå siterte du kun deler av mitt innlegg. Jeg vet at det tas STIKKPRØVER av importerte matvarer, men dette er for meg helt uinteressant. Jeg vil vite hvordan maten er framstilt, om dyrene har hatt det bra, miljøhensyn i produksjonen etc. Og jeg vil ikke spise kjøtt som er produsert i et land med underskudd på mat, og eksportert av profitthensyn. Det som er fordelen med matimport ift mathygiene, er at det er snakk om frossenvarer og dette er noe tryggere enn ferskvarer. Et eksempel er import av storfekjøtt fra Brasil (ca 15 000 tonn imorterer vi herfra), hvor regnskog blir ryddet for å gi beiteområder. Dette kjøttet vil jeg ikke spise. Ikke pga kvalitet (den kjenner jeg ikke), men pga miljøhensyn. FP kyllingen kommer fra egget, så enkelt er det. Så lenge ikke maten er farlig eller skadelig ser jeg overhodet ikke hvorfor geografisk lokasjon skal spille inn på om man skal spise en bestemt type mat eller ikke. Men folk må selvsagt boikotte hva de måtte ønske, det er ikke det jeg reagerer på. Som sagt er det fordi du forsøker å bruke dette som et generelt argument mot matvarer. Jeg har et inntrykk av at du mener at kjøtt er kjøtt uansett, og at disse forholdene rundt produksjonen er uviktige. Du om det, men for mange mennesker (som f.eks meg, som har samme "irrasjonelle" holdning som Melisma) er dette vesentlige momenter når en stapper maten i handlekurven og senere inn i munnen. Vil forøvrig anbefale folk å lese denne rapporten:SLIK SPISER DE RIKE 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Du/dere begynner å blande inn "politiske motiver" og "personlig oveberbevisning" her men det kan som nevnt ikke brukes som noe argument mot kvaliteten på produktet. Uansett er det umulig å vite om "dyra har det bra", "miljøhensyn" etc. som du nevner, uten faktisk å være tilstede selv der maten produseres. All mat i norge er feks. basert på samme prinsippet som grensekontrollen, dvs. jevnlige stikkprøver. Lenke til kommentar
kash Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Nå har jeg heller ikke argumentert mot kvaliteten på kjøttproduktene fra FP, for den kjenner jeg ikke. Det jeg har argumentert for er at jeg ikke spiser kjøttmat som jeg ikke vet hvor kommer fra. Dette av de nevnte kravene som jeg stiller. Det er IKKE umulig å vite om dyr har det bra eller hvilke miljøhensyn som er tatt. Alt du trenger å gjøre er å være litt årvåken, og tenke litt. På min nærbutikk selges f.eks en del gardsmat som er lokalprodusert. Dersom man kjøper lokalprodusert mat, vet en at dette gir en miljøgevinst. Økologisk mat er produsert på naturens premisser, og på en måte som i størst mulig grad tar hensyn til dyrenes naturlige atferd og behov. Enkelte dyr lever mer naturlig enn andre, jeg har tidligere nevnt løsdrift og sau/lam som eksempel. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg kjøper enkelte varer fra firstprice (eller andre billigmerker) Egg spaghettipasta makaroni og typen min som spiser majones kjøper billigmerke. Når jeg kan velge mellom noe som koster 7 kroner eller 17 kroner, og det eneste som er forskjellig er pakken produktet leveres i , ser jeg ingenting galt i å kjøpe den billigste. Det bidrar også til konkurranse, som igjen kan bidra til at de dyrere merkene vurderer å senke sine priser. Men det er enkelte ting jeg "MÅ" ha merkevarianten av også Lenke til kommentar
MSg Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg kjøper av prinsipp ikke noe av First Price. Smakte nuddlene fra FP en gang, og det smakte lem. Fikk servert wienerpølsene deres en gang og, og ble ikke imponert. 1 Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Nudlene og pølsene deres er helt forferdelige, og holder ikke mål i det hele tatt. Men prøv syltetøyet, taco, juice, potetsalat, ost og de andre varene deres. Du kan jo få dobbelt hvis ikke trippelt så mye for pengene, og det smaker like godt som de andre dyrere varene! Synes FP er ett utrolig bra alternativ til de andre varene som smaker så og si identisk med de kjente merkevarene. Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 First price har helt klart varierende kvalitet. Brusen, osten, ketchupen og skinka, for eksempel, er nok av heller laber kvalitet. Mens stekemargarinen, saltpølsa og eggene er fullt brukelige (etter min smak, vel og merke). Lenke til kommentar
MSg Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Nudlene og pølsene deres er helt forferdelige, og holder ikke mål i det hele tatt. Men prøv syltetøyet, taco, juice, potetsalat, ost og de andre varene deres. Du kan jo få dobbelt hvis ikke trippelt så mye for pengene, og det smaker like godt som de andre dyrere varene! Synes FP er ett utrolig bra alternativ til de andre varene som smaker så og si identisk med de kjente merkevarene. Nja, ble så skeptisk etter å ha prøvet de produktene, så tør nok ikke med det første. Men drister jeg meg til å gjøre det, skal jeg rapportere tilbake til deg hva jeg syntes ^^ Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Nja, ble så skeptisk etter å ha prøvet de produktene, så tør nok ikke med det første. Men drister jeg meg til å gjøre det, skal jeg rapportere tilbake til deg hva jeg syntes ^^ Ja, gjør det Tror du kommer til å spare penger på å kjøpe de FP produktene du liker fremfor de vanlige merkene Er verdt å prøve! Lenke til kommentar
MSg Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hmm, skal jeg virkelig bryte ett av mine viktigste prinsipper? Nå er ikke penger noen avgjørende faktor for meg i valg av produkter. Det går heller på kvalitet. Hvilke FP-produkter vil du spesielt anbefale en svoren FP-nekter? 1 Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 First price har helt klart varierende kvalitet. Brusen, osten, ketchupen og skinka, for eksempel, er nok av heller laber kvalitet.Mens stekemargarinen, saltpølsa og eggene er fullt brukelige (etter min smak, vel og merke). for ikke å nevne spaghettien og makaronien . Ingen skal fortelle meg at de kjenner forskjell på firstprice og vanlig når det gjelder slike produkter! Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hmm, skal jeg virkelig bryte ett av mine viktigste prinsipper? Nå er ikke penger noen avgjørende faktor for meg i valg av produkter. Det går heller på kvalitet. Hvilke FP-produkter vil du spesielt anbefale en svoren FP-nekter? Da vil jeg anbefale deg og kjøpe brødvarene deres, både frossen og ferske. Pastaen til FP er like god som all annen pasta på markedet. Skal man kjøpe egg, så er det like greit å kjøpe 18 pakningen til FP, potetgullet, fiskevarene, frukten og grønnsakene, hermetikk produktene deres, samt de andre produktene jeg nevnte Slå deg vill i butikken neste gang og prøv noen av varene da vel Lev litt farlig mens du har sjansen! hehe.. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Da vil jeg anbefale deg og kjøpe brødvarene deres, både frossen og ferske. Pastaen til FP er like god som all annen pasta på markedet. Skal man kjøpe egg, så er det like greit å kjøpe 18 pakningen til FP, potetgullet, fiskevarene, frukten og grønnsakene, hermetikk produktene deres, samt de andre produktene jeg nevnte Slå deg vill i butikken neste gang og prøv noen av varene da vel Lev litt farlig mens du har sjansen! hehe.. Skal se en gang jeg har litt tid ^^ Skal kjøpe inn litt FP-produkter og teste nøye, så skal jeg komme med en tilbakemelding etter endt test! Lenke til kommentar
maxine Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 kjenner du den store forksjellen på pastaen så er du faen meg god Kan være det var XP-pasta, men sist jeg var hjemme, fikk jeg noe billig "tagliatelle" som smuldret til grøt før den ble myk. Nammenam. Ja, pasta finns i varierte utgaver. Det også forskjell på sopps og barilla. Enkelte pasta smaker vannaktig og har rar konsistens! Lenke til kommentar
MSg Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg har da fått litt for dyre vaner når det gjelder mat.. Handler ofte på Jacob's på Holtet og slike butikker. Da går pengene fort. Den dyreste posen jeg har gått ut med derfra var på 800,- for under en halv bærepose =/ (men nå for tiden handler jeg svært lite mat. Spiser nesten ikke noe om dagen. Eier ikke matlyst. Er utrolig småspist og spiser sykt sakte. PerO mobber meg alltid for dette når vi mekker mat sammen :b) Men ja, man merker forskjell på pasta. Fant en sykt god pasta på Jacob's for litt siden. Husker ikke navnet på den, men det var pasta av en helt annen klasse enn Sopps, og garantert også First Price. Lenke til kommentar
turbo42 Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg har prøvd de fleste produktene til first price og kan kun si meg fornøyd med 3; Chipsen, potetgullet og syltetøyet. Alle hygiene produktene jeg har prøvd har vært så grusomme at de har gått i søpla etter å ha prøvd dem et par ganger. Dermed var det heller penger rett i søpla enn penger spart. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Grøss.. De bruker den FP-håndsåpen på jobben.. Jeg nekter, så kjøpte en sånn lano gakkgakk-sak som jeg har stående. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Må vel nesten bringe fram denne igjen for å sitere meg selv fra tidligere i tråden: Kall det gjerne "matvare-OEM-produkter". Ofte er det nøyaktig samme velkjente varer/produsenter men de mangler "merkenavnet". Kvaliteten er mao. helt på høyde med alle andre produkter. Som jeg skjønte utifra mange av svarene i tråden var dette tydeligvis et helt ukjent begrep for mange, og med tanke på dagens VG oppslag er det sikkert veldig mange andre der ute også som var helt uvitende om dette. Dessverre lar veldig mange seg lure av emballasjen når de spiser noe, og det skal de selvsagt få fortsette med, men å komme med bastante utsagn om "dårlig kvalitet" "vond smak" etc. blir bare tull og tøys. (Spesielt ovenfor oss andre som faktisk klarer å bedømme lik smak på likt produkt.) Link: Norske matprodusenter brukte millioner av kroner på å overbevise norske forbrukere til ikke å kjøpe butikkjedenes billigmerker. Men gjett hvem som lager dem! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå