HansU Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Hva er det som gjør First-Price så billig? Er det dårligere produkter?, men feks. egg? hva kan First-price ikke gjøre som Prior gjør?? Endret 17. desember 2007 av HansU Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Godt spørsmål, så jeg henger meg på tråden jeg også. Er nok ikke serlig forskjell i kvalitet, ei heller noe å si på smaken til produktene. De baserer seg kanskje på å selge i enorme mengder og kan derfor ta mindre for hver solgte enhet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Kall det gjerne "matvare-OEM-produkter". Ofte er det nøyaktig samme velkjente varer/produsenter men de mangler "merkenavnet". Kvaliteten er mao. helt på høyde med alle andre produkter. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Vil ikke si kvaliteten er helt på høyde med andre produkter på alt, colaen smaker hvertfall helt forferdelig, men mye av det er kurant vare. 1 Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 De bruker vel bare billigere ting i produskjonen. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Cola må vel være ett av de produktene som aldri blir like bra som originalen uansett. Har aldri smakt en Cola-etterligning som smaker det samme som originalen. Men Cola er jo bare en skikkelig suppe av kjemikalier så det er kanskje ikke så rart at det er vanskelig å duplisere smaken. Endret 17. desember 2007 av Vice Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 First Price (og andre tilsvarende merker) er jo rene ripoff-produkter i mine øyne. De kopierer noe som de allerede *vet* er en suksess og tar dermed minimalt med de sjansene 'ordentlige' produsenter tar når de utviker nye produkter/matvarer. Og hvis 'originalprodusenten' krangler og synes det er dårlig gjort, blir de truet med å bli kastet ut av butikkjedens sortiment, eller de blir rett og slett kastet ut uansett når kopiproduktet blir stort nok. Skikkelig stygge saker. Jeg kjøper av prinsipp aldri private brands og gir heller noen kroner mer for originalen. Ikke fordi 'kopiene' nødvendigvis er dårligere varer, men fordi jeg synes det er en ussel måte å drive business på. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hæ? Ripoff produkter? Tror du har misforstått. Som jeg skrev er det ofte samme produsenten som lager disse billig-produktene. Feks. billig-ølet "Seidel" lages av Aass selv om dette er "hemmelig" og ikke står oppgitt noe sted. 1 Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 First Price (og andre tilsvarende merker) er jo rene ripoff-produkter i mine øyne. De kopierer noe som de allerede *vet* er en suksess og tar dermed minimalt med de sjansene 'ordentlige' produsenter tar når de utviker nye produkter/matvarer. Og hvis 'originalprodusenten' krangler og synes det er dårlig gjort, blir de truet med å bli kastet ut av butikkjedens sortiment, eller de blir rett og slett kastet ut uansett når kopiproduktet blir stort nok. Skikkelig stygge saker. Jeg kjøper av prinsipp aldri private brands og gir heller noen kroner mer for originalen. Ikke fordi 'kopiene' nødvendigvis er dårligere varer, men fordi jeg synes det er en ussel måte å drive business på. Hehe, her har du nok misforstått poenget. First-Price som selges i Kiwi butikken er ikke Rip-off av noe "velkjent" merkevare som du sikter til. På lik linje som Coop-butikkene (Prix, Mega osv) har sitt eget "in-house" merke Coop og som er billigere enn vanlige full-price merker, tanken bag slike brandinger er at forbrukeren skal kunne velge det billigste eller for folk som deg som ønsker å betale mer. Har ofte selg gått for First-Price da det har bevist at det duger, smaken i syltetøy er vel så god som andre merker som produserer lignende syltetøy (tenker da på sammensetning, konsistens osv). Ellers så har du rød-løk til First-Price kjempe god kvalitet og mye billigere enn andre. Hvis du ser First-Price og Coop-merkene som rip-off så er du velkommen til det, men poenget er å selge noe som er billigere. Frank Lenke til kommentar
Looke Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Firstprice Bacon og vanlig bacon er det samme er vel ingen kuer som er firstprice Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Griser... Bacon lages av griser. 6 Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Takk til Looke og lars som nå har fått sin egen tråd i gullkorn seksjonen Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hæ? Ripoff produkter? Tror du har misforstått. Langt i fra. Jeg har jobbet på leverandørsiden i 2 ulike næringsmiddelbedrifter med blant annet kundekontakt mot kjedekontorer (i Norge) og har følt på kroppen hvordan råkjøret fra kjedene fungerer i praksis når det gjelder denne typen produkter. Det er usedvanlig rått og brutalt. Og med de få kjedene vi har i Norge idag (alle dagligvarer kanaliseres i praksis gjennom 3-4 ulike systemer og mister du som leverandør en av disse så sliter du). Noe av poenget her er jo at kjedenes egne merker jo er 100% 'sikre' produkter. De tar ikke en eneste sjans fordi de bare lager kopier som de utmerket godt (utifra sine egne salgstall for 'originalproduktene') vet selger. Uten å ha noen som helst kostnader ved å utvikle, teste eller lansere nye produkter. Mer enn 4 av 5 'nye' varer i dagligvarehandelen forsvinner fra markedet på under et år. Og disse kostnadene er det de store merkevareleverandørene som står for. Og får du en 'hit' så kan du banne på at det blir lagd en kopi - eller du blir som leverandør pålagt å lage en billigere kopi eller bli kastet ut av sortimentet - i løpet av kort tid. Ussel forretningspraksis, spør du meg, men folk går jo over lik for å spare en krone eller to på småvarer, så når en kjede har begynt med dette kjøret må de andre bare henge seg på. 1 Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Kvaliteten på billig-varene varierer litt. Noen er OK, andre er regelrett crap. Trodde for eksempel at egg og egg var det samme, men pakken med billige egg jeg fikk tak i på Coop var virkelig dårlige. Smakte lite, ekstremt skjørt skall som gikk oppløsning da jeg knakk egget og havnet i tusen biter i panna, eggeplommen var liten og ganske blek. På samme måte et par andre eksempler, ketchup, fiskegrateng, leverpostei, bacon, laks og salami fra billigmerker (Coop, Xtra, First Price) er stort sett ekkelt og jeg anbefaler å unngå dette. På den andre siden er det ting som funker, pesto, hermetiserte grønnsaker (mais etc.) enkelte typer godteri, ris og kaffe fungerer helt greit. Jevnt over er Xtra dårligere enn de andre billigmerkene. Man må stort sett prøve seg litt fram og se hva som funker, det er sikkert individuelle forskjeller på hva man liker og har blitt vant med. Om det er store prisforskjeller kan det være enorme kvalitetsforskjeller eller det kan være overprising av ett produkt for å selge mer av det andre. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Ussel forretningspraksis, spør du meg, men folk går jo over lik for å spare en krone eller to på småvarer, så når en kjede har begynt med dette kjøret må de andre bare henge seg på. Ussel forretningspraksis i dine øyne, kaptalismens lover i andres øyne. Som forbruker synes jeg dette er bra. Om én leverandør klarer å levere noe billigere, men med samme kvalitet, setter dette et bra press på de andre leverandørene. Kanskje betyr det mindre marginer, men forretning er ikke veldedighet heller. Husk at dette er heller ikke svært avanserte varer med tusenvis av timer med utvklingskostnader etc. Det dreier seg vesentlig om helt enkle dagligdagse produkter. Enkle dagligdagse produkter som mange alfor lenge har hatt "enerett" på her i lille Norge. På samme måte et par andre eksempler, ketchup, fiskegrateng, leverpostei, bacon, laks og salami fra billigmerker (Coop, Xtra, First Price) er stort sett ekkelt og jeg anbefaler å unngå dette. Om du kommer over produkter som rett og slett er dårlige, slik du sier, vil det beste være å ta det opp med butikken. Om kvaliteten er under forventet får du vel igjen pengene/byttet i mange butikker også? Endret 17. desember 2007 av Vice Lenke til kommentar
Musty Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) frukt er ofte 2. sortering, altså varer som ikke kom igjennom første sortering og derfor ikke fikk varemerket som alle kjenner, men som fremdeles er godt nok til å selge. Jeg har et par produkter jeg kjøper som er first price, som vaskepulver og tøymykner, men generellt føler jeg at first price sine matvareprodukter ikke er like velsmakende som merkevarer, og derfor unngår jeg dem stort sett. Likevel har jeg sans for merket, og prøver det aller meste før jeg skriver det av... Endret 17. desember 2007 av Musty Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg har et par produkter jeg kjøper som er first price, som vaskepulver og tøymykner, men generellt føler jeg at first price sine matvareprodukter ikke er like velsmakende som merkevarer, og derfor unngår jeg dem stort sett. Likevel har jeg sans for merket, og prøver det aller meste før jeg skriver det av... Heh, rart du nevner vaskepulver for det er det eneste "firstprice" produktet som jeg har vært misfornøyd med (som jeg kan huske nå hvertfall). Pulveret løste seg ikke skikkelig opp i vaskemaskinen. Men dette er noen år siden nå så kanskje kvaliteten er blitt høyere, noe som sikkert gjør det verdt å prøve igjen. Ikke noen vits å kaste bort penger på overprisede "omo" produkter dersom noe annet fungerer like bra. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 På samme måte et par andre eksempler, ketchup, fiskegrateng, leverpostei, bacon, laks og salami fra billigmerker (Coop, Xtra, First Price) er stort sett ekkelt og jeg anbefaler å unngå dette. Om du kommer over produkter som rett og slett er dårlige, slik du sier, vil det beste være å ta det opp med butikken. Om kvaliteten er under forventet får du vel igjen pengene/byttet i mange butikker også? Det skal ganske mye til før jeg, og sikkert de fleste andre, går til butikken og krever pengene tilbake. Om en leverpostei smaker annerledes enn den jeg er vant til er ikke det noe de kan noe for, jeg kaller den fæl, andre sier sikkert at den samme smaken kan være OK. De gangene jeg faktisk går tilbake, og de gangene slike butikkgarantier også er til for er om man får mat som åpenlyst er dårlig, muggen, ødelagt innhold etc. Da er det ikke lenger subjektivt om en vare er dårligere enn forventet. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jobber i Kiwi, så kan vel si litt om First Price. Sjekk vareinnholdet på First Price nudler vs Eldorado nudler. Det er ingen forskjell. Noe som gjør at jeg tenker at det er samme produsent. Nå er begge merkene en vare i Norges Gruppen, men fortsatt. En fempakning med FP nudler koster 10 kroner, en Eldorado nuddel koster 3,5. Men samtidig er det også en del FP varer som har mer tilsetningsstoffer og så videre, som gir god smak billigere. Selv har jeg en del miksede erfaringer med First Price produkter. Bananene i poser når du åpner dem lukter møkk, og er litt mindre enn vanlige Bendit eller Chiqua, men smaker sånn ca det samme. First Price løk er gjerne mindre, men like god. Etc. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Mine erfaringer med First-Price er bare dårlige, og jeg meiner dårlig med tanke på magen. Jeg har blitt syk et par ganger etter å ha brukt deres produkter. Og deres Jasmin Ris smaker svært tamt. Men den verste plassen for billig mat er nok Lidel....jeg ble liggende i 2uker etter å ha spist mat fra den plassen. Det hadde også vært spennende med en "test" fra forbruker (FBI eller TV2) med First-Price og Coops sitt merke.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå