Gå til innhold

kva program gir best videokvalitet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på kva program som gir best videokvalitet når jeg overfører film fra Hi8 kassetter.

Kva format bør jeg overføre det til?

- vil ha den filen som er best for senere redigering når teknologien har kommet lengre.

(jeg bryr meg ikke om hvor stor filen tar)

Kvifor blir det dårlig bilder når jeg brenner det ut og viser det på 42" plasma skjerm?

-det blir striper som henger litt igjenn.

takk;D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor du får dårlige bilder på en stor plasmaskjerm kan skyldes;

- Hi8 er dårlig analog video i utgangspunket, slik at feks. slitasje på tape og dårlige kabler får mer å si.

- Lavere oppløsning enn skjermen det skal vises på

- Færre linjer enn vanlige tvsendinger idag operer med

For å gjøre det lett å redigere ville jeg spillt dette over til DV codec av noe slag, lar seg redigere i de fleste programmer uten å komprimere signalet for mye.

Driter du i plassen så kan du evnt overføre ukomprimert SD, men mens DV tar ca13GB/timen tar ukomprimert SD ca92GB/timen.

Lenke til kommentar

- vil ha den filen som er best for senere redigering når teknologien har kommet lengre.

I helt ukomprimert AVI. Filene blir meget store, men beholder til gjengjeld all kvaliteten, og er lette å håndtere i alle redigeringsprogrammer. ;)

Kvifor blir det dårlig bilder når jeg brenner det ut og viser det på 42" plasma skjerm?

-det blir striper som henger litt igjenn.

For meg høres det ut til at bildet er interlaced (linjesprang). Dette skal du kunne endre på før du eksporterer klippet fra redigeringsprogrammet. Det står sikkert noe med fields, interlaced, eventuelt deinterlace. Det finnes da to typer linjesprang. "Lower Fields First", og "Upper fields first". Du skal ikke bruke noen av dem, men istedenfor progressiv scan. Dersom du forteller meg hvilket program du bruker, kan vi kanskje finne ut av dette ;)

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

I helt ukomprimert AVI. Filene blir meget store, men beholder til gjengjeld all kvaliteten, og er lette å håndtere i alle redigeringsprogrammer. ;)

Vel, ukomprimert AVI skal du nok slite med å redigere lett..., man er rett under 10x DV sin bitrate. SÅ du skal slite med å redigere RT med mindre du har dyr hardware til rådighet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...