Gå til innhold

Hallå Norge från Finland!

PenttiNaumanen

Anbefalte innlegg

:!: Dra til Helsicke med deg! Tror det hadde oppstått mange artige situasjoner med et slikt navn ja. Når det gjelder navnediskusjonen er jeg for å bruke de egentlige navnene der det lar seg gjøre. Kanskje vil det skape litt hodebry når man prøver å uttale navnet på asiatiske byer. Men det får så gå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jodå, Hotell Ravintola är helsickes mest kända ställe.

Där brukar ju alla höjdare som besöker Finland bo, då dom besöker vårt land. Avvikelsen av denna regeln gör konungar, världberömda artister såsom Elvis Presley etc. och somliga landsfäder; dom får bo i presidentens bastukammare eller i ett timmerhus i Lappland.

Jag är inte säker på om Elvis uppträder än. Han lär ju vara rätt gammal redan, eller är han redan uppe i himmelen?

Jag brukar bo hos mina släktingar som har hittils varit gästfria mot mig.

I Norge har jag bott på det världberömda stället som heter Hotell Restaurant. Det ligger mitt i Bergen på andra sidan torget.

Lenke til kommentar
I Norge har jag bott på det världberömda stället som heter Hotell Restaurant. Det ligger mitt i Bergen på andra sidan torget.

Dem klarte vel ikke bestemme seg^^

"shit au, da blir det både hotell og restaurant. hva om vi kaller den hotell restaurant.. veldig originalt" :)

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Ja, det är klart att jag har inte lärt mig allt om norskan ännu.

Hotell og Restaurant hette stället visst, nu kommer jag ihåg det! Vi dementiker har högst två sjukdomar, den ena heter minnesförlust och den andra......kommer jag inte ihåg.

Endret av PenttiNaumanen
Lenke til kommentar

Enligt telefonkatalogen bor det över 20 i Pori som heter Jokela i efternamn.

Kan du ge även förnamnet, så skall du ha telefonnummer till din bekant så snart jag hinner svara dig. Juletiden är naturligtvis mera brådskande än en vanlig vardag. Hjälper dig gärna med adressuppgiften med ifall du så önskar Ashol.

Lenke til kommentar

Namndiskussionen har fått så väldiga dimensioner, att jag kanske skall låta döpa om mig också till Benedictus Naumann. Då skulle jag ha lite glans av påven, en aning värdighet av latin och en massa tyska vänner.

Nu måste jag krypa till kojs, men icke tänker jag sova denna natt, utan bara tänka på namnfrågor.

Lenke til kommentar

Tack alla ni, som har välkomnat mig till forumet!

Jag ber om att önska er alla en Riktigt God Jul, mina vänner.

Mpnga av er tycks känna till Finland, har varit här eller har någon annan kontakt med det här landet.

På tal om Helsinki och Espoo, så bor min dotter också där i den finska huvudstadsregionen. Hon jobbar som adjunkt (lärare) i gymnasiet. Hennes man är civilingenjör och jobbar på Nokia, är förresten på en arbetsresa i Tyskland just nu. Dom väntar barn, jag också, ty jag blir ju morfar till barnet.

Jag har två systrar vid liv. Båda två bor i Helsinki, liksom deras familjer. Min ende bror är borgången. Han var yrkesmusiker (hade examen i kontrabas) och blev bara 50 år gammal. Han dog för 5 år sedan, men hans musikk lever på skivor och andra inspelningar.

Här i Pori spelas det jazz årligen i juli. Då samlas det mycket folk här. Brukar besöka jazzgatan en eller högst två gånger och sedan segla ut att fiska. På hösten har vi nu många år i sträck haft strömmingmarknad på samma plats som jazzgatan ligger i juli.

Denna veckan har vi (min fru och jag) varit inbjudna på julfester (som ordnas av olika föreningar) varje kväll. Två av dem återstår, nämligen i kväll och i morgonkväll. Det börjar kännas som om att arbeta på ackord. Förra veckan hade vi två liknande fester.

Eftersom vi är pensionärer har vi hamnat som medlemmar i alla möjliga samfund och klubbar. Jag har redan börjat rensa ut min kalender från en del medlemskap, ty jag anser att en människa bör ju bli mera trög när han kommer opp i åren.

Utöver föreningsmöten brukar vi gå att lyssna föredrag, som hålles livligt i vår hemstad. Varannat år står Harjavalta och Cedergreuz-muséet i tur. Där ordnas det föreläsningar i varierande vetenskap med minst ett tiotal professorer som föreläsare varje gång. Det är mycket intressant, fast många kanske tror tvärtom.

Hur driver ni tiden i Norge?

Vår familj slängde ut televisionen för över tio år sedan. Tiden räcker nu bättre till att förverkliga de drömmar vi har som fria människor.

Naturligtvis följer vi upp nyheterna genom Internet.

Endret av PenttiNaumanen
Lenke til kommentar
Vår familj slängde ut televisionen för över tio år sedan. Tiden räcker nu bättre till att förverkliga de drömmar vi har som fria människor.

All ære til deg. Du later til å være en klok mann.

For min del har jeg ikke klart å kvitte meg med "idiotboksen", bruker fortsatt 1 time om dagen foran den. Men det er vel ikke så ille, egentlig..

Lenke til kommentar

Ja, som sagt.

Mina val är personliga, vill inte saluföra idéer till andra eller motivera mer mitt handlande. Är anhängare av en frihetsideal.

Ni, vänner, här på detta forum tycks vara angenäma personligheter, jag gillar klimatet.

I Finland gäller det att tiga trots yttrandefriheten eller ryta högt då man inte har nånting att säga.

Hoppas dock att utveckligen leder till det bättre även här. Egentligen vill jag tro så.

Endret av PenttiNaumanen
Lenke til kommentar

Tack Missy9001 !

Julen annalkar med en så väldig fart att snart måste jag ta en liten paus, för att hinna möta jultomten ute vid porten då han kommer med sin rensläde som är fullastad med paketer till min fru, mig, våran hund Patu och katten Stalin.

Katten har fått sitt namn efter en välkänd kommunist, ty katter är kommunister allihopa.

Vår hund är av rasen finsk stövare.

Katten är av blandras, hälften norsk skogskatten och hälften finsk bonderas. Djävlar vad man blir kommunist med den blandningen! Han har gjort revolution flera gånger om i vårt hushåll.

Lenke til kommentar

All ære til deg. Du later til å være en klok mann.

For min del har jeg ikke klart å kvitte meg med "idiotboksen", bruker fortsatt 1 time om dagen foran den. Men det er vel ikke så ille, egentlig..

Respekt :)

Har TV, men ser aldri på noe annet enn The Simpsons.. :p

Jeg grøsser når jeg tenker på hvor mye tid som sløses bort på TV-titting i samfunnet.. Aldri er det noe intelligent på TV heller.. Kun "masseproduserte" TVserier hvor hovedpersonens største filosofiske problem er "at han har avtalt en bowlingtur med gutta når svigermor kommer på besøk". Aldri noe samfunnsnyttig! Ta for eksempel TV3 - har de noensinne sendt noe som helst annet enn robinsonekspedisjonen, amerikanske komiserier og 5+ år gamle filmer?

Edit: Genialt navn på Pus :devil:

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...