Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rettigheter ved biluhell du selv ikke er ansvarlig for.

Lstn12

Anbefalte innlegg

Jeg kom kjørende på e18 fra Oslo da en bil i motgående kjørefelt mistet hjulet sitt. Dette hjulet med alt av støtdempere og drit klarte jo å havne på min side av vegen. Dette endte jo med at jeg kjørte over støtdemperen og ødla sikkert en del under bilen. Er ikke helt sikkert på hva som har gått galt siden bilen nå står hos viking. Men bensintanken har røket og gjorde at vi ikke kunne kjøre bilen noe som helst sted. Bilen som mistet hjule ble kjørt av en fører som var i narkorus og ble arrestert på stedet. Bilen var til og med stjålet.

Jeg har i ettertid vært i kontakt med både mitt og bileierens forsikringselskap. Jeg er klar over at dette kan ta litt tid, men jeg har ingen erfaring i slike sake og lurer på om det er noen andre som har det? I tillegg er jeg avhengig av bilen, bla for og komme med til å fra jobb. Det går nemlig ikke buss der jeg bor. Dette er no jeg i følge bileierens forsikringselskap må legge ut for selv, og deretter søke om å få dekket utleggene for. Noe som jeg syntes virker rart. Noen andre som har vært i min situasjon?

Endret av Lstn12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken forsikring har du på bilen? Skal du ha krav på leiebil eller noe slikt må man vel ha fullkasko med egen avtale om leiebil om jeg ikke tar helt feil.. Dette gjelder vel uansett om det er din eller en annen part sin feil.

Nei, sånn er det ikke alltid. Det er slik at dersom du har full kasko eller kasko pluss eller hva de nå kaller det får du dekket leiebil kun i en liten periode. i tillegg får du dekket utgiftene av ditt selskap med en gang. så tar ditt forsikringselskap saken med motpartens. Men har du bare ansvarsforsikring så må du vente med å få penger før motparens selskap påtar seg skyld. Men har du behov for bil, vil du kunne få dette helt til bilen din er ferdig fikset. Men det er dette som er så vanskelig. selskapene er så strenge med å innvilge dette. Det er derfor jeg lurer på om noen har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Du må vel anmelde føreren og rette kravet ditover?

I saker hvor føreren har brutt loven fungerer det vel slik at de(n) skadelidende får utbetalt erstatning av det forsikringsselskapet motorvognen er registrert hos. Deretter krever selskapet regress overfor føreren av motorvognen for å få dekket tapet, siden denne har brutt vilkårene for forsikringa. Slik slipper man at de(n) skadelidende sitter igjen med skjegget i postkassa.

Derimot tror jeg forsikringsselskapet anser det som lite sannsynlig at en sosial taper som kjører stjålne biler i narkorus kommer til å betale tilbake beløpet, så det ville ikke forundre meg om de vil prøve å utbetale minst mulig.

Lenke til kommentar
Du må vel anmelde føreren og rette kravet ditover?

I saker hvor føreren har brutt loven fungerer det vel slik at de(n) skadelidende får utbetalt erstatning av det forsikringsselskapet motorvognen er registrert hos. Deretter krever selskapet regress overfor føreren av motorvognen for å få dekket tapet, siden denne har brutt vilkårene for forsikringa. Slik slipper man at de(n) skadelidende sitter igjen med skjegget i postkassa.

Derimot tror jeg forsikringsselskapet anser det som lite sannsynlig at en sosial taper som kjører stjålne biler i narkorus kommer til å betale tilbake beløpet, så det ville ikke forundre meg om de vil prøve å utbetale minst mulig.

Det har du nok helt rett i, men som regel ønsker de nok alltid det. Så da er det bare for meg og kreve og mase til jeg oppnår det jeg ønsker. Det er vel også slik at de alltid kommer med det dårligste tilbudet først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...