Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Soting av ruter?

Ole88Nor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt forran b-stolpen er ikke lov å gjøre noe med, mens bak b-stolpen kan du gjøre hva som helst.

Det som er et triks er å sote siderutene framme litt mindre enn de bak, for å få mer original look, da det værste jeg ser på veiene er biler med harrysoting (altså helt lyst forran, og svart bak).

Lenke til kommentar

Mitt tips er å drite i speilsotinga. Det er ikke noe fint på hvilken som helst bil. Jeg kjører med lys soting rundt hele bilen og er kjempefornøyd med det. Blir nesten som tonede ruter, ser orginalt ut og ikke harry i det heletatt.

Sjansen for å bli stoppet av onkel og også ganske liten.

Forøvrig satte jeg bort jobben til et firma som soter vinduer. Koster noen kroner, men blir veldig bra.

(har selvfølgelig ikke sota frontruta)

Lenke til kommentar
Alt forran b-stolpen er ikke lov å gjøre noe med, mens bak b-stolpen kan du gjøre hva som helst.

Det som er et triks er å sote siderutene framme litt mindre enn de bak, for å få mer original look, da det værste jeg ser på veiene er biler med harrysoting (altså helt lyst forran, og svart bak).

hmm, ikke alltid dette gjelder... mener det er lov for f.eks en Volvo PV eller duett for å sote frontvinduene, iog med de har de småvinduene foran hovedsiderutene, i disse kan man se speilene.. mener det er ett unntak

edit: man har vel lov å tone vinduene? uten tuv-godkjenning? det er vel ikke mer enn 15 % tror jeg

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

hmm, ikke alltid dette gjelder... mener det er lov for f.eks en Volvo PV eller duett for å sote frontvinduene, iog med de har de småvinduene foran hovedsiderutene, i disse kan man se speilene.. mener det er ett unntak

Nei. Man har ikke lov å tukle med noen vinduer fører skal ha sikt gjennom, dvs foran B-stolpen i praksis.

Originaltonede ruter er lovlig, så lenge bilen er typegodkjent med det (dvs at det er farget glass, som oppfyller diverse krav). :)

Lenke til kommentar

Var ikke det sånn før at man kunne ha en viss prosent på soting på sidevinduene fremme? Eller er det bare vrøl jeg har hørt? Og er det mulig å få tonet vinduene lovlig? Ønsker litt mørkere vindu på bilen min (tenker da hovedsaklig på toning, siden det ser best ut), men det ser litt merkelig ut hvis det kun er bak. Vil jo helst ha det lovlig og. ;)

Lenke til kommentar

Poenget med at det er ulovlig å sote vinduene foran B-stolpen er vel ikke nødvendigvis så mye sikten, men at solfilmen vil gjøre det umulig å knuse ruta om du skulle komme ut for en ulykke... Ruta vil da knuse, men glasset vil bli hengende igjen/fortsatt være sammen pga. filmen som holder den på plass - noe som vanskeliggjør en redning....

Noen solfilmprodusenter reklamerer jo tilogmed med at solfilmen forhindrer glasskår i hele bilen om du skulle bli utsatt for innbrudd etc. - siden glasset blir hengende igjen i filmen.

Jeg personlig har sotet alle vinduene i bilen min (med unntak av frontruta) med relativt lys film. Blitt stoppet av politet flere ganger (beltekontroll, promillekontroll, førerkortkontroll osv.), men aldri fått noen kommentar på at rutene er sota.

Lenke til kommentar
Men toning er jo ikke film, og vil ikke påvirke vinduets knuseevne?

Tipper uttrykkene brukes om en an her.. folk har ikke helt kontroll på forskjellen. ;)

Men mitt argument gjelder for solfilm ja, men så er det også det som benyttes av 99,9 % av de som "soter" bilene sine.

Lenke til kommentar

Dette har vært oppe mange ganger før, men her er et utklipp fra kjøretøyforskriften:

§ 31-1. Generelt om vindu

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Kanter som fører eller passasjerer kan komme i kontakt med skal være slik utført eller beskyttet at unødig fare unngås.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...