Gå til innhold

Kjem ikkje forbi POST screen :(

Zeph

Anbefalte innlegg

Det har alltid vært trøbbel med en spesiell versjon av PC Probe (den som følger med CD-en til alle hovedkort? :roll: )

Anyways, dette har blitt omtalt i forumet mange ganger. Oppdatér PC Probe, så blir det nok varmere skal du se. Dog kan selvsagt en biosupdate også forandre temperaturavlesningene..

Men forskjellen mellom PC Probe og bios skyldes mest sannsynlig det stygge lille programmet. Personlig bruker jeg MotherBoard Monitor! :yes:

PS. Gode kjølere finnes bl.a. på Microplex. Ellers kan du jo søke litt i forumet, sjekke opp overklokking.no som har mange tester av kjølere. Ellers har vi jo også den muligheten til å starte en ny tråd.. ;)

Bare husk at det ikke hjelper med en god kjøler hvis kontakten mellom kjøleribba og CPU er dårlig. Derfor følg Goop-guiden. En kabinettemperatur på <30 vil jeg også si er et must.

1. Kjølepasta (AS3 eller Shin Etsu)

2. Kabinettvifter

3. Ny kjøler

4. Senk vcore et par hakk (spenningsvalg i bios)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slå av power on self test da.

slå av POST? eh, hallo? hvordan skal du deaktivere essensen av en x86-CPU? vet du hvordan POST virker, og hva det egentlig er? Vet du at når du slår på strømmen, så sender HK-et signal til CPU-en om å sjekke seg selv ved å prosessere data og kontrollere dem opp imot en tabell som ligger i CPU? Vet du at programtelleren blir reset til verdi F000? vet du at F000 er minneadressa til BIOS? vet du at BIOS styrer resten av boot-prosessen, og det foregår en hel del tid før du får frem din digre, fargesprakende logo fra HK-produsenten din på skjermen?

Det kan hende jeg håner deg uten grunnlag, og du egentlig har peil, men... du virker litt n00b... deaktivere POST duh...

Lenke til kommentar
PC probe bruker de samme sensorene som bios'en gjør, så enten er noe galt med bios'en eller PC probe programmet. Prøv å oppdater begge.

Sansynlig vis er det PC probe det er noe galt med for jeg regner med det leser av bios...

Det prøver å lese av bios, men akk nei noen versjoner klarer det ikke helt og leser av en lavere temp. lå på 33 grader siden da har jeg ikke stolt på det, oppdaterte bios og pcprobe og nå er jeg på 52 grader!!!

Pass på at ikke prosessor er palomino (er noe dritt, kjører med det selv)

Lenke til kommentar
Slå av power on self test da.

slå av POST? eh, hallo? hvordan skal du deaktivere essensen av en x86-CPU? vet du hvordan POST virker, og hva det egentlig er? Vet du at når du slår på strømmen, så sender HK-et signal til CPU-en om å sjekke seg selv ved å prosessere data og kontrollere dem opp imot en tabell som ligger i CPU? Vet du at programtelleren blir reset til verdi F000? vet du at F000 er minneadressa til BIOS? vet du at BIOS styrer resten av boot-prosessen, og det foregår en hel del tid før du får frem din digre, fargesprakende logo fra HK-produsenten din på skjermen?

Det kan hende jeg håner deg uten grunnlag, og du egentlig har peil, men... du virker litt n00b... deaktivere POST duh...

Tror ikke han mente det, eller gjorde du det fondus? Om du mente det bør du lære og lese denne artikkelen om POST(power-on self-test )

http://www.howstuffworks.com/pc3.htm

Lenke til kommentar

Eg har heldigvis ein T-bred CPU, men veit ikkje om det er A eller B kjerne.

Etter å ha oppdatert biosen sank temp med noen grader, og har ikkje fått oppdatert Pc Probe enda...går meg vill på asus.com :lol:

Eg har vel landa på denne kjølekombinasjonen:

MCX462PLUS:

Swiftech CPU-kjøler, u/vifte

8412N2GH:

Papst vifte, 79m³/time, 37 dB(A)

Hjemmelaget Viftestyring.

Arctic Silver 3

Dette burde da holde til XP2200 og muligens overklokket til 2ghz. Kanskje eg putter inn ei stille kabinettvifte også

Vcore står på 1.65 trur eg nå (laveste verdi)

Lenke til kommentar

Forslag til kjøler som funker uten å koste skjorta: TAISOL CMK702151A, har brukt min med Fanmate for å redusere turtall ca. 800 O/min. Temperaturen gikk endel ned (8 til 10 grader) fra en Alpha PAL 8045 med 26dB Papst vifte med samme oppsett kabinettvifter, bl.a. 2 stk 12 dB Papst som får 7V for reduksjon av lyden. Min XP2600/333 har normalt 38 grader på CPU, 30 på MB og ca. 20 på rommet, stresset CPU med Sandra CPU Burn-In tidligere i kveld, fikk da 43 grader på CPU.

Har 10 grader høyere CPU temperatur i Bios enn fra PC Probe - rekner med at PC Probe bruker temperatursensor under socket for "gamle" prosessorer uten integrert temperatursensor og at temperatur i Bios er fra den integrerte, bruker PC Probe V2.19.02 og 1xxx.C Bios til mitt A7N8X Deluxe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...