Gå til innhold

Hvordan dempe vibrasjoner fra høytalere?

Anbefalte innlegg

Jeg har et par proson 212 RR, men jeg sliter litt med at vibrasjonene fra basselementene forplanter seg i gulvet. De står i andre etasjen i huset så de står ikke på "solid" gulv, derfor brer vibrasjonene seg veldig. Spesielt til musikk kan bassen høres litt slørete ut når gulvet og alt rister :p . Så spørsmålet mitt er hvordan kan jeg forhindre at så mye vibrasjoner forplanter seg i gulvet? Helst uten at det skal koste skjorta heller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Spikes" vil kunne få vekk slik vibrasjon du beskriver.

Selv hadde jeg to svære dyr av noen 15 tommere som jeg hadde samme problemet med,testet med møbelknotter da jeg ikke giddet og bestille meg "spikes". dette tok vekk omtrent all bassforplanting i huset.Kan være verdt og prøve, selv om det like godt kan hende jeg bare har vert heldig.Men uansett så koster verken møbelknotter eller "spikes" skjorta.

Lenke til kommentar

Om man må improvisere spikes selv, så er det anbefalt å sette disse ut i hjørnene hvor høyttalerkabinettet er stivest pga. støtten av hjørnekonstruksjonen. Som regel skjer vibrasjonsforplantingen ved at plata på undersida av høyttaleren er noe fleksibel og vil kunne vibrere om det ikke er noe ekstra støttekonstruksjon som avstiver denne flata.

Spikes trenger ikke være av noe fancye greier. Selv bruker jeg noen små papirdotter/lapper jeg har brettet sammen til små knotter for å løfte høyttaleren opp fra skrivebordet mitt og minimere kontakt mellom skrivebordet og det punktet på undersiden av høyttaleren hvor kabinettet er mest fleksibelt/minst stivt.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Se på undersiden av høyttalerene dine om det er noen små hull med skru-gjenger, der kan du sette inn spikes. Du kan også få kjøpt gummiknotter, noe som funker veldig bra på å dempe bassvibrasjoner (ser ut som en sprettball delt på midten med en skrue som stikker ut, som du da skruer fast under høyttalerene).

Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme, har ikke så stort rom og hele rommet blir som en basskasse.

Blir for mye og for "brummene" bass.

Har planer om å kjøpe meg Soundcare spikes, det koster litt. Men funker også fint med billigere spikes også.

Ellers så kan man bruke skumgummi på vegger osv, det er billig og funker bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...