Gå til innhold

Når kan jeg heve kjøpet? Hvilken lov hindrer dette?


Erlendz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte en TV på nettet og har bare hatt problemer etter det. Spurte på mail i går om jeg fikk hevet i kjøpet og i dag fikk jeg svaret:

"Jeg kan ikke skjønne at det går ann å være så uheldig – vi har solgt flere Tatung skjermer uten noe problemer og ditt tilfelle er helt unikt. Vi må dessverre forholde oss til loven som gjelder og jeg har kontakten leverandør/Tatung for å høre om vi kan få en god løsning til deg."

 

Jeg lurer derfor på hvilken lov det er de snakker om? Her er saken i korte trekk:

 

- Bestiller TV den 24.10.07 og mottok varen kjapt

- Finner feil ved varen i løpet av få dager.

- Kontakter både butikk og Anovo (de som driver service for Tatung) om å få tilsendt en eske jeg kunne sende TV til reperasjon i. (Får ikke svar/treige svar på mail osv.)

- 1 måned etter at jeg kontaktet de om feilen fikk jeg omsider en eske å sende den i. Dvs. defekt TV i 1 måned etter kjøpsdato.

- 2 uker på reprasjon.

- Får tilbake varen med flere hakk i skjermen, så jeg klager på det.

- Får tilsendt ny vare i posten.

- Også feil på vare nr 2.

 

Har slitt med dette i nesten 2 måneder nå og vil derfor bare heve kjøpet. Hvorfor kan jeg ikke det? Bør jeg få det?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke se at det er butikken eller serviceverksted sitt ansvar å bruke tid og penger på å holde deg med emballasje så den måneden får du ta på egen kappe.

 

Du har etter loven ikke krav på å heve kjøpet.

 

Butikken sa fra første øyeblikk at jeg skulle få embalasje fra Anovo. Jeg syns derfor ikke det bør være på min kappe at de ikke klarer å svare på mailene mine om dette.

 

Du kan heve kjøpet hvis de ikke klarer å reparere samme feil 2 ganger, og du kan heve hvis feilen ikke er uvesentlig.

 

I dette tilfellet har du vært uheldig med eksen, men ser ikke noe som gir deg rett til å heve kjøpet. Send inn varen igjen til reprasjon.

 

Samme feil altså? Så dersom det er forskjellige feil for hver gang kan dette drive på i det uendelige?

Lenke til kommentar
Butikken sa fra første øyeblikk at jeg skulle få embalasje fra Anovo. Jeg syns derfor ikke det bør være på min kappe at de ikke klarer å svare på mailene mine om dette.

 

Samme feil altså? Så dersom det er forskjellige feil for hver gang kan dette drive på i det uendelige?

det er vel ganske vanlig av det blir sendt ut embalasje vis tven er over en hvis størrelse. hadde de ikke gjordt det og tven din hadde gått i stykker under frakt hadde de lagt skylden på deg og du hadde stått helt ansvarlige ville de påstått. (i alle fall vis du pakket i uoriginal embalasje)

 

de kan vel ikke rette i det uendelige, men de kan rette endel ganger. er vel noe som sier at vis det blir til en vesentlig ulempe for kunden kan kan kunden heve kjøpet. f.eks ekstremt lang service tid eller mange forskjellige feil, men du skal vel da gjerne opp i over en måneds rep tid eller mer en 5/6 feil over si et år?

det siste der ble litt sysnsing.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Kjøpet kan heves dersom samme feil oppstår for 3 gang.

Eller dersom det er feil på produktet for 5 gang.

 

Gå inn på Lovdata.no og søk på forbrukerkjøpsloven.

 

Det er ofte slike ting som service osv som skiller et billig produkt og leverandør fra de dyrere.

Jeg gjetter på at du har handlet hos Amentio?

 

Nei, jeg har ikke handlet hos Amentio. Butikken jeg kjøpte hos har jeg ikke noe å utsette på. Det er Anovo som har vært vanskelige å nå på mail og som hakket opp skjermen på TV'en de skulle reparere. De viste riktignok god service da de omsider sendte meg en ny TV, men den fungerte jo ikke den heller, så det skal bli spennende å se hva som skjer nå.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Du kan heve kjøpet hvis de ikke klarer å reparere samme feil 2 ganger, og du kan heve hvis feilen ikke er uvesentlig.

 

I dette tilfellet har du vært uheldig med eksen, men ser ikke noe som gir deg rett til å heve kjøpet. Send inn varen igjen til reprasjon.

 

Samme feil altså? Så dersom det er forskjellige feil for hver gang kan dette drive på i det uendelige?

Det er samme hva feilen er så lenge symptomene er de samme. Det vil si at om skjermen ikke lar seg skru på så er det det samme om de første gangen byttet et kretskort og neste gang strømforsyningen. Har produktet vært inne på service to ganger med samme mangel/symptomer har du rett til å heve kjøpet den tredje gangen dette skjer forutsatt at det en vesentlig mangel på produktet.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
En ting jeg ikke skjønner : Hvorfor kaste emballasjen til en TV kjøpt via nettet ? Er det ikke ørlite grann korttenkt ,når man vet at TV kan gå istykker ? Synes det er helt på trynet....

 

Du er klar over hvor stor en eske til en TV pleier å være?

 

Da jeg kjøpte min Sony KDL40D3000 så var den eksen litt for svær til at jeg kunne få plass til den noe sted i leiligheten, selv om jeg i de fleste tilfeller tar vare på emballasjen så var det umulig i dette tilfellet.

 

Ikke alle som har garasje/bod/whatever...

Lenke til kommentar
En ting jeg ikke skjønner : Hvorfor kaste emballasjen til en TV kjøpt via nettet ? Er det ikke ørlite grann korttenkt ,når man vet at TV kan gå istykker ? Synes det er helt på trynet....

 

Du er klar over hvor stor en eske til en TV pleier å være?

 

Da jeg kjøpte min Sony KDL40D3000 så var den eksen litt for svær til at jeg kunne få plass til den noe sted i leiligheten, selv om jeg i de fleste tilfeller tar vare på emballasjen så var det umulig i dette tilfellet.

 

Ikke alle som har garasje/bod/whatever...

Samme grunn her...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
En ting jeg ikke skjønner : Hvorfor kaste emballasjen til en TV kjøpt via nettet ? Er det ikke ørlite grann korttenkt ,når man vet at TV kan gå istykker ? Synes det er helt på trynet....

 

Du er klar over hvor stor en eske til en TV pleier å være?

 

Jepp,har embalasjen til min 42" Plasma stående på loftet,i tilfelle den går i stykker...

Lenke til kommentar

Har jeg plass til embalasjen tar jeg vare på denne ett års tid. Har jeg ikke plass går den rett i søpla. Det er også riktig at mye kan flatpakkes slik at man ikke trenger å ha en enorm stor eske ståendes. Uansett, det er ikke noe krav til at man skal ta vare på embalajse. Noen har en leilighet med bod på til sammen 190 kvadrat. Andre har 45 kvadrat å boltre seg på.

 

Igjen så er de fleste behjelpelig med å sende embalasje dersom det trengs ved en service.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei!

Skal følge med denne tråden, da det likner på mitt tilfelle.

 

Har 42" FullHD-en, og har kastet esken :)

Har allerede hatt den inne en gang (fikk ny eske - den er nå skadet), da klarte de å rette 1 av 2 eller 3 feil (kommer ann på hvordan man ser det).

Fikk i tillegg noen "kosmetiske bevis" på at den har vært til rep.

 

Holder nå på ny med å få reparert TV-en, men å sitte i uviss tid uten TV er ikke noe jeg ønsker. Kjøpte min @ Komplett, men det betyr nada; udugeligheten ligger hos ANOVO, som er utskjelt i flere tråder, bl.a. AVForum.

 

 

 

 

HA! Så nå hvor gammel denne tråden var.

Fant den via denne PDF-en

 

Samme sak?

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
Kjøpet kan heves dersom samme feil oppstår for 3 gang.

Eller dersom det er feil på produktet for 5 gang.

 

Gå inn på Lovdata.no og søk på forbrukerkjøpsloven.

 

Det er ofte slike ting som service osv som skiller et billig produkt og leverandør fra de dyrere.

Jeg gjetter på at du har handlet hos Amentio?

Jeg har lest loven(ikke akkurat pugget den), og mener det er rett til heving dersom samme feil oppstår for 3. gang(som du sier) eller det oppstår en feil for 4. gang, ikke 5.

Jeg innrømmer gjerne feil om noen kan vise meg hvor i loven det står.

Lenke til kommentar
Jeg har lest loven(ikke akkurat pugget den), og mener det er rett til heving dersom samme feil oppstår for 3. gang(som du sier) eller det oppstår en feil for 4. gang, ikke 5.

Jeg innrømmer gjerne feil om noen kan vise meg hvor i loven det står.

Det står ikke noe som helst i loven om 4. eller 5. gangs feil, så litt vanskelig å vise deg ;)

 

Ellers er det helt korrekt at 3. gang samme type feil gir deg rett til heving (Forbrukerkjøpsloven §30)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...