Gå til innhold

HD-DVD og 720p

Anbefalte innlegg

Nå som jeg på nyåret kjøper meg en HDready Samsung..så går tankene mine som en tornado i hodet mitt ;) Og med det kommer mange spørsmål. Dette er en av dem:

Er det verdt å spille av HD-DVD filmer i 720p (jeg kommer ikke til å kjøpe en 1080- tv), eller bør jeg holde meg til vanlig dvd? Dette spør jeg, ettersom om jeg allerede har en god samling av dvdfilmer med alt i fra Top Gun til Kill Buljo. Hvordan er kvaliteten ang. HD-DVD filmer på en 720p tv? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo lese her hva andre mener om saken.

Jeg har en 720p Samsung som jeg forer med signaler fra enten en DVD-spiller (via HDMI) eller en PC (via VGA).

DVD-spilleren kan skalere opp utgangssignalet til 720p (fra standard 576i/576p), eller jeg kan la TV'en ta seg seg av det. Hele skjermen blir uansett tatt i bruk, og jeg klarer ikke å si hva som gir best resultat. Godt fornøyd med begge, jeg.

PC-en ser Samsung'en som en LCD-skjerm #2. Når jeg spiller av 720p-filmer på PC-en og kjører fullscreen på skjerm #2, så blir bildene bare helt nydelige. Merkbart flere detaljer enn fra en DVD. Nå har jeg ingen HD-DVD-spiller ennå, men jeg forventer like gode HD-bilder fra den. Det er definitivt en synlig forskjell på DVD og "HD-materiale", selv på en 720p-TV.

Og jeg antar at HD-DVD og/eller Blu-Ray gir minst like gode bilder på den TV'en som PC-en gjør, så jeg vil absolutt si at det er verdt å kjøre HD-DVD på en 720p-TV. Jeg kommer ikke til å bytte ut min TV med det første, bare for å få 1080p. Da må det i så fall bli en diiiger en ...

Lenke til kommentar
Du kan jo lese her hva andre mener om saken.

Jeg har en 720p Samsung som jeg forer med signaler fra enten en DVD-spiller (via HDMI) eller en PC (via VGA).

DVD-spilleren kan skalere opp utgangssignalet til 720p (fra standard 576i/576p), eller jeg kan la TV'en ta seg seg av det. Hele skjermen blir uansett tatt i bruk, og jeg klarer ikke å si hva som gir best resultat. Godt fornøyd med begge, jeg.

PC-en ser Samsung'en som en LCD-skjerm #2. Når jeg spiller av 720p-filmer på PC-en og kjører fullscreen på skjerm #2, så blir bildene bare helt nydelige. Merkbart flere detaljer enn fra en DVD. Nå har jeg ingen HD-DVD-spiller ennå, men jeg forventer like gode HD-bilder fra den. Det er definitivt en synlig forskjell på DVD og "HD-materiale", selv på en 720p-TV.

Og jeg antar at HD-DVD og/eller Blu-Ray gir minst like gode bilder på den TV'en som PC-en gjør, så jeg vil absolutt si at det er verdt å kjøre HD-DVD på en 720p-TV. Jeg kommer ikke til å bytte ut min TV med det første, bare for å få 1080p. Da må det i så fall bli en diiiger en ...

Takk for svar. :)

Nå som jeg har en Xbox 360 (uten HDMI), vil den kunne oppskalere til 1080 ved hjelp av komponent kabel?

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
720p ser asåmm ut på 40 tommer. aldri i verden om det hadde sett bedre ut med 1080p. Måtte evt hatt en hel del større skjerm.

Sier jo seg selv, med 1080 er det mange flere punkter dvs mulighet til å se mange flere detaljer i bildet uansett skjermstørelse.

Hvis du klarer å se forskjell på 720P og 1080P på en 40" så er du god. Til og med produsentene har begynt å jenke seg der for tester viser stort sett at øyet ikke ser forskjell før man er på 50". Det kan jo være greit å vite at Full HD ikke er noen standard, det er derimot HD-Ready.

Endret av Bava
Lenke til kommentar
Hvis du klarer å se forskjell på 720P og 1080P på en 40" så er du god. Til og med produsentene har begynt å jenke seg der for tester viser stort sett at øyet ikke ser forskjell før man er på 50".

Da må jeg være virkelig god, som ser forskjell på min 24" PC-skjerm. Skjermstørrelse alene sier ingenting.

Lenke til kommentar
1080p ser helt nydelig ut på min 24" pc-skjerm. (BBC Planet Earth, fåes både på Blu-ray og HD-DVD).

720p ser og veldig bra ut. (x264 Video på 40min. med 1,2Gb filstørrelse).

Da må jeg óg ha spesielt godt syn da?

På en 24" pc skjerm? Nei du har nok normale øyne! Du sitter nok ganske nærme skjermen! Da vil du se forskjell, det sier seg selv. Når du sitter med større avstand så blir det andre boller. Sitter du 2-3 meter fra skjermen så vil du ikke se det på samme måte.

Utdrag:

A person's ability to distinguish small details is described by visual acuity. When individual pixels are barely resolvable, increased resolution brings no benefit for the viewer, unless the viewing distance can be shortened or the display enlarged. For many users' television viewing distances, in order to see the full benefit from 1080p content a display must be bigger than usual or the viewing distance needs to be closer than usual. The ability of the eye to resolve 1080p content also depends on the amount of contrast in the picture. For optimum viewing of resolution it has been recommended that viewers sit back approximately three times the height of the screen

Endret av Bava
Lenke til kommentar
720p ser asåmm ut på 40 tommer. aldri i verden om det hadde sett bedre ut med 1080p. Måtte evt hatt en hel del større skjerm.

Sier jo seg selv, med 1080 er det mange flere punkter dvs mulighet til å se mange flere detaljer i bildet uansett skjermstørelse.

Hvis du klarer å se forskjell på 720P og 1080P på en 40" så er du god. Til og med produsentene har begynt å jenke seg der for tester viser stort sett at øyet ikke ser forskjell før man er på 50". Det kan jo være greit å vite at Full HD ikke er noen standard, det er derimot HD-Ready.

Har en 32" 720 og en 37" 1080 og jeg kan se forskjell, spiller 1080 og 720 filmer ifra pcen.

Ligger bare 2m10cm ifra 37" noe som er ganske nærme så det kan forklare litt muligens. Men er ganske langt unna 32 tommern men likevell ser jeg forskjell,, har sikkert litt med kvaliteten på panelet også ikka bare oppløsning.

Lenke til kommentar
Sitter du 2-3 meter fra skjermen så vil du ikke se det på samme måte.

Det var det som var poenget mitt, skjermstørrelse alene sier ingenting.

Nå er du vel så pass smart at du sikkert skjønte at han opprinnelig mente på den avstand det er normalt å ha mellom skjerm og den som ser på. Det er ikke alltid det er nødvendig å spikke fliser. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...