Gå til innhold

Muligheter for å scanne lysbilder?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ikke helt peiling på dette temaet, men jeg har hørt noen snakk om at det er mulig å scanne lysbiler med noen scannere? Jeg har nemlig en del lysbilder jeg skulle fått digitalisert.

Er det noen produkter dere vil anbefale meg, om dette altså er mulig?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det snakk om en hel vanvittig mengde lysbilder i ramme, så er Nikons Coolscan med adapter for ferdig innrammede dias som er tingen. Der vil du kunne automatisere ganske mye av arbeidet. Det er også en av de få filmscannerne det faktisk går an å få kjøpt om dagen også, stadig flere produsenter har gitt opp den ruten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ok. Hvordan skal jeg forklare for butikkene hva jeg skal scanne? Bildene sitter fastmontert i sånne rammer som brukes til lysbildemaskinen? Hva kaller man dem da? Og hva er generelt prisen pr stk, ca 10kr for bra kvalitetsjobb?

Og en ting til, hadde før et sånn filmkamera som bildene er blitt fremkallet, men har fortsatt filmrullene, er det mulighet da å fremkalle dem igjen til digitalt? Er sånne filmruller hvor en kan lese av om dem er Proceeded osv. Og hva vil det koste pr filmrull?

Har ikke så mye peiling på dette, så om det har skrevet høres galt ut så si ifra=)

Lenke til kommentar
Ok. Hvordan skal jeg forklare for butikkene hva jeg skal scanne? Bildene sitter fastmontert i sånne rammer som brukes til lysbildemaskinen? Hva kaller man dem da? Og hva er generelt prisen pr stk, ca 10kr for bra kvalitetsjobb?
Du plukker ut de bildene du vil ha, og ber om å få scannet dem. Koster rundt 10 kr stykket ja, hvis du har en del (dyrere hvis det bare er noen få).

Og en ting til, hadde før et sånn filmkamera som bildene er blitt fremkallet, men har fortsatt filmrullene, er det mulighet da å fremkalle dem igjen til digitalt? Er sånne filmruller hvor en kan lese av om dem er Proceeded osv. Og hva vil det koste pr filmrull?
Ingen problem å scanne negativene på nytt nei, pleier å koste rundt 5 kr per negativ (ofte det samme som å printe et nytt sett).
Lenke til kommentar

Ok. Noen som kan anbefale en plass, gjerne en nettbutikk som man kan sende dem til. Om det er en butikk dere jobber i og ikke vil nevne det offentlig ta gjerne å send meg en pm.

Jeg har også noen eldre filmruller som ikke har sånn proceeded på, kan man også lage digitale av dem og er det ca 5kr da også?

Lenke til kommentar
Ok. Noen som kan anbefale en plass, gjerne en nettbutikk som man kan sende dem til. Om det er en butikk dere jobber i og ikke vil nevne det offentlig ta gjerne å send meg en pm.
Fotohuset er som tidligere nevnt en god butikk som utfører slikt. Super8 (Afseth) her på forumet jobber der, og det er ikke utenkelig at han vil gjøre jobben. Da har jeg stor tro på at resultatet blir utmerket :o)
Lenke til kommentar

Er nok en del amatører som kan scanne litt for deg også. Jeg har nylig kjøpt meg scanner og har vurdert å selge mine "scannetjenester". Kvalitetsmessig skal det ikke være noe problem, men hvis man snakker om hundrevis av dias (lysbilder), så blir det fort vanskelig uten en scanner med magasin, og det er det vel de færreste amatører som har.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også en del lysbilder i ramme som jeg skulle ha scannet inn. Viss det koster 10 kr/stk. så blir det jo fort samme pris som en scanner viss du har litt bilder. Kvaliteten blir selvsagt best når en proff gjør det, men da betaler du deretter også.

Har dere noen formeninger om denne: http://www.dinside.no/php/art.php?id=496882

Tar denne lysbilder i ramme?

Endret av ironduke
Lenke til kommentar
Har hatt samme dilemma en tid nå, så jeg tok helt enkelt å kjøpte meg en

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1686933;c:100291

og til mitt bruk da, er det mer enn godt nok..(amatør som ønsker å få digitalisert gamle negativer etc..

på kjøpet får du flott ramme til 4 dias(lysbilder) og mellomformat .

prøvd alt og resultatene blir helt akseptable..

Jeg lånte en Epson 4490 Photo som jeg testet litt. Det som jeg synes var problemet, er at bildet blir ikke skikkelig skarpt - farger, kontrast osv derimot er helt klart mer en tilfredstillende ut ifra mine krav. Etter tips fra dette forumet, testet jeg ut vuescan. Synes det var mer knotete i bruk enn Epson sin egen programvare. Men når jeg så hvor mye bedre bildet ble, så skjønner jeg hvorfor folk bruker det istedet.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...