kalg Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Jeg har et forslag som løser dette. Gå inn på biltema og søk på artikkel: 20-338. Kjøp en slik. Den koster 79,90.- Da er du garantert å finne ut hvor lyden kommer fra. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 CRT-tver på 50hz piper ja, og det grusomt. Det har ingenting med 50 Hz å gjøre. 50 Hz er ingen pipelyd, det er en basstone. Det som piper er linjetrafoen på 15625 Hz. ...jeg hører alltid pipelyder fra CPU på omtrent alle bærbare maskiner... Hvordan kan du påstå at pipelyder kommer fra CPU? Har du skrudd opp alle disse bærbare og lokalisert lyden? Jeg vet at 50hz er en basstone, men på 100hz tv'er så var det noen på forumet som regnet ut at linjetrafoen måtte være på mange 100tusen hz. Så derfor kan man ikke høre dem. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 De fleste skjermkort jeg har piper under belastning, det er ingen spoler på disse kortene. Vi hadde også flere hundre sider med diskusjon ang piping i dell laptopper på et annet forum. Pipingen skyldes vibrasjonen i billige komponenter. Dette er et vanlig fenomen. Ingen grunn til bekymring. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 av og til piper cpu vifta på maskina mi. det jeg gjør er å blåse hardt på den en gang så stopper lyden. skjer vel en gang på 3-4 mnd Lenke til kommentar
aiaN Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hei, jeg har hatt en del tidligere datamaskiner i gjennom tidene. Og vil nevne at det faktisk kan være CPU og ikke viftene på maskinen. Jeg har sefølgelig hatt erfaring med vifter som er tungt belastet med støv, eller som har sett sin dag. Men jeg har også hatt min første erfaring med pipete Prosessor på min Første Pentium 2 fikk faktisk en anelse til pipe lyd etter som den ble et par år gammel. Samme gjelder også min senere Pentium 3 på en gammel Compaq maskin. Men utenom det så har det bare vært viftene som har skapt problemer. Så jeg ser ikke det helt utenkelig at det kan være prosessoren. Men jeg ville heller sett etter om det var hovedkortet som sytet eller vifter. Men som sagt. Prosessor som støyer er ikke 100% vanelig men heller skjeldent tror jeg. 2 av 10 prosessorer her eller noe som har støyet slik. Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hmm..hår hørt noe om at drodslene rundt hovedkortet kan lage pipe/skrapelyder. HAr lest at du stopper dette ved å ta lit negleforstreker/blank neglelakk på dem mvh Vgdev Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Ett par heller lite konstruktive innlegg, samt off-topic, er fjernet. Vennligst hold dere til tema, og om dere ønsker å bidra i tråden er det best å gjøre dette ved å tilføre nyttig informasjon. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres via PM/melding) Lenke til kommentar
Olanru Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Gud bedre, at det går ann å påstå noe sånt. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Er åpenbart folk her som ikke vil forstå. CPU'er KAN IKKE lage lyd. UMULIG. Like lite som vi kan puste i verdensrommet, eller et tastatur snakke. For å lage lyd trengs det vibrasjoner, og dette lages av bevegelse. I høytalere er det magnetisme, samme i spoler, kondensatorer kan også lage rare lyder, og det svermer det jo av rundt cpu, så NEI DET ER IKKE CPUEN. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 (endret) HK: MSI K8N nForce3 Socket-939 Dette er synderen. MSI hadde en haug med hovedkort som led under dette for noen år siden. Har hatt et par av dem selv, inkludert et K8N Platinum. Lyden er som av en gresshoppe elns, bare mer høyfrekvent. 'Chirping' ville jeg sagt på Engelsk. Lyden skyldes en eller annen VRM komponent nær CPUen som gir resonans under varierende last. Jeg husker jeg fant bilder av den nøyaktige synderen og forslag til diverse workarounds for noen år siden, men husker dessverre ikke hvor. Mitt beste forslag er å donere systemet til noen over 50 (eller andre med nok nedsatt hørsel på høye frekvenser til ikke å merke noe til problemet)... Endret 21. desember 2007 av qwert Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 21. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2007 HK: MSI K8N nForce3 Socket-939 Dette er synderen. MSI hadde en haug med hovedkort som led under dette for noen år siden. Har hatt et par av dem selv, inkludert et K8N Platinum. Lyden er som av en gresshoppe elns, bare mer høyfrekvent. 'Chirping' ville jeg sagt på Engelsk. Lyden skyldes en eller annen VRM komponent nær CPUen som gir resonans under varierende last. Jeg husker jeg fant bilder av den nøyaktige synderen og forslag til diverse workarounds for noen år siden, men husker dessverre ikke hvor. Mitt beste forslag er å donere systemet til noen over 50 (eller andre med nok nedsatt hørsel på høye frekvenser til ikke å merke noe til problemet)... Ser her ja. Stemmer det, er på en måte en "gresshoppe" lyd. Da fikk vi endelig løst det store mysteriet hehe... Lenke til kommentar
qwert Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Etter å ha tenkt meg om i 10 sekunder så kan jeg også komme med litt mer produktiv hjelp enn mitt forrige forslag: Hvis du ikke overklokker/er villig til å underklokke så kan undervolting med RMClock hjelpe noe (lyden økte så vidt jeg husker i intensitet med VCORE). Jeg mener det ble en god del bedre på max 2.2GHz ved 1.275V enn ved standard innstillinger. Jeg kan evt. sjekke den aktuelle maskinen i romjula da jeg vil være i nærheten av den igjen. Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Jeg hadde for endel år tilbake et DFI Lanparty Sokkel 754 hovedkort. Hadde 3000+ og 3400+ på dette hovedkortet. Og jeg fikk sånn pipelyd av begge disse CPU-ene når jeg belastet systemet. Men det er altså hovedkortet som lager disse lydene. Tror det er spenningsregulatorene til CPU som lager en slags høyfrekvent lyd. Ikke så mye å gjøre med dette annet enn å kjøpe et annet hovedkort. Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 De fleste skjermkort jeg har piper under belastning, det er ingen spoler på disse kortene. Vi hadde også flere hundre sider med diskusjon ang piping i dell laptopper på et annet forum. Pipingen skyldes vibrasjonen i billige komponenter. Dette er et vanlig fenomen. Ingen grunn til bekymring. Bare at det er utrolig irriterende! Blir gal av slike lyder, så jeg er glad jeg ikke har dem. Har lånt laptoper som lager pipelyd, og får hodepine av dem. Er åpenbart folk her som ikke vil forstå. CPU'er KAN IKKE lage lyd. UMULIG. Like lite som vi kan puste i verdensrommet, eller et tastatur snakke. For å lage lyd trengs det vibrasjoner, og dette lages av bevegelse. I høytalere er det magnetisme, samme i spoler, kondensatorer kan også lage rare lyder, og det svermer det jo av rundt cpu, så NEI DET ER IKKE CPUEN. Det er ikke så rart at mange misforstår. Lyden kommer alltid i fra nærheten av CPU, og blir påvirket av belastning av CPU (og indirekte strøm). Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) HK: MSI K8N nForce3 Socket-939 Dette er synderen. MSI hadde en haug med hovedkort som led under dette for noen år siden. Har hatt et par av dem selv, inkludert et K8N Platinum. Lyden er som av en gresshoppe elns, bare mer høyfrekvent. 'Chirping' ville jeg sagt på Engelsk. Lyden skyldes en eller annen VRM komponent nær CPUen som gir resonans under varierende last. Jeg husker jeg fant bilder av den nøyaktige synderen og forslag til diverse workarounds for noen år siden, men husker dessverre ikke hvor. I en PC her hjemme står det et MSI K7N2G-ILSR (Socket A, nForce2 IGP) som har samme høyfrekvente støy fra spenningsregulatorene så lenge prosessoren idler. Måtte installere Folding@Home for å slippe støyen. Det er stort sett bare min far som benytter denne PC-en, han har rundet 60 og hører vel ikke slike høye frekvenser lenger Endret 28. desember 2007 av Wayshot Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Jeg husker jeg fikk piping under belastning fra et X1900XT da jeg hadde for liten strømforsyning. Det var en 400W strømforsyning som kunne levere i overkant av 20 Ampere på +12 Volten mener jeg å huske. Anbefalt til X1900XT/XTX er vel rundt 30 Ampere på +12 Volten. Da jeg byttet til en Mist 500 Watter som vel kan levere rundt 36 Ampere på +12 Volten så forsvant pipingen under last på skjermkortet. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 De fleste skjermkort jeg har piper under belastning, det er ingen spoler på disse kortene. Vi hadde også flere hundre sider med diskusjon ang piping i dell laptopper på et annet forum. Pipingen skyldes vibrasjonen i billige komponenter. Dette er et vanlig fenomen. Ingen grunn til bekymring. Bare at det er utrolig irriterende! Blir gal av slike lyder, så jeg er glad jeg ikke har dem. Har lånt laptoper som lager pipelyd, og får hodepine av dem. Er åpenbart folk her som ikke vil forstå. CPU'er KAN IKKE lage lyd. UMULIG. Like lite som vi kan puste i verdensrommet, eller et tastatur snakke. For å lage lyd trengs det vibrasjoner, og dette lages av bevegelse. I høytalere er det magnetisme, samme i spoler, kondensatorer kan også lage rare lyder, og det svermer det jo av rundt cpu, så NEI DET ER IKKE CPUEN. Det er ikke så rart at mange misforstår. Lyden kommer alltid i fra nærheten av CPU, og blir påvirket av belastning av CPU (og indirekte strøm). Men det har jo ikke bare blitt kommentert en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå