Hrodebert Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Lurer på en ting ang. prossesoren min en AMD64 3500+ (939)! Når jeg spiller eller belaster CPUen mye, lager den en merkelig skrape\pipe lyd, den er ikke høy, men har lurt på hva dette er. Alt fungerer som det skal og det er ikke noe feil med CPUen (hatt den i to år), men er det vanligt at dette forekommer? I så fall hvorfor? Og noen som vet hva det skylles? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Thiazi Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Har du et ATI 19XX kort så kan man vel lure på hva det kan være. Hint: Da er det ikke CPU. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Har du et ATI 19XX kort så kan man vel lure på hva det kan være. Hint: Da er det ikke CPU. Tenker du på CPU, Hovedkort eller GPU nå? Dette er min maskin: GPU: XFX GeForce 7900GS 450M 256MB GDDR3 CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.0GHz Socket 939 HK: MSI K8N nForce3 Socket-939 MINNE: TwinMOS DDR 1024MB MONITOR: LG 20" LCD Silver (Widescreen) CASE: NZXT HUSH, Black Aluminum Front Endret 17. desember 2007 av roberteh Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 På en CPU er vifta på kjøleren det eneste som kan lage mye lyd med belastning. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Du gidder ikke å skru opp maskinen og sjekke med ørene hva lyden egentlig skyldes? Jeg kan garantere at det ikke er CPU. Det er like logisk som at Tennisballen min her skal lage mystiske skrapelyder på gulvet. Det det kan være, er vifta som er festet til kjøleren på CPU. Sjekk om noe tar innpå denne vifta (ledninger etc.) Sjekk også vifta på skjermkortet. En av dem kan være tette med støv. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 På en CPU er vifta på kjøleren det eneste som kan lage mye lyd med belastning. Vel, er helt sikker på at det er CPU og ikke vifta altså! Har lest et sted at det er andre som har hatt feks. nettverkskort med samme "problemet", bare lurer på hva de kommer av og om det kan ordnes! Du gidder ikke å skru opp maskinen og sjekke med ørene hva lyden egentlig skyldes? Jeg kan garantere at det ikke er CPU. Det er like logisk som at Tennisballen min her skal lage mystiske skrapelyder på gulvet. Det det kan være, er vifta som er festet til kjøleren på CPU. Sjekk om noe tar innpå denne vifta (ledninger etc.) Sjekk også vifta på skjermkortet. En av dem kan være tette med støv. Er inne i maskinen og sjekker den hver dag jeg (passe på at den har det bra vettU), driver med Casemods! Ikke noe tull med maskinen min! Er ikke helt noob her heller da Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg kan si med en gang at cpu ikke lager lyd. Men kanskje vifta er sliten og støvete og derfor bråker på høyt turtall. (Høyt forbruk=høy varme= høy vifterpm). Når du sier cpu, mener du da hele kassa? Eller i området rundt cpuen? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg kan si med en gang at cpu ikke lager lyd. Men kanskje vifta er sliten og støvete og derfor bråker på høyt turtall. (Høyt forbruk=høy varme= høy vifterpm). Når du sier cpu, mener du da hele kassa? Eller i området rundt cpuen? Er bare området rundt CPU! Er sikker på at det kommer fra den, renser vifter og sjekker alt minst en gang i måneden. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Du gidder ikke kople ut viftene i ett par sekunder for å helt avlive ideen om at det er problemet? Under spilling altså.. Det er trygt så lenge du ikke drøyer for lenge. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Du gidder ikke kople ut viftene i ett par sekunder for å helt avlive ideen om at det er problemet? Under spilling altså.. Det er trygt så lenge du ikke drøyer for lenge. Litt skeptisk til å "koble" i maskinen når det er på, men jeg kan alltid forsøke! Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Du er redd for å drite deg ut sånn? Ok, tror det skal holde med å stoppe dem med fingrene også Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Tja, se ikke bort ifra at det kan være noen av strømregulatorne som er problemet. Psu'er lager jo pipelyder når de er defekte, skal ikke se bortifra at noen kapastitorer på hk kan gjøre det samme. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Tja, se ikke bort ifra at det kan være noen av strømregulatorne som er problemet.Psu'er lager jo pipelyder når de er defekte, skal ikke se bortifra at noen kapastitorer på hk kan gjøre det samme. Men da ville vel ikke systemet fungert? Alt er nemlig helt stabilt og jeg har ikke noen problemer med maskinen. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 skal ikke se bortifra at det er noe galt med en eller to kapastitorer nei. hender strømforsyninger lager sånne høyfrekvente pipelyder når de nærmer seg døden, og da ofte kun ved lav belastning. min strømforsyning var sånn rett før den ble bytta ut. så fort cpu ikke ble utnyttet 100% begynte strømforsyning å pipe. kanskje du må bytte hovedkort. og da har du en glimrende mulighet til å bytte cpu og ram og skjermkort oxo !!!! kanskje det blir ny pc på deg til jul, hehe Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Pipelyder fra strømforsyning er jo et velkjent fenomen. Det er ingen grunn til å tro at noe er defekt eller ustabilt av den grunn. Det er heller ikke kondensatorer som piper, men spoler. Det sitter noen like rett ved CPU sokkel. Lenke til kommentar
Kexxy er sexxy! Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Hadde pipelyder og sånt ifra min pc, når jeg sendte 220V rett igjennom hele hovedkort og alt tok livet av strømforsyning og skjermkort. Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Hadde pipelyder og sånt ifra min pc, når jeg sendte 220V rett igjennom hele hovedkort og alt tok livet av strømforsyning og skjermkort. Du gjorde det med vilje? o_O Lenke til kommentar
navbeacon Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Aner ikke om det har noe med saken å gjøre, men jeg hører alltid pipelyder fra CPU på omtrent alle bærbare maskiner jeg har brukt. De kommer når maskinen jobber med noe, og er der konstant når man surfer på nettsider med f.eks. flashanimasjoner som kjører. Jeg tror det kommer ann på "øret som hører", hvis det er et uttrykk. Hører du også pipelyder veldig godt når det er en CRT-TV i nærheten? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Aner ikke om det har noe med saken å gjøre, men jeg hører alltid pipelyder fra CPU på omtrent alle bærbare maskiner jeg har brukt. De kommer når maskinen jobber med noe, og er der konstant når man surfer på nettsider med f.eks. flashanimasjoner som kjører. Jeg tror det kommer ann på "øret som hører", hvis det er et uttrykk. Hører du også pipelyder veldig godt når det er en CRT-TV i nærheten? Som tidligere nevnt så kan jeg love deg at du ikke hører pipelyder fra cpu, da det er teknisk umulig, derimot at PC-er piper kan godt hende. Billige strømforsyninger kan pipe, og billige spoler på hovedkortet. CRT-tver på 50hz piper ja, og det grusomt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 CRT-tver på 50hz piper ja, og det grusomt. Det har ingenting med 50 Hz å gjøre. 50 Hz er ingen pipelyd, det er en basstone. Det som piper er linjetrafoen på 15625 Hz. ...jeg hører alltid pipelyder fra CPU på omtrent alle bærbare maskiner... Hvordan kan du påstå at pipelyder kommer fra CPU? Har du skrudd opp alle disse bærbare og lokalisert lyden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå