Gå til innhold

Intel X3100 grafikk - hvordan yter denne egentlig?

anund

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bærbar pc med veldig, veldig knapt budsjett. Absolutt max i 7,5k-klassen, helst under.

Samtidig ønsker jeg en robust PC med god batteritid, ok grafikkytelse og ok cpu. Jeg _vet_ at alt dette er umulig å oppnå til mitt budsjett. Har foreløpig kikket på HPs dv2625 og dv2515, og hadde egentlig bestemt meg for en av disse. MEN. Batteritiden er ikke så mye å skryte av, heller ikke skjermoppløsning. Spilling vil ikke være hovedprioritet på denne, men det er greit om junior kan spille litt BF2/ Call of Duty 2/4 o.a. på reise. Gjerne på lav oppløsning.

Vil X3100 klare dette? Eller må jeg da gå for en løsning som Geforce 8400GS, som i de to nevnte HP-modellene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trur X3100 blir litt i det svakeste laget ;/

Men laptoper med X3100 selger jo i bøtter og spann? Er de helt ubrukelige til spilling?

Hadde selv en 12" med ATI X200M frem til for en mnd siden, og BF2/ Company of Heroes _gikk_ jo på denne (dog på lav oppløsning etc). X3100 er vel bedre enn gamle ATI X200M?

Lenke til kommentar

du før en dell vostro med 14 tommer skjerm og nvidia 8400 gs til 8000 kr

og det er vel en del bedre enn x3100

hva skal pcen brukes til`?

Men laptoper med X3100 selger jo i bøtter og spann? Er de helt ubrukelige til spilling?

Hadde selv en 12" med ATI X200M frem til for en mnd siden, og BF2/ Company of Heroes _gikk_ jo på denne (dog på lav oppløsning etc). X3100 er vel bedre enn gamle ATI X200M?

Lenke til kommentar

X3100 er _IKKE_ en bra grafikkløsning. Mulig det blir bedre hvis du installerer WinXP og får tak i bra drivere.

Beklager å si det, men jeg sitter på en Acer Aspire 5720ZG med X3100 i, og for å si det slik: Jeg er overbevist om at mitt gamle ATI Radeon 9200SE yter bedre enn dette. Det kan hende det er jeg som har vært uheldig med dårlig driver eller lignende, men har prøvd kortet i blant annet WoW, og BF2. I WoW blir jeg nødt til å se rett ned i bakken for å få FPS opp i et akseptabelt nivå (30+), og i BF2 hakket det som et helvete med ALT på lavt i 800x600.

Til og med i CS 1.6 opplever jeg dårlig FPS. Står jeg og sikter mot veggen, har jeg kanskje 80-90. Men, så snart jeg snur meg og ser noen fiender, daler den ned til 30-40, og enkelte ganger helt ned i 20. Nå er hverken WoW eller CS 1.6 grafisk krevende spill, så jeg ble ganske skuffet og angret etter hvert på at jeg ikke valgte storebroren til denne PC-en, med 8400GS.

Edit: Rotet det litt til i begynnelsen.

Endret av Nerf
Lenke til kommentar

Denne kan vel gi deg en viss sammenligning.

Lenke til kommentar
Denne kan vel gi deg en viss sammenligning.

Takker. Den var informativ. Mao: Geforce 8400GS, som er i de to HP-modellene, gir omlag 3x mer poeng i 3DMark06.

Så var det bare å prioritere :/

Bruksområde: Vanlig kontorarbeid. Statistikk-bearbeiding. Bør være såpass liten at den er ok å jobbe med på tog og buss (mao: < 15,4"). Lang batteritid er et stort pluss, _helt_ nødvendig med mer enn 2 timer. DVD-avspilling o.l.

Spilling er egentlig bare en bi-ting her. Det er greit om det er mulig å kjøre enkelte spill (gjerne i lav oppløsning) for at ungene kan spille litt når vi er på reise.

Totalt sett tror jeg at jeg ender på HP 6510b med T7100, i stedet for dv2625 med T5250. Tusenlappen billigere, raskere cpu og mye bedre batteritid. Trolig også mer robust. Så satser jeg på at X3100 er grei nok til de 5-10 gangene årlig den skal spilles noe særlig på :)

Lenke til kommentar
7,5k med Intel X3100 :S

får jo maskiner nede i 4-5k med samme skjermkort :p

Jepp. Men stort sett slepbare saker med jalla batteri og spinkelt bygget. Ikke beregnet for å bli brukt på reise, men til nød på å bli flyttet rundt i huset :)

På den annen side får du faktisk ThinkPader til godt over 10k med X3100 også...

Lenke til kommentar
Er jo andre merker enn Hp der ute, skal den primært være liten å av god kvalitet så er vel denne Lenovoen med x3100 like ok: Lenovo. Men batteritiden var ikke all verden(opptil 1.8t) så må vel ha et større batteri.

Har ingenting imot Lenovo, nei. Men batteritiden holder ikke. Tenker på en HP 6510b med ca 5 timer batteritid. Virker som det mest fornuftige for meg.

Lenke til kommentar
Er jo andre merker enn Hp der ute, skal den primært være liten å av god kvalitet så er vel denne Lenovoen med x3100 like ok: Lenovo. Men batteritiden var ikke all verden(opptil 1.8t) så må vel ha et større batteri.

Anbefales

Den har ca 4 timer bateritid (2.5-3 ved spilling)

Den klarer css med jevnt ca 60fps og alt på high, 1280*800.

Kvaliteten er upåklagelig, eneste jeg kan tenke på er at lokket blir ganske lett ripete.

Jeg har 2gb på min maskin, og det tror jeg trengs.

Jeg har skrevet mer om den her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=863427

Lenke til kommentar

Anbefales

Kvaliteten er upåklagelig, eneste jeg kan tenke på er at lokket blir ganske lett ripete.

Jeg har skrevet mer om den her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=863427

får du til å spille på 2,5 til 3 timer har du reddet verden fra undergang....

Tviler på at d går... frra 4 timer ved idle til 2,5-3timer på full system bruk vill jeg regne med 1 til 2 timer... det er under spill blant annet at maskina vill ha masse strøm...

for ved idle går også frekvensen til cpun ned...

Lenke til kommentar

de med intelskjermkort er som regel fine linux maskiner =D

uansett så de for 4k holder da i massevis på reiser de... har ennda ikke ødlagt en eneste bilig maskin jeg da... men nå driver jeg ikke å hiver den hit og dit heller da (slik mange vist gjør her på forumet :p)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Anbefales

får du til å spille på 2,5 til 3 timer har du reddet verden fra undergang....

Tviler på at d går... frra 4 timer ved idle til 2,5-3timer på full system bruk vill jeg regne med 1 til 2 timer... det er under spill blant annet at maskina vill ha masse strøm...

for ved idle går også frekvensen til cpun ned...

Css belaster nok ikke maskina 100%, og det er det jag har spilt i 2.5-3t, batterimåleren i crysis oppgir 2:15, og den drar nok fullt av maskina.

Lenke til kommentar

Jeg endte på denne: HP 6510b

Mao en X3100-basert sak. Så får vi se om det går an å bruke den til noe spilling også.

Avgjørende for min del ble batteritiden, samt det faktum at jeg får mer prosessorkraft i denne enn i de aktuelle laptopene med GF8400GS-kort. I tillegg sparer jeg nesten 1,5k, som kan brukes på et 8800GT-kort på den maskinen som uansett hovedsaklig brukes til spilling :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mao en X3100-basert sak. Så får vi se om det går an å bruke den til noe spilling også.

En liten oppdatering på meg selv her. Har nå brukt min nye 6510b i en uke og er særdeles godt fornøyd så langt. Batteritiden og "robustheten" svarer til forventningene. Når det gjelder grafikken, er denne faktisk bedre enn forventet. Selvsagt ingen spillemaskin, men Company of Heroes fungerer faktisk ok i 1280x800 på laveste innstillinger. BF2 går greit. Konklusjon: Til sporadisk spilling er X3100 greit nok. No more, no less.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten oppdatering på meg selv her. Har nå brukt min nye 6510b i en uke og er særdeles godt fornøyd så langt. Batteritiden og "robustheten" svarer til forventningene. Når det gjelder grafikken, er denne faktisk bedre enn forventet. Selvsagt ingen spillemaskin, men Company of Heroes fungerer faktisk ok i 1280x800 på laveste innstillinger. BF2 går greit. Konklusjon: Til sporadisk spilling er X3100 greit nok. No more, no less.

Det høres bra ut. Vurderer en rosa inspiron med X3100 til datteren. :p Hun spiller jo ikke akkurat de mest krevende spillene men det er jo greit å kunne spille litt sims 2 eller lignende på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...