Gå til innhold

Hva snakker dere om? 8800GT/GTS

DarkZun

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at mange venter på nye utgaver av GT eller GTS....utsolgt i nettbutikker osv. Hva er greia? Er det noe spesiellt med de nye som kommer? Er det en av dem som er "most value for money" å kjøre i SLI. Fe.ks istedet for å kjøpe GTX kort.

Hadde satt stor pris på om noen kunne klare opp i dette for meg. Sitter nemlig nå og lurer på om jeg skal kjøpe SLI gt/gts....eller kjøpe ett GTX...eller vente på 9000 serien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lagt merke til at mange venter på nye utgaver av GT eller GTS....utsolgt i nettbutikker osv. Hva er greia? Er det noe spesiellt med de nye som kommer? Er det en av dem som er "most value for money" å kjøre i SLI. Fe.ks istedet for å kjøpe GTX kort.

Hadde satt stor pris på om noen kunne klare opp i dette for meg. Sitter nemlig nå og lurer på om jeg skal kjøpe SLI gt/gts....eller kjøpe ett GTX...eller vente på 9000 serien.

8800GTS 512MB (den nye) har bortimot samme ytelse som 8800 GTX til en mye snillere pris.

8800 GTX er kun rundt 15% kjappere enn 8800 GT men koster mye mer.

Valuen på disse nye kortene er *ekstrem*.

Lenke til kommentar

8800GTS 512MB (den nye) har bortimot samme ytelse som 8800 GTX til en mye snillere pris.

8800 GTX er kun rundt 15% kjappere enn 8800 GT men koster mye mer.

Valuen på disse nye kortene er *ekstrem*.

Så hva skal jeg kjøpe da?

2X8800 GTS 512 MB Hva er forskjellen på dem "nye" og dem "gamle"?

2x8800 GT

1x8800 GTX

Hva kan man forvente seg av et SLI oppsett kontra singel oppsett med samme type kort? Snakker vi 50% mer ytelse?

Lenke til kommentar
Hva kan man forvente seg av et SLI oppsett kontra singel oppsett med samme type kort? Snakker vi 50% mer ytelse?

Utifra tester på nett virker det som man kan forvente alt fra 0% til 80% mer ytelse. Potensialet for SLi er definitivt der, men utførelsen er ikke helt 100% enda. Du vil i alle fall ikke kjøpe katta i sekken med 2x8800 kort, da ytelsen i SLi modus kan økes med softwareoppdateringer, og vil bli bedre med tid.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilke skjerm du har, men jeg tipper du kjører max oppløsning på 1650x1080, og da holder et 8800gt kort til ca 1700-1800kr. Det klarer alt av eye candy i, jeg tror, alle spill utenom Crysis. Der må man sikkert ha litt lavere AF og AA.

Og når du engang om et halvt år eller et år finner ut at du vil ha litt kraftigere grafikkløsning, så kjøper du et 8800gt kort til.

Selv om 8800gt kortene er veldig billigere, så gir de veldig mye grafikk for pengene.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvilke skjerm du har, men jeg tipper du kjører max oppløsning på 1650x1080, og da holder et 8800gt kort til ca 1700-1800kr. Det klarer alt av eye candy i, jeg tror, alle spill utenom Crysis. Der må man sikkert ha litt lavere AF og

hehe nå overvurderer du 8800gt her. Det må nok mer til enn å senke AA og AF i Crysis for å kunne kjøre det på full grafikk i 1650x1080.

Dette er at par benchmarks fra toms hardware med X6800 CPU:

chart_crysis_gpu_vh_1280_aa_af.png

chart_crysis_gpu_vh_1600_aa_af.png

Selv på high sliter den i høy oppløsning og AA/AF:

chart_crysis_gpu_h_1600_aa_af.png

Først her begynner det gå greit:

chart_crysis_gpu_h_1024_trilinear.png

Nei skal man spille crysis må man isåfall satse på 2x8800GT

Lenke til kommentar

Men det er vel heller tvilsomt at den hopper fra under 1FPS eller "too slow" til 50fps bare man reduserer litt på AA/AF??

chart_crysis_gpu_vh_1024_trilinear.png

Er vel den nærmeste da. 27fps i snitt på 1024*768, det er ikke spillbart, da er ihvertfall ikke 1650*1080 spillbart.

Jeg har kortet og spillet selv, det har ikke sjanse på crysis på very high. Poster ikke for å motbevise deg, men for at ikke trådstarter skal få falske forhåpninger om ytelsen han oppnår ved å kjøpe ett 8800gt.

Du sa dessuten ikke "ingen AA/AF", men "litt lavere AA/AF". 4/8 er langt lavere enn max.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvilke skjerm du har, men jeg tipper du kjører max oppløsning på 1650x1080, og da holder et 8800gt kort til ca 1700-1800kr. Det klarer alt av eye candy i, jeg tror, alle spill utenom Crysis. Der må man sikkert ha litt lavere AF og AA.

Og når du engang om et halvt år eller et år finner ut at du vil ha litt kraftigere grafikkløsning, så kjøper du et 8800gt kort til.

Selv om 8800gt kortene er veldig billigere, så gir de veldig mye grafikk for pengene.

Jeg kjører 1920X1200 oppløsning, og her er det ikke snakk om hva som "holder". Blir en high end pc, men skal holde seg innenfor den magiske grensa før "most value for money" grensa overstiges. For å ikke bli misforstått skal jeg forklare litt mer nøye hva jeg mener.

Det betyr ikke så mye hva det koster, men jeg gidder ikke betale for nylansering. Som et eksempel kjøper man ikke Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz til godt over 4000 kr, når man kan kjøpe Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket for 2000 kr. Dette er et soleklart eksempel på bortkasta penger, siden sistnevnte ikke engang er i nærheten av å kunne forsvare en dobbel pris.

Min mening er vel egentlig at jeg burde vente på GeForce 9000 serien, men erfaringsmessig blir jeg sittende å vente altfor lenge. Kanskje det er derfor jeg burde kjøpe GTS...så har jeg kanskje samvittighet til å kjøpe meg 9000 kort når det kommer allikevel. Eller er det noe annet veldig revolusjonerende som kommer i begynnelsen av neste...slik at det blir flere fordeler å vente på 9000 serien. Man kan vel holde på slik i evighteer, men det hender man treffer bedre enn andre ganger, selv om det alltid kommer nye produkter.

Endret av DarkZun
Lenke til kommentar
Vurdert 2*HD3870 Crossfire? Det ville jeg satsa på om jeg skulle kjøpt nå

Hmm..ok? Radeon altså. Har hatt Nvidia helt siden jeg sluttet med Vodoo kort...med unntak av jobb PC-en hvor jeg motstridig fikk ATI:P Har ikke undersøkt så nøye om Radeon HD korta...hvorfor vill du heller gått for dette enn GeForce?

Lenke til kommentar
Hmm..ok? Radeon altså. Har hatt Nvidia helt siden jeg sluttet med Vodoo kort...med unntak av jobb PC-en hvor jeg motstridig fikk ATI:P Har ikke undersøkt så nøye om Radeon HD korta...hvorfor vill du heller gått for dette enn GeForce?

Fordi det kan brukes på X38-chipsettet, det yter minst like bra som 8800GT SLi (henger litt etter på AA/AF tho), koster litt mindre og støtter pci-e2.0

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Fordi det kan brukes på X38-chipsettet, det yter minst like bra som 8800GT SLi (henger litt etter på AA/AF tho), koster litt mindre og støtter pci-e2.0

Hva er fordelene med X38 fremfor 650, 680, 750, 780? Eventuellt om du har peil, hva er fordelene mellom de NForce chipset jeg nevnte. Vet dette muligens er off topic, men man kjøper skjermkort og hovedkort avhengig av hverandre.

Lenke til kommentar
Hva er fordelene med X38 fremfor 650, 680, 750, 780? Eventuellt om du har peil, hva er fordelene mellom de NForce chipset jeg nevnte. Vet dette muligens er off topic, men man kjøper skjermkort og hovedkort avhengig av hverandre.

650 og 680 begynner blir straks erstattet, noe som tilsier at teknologien drar fra dem, endel ustabiliteter er/var det vel også med dem. X38 har Pci-e2.0 spor i likhet med 750 og 780 men dem er vel ikke i salg enda? 750 og 780 blir(?) vel så gode valg som X38 da

Lenke til kommentar

650 og 680 begynner blir straks erstattet, noe som tilsier at teknologien drar fra dem, endel ustabiliteter er/var det vel også med dem. X38 har Pci-e2.0 spor i likhet med 750 og 780 men dem er vel ikke i salg enda? 750 og 780 blir(?) vel så gode valg som X38 da

Takker for saklige svar! Ser 790i blir det nærmeste revolusjonerende brikkesettet. Lurer på kanskje å vente til det kommer. Nye GeForce serien og 790i chipset kan jo være to grunner til å vente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...