Gå til innhold

Kjøpe ny prossesor AMD

kw1994

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har da en sønn som har klart og ødelagt prossesorn i pcen. Han har vært og skrudd den opp og bøyd en masse pinner i prossesorn. Derfor trenger jeg en ny.

Jeg er litt usikker på hvordan sokkel det er.

Men den har en slags firkant åpning hvor det ikke er piner. Tror det er en 754 sokel.

AMD Athlon tror jeg at vi hadde.

Så nå trenger jeg og kjøpe en ny.

Hvordan anbefaler dere?

Vil helst ikke overgå 1000 kr i pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men den har en slags firkant åpning hvor det ikke er piner. Tror det er en 754 sokel.

AMD Athlon tror jeg at vi hadde. Så nå trenger jeg og kjøpe en ny.

Hvordan anbefaler dere? Vil helst ikke overgå 1000 kr i pris.

Sokkel 754 er egentlig utgått og produseres ikke lenger. Men den finnes likevel ennå på lager hos noen få nettbutikker, her: https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...mp;submit=S%F8k

Såvidt jeg kan se er denne, AMD Sempron 3400+ / 2 GHz, på lager her til en pris av kr. 229,- inkl. mva. : http://direkteshop.no/index.php?page=shop....=6&vmcchk=1

Hvis du har et eldre hovedkort så er det mulig at bios må oppdateres for å støtte nevnte CPU, men det ser du i manualen som fulgte med maskinen. Ser at de har 18 stk. igjen på lager ennå.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet!

Ny socket 754 prosessor finnes ikke, så du må nok få tak i noe brukt eller bytte mer deler i maskinen. Husk at AMD Athlon fantes/finnes i både slot a, socket a, socket 754, socket 939, socket 940 og socket am2, så vær sikker på at du får tak i rett. Hovedkortet er en god indikasjon på hvillken prosessor det er snakk om.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg annbefaler deg å laste ned CPU-Z slik at du kan være sikker på hvilken sokkel du har. Last ned programmet, dobbelklikk på cpuz.exe og klikk på fanen "Mainboard".

Les av de to øverste feltene "Manufacturer" og "Model" og skriv de inn her, så kan vi finne en passende prosessor.

Blir vel kanskje litt vanskelig å bruke det programmet om han ikke har CPU som virker på den maskinen

En måte å gjøre det på er å finne navnet på hovedkortet (bruker å stå i bunn) og søke det opp på google.no

Da står det som regel hvilken CPU som passer + mye mer

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trådstarter, hva heter hovedkortet ditt? da blir det lettere å hjelpe deg :)

Om det viser seg å være noe virkelig gammelt, så kan det fort lønne seg å oppgradere hele maskinen med nytt hovedkort, cpu, minne og grafikk-kort. her har du det du isåfall trenger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...