Talker Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Har fått mere å mere lyst til å kjøpe meg htpc. Men så begynte jeg å tenke på PS3, som jeg også har lyst på. Kan den brukes til noe av det samme? Jeg kan ikke med disse funksjonene til de nye konsollene. Endret 17. desember 2007 av Talker Lenke til kommentar
yno Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Har fått mere å mere lyst til å kjøpe meg htpc. Men så begynte jeg å tenke på PS3, som jeg også har lyst på. Kan den brukes til noe av det samme? Jeg kan ikke med disse funksjonene til de nye konsollene. Tja, personlig har jeg begge deler og bruker PS3 kun til spill. Det er flere grunner til dette: 1: Jeg har tv med panel av den "gamle" typen, dvs lcdtv med oppløsningen 1360*768. PS3 støtter "bare" oppløsningene 1080p/i og 720p (hhv 1920*1080 og 1280*720). Mao blir det gjort en form for overscan (oppskalering av bildet) for å få 1280*720 til å passe inn i et panel med oppløsningen 1360*768 uten at det blir sorte sørgerander rundt. PCen min støtter paneloppløsningen på TVen og kan derfor gjøre en mer fornuftig skalering av video og bilder for at det skal passe med oppløsningen på TVen. Mao ser HDvideo nedskalert fra 1080p bedre ut enn HDvideo oppskalert fra 720p. Dette fordi oppløsningen på panelet er ligger i mellom og man kan alltid behandle mer informasjon for å få det til å passe med lavere paneloppløsning, men man kan ikke legge til informasjon som ikke er der uten å gjøre "guestimates" (i praksis interpolering). Kort forklart - det er hensiktsmessig å la en maskin som støtter paneloppløsningen ta seg av jobben - mao en PC om du har paneloppløsningen 1360*768 på TVen din - begge stiller likt om du har en tv med oppløsningen 1920*1080. 2: PS3 er foreløpig først og fremst en spillkonsoll og er best egnet for dette formålet. Sony virker å ha en langsiktig strategi (i likhet med Microsoft) for å gjøre konsollen til knutepunktet for hjemmeunderholdning i stua. Foreløpig er det for få avanserte funksjoner og for få tilkoblingsmuligheter til at dette fungerer som en erstatning for hva du kan gjøre med en PC koblet til TVen (hvertfall ift mine behov som først og fremst dreier seg rundt å spille av filmer, musikk, vise bilder og kunne surfe litt innimellom). Det var knyttet store forventninger til PS3 og det at man kunne installere Linux på den helt fra start. Den har imidlertid såpass begrenset minne og iom at man ikke har anledning til å "låse opp" skjermkortet er ytelsen langt under det man vil forvente selv i forhold til svært moderat spesifiserte PCer. I tillegg bruker man forskjellige Codecer når man skal dekode film og musikk. Disse kan man forholdsvis enkelt installere på en PC, mens man er prisgitt hva Sony velger å støtte for at dette skal la seg spille av fra konsoll. Jeg skal ikke uttale meg om hva som passer best for dine behov, men håper jeg hvertfall har gitt deg noen innspill til vurderinger verdt å gjøre seg før du innvesterer i det ene eller det andre. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå