Vindstille Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Så hvis du mener Microsoft har utnyttet sin posisjon, hva mener du bør gjøres? Og er du ikke enig i at noe bør gjøres for konkuransevilkårene skal gjøres? I så fall, hvorfor ikke? Lenke til kommentar
GuruMeditation Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Hvor i denne tråden finner du linux-misjonering? Nå var ikke poenget mitt nødvendigvis at dere prøver å omvende Windows brukere i hvert eneste innlegg, men at deres motstand mot Microsoft og praksis som ikke er forenlige med det dere oppfatter som de rette verdiene, gjennomsyrer det meste av det dere skriver. Dog, siden du spør: En metode er å laste ned nettleseren til en partisjon som ikke skal slettes før du formaterer OS-partisjonen. En annen er å legge det inn på en minnepinne, CD eller lignende enten fra den PC-en som skal reinstalleres eller fra en annen PC. (De fleste har tilgang til flere PCer). Hvis ikke du har tilgang til flere PCer men windowsinstallasjonen har krasjet fullstendig så kan du enkelt starte PCen med en Ubuntu-CD og laste ned via den til en partisjon eller minnepinne eller CD. Nice touch med "men windowsinstallasjonen har krasjet fullstendig", for vi vet jo alle at Windows bare krasjer, og løsningen må da være Ubuntu, ikke sant? Uansett, din oppgave i denne tråden er å være motpol for Microsoft og deres verdier, er det ikke? Det største problemet jeg har med dine innlegg, er når du snakker som om du skulle snakke på vegne av hele befolkningen, ref følgende: Sitat: Leste du argumentene mine for hvorfor vi kunder, Operas konkurrenter (med unntak av én), webutviklere, de ansatte i Opera og Operas aksjonærer står på samme side i denne saken? For å ta en kjapp oppsummering: Vi står på samme side fordi vi ønsker valgfrihet, raskere utvikling med mindre bortkastet utviklertid for å fikse hacks på hacks for IE-kompatibilitet, samt gjøre hverdagen til webutviklere langt lettere. Vi kunder befinner oss tilfeldigvis på samme side som Operas aksjonærer fordi vi kjemper for de samme tingene. Kall det glorifisering om du vil men jeg tror de fleste andre her har skjønt hvorfor det er i vår interesse at Opera får gjennom kravet sitt. Jeg er ikke ansatt av Microsoft, jeg er en webbrowser "kunde" (mitt foretrukne verktøy er FireFox), jeg er også utvikler (ikke webutvikler, men jobber daglig med webstandarder). Likevel er jeg totalt uenig i Opera sine håpløse krav. Hvis du tror du har "resten av verden" med deg på dette, anbefaler jeg deg å gå litt utenom en liten sirkel av kolleger/venner, og se litt på hvordan omverdenen reagerer på dette søksmålet. Du fremstår heller ikke som noen Windows-bruker, så hvorfor du skal argumentere for hva vi som faktisk bruker OSet skal påtvinges har jeg også vanskelig for å forstå. Selv om jeg selv ikke bruker IE, ser jeg mer enn gjerne at IE bundles med Windows, om enn ikke annet enn fordi det gjør jobben min uendelig mye lettere når jeg setter opp PC for samboer, foreldre, søsken, tanter, naboer osv. Jeg har imidlertid prøvd å installere FireFox på dama sin PC, men da fikk jeg streng beskjed om å legge tilbake den blå E'en på skrivebordet. Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Leste du argumentene mine for hvorfor vi kunder, Operas konkurrenter (med unntak av én), webutviklere, de ansatte i Opera og Operas aksjonærer står på samme side i denne saken? For å ta en kjapp oppsummering: Vi står på samme side fordi vi ønsker valgfrihet, raskere utvikling med mindre bortkastet utviklertid for å fikse hacks på hacks for IE-kompatibilitet, samt gjøre hverdagen til webutviklere langt lettere. Vi kunder befinner oss tilfeldigvis på samme side som Operas aksjonærer fordi vi kjemper for de samme tingene. Kall det glorifisering om du vil men jeg tror de fleste andre her har skjønt hvorfor det er i vår interesse at Opera får gjennom kravet sitt. Jaha, så vi brukere får mer valgfrihet ved at MS forbys å levere IE med sine operativsystemer? Kan du forklare det litt mer inngående?? Er det noen som helst hindringer i veien for at vi kan installere og bruke Opera el FF i MS sine operativsystem? Helt horribelt tvinge en softfware leverandør til å amputere sine produkter for at en annen softwareleverandør skal tjene på det. Atpåtil skal nevnte softwareleverandør tvinges til å levere konkurrentens produkt med sitt. Å er det å få Microsoft til å følge standarer -fastsatt av hvem forresten?- som er målet, er vel ikke dette veien å gå? Det første du bør gjøre er å lese det Opera har skrevet om klagen sin her: http://my.opera.com/haavard/blog/microsoft-antitrust 1. Microsoft misbruker markedsmakten sin for å hindre fri konkurranse i nettlesermarkedet. Som et resultat av dette bruker flere IE, og det er mer problemfylt å bytte bort IE pga. spesialdesignede sider som bruker Microsofts proprietære standarder. Microsoft tjener mer penger fordi msn.[no/com] er standard startside og folk ikke gidder å bytte. Msn Search er standard søkemotor - enda en måte de tjener ekstra penger på ved å misbruke monopolmakt. 2. IE's lendig støtte for allment brukte webstandarder gjør at webdesignere må bruke tid og krefter på å lage et middelmådig produkt for en middelmådig nettleser fremfor å lage gode produkter som funker like godt i alle nettlesere. 3. Opera krever ikke at IE skal fjernes fra Windoes-CD-en, men at det ikke skal bundles, dvs være en uunngåelig del av det å installere Windows, men heller gi sluttbrukeren et aktivt valg i hva slags nettlesere som installeres i utgangspunktet. Det betyr også at operativsystemet skal kunne klare seg uten IE i det hele tatt, ikke bare at man kan velge å ha en annen nettleser i tillegg. 4. Det er ikke det samme problemet med Safari/Apple og Firefox/Ubuntu av to viktige årsaker: For det første har både Firefox og Safari fullgod støtte for webstandarder, så og si like godt som Opera. For det andre har de ikke store nok markedsandeler til at de klarer å utnytte dem på samme måten som Internet Explorer/Microsoft gjør. 5. Opera er den raskeste, mest allsidige og mest kompatible nettleseren på markedet. Den nye betaversjonen av Opera vil laste sider på ca. en halvparten av tiden i forhold til IE, og 2/3 av Firefox: http://nontroppo.org/timer/kestrel_tests/#realworld Ikke det at Opera 9.2 gjør det så ille i den testen at det gjør noe heller... 6. Selvfølgelig kommer Opera til å tjene på dette - forhåpentligvis kommer millioner av tidligere PC-brukere til å bli uavhengige fra IE og tørre å utforske andre nettlesere. Kanskje ti prosent av dem velger å slå seg til med Opera, som vil få en enorm oppgang i anntall brukere. Men sammenlignet med den oppgangen som f.eks. Firefox vil få (muligens femti prosent av den nye gruppen som prøver ut nettlesere) er dette nesten ingenting. 7. Microsoft skal heller ikke 'reklamere' for andre nettlesere. Det de (for eksempel) skal gjøre er å legge til et ekstra vindu i installasjonsprogrammet for Windows: "Velg hvilke nettlesere du vil at Windows skal installere for deg: [ ] Internet Explorer 7 [kort nøktern beskrivelse av nettleseren] [ ] Mozilla Firefox 2 [kort nøktern beskrivelse av nettleseren] [ ] Opera 9.24 [kort nøktern beskrivelse av nettleseren] [ ] Safari [kort nøktern beskrivelse av nettleseren]" Ved å kode litt om på programmene sine, kan de få programmene sine til å være uavhengige av en bestemt browser for å fungere på internett. Microsoft kan for eksempel kreve diverse (åpen standard) funksjonaliteter av nettlesere for at de skal kunne brukes av Windows, og at det er minst en nettleser på maskinen som støtter disse funksjonene. Da ville konkurransen vært åpen, og den beste nettleseren ville vunnet i lengden. Resultatet av dette ville vært at Microsoft måtte videreutvikle Internet Explorer slik at den kunne konkurrere med de andre nettleserne på f.eks. nettstandarder som CSS og XML. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 GuruMeditation: Nå er du bare tåpelig. Ja, Simen1 er Ubuntubruker. Men de fleste på forumet burde vite at han har greier å se ting fra flere sider. Jeg har liten tro på at han nevnte ordene krasje og Windows av den grunnen. Uansett er ikke dette en diskusjon om hva som er best for Windowsbrukere. Det har det aldri vært. Det er en diskusjon om om Microsoft bruker sin markedsposisjon negativt og om EU burde gjøre noe for å bedre konkuransesitvasjonen. Altså spiller det liten rolle hvilket operativsystem folk faktisk bruker her. Jeg bryr meg ihvert fall overhodet, og jeg tviler på at Simen gjør det heller, om hvilken nettleser og OS folk bruker, så lenge webben utvikler seg i en rettning som er positiv for alle. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Synes det er bedre å få prakket på seg nødvendige programmer, istedenfor å måtte kjøpe dem i tillegg til OS. Greit nok at den har noen feil/mangler, men det skal vel litt til å ikke få brukt maskinen etter du har lastet ned FF første gang du bruker maskinen. Blir det neste at Ubuntu følger med Windows? Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Veldig mange tråddeltakere har unlatt å lese pressemeldingen fra Opera Software. I korte trekk sier den: "Microsoft er dritt og må straffes. Vi i Opera kjemper for de svake!" Microsoft får kritikk og Opera vil ha navnet sitt i nyhetene. Ikke noe nytt med andre ord. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Benchmarks viser at opera er vesentlig raskere enn både FF og IE. AtW Benchmarks betyr lite, det er hvordan ting fungerer i praksis som er det interessante. Vel og bra for Operas omtaler at de tuner for å toppe benchmarks, synes de heller skulle konsentrere seg om å lage en brukervennlig utgave. I praksis er opera mte raskere enn de andre browserene, men når folk er uenige om den saken, så tyr man til objektive benchmarks som viser hva som er tilfellet. Dette er benchmarks som måer feks hvor lang tid det tar å tegne opp (hele) sider o.l, å "tune for å toppe benchmakrs" er i praksis det samme som å gjøre browseren raskere i vanlig bruk, selv om det skulle være riktig at det er slik opera jobber (noe som jeg tviler på er tilfellet) AtW Lenke til kommentar
Kuza Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg er ikke ansatt av Microsoft, jeg er en webbrowser "kunde" (mitt foretrukne verktøy er FireFox), jeg er også utvikler (ikke webutvikler, men jobber daglig med webstandarder). Likevel er jeg totalt uenig i Opera sine håpløse krav. Hvis du tror du har "resten av verden" med deg på dette, anbefaler jeg deg å gå litt utenom en liten sirkel av kolleger/venner, og se litt på hvordan omverdenen reagerer på dette søksmålet. Du fremstår heller ikke som noen Windows-bruker, så hvorfor du skal argumentere for hva vi som faktisk bruker OSet skal påtvinges har jeg også vanskelig for å forstå. Selv om jeg selv ikke bruker IE, ser jeg mer enn gjerne at IE bundles med Windows, om enn ikke annet enn fordi det gjør jobben min uendelig mye lettere når jeg setter opp PC for samboer, foreldre, søsken, tanter, naboer osv. Jeg har imidlertid prøvd å installere FireFox på dama sin PC, men da fikk jeg streng beskjed om å legge tilbake den blå E'en på skrivebordet. Dette er ikke noe søksmål for det første, og det har ikke noe å si hvilket OS du bruker. Denne klagen som Opera har sendt inn har like stor betydning for de som bruker linux og de som bruker windows. Synes du burde lese litt mer om hva dette gjelder, siden du har ikke skjønt hva dette dreier seg om. Lykke til! Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Først: jeg er ingen MS hater. De sørger for mitt daglige levebrød. Vår største leverandør av produkter bygger kun MS teknologi så jeg er i høyeste grad avhengig av dem og føler ikke at jeg lider under det. Jeg er også blant de som mener at MS har betydd utrolig mye for utviklingen av det datasamfunnet vi har i dag. Deres markedsmakt var det som trengtes når alle kun var opptatt av å lage sine proprietære løsninger. Men makt korumperer og det er litt sjokkerende å lese mange av meldingene her. At folk kan være så historieløse og uvitende om Microsofts manipulering og massive missbruk av markedsmakt trodde jeg var komplett umulig. At deres browsere historisk har trenert standarder er heller ikke noe som skulle behøve å diskutere, det er da et veletablert faktum. IE skaper en helvetes mye ekstra-arbeid [punktum] Det er akkurat lite udiskutabelt som at deres bruk av markedmakten glatt faller innunder lover i USA, EU og Norge. Dette finnes det nå dommer på hos de to store, og Norges lover ble vel nylig harmonisert med EU's lover på dette området (Rett før granskningen av sas tok til) så å diskutere dette er da bare å sparke en død hest. Så løsningen er å tvinge Microsoft til å fjerne IE ifra sine operativsystem og legge ved FF, Safari el Opera? Ja riktig, fjerne det fra operativsystemet og svjv gjøre ganske mye forandringer i en rekke vesentlige programmer. Jeg er ikke 100% sikker, men mistenker at man får problemer i en rekke programmer, inkl. bla MS SQL server, Conslole med mer som svjv bruker IE for å vise flere elementer. Så må de gjerne legge ved IE sammen med de andre som reelle valg. Hva med Apple og Safari da? Denne diskusjonen gjelder IKKE Apple, bla fordi de har en forsvinnende liten del av PC markedet, men først og remst fordi det er MS som er saksøkt. Løsningen må vel være å tvinge MS til og følge "standarer"?? Tja, når jeg ser i praksis hvordan IE6 feks radbrekker CSS burde jo dritten forbys spør du meg. Jeg sier ikke at alt MS lager er dritt, men noe så dårlig som IE 6 burde faktisk ikke vært lov å slippe. Og for ordens skyld, det heter ikkt "standarder" men standarder. og det er ikke akkurat rakett vitenskap men at program som skal vise siden slik den ble designet av utvikler, er det virkelig for mye forlangt? Men klart, det tjener jo ikke Opera på.... Øh, hva i heite har det med saken å gjøre? eller tenk over noe annet: det Opera ikke tjener på det tjener MS på. Det er jo hyggelig å se noen støtte stakkars fattige MS finansiellt her. Endret 18. desember 2007 av Babelfisken Lenke til kommentar
Moderat Bruker Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Litt off-topic kanskje Synes IE 7.0 er raskere i Vista enn i XP - andre som har samme inntrykk? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Benchmarks betyr lite, det er hvordan ting fungerer i praksis som er det interessante. I praksis er Opera mindre og raskere enn Firefox. Opera fungerte for eksempel på OLPC før de doblet minnet. Før det kunne ikke "Firefox" kjøre der. De måtte ha dobbelt så mye RAM kun for å kunne få "Firefox" til å fungere. Opera kjemper for for sin egen kake og inntjening, de er ikke en ideel organisasjon som feks FF. Mozilla har faktisk opprettet Mozilla Corporation, og de oppfører seg på alle måter som et ekte firma. Om Opera kjemper for å mele sin egen kake eller ikke er ikke relevant for hvorvidt klagen er reell eller ikke. Reklameblokkering er Opera veldig dårlig på, hvorfor det tror du? Opera tjener ikke penger på reklame på websider, hvis det er det du hinter til. Sidene ser jo bedre ut MED reklame, men det er nok meningen.Opera er jo avhengig av å tjene pernger de å=) Som sagt, Opera tjener ikke penger på reklame på sider. Nettopp, å her er årsaken til Operas kamp, grådighet. Hvis Opera var "grådige", hvorfor solgte de ikke bare til høystbydende? For et år siden sto jo store selskaper i kø for å øse penger over Opera, men de nektet. Helt utrolig man kan påstå at ett børsnotert selskap kjemper for brukernes beste? Hvorfor skal ikke et børsnotert selskap kunne kjempe for brukernes beste? I dette tilfellet er faktisk brukernes beste også det beste for firmaet, så du slipper å sette opp dette falske dilemmaet. Brukerne, altså vi kan fritt velge idag.Vi er ikke tvunget til å bruke IE. Jo, så lenge mange websider krever IE og baserer seg på IE-teknologi snarere enn standarder, så hjelper det fint lite om man kan installere en annen nettleser. Det er helt latterlig å kreve at MS skal kutte ut IE og levere med andres nettleser. Nei. Det er slik konkurranseloven fungerer. Misbruker du markedsposisjonen din til å hindre konkurranse må du ta konsekvensene. Brukerne vil tydeligvis ikke ha Opera, siden de ikke har større markedsandel enn de har.Hvordan forklarer du FFs vekst på bekostning av IE?? IE har fortsatt over 80% globalt, og veksten til Firefox har begynt å avta for lengst. Hvis det hadde vært reell konkurranse hadde markedet sett helt annerledes ut. Og til tross for Firefoxs suksess, så har IE som sagt over 80% av markedet globalt. GuruMeditation: "Jeg er ikke ansatt av Microsoft" Vel, noe er det i allefall. Du er bare tilfeldigvis ny i forumet liksom? Mr_Snuffles: "Jeg må si jeg blir oppgitt av alle W3C standard-rytterne i dette forumet. Slik som disse argumenterer skulle man tro det var vedtatt ved lov at alle er påbudt å følge hver eneste standard som W3C måtte finne på utarbeide." Det er ikke det, men når Microsoft bryter standardene de selv har vært med på å utvikle, og lovet å følge, så gjør det at det hindrer konkurranse i markedet. "Det er rett og slett håpløst å tro at man skal ha rett til å tvinge utviklere til å følge disse standardene til punkt og prikke" Små firmaer som Opera har vist at det er meget mulig å støtte standarder på en bra måte. Selv når de må bruke enorme ressurser på IE-kompatibilitet i tillegg. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Akkurat ja.Hvorfor skal vi tvinge de med "lav kompetanse" til ett alternativ? De har kjøpt en PC med Windows å ønsker som oftest ikke kludre å kjøpe tilleggspakker for at basic bruk skal fungere. De som ønsker alternativer har absolutt null problemer få tak i, og installere Opera el FF. Forvirringen hos de med "lav kompetanse" blir jo total ved en hel dunge med valg om andre produsenters produkter når de har kjøpt ett MS produkt. Om det er kompetansen til disse man ønsker øke, betviler jeg sterkt at tvang er veien å gå, slike diktatoriske metoder er jeg imot. MS leverer en komplett pakke, noe kundene også forventer. Ofte er faktisk tvang veien å gå. Da mange ikke har peiling på hvilken nettleser de selv mener er best, siden de kun vet om en nettleser (IE), må en tvinge de til å prøve andre nettlesere for at de skal finne den de liker best. Kjæresten min hadde aldri brukt andre nettlesere enn IE, jeg bruker Linux og har derfor ikke engang muligheten til å ha IE her, som om jeg hadde lastet det ned hvis jeg hadde muligheten. Hver gang hun skulle surfe på min maskin bannet hun lavt, frem til ett punkt hvor hun faktisk fant ut at firefox fungerer ganske bra, og hun likte det bedre enn IE. Spessielt da jeg pratet om webstandardstøtte i 2 minutter. Jeg introduserte henne også for opera en liten periode, men nå bruker hun også kun firefox. Så tvang må nesten til for at folk skal få øya opp for andre alternativer. Det er dessuten ikke tvang det Opera forsøker seg på. Det de vil er at brukerne skal ha ett alternativ. Det som, i mine øyne, ser ut som den beste løsningen hadde vært å la brukeren velge nettleser(e) selv på ett punkt under installasjonen. De fleste hadde nok huket av for IE, men kanskje de hadde blitt nysgjerrige og huket av for noen andre også, bare for å prøve. Folk trenger å vite om alternativer, sånn som MS driver nå vil jeg tippe at 70% av de 80% som bruker IE ikke vet om andre alternativer. Om de med "lav kompetanse" ikke er klar over at alternativer fins, er da konkurrentenes feil.Jeg synes ikke vi skal tvinge de med "lav kompetanse" til å øke sin kompetanse om de ikke selv ønsker det. Om MS ikke etterfølger gjeldende internasjonale standarer bør de seff taes for det, men å tvinge de til å amputere sitt produkt er hinsides all fornuft. Så du mener MS ikke hindrer opplysning angående temaet da de slenger ut sin egen browser og forteller oss at nå har du alt du trenger for å surfe på nettet uten å si ett ord om at det finnes alternativer? Mener du MS har bidratt til å heve kompetansen når de fleste tror det blå e ikonet faktsik er internett? Det er to ting Opera ønsker at EU skal ta tak i:1. Få Microsoft til å følge standardene slik at det skjerper konkurransen i markedet og gir massevis av andre positive bieffekter. 2. Åpne for friere konkurranse på nettlesere også for de som kjøper nye PCer eller nytt OS. Nettleser og OS er to forskjellige produkter og når det ene prakkes på kundene via det andre, som er markedsdominerende, så hindrer det reell konkurranse på nettlesere. Nr 1 er jeg helt enig i, nr 2 er da unødvendig da det ikke er noen problemer å bruke FF el Opera på MS sine operativsystemer. Det er ikke noe problem å laste det ned å bruke det nei. Men folk vet ikke om de, så nettleserne konkurrerer ikke på like premisser. Ene følger med ett OS som har monopol, de to andre håper og ber at det skal komme personer å laste ned nettleseren deres. Hvis vi får de inn som en del av installasjonen: "Hei, hvilke(n) nettleser(e) vil du installere?" ville dette gjort livet lettere for Mozilla og Opera, samtidig som det på sikt ville gjort livet lettere for webutviklere som kunne fulgt standarder og ikke flytende "standarder" fra IE. Ja, de har ingenting med å blande seg inn i hvilke produkter MS selger og hva de inkluderer i sitt produkt.Flesteparten ønsker installere ett operativsystem uten all slags valg og forvirringer i hytt og pine. Det er som at de skulle tvinge Mercedes til å selge BMWs tilleggsutstyr, og tvinge de til å sørge for at BMWs utstyr var kompatible med sitt eget. Har ingenting med konkurranse å gjøre.. Dette er en ekstremt dårlig sammenligning da verken BMW eller Mercedes har den markedsposisjonen som MS har. Mercedes og BMW konkurrerer på like vilkår, det gjør ikke IE og Opera/FireFox. Det er ikke konkurranse når Microsoft skal bestemme hvem som får lov til å være med i konkurransen heller, er det vel? Nei, det er heller ikke konkurranse. Slik bør de absolutt ikke få lov til å holde på, hvor er myndighetene i disse tilfellene? Bør absolutt straffes for det, men å tvinge MS til å amputere sitt produkt er ikke noen løsning, annet enn økte inntekter for Opera om de klarer syte seg til å bli bundlet med MS sine os... EDIT: Huff det ble mange innlegg på rad her, om noen moderatorer kanskje hadde vært så snill å slå de ilag?=) Ekke helt stødig på quotefunksjonen, spess ikke såpass sent på døgnet.. Den der stusser jeg litt på. "Nei, det er heller ikke konkurranse. Slik bør de absolutt ikke få lov til å holde på, hvor er myndighetene i disse tilfellene?" Er dette ironisk ment fra din side, eller har du plutselig skiftet mening i at myndighetene ikke har noenting med å styre konkurranse å gjøre? Nå er det for så vidt ikke å amputere produktet som er løsningen, det er jeg helt enig i. Løsningen ville vært å la brukeren bestemme under installasjon om han vil ha IE, Opera, FireFox eller Safari. Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor folk gjør saken vanskeligere enn den er. Operas klage er ganske enkel, og ut i fra deres egen pressemelding kan vi lese følgende krav: Opera requests the Commission to implement two remedies to Microsoft’s abusive actions. First, it requests the Commission to obligate Microsoft to unbundle Internet Explorer from Windows and/or carry alternative browsers pre-installed on the desktop. Second, it asks the European Commission to require Microsoft to follow fundamental and open Web standards accepted by the Web-authoring communities 1) EU skal tvinge Microsoft til å ikke bundle IE med Windows, og/eller tvinge dem til å forhåndsinstallere (med andre ord distribuere) alternative browsere i deres OS. 2) EU skal tvinge Microsoft til å følge åpne Web standarder. Dette dreier seg om å tvinge et firma til å bundle konkurrerende produkter sammen med sitt eget, og til å pålegge dem å følge standarder som i utgangspunktet kun er ment som anbefalinger. Joda, det er lett å nikke anerkjenende til disse kravene fordi det er Microsoft som må gjennomgå. At folk ikke klarer å se konsekvenser av slike krav er skremmende. Er dette virkelig føringer vi vil ha i et fritt marked? At alle firmaer med majoritet av markedsandeler skal tvinges til å bundle konkurrerende produkter? Alle som ikke følger W3C standarder skal utsettes for milliardbøter som går rett inn i EU kassa? Vil vi virkelig at Myndighetene skal ha rett til å kontrollere det frie markedet, ved å dele ut bøter dersom aktører blir for dominerende? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Vil vi virkelig at Myndighetene skal ha rett til å kontrollere det frie markedet, ved å dele ut bøter dersom aktører blir for dominerende? Et fritt marked er ikek det samme som et uregulert markedet, for at de mekanismene som kjennetegner et fritt marked skal slå til, så må ofte ting reguleres av myndighetene. Det er frdi en dominerende bedrift ikke vil ha et fritt marked der det beste produktet selger best. For å forsøk å opprettholdet markedets frihet må det derfor ofte reguleres. AtW Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Joda, det er lett å nikke anerkjenende til disse kravene fordi det er Microsoft som må gjennomgå. At folk ikke klarer å se konsekvenser av slike krav er skremmende. Er dette virkelig føringer vi vil ha i et fritt marked? At alle firmaer med majoritet av markedsandeler skal tvinges til å bundle konkurrerende produkter? Alle som ikke følger W3C standarder skal utsettes for milliardbøter som går rett inn i EU kassa? Vil vi virkelig at Myndighetene skal ha rett til å kontrollere det frie markedet, ved å dele ut bøter dersom aktører blir for dominerende? Ja!!! Om ikke dele ut bøter, ønsker jeg sterke myndigheter som overvåker markedsaktørenes aktiviteter og griper inn mot all virksomhet som enten er misbruk av markedsmakt, manglende moral/etikk, korrupsjon, "miljøsynder" etc. Ikke minst fordi ingen "bedrifter" ønsker frie markeder, de ønsker markedsmakt og monopollignende situasjoner slik at aksjonærenes avkastning blir størst mulig. Hvorfor tror du alt man lærer innen avansert bedriftsøkonomi og bedriftsstrategi går ut på å komme i slike situasjoner. I et fullstendig perfekt marked vil kun normalavkastning kunne oppnås, noe som ingen av disse aktørene er interessert i. Og jeg tror neppe Opera er forskjellig fra andre, men de vil tjene på å å oppnå likevekt i markedet, i og med at ved ulikevekt er det den dominante aktør som tar hele profitten. At full markedsliberalisme er til gode for oss forbrukere er dessverre en misforståelse som alt for mange tror på. Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 ...Joda, det er lett å nikke anerkjenende til disse kravene fordi det er Microsoft som må gjennomgå. At folk ikke klarer å se konsekvenser av slike krav er skremmende. Er dette virkelig føringer vi vil ha i et fritt marked? At alle firmaer med majoritet av markedsandeler skal tvinges til å bundle konkurrerende produkter? Helt enig. Microsoft er kanskje en hensynsløs monopolbedrift, men Opera er ikke noe bedre i mine øyne. De hiver seg på en populistisk bølge for å fremme sin egen agenda. Hvem skal for eksempel bestemme hvilke de alternative browserne skal være? Kravet fra Opera som gjelder "bundling" av nettleser er latterlig og fullstendig urealistisk. Alle som ikke følger W3C standarder skal utsettes for milliardbøter som går rett inn i EU kassa? Vil vi virkelig at Myndighetene skal ha rett til å kontrollere det frie markedet, ved å dele ut bøter dersom aktører blir for dominerende? Eh .... tja. Om ikke bøter så en eller annen form for reaksjon på misbruk av markedsdominans. Det såkalte "frie" markedet er jo et ideal. Virkeligheten tvinger myndigheter til å regulere. Her er nok Opera's krav om standarder noe mer seriøst. Global utveksling av informasjon må ikke hindres eller styres av enkelt firmaers økonomiske interesser. Microsoft's problem med standardisering er at de vil bli tvunget til å bruke mye midler på å sørge for bakoverkompatibelitet med alle sine merkelige dataformater gjennom tidene. Konkurrenter kan hoppe rett på standard metoden uten dette etterslepet. Denne byrden tar naturlighvis ikke microsoft frivillig uten å mukke og det kan man heller ikke forvente uansett om de fortjener det aldri så mye. Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Jeg ser at mange foreslår en løsning hvor brukeren bestemmer under installasjon om han vil ha IE, Opera, FireFox eller Safari. Da er mitt spørsmål; hvorfor skal Opera, Firefox og Safari ha rett til slike enorme fordeler fremfor øvrige webbrowsere i markedet? Er et markedsandelen som avgjør hvilke browsere som Microsoft må inkludere i sitt OS? Er det de som er flinkest til å følge W3C standarder? Er det de som truer og klager høyest? For at en slik løsning skal være rettferdig (for alle andre enn MS selv, vel å merke), må Microsoft pålegges å inkludere samtlige webbrowsere i markedet sammen med Windows. Hvorfor skal et lite norsk firma tildeles fordeler som ikke andre har i denne sammenhengen? Sett at jeg lager min egen SnufflesBrowser (hypotetisk). Jeg følger W3C standarder til punkt og prikke, og den er kjappere enn IE. Mitt problem er bare at jeg har en markedsandel på 0.00000000001%. Derfor krever jeg at Microsoft bundler SnufflesBrowser med Windows. Jeg ser for meg følgende scenario: "Velg hvilken nettleser du vil at Windows skal installere for deg:" []Amaya []AOL Explorer []Arachne []Avant []Camino []Dillo []ELinks []Epiphany []Flock []Galeon []IceWeasel []iCab []Internet Explorer []Spyglass []K-Meleon []Konqueror []Links []Lynx []Maxthon []Mosaic []Mozilla []Mozilla Firefox []Netscape (v.6-7) []Netscape Browser (v.8) []Netscape Communicator (v.4) []Netscape Navigator (v.1-4) []Netscape Navigator 9 []OmniWeb []Opera []Safari []SeaMonkey []Shiira []SnufflesBrowser []WorldWideWeb []w3m "Velg hvilken mediaplayer du vil at Windows skal installere for deg:" []ALShow []BS.Player []CorePlayer []CrystalPlayer []Elecard MPEG Player []GOM Player []iTunes []jetAudio []Kaffeine []Kantaris Christofer Persson 2007-07 0.1.8 Free LGPL []FLV player ... (fulgt av 5.243 alternative mediaplayere) "Velg hvilken teksteditor du vil at Windows skal installere for deg:" []EditPad Pro []Notepad []TextPad []UltraEdit ... (fulgt av 11.743 alternative teksteditorer) OSV. Dette må jo være den ideelle for alle brukere, fordi valgfrihet er alltid det beste, ... eller? Jeg ser for meg en voldsom økning i markedsandelen til Amaya, kun fordi det er det første valget på lista, og folk er for late til å prøve samtlige varianter. Min stakkars SnufflesBrowser lider fremdeles av for liten markedsandel, så neste steg blir så å klage til EU for å få SnufflesBrowser høyere på lista. Endret 18. desember 2007 av Mr_Snuffles Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Ja, det er greit å dra det ut i parodien. Ikke minst når man setter opp programmer som ikke engang virker under Windows, nettlesere fra 8 - 10 år tilbake og har samme nettleser flere ganger. Men du vet kanskje ikke at IceWeasel og Firefox er 100 % identiske (og at IceWeasel ikke finnes for Windows). Faktisk så finnes det bare 4 nettlesere, alle andre er reelt sett avarter av disse. Men parodien din går ikke på kjernen i problemstillingen, nemlig at MS misbruker sin markedsposisjon. Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Vi har i Norge i dag allerede regler som regulerer markedet. For eksempel kan ikke en bedrift eie mer en 33% av medier i Norge. Andre bedrifter er blitt nektet å slå seg sammen fordi det medfører en for stor markedskonsentrasjon. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg skjønner virkelig ikke at dere diskuterer dette opp og i mente. Opera Software gjør dette for å skape overskrifter, og fordi de vil ha penger inn i kassen sin. Hva er galt med det? Ingenting. Det jeg har foreslått for lenge siden er at brukeren kan velge vekk programmer (at de ikke installeres) på vanlige Retail-utgaver. Det kan de ikke nå. I tillegg bør Microsoft ha FULL rett til å lage programmer for sitt eget OS - på lik måte som Linux-distribusjoner og Apple har lov til. Men at Opera skal få vite ALLE funksjoner som nettleseren kan samarbeide med OSet på bør være grunnleggende. Og slik tviler jeg faktisk på at det er i dag. Blant annet med tanke på nettverksanalyse tror jeg IE7 har tilgang på eksklusive APIer som kanskje ikke er dokumentert. Dette uten at jeg vil si det for høyt. Kort oppsummert; Microsoft skal ha valget til å inkludere programmer i sitt eget OS, brukeren skal ha en enkel mulighet å BYTTE UT programmene han/henne ikke ønsker - og OEM-installasjoner bør fungere slik som det fungerer. Med oppdmodning om at Acer må slutte å slenge masse drit inn i Windows Vista-installasjonene sine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå