Gå til innhold

Microsoft slår tilbake

Anbefalte innlegg

Hvis Opera absolutt vil inn på markedet, hvorfor lager de ikke bare den beste nettlesern? Det er jo småting som Opera mangler som både IE, Firefox, og Safari + en haug andre mer ukjente nettlesere har som Opera mangler. Dette til tross for at folk har spurt om det etter hver release så lenge jeg kan huske (versjon 5 ellerno), og som Opera gang på gang konsekvent ignorerer. Dette dreier seg om småting som går utelukkende på brukervennelighet i oppførselen til nettleseren.

Det er en grunn til at mange mennesker jeg har prøvd å få over på en annen nettleser _nekter_ å bruke Opera nettopp pga småting, mens de gjerne bruker både IE og Firefox. Nei sorry Opera, jeg har NULL sympati for dere når deres produkt rett og slett ikke holder mål. Første steg for å få en plass på markedet burde være å lage noe som er overlegent, men der har dere nok dessverre feilet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BrynjarN:

"Det hjelper lite å installere en annen nettleser når man ikke kan bruke den på alle sider fordi mange sider fortsatt krever MSIE."

Haha, det er da vel ikke Microsoft sin skyld at mange nettsider krever IE for å kjøre, vel? Latterlig argument. Da er det jo de som lager nettsidene du må klype i ræva, ikke Microsoft.

Ja, jeg støtter Microsoft i denne saken. Ja, jeg er fast bruker av IE7 der det er tilgjengelig, mens Firefox brukes på jobb. Enn så lenge. Opera kuttet jeg ut for mange år siden.

Lenke til kommentar
Hvis Opera absolutt vil inn på markedet, hvorfor lager de ikke bare den beste nettlesern? Det er jo småting som Opera mangler som både IE, Firefox, og Safari + en haug andre mer ukjente nettlesere har som Opera mangler. Dette til tross for at folk har spurt om det etter hver release så lenge jeg kan huske (versjon 5 ellerno), og som Opera gang på gang konsekvent ignorerer. Dette dreier seg om småting som går utelukkende på brukervennelighet i oppførselen til nettleseren.

Det er en grunn til at mange mennesker jeg har prøvd å få over på en annen nettleser _nekter_ å bruke Opera nettopp pga småting, mens de gjerne bruker både IE og Firefox. Nei sorry Opera, jeg har NULL sympati for dere når deres produkt rett og slett ikke holder mål. Første steg for å få en plass på markedet burde være å lage noe som er overlegent, men der har dere nok dessverre feilet.

Hmm, deg om din mening. Spør du meg har Opera den beste nettleseren, lett!

Nå vet ikke jeg hva slags småting det siktes til, men gi gjerne eksempler, har sett at mange har tatt opp ting som ikke lenger gjelder Opera, men gjaldt tidligere versjoner.. Leste senest rett før helgen at en aldri ville godtatt Opera med OS'et sitt ettersom han ikke ville se på reklame, noe som er borte for en stund siden (kun et eksempel!).

Men alle kan ikke enes om hva som er den beste nettleseren, dessverre/heldigvis, men jeg har i hvert fall prøvd både FF, Opera, IE6 og IE7, og vil ikke bytte bort min Opera. Den er rask og responsiv, og spør du meg er "feel'en" på faner og f.eks. mouse gestures mye mer naturlig enn i FF (mouse gestures gjennom plug-in) og IE (mouse gestures?!?).

Lenke til kommentar
Men altså, en ting jeg alltid tenker på når jeg leser saker som dette. er jo at det faktisk er microsoft sitt OS, og de burde jo forsåvidt få gjøre slik de vil med det. Men bare fordi de er markedsledende/dominerende så tvinges de til å tilrettelegge for alle andre som krever fjerning av IE/WMP/etc...

Problemet er at markedsdominansen misbrukes. Microsoft hindrer konkurranse ved å konsekvent bryte unødvendig mange webstandarder og gjøre det vanskeligst mulig å bytte nettleser.

Synest det er litt teit igrunn, selv om jeg kan skjønne at mindre aktører vil tjene stort på dette.

Merk at Opera kjemper for flere ting enn sin egen konkurranseevne. De kjemper også for andre nettleseres konkurranseevne og nevner spesifikt konkurrentene Firefox og Safari. Opera kjemper altså for en sak som både de selv, konkurrentene (med unntak av én) og ikke minst oss kundene har en fordel av. Opera er altså på vår side. Derfor svært mange i tråden støtter Operas utsagn. Det er ikke på grunn av fanboyisme eller på grunn av et blindt M$-hat. Hadde det vært MacOSX og Safari eller en annen proprietær produsent som hadde vært i Microsofts situasjon så hadde det vært samme leksa mot dem. Navnet på firmaet har altså ikke noe å si. Det er valgfrihet og sunn konkurranse på generell basis som er målet. Begge deler er en fordel for oss kunder både når det kommer til utviklingstakt, penger og utløp for personlig smak.

Jeg har ingenting imot at operativsystemet blir levert med nettleser, det jeg ønsker, er å kunne sette en standardleser for alle program. Jeg har brukt Mozilla FireFox i fem år, og begynner å bli passe vant til den, men fortsatt åpnes e-posten min i IE gjennom WLM. Men på den annen side, kanskje det fins et liknende MSN-program som lar deg få mer frihet.

Ett ord: Pidgin. :thumbup:

De kan da ikke fjerne nettleseren fra Windows. IE fungerer helt optimalt til å laste ned FF med.

Hva skal man med IE dersom Firefox eller Opera eller en annen nettleser er ferdig installert når man kjøper maskina?

Lenke til kommentar
De kan da ikke fjerne nettleseren fra Windows. IE fungerer helt optimalt til å laste ned FF med.

Hva skal man med IE dersom Firefox eller Opera eller en annen nettleser er ferdig installert når man kjøper maskina?

Det jeg tenkte på var hvis man skulle formatere pc-en, og har en rein installasjon på pc-en uten nettleser... Hvordan skal jeg da få lastet ned nettleser hvis jeg ikke har det? (Forutsatt at nettleser ikke er med i OS-et).

Men burde nå ivvertfall ha gått ann å fjerne IE helt fra maskinen.

Lenke til kommentar
Var ikke akkurat noen overraskelse. Std. respons. Det som er litt leit med IE er at som Penrin sier, den ofte starter i stedet for standard nettleser.

Min erfaring er også at en god del nettsider ikke fungerer i andre nettlesere fordi de er laget spesielt for Internet Explorer og ikke følger standardene, f.eks. Norsk-Tipping.no.

Enig.. har laget nettsider i over 10år og det er alltid pain in the .. hver gang en eller annen luring finner ut at de skal bruke opera, og forventer at det skal fungere prikkfritt.

Vil heller si det er du som er "luringen" her som lager en nettside som ikke følger skikkelige standarder, men heller støtter MS sine "standarer" og dermed lager en nettside som kun kan kjøres prikkfritt i IE. Microsoft følger ikke standarder, og det å lage en nettside for IE er helt absurd og holder unna mange potensielle besøkende. Jeg gjør heller det motsatte, lager en nettside som følger standarder og, hvis jeg gidder, fikser så IE leser riktig de stedene hvor IE ikke følger standarder.

Lenke til kommentar

At du mener Opera er dårlig er forsåvidt irrelevant. Det er smak og behag. Ingen nettleser passer perfekt til alle. Derfor er det viktig å kunne velge det som passer til en selv. Valgfrihet kommer ikke av seg selv når markedslederen kontinuerlig spenner ben på konkurransen. En helt unødvendig og feig taktikk som går ut over vår valgfrihet.

BrynjarN:"Det hjelper lite å installere en annen nettleser når man ikke kan bruke den på alle sider fordi mange sider fortsatt krever MSIE."

Haha, det er da vel ikke Microsoft sin skyld at mange nettsider krever IE for å kjøre, vel? Latterlig argument. Da er det jo de som lager nettsidene du må klype i ræva, ikke Microsoft.

Du må se mer på hvordan markedet fungerer. Microsoft har markedsdominans og spolerer aktivt webstandarder for å låse kunder til seg. Webutviklere blir tvunget til å spolere webstandarder de også for at sidene skal støtte den markedsledende nettleseren. Dette er krav fra webutviklernes kunder. Dette er en ond sirkel som Microsoft er roten til. Ikke webutviklerne. Hadde webutviklerne fått det som de ville hadde de fulgt standardene og sidene ville fungert optimalt i alle nettlesere. Hadde Microsoft hatt bare en liten markedsandel av nettlesere kunne utviklere i større grad utviklet korrekte sider og microsoft hadde blitt tvunget av markedet til å reparere nettleseren sin.

Lenke til kommentar

Dette har ikke noe med hvordan Opera er som browser, og hva vi måtte personlig føle om den.

Men bare for morroskyld, så kan du ta en titt her Peformance Tests for Opera 9.5. Synes Opera gjør det overlegent bra på ytelse i allefall. :)

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte på var hvis man skulle formatere pc-en, og har en rein installasjon på pc-en uten nettleser... Hvordan skal jeg da få lastet ned nettleser hvis jeg ikke har det? (Forutsatt at nettleser ikke er med i OS-et).

En metode er å laste ned nettleseren til en partisjon som ikke skal slettes før du formaterer OS-partisjonen. En annen er å legge det inn på en minnepinne, CD eller lignende enten fra den PC-en som skal reinstalleres eller fra en annen PC. (De fleste har tilgang til flere PCer). Hvis ikke du har tilgang til flere PCer men windowsinstallasjonen har krasjet fullstendig så kan du enkelt starte PCen med en Ubuntu-CD og laste ned via den til en partisjon eller minnepinne eller CD. Har du ikke en Ubuntu-CD tilgjengelig heller så kan du laste ned via FTP: http://get.opera.com/pub/opera/win/ eller for norsk versjon: ftp://opera.nsc.no/pub/nsc.no/mirrors/operasoftware/win/ (bare tast det inn i filbehandleren Windows Explorer). Tilsvarende for firefox er ftp://ftp.scarlet.be/pub/mozilla.org/

Hvis du tilfeldigvis ikke har nettforbindelse og heller ikke har lastet det ned på forhånd og heller ikke har tilgang til andre PCer eller Internett andre plasser så sliter du like mye med å få tak i Opera eller en annen nettleser som du sliter med å få brukt IE til noe på nettet.

Lenke til kommentar

Men burde nå ivvertfall ha gått ann å fjerne IE helt fra maskinen.

Altså, hvis IE ligger med OS'et som et valgfritt tillegg som kan lastes inn eller ikke så er kravene oppfylt. Da kan den som installerer, enten det er du selv eller det er en OEM som HP eller Dell, velge browser på samme måte som du kan velge å installere enten OpenOffice eller MS Office for tekstnehandling og regneark.

For en ren installasjon så må du brenne ut det du trenger på CD-er først. Feks Opera eller FF. Akkurat som hvis du reinstallerer en maskin med XP uten SP så må du ha en cd med SP2 liggende om du ikke skal bli infisert av virus før du rekker å få ned SP2 fra nettet.

Lenke til kommentar
Hvis Opera absolutt vil inn på markedet, hvorfor lager de ikke bare den beste nettlesern?

Opera er på markedet, men Microsoft misbruker sin dominans til å hindre reell konkurranse.

Det er jo småting som Opera mangler som både IE, Firefox, og Safari + en haug andre mer ukjente nettlesere har som Opera mangler.

Dette er fullstendig irrelevant for hvorvidt Microsoft misbruker sin dominans til å hindre reell konkurranse eller ikke.

Første steg for å få en plass på markedet burde være å lage noe som er overlegent, men der har dere nok dessverre feilet.

Dette er subjektiv synsing, og har ingenting med saken å gjøre. Vennligst hold deg til det diskusjonen faktisk handler om.

Haha, det er da vel ikke Microsoft sin skyld at mange nettsider krever IE for å kjøre, vel?

Jo, for de har hatt som strategi å legge til proprietære løsninger i IE så andre nettlesere ikke kan brukes.

Ja, jeg støtter Microsoft i denne saken.

Det er trist at man glemmer historien så raskt. Eller var du kanskje ikke med og opplevde den?

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte på var hvis man skulle formatere pc-en, og har en rein installasjon på pc-en uten nettleser... Hvordan skal jeg da få lastet ned nettleser hvis jeg ikke har det?

Slike programmer følger med gratis-CD-er/DVder med blader, for eksempel. Eller det kunne vært et system i Windows der du blir bedt om å velge og laste ned nettleser første gang du kobler til nettet. Dette med å installere over nettet Linux-distribusjoner klart i mange år, så hvorfor skal Windows være dårligere?

Mulighetene er uendelige.

Lenke til kommentar
Bundling IE with Windows means people have no choice in receiving it and only afterward have the option of deleting it or using an alternative product as the default browser, Opera said.

Kremt.. kremt. Og når sa Opera dette? Jon von Tetzchner sa at de gjør det for folk som er lei "a monopolist make choices for them". Men det er noe litt annet. I tillegg var dette kun én setning og resten av pressemeldingen handlet faktisk om at EU bør gjøre noen grep for å sikre bedre konkuranse i markedet.

"Internet Explorer has been an integral part of the Windows operating system for over a decade and supports a wide range of Web standards."

Så hvis jeg en nettleser med litt html-støtte, litt css, http og javascript-støtte så er det godt nok?

"We believe the inclusion of the (IE) browser into the operating system benefits consumers, and that consumers ..."

Det kan godt hende det er en fordel for kunden (selv om monopolsituasjoner nærmest aldri gjør det), men problemet er vel kanskje heller at de hindrer konkurentene?

"... and PC manufacturers are already free to choose to use any browsers they wish," a Microsoft representative said

Er de virkelig det? Så vidt jeg finnes det da ingen mulighet for PC produsentene/selgerne å fjerne IE. Så lenge brukerne kan se den lille blå E-en når de starter maskinen vil de som regel velge det kjente og kjære, og det blir utrolig mye vanskeligere enn nødvendig å få brukerne til å prøve ut andre nettlesere. Noe som faktisk er helt nødvendig for å sikre en god konkuranse. Det skal ikke være sånn at de som lager operativsystemene som få ekstremt mye bedre konkuransevilkår.

Lenke til kommentar

Den som produserer og distribuerer en CD med operativsystem må da vel kunne legge ved en nettleser? Eller er det slik at man er nødt til å legge ved alle nettlesere som finnes? Hva er så spesiellt med Opera. Jeg leste bare første siden og skummet igjennom resten, men dette virker som en tøysete diskusjon.

Opera sutrer vel egentlig fordi IE koden er integrert i operativsystemet slik at andre applikasjoner kan bruke den til å lage nettleservinduer uten å skrive en nettleser fra bunn av.

Lenke til kommentar
Den som produserer og distribuerer en CD med operativsystem må da vel kunne legge ved en nettleser? Eller er det slik at man er nødt til å legge ved alle nettlesere som finnes? Hva er så spesiellt med Opera. Jeg leste bare første siden og skummet igjennom resten, men dette virker som en tøysete diskusjon.

Problemet er at vanlige folk bare bruker nettleseren som følger med operativsystemet. Uansett om den er aldri så dårlig. Så lenge de som lager operativsystemene tjener på å legge med sin egen nettleser får man dermed dårlig konkuranse og web standardene driver langsommere fremover enn det de ellers ville gjort.

For å få mer konkuranse inn i markedet tror jeg som jeg har sakt før at andre aktører enn de som lager operativsystemet må få bestemme hvilken nettleser som skal følge med. Gjerne i fom av at nettleserprodusentene betaler leverandørene å selge den med sin nettleser. Da vil også produsenter som Opera og Firefox kunne komme inn i markedet, og Apple og Microsoft kan også begynne å konkurere med hverandre på konkurentens plattform.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Ser ikke problemet med at Microsoft har sin egen nettleser ferdig installert i Windows. Det er jo tross alt de som har utviklet Windows. Er jo ikke noe problem å f.eks installere Opera for de som vil det. Opera begynner å bli litt for kjepphøye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...