Gå til innhold

Microsoft slår tilbake


Anbefalte innlegg

Sidene beholder sin "form" i feks FF med reklameblokkering, men feks fjernes feltet der eks toppbanneret på en side har vært, dvs du får sett mer av siden, mens det i Opera er store hvite felter der reklamen har vært.

 

For at siden skal beholde sin form, så må jo reklamer sm er innimellom erstattes med hvite felter eller liknende. Eller er det bare opera behandling av topbanneret du ikke liker?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klart penger hare noe å si. For Opera vil det si at de slipper å bruke penger på å få Opera til å fungere på ms sine standarder De vil antagelig tjene mer siden de vil få en større andel av markedet hvis en kunne velge fritt blant nettlesere. Men hva har det med saken å gjøre? Ethvert firma vil ønske at alle følger felles standarder siden det vil være enklereog billigere å utvikle produkter.

 

Det er for alles beste at at vi har standarder. Å reise til England er tungvindt fordi de ikke har samme standarder på elektrisk utstyr som vi har. For å kunne bruke laptopen din der må du ha adapter, ville det ikke vært lettere hvis vi hadde samme standard?

 

For 150 år siden hadde hvert tettsted i Norge sin egen tidsone, er det ikke en fordel at vi i Norge bare har en felles standard når det gjelder tidssone?

 

Her er kjernen til problemet for min del. Ethvert firma skulle gjerne ønske at alle fulgte én felles standard, så lenge det dekker deres eget behov. Dersom den ikke gjør det, eller den rett og slett ikke eksisterer, vil man lage sin egen.

 

Jeg tror vi alle her er enige om at felles standarder er det beste for alle. Der grensen går for min del, er å bruke tvang og makt for å få alle til å følge dem.

 

For å bruke ditt eksempel; Det er forskjellig standard på elektrisk utstyr mellom England og Norge. Er det da riktig å tvinge den norske stat med bøter for å få oss til å følge den engelske standarden? Vi bruker heller ikke det samme systemet for mål og vekt, og for å dra det til ytterste punkt, snakker vi heller ikke samme språk. Hadde det ikke vært det beste for alle om hele verden snakket samme språk? Er tvang det rette middelet for å oppnå dette?

 

De fleste er enige om at det som er det mest ideelle for fellesskapet, ikke nødvendigvis alltid er forenlig med individets rett til eget valg.

Lenke til kommentar
Sidene beholder sin "form" i feks FF med reklameblokkering, men feks fjernes feltet der eks toppbanneret på en side har vært, dvs du får sett mer av siden, mens det i Opera er store hvite felter der reklamen har vært.

Hvordan reklamen behandles kommer vel litt an på siden man ser på.

Eksempel fra vg.no (begge bilder med Opera):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

post-31431-1198066253_thumb.jpg post-31431-1198066263_thumb.jpg

 

På hw.no blir det et hvitt felt øverst, men reklamen som er innimellom teksten forsvinner helt.

Lenke til kommentar
Sidene beholder sin "form" i feks FF med reklameblokkering, men feks fjernes feltet der eks toppbanneret på en side har vært, dvs du får sett mer av siden, mens det i Opera er store hvite felter der reklamen har vært.

 

For at siden skal beholde sin form, så må jo reklamer sm er innimellom erstattes med hvite felter eller liknende. Eller er det bare opera behandling av topbanneret du ikke liker?

 

AtW

 

Sidene beholder sin form selv om man fjerner plassen der reklamen har vært, det er mindre scrolling når reklamen er borte.

 

Opera fjerner ikke selve rammen der reklamen har vært, blokkerer kun reklamen og etterlater hvite felt.

Hadde den vist disse feltene i samme farge som resten av siden er i, hadde ikke problemet vært så ille.

Reklameblokkeringen i FF bruker sidens bakgrunnsfarge der selve feltet ikke fjernes helt.

Lenke til kommentar
Klart penger hare noe å si. For Opera vil det si at de slipper å bruke penger på å få Opera til å fungere på ms sine standarder De vil antagelig tjene mer siden de vil få en større andel av markedet hvis en kunne velge fritt blant nettlesere. Men hva har det med saken å gjøre? Ethvert firma vil ønske at alle følger felles standarder siden det vil være enklereog billigere å utvikle produkter.

 

Det er for alles beste at at vi har standarder. Å reise til England er tungvindt fordi de ikke har samme standarder på elektrisk utstyr som vi har. For å kunne bruke laptopen din der må du ha adapter, ville det ikke vært lettere hvis vi hadde samme standard?

 

For 150 år siden hadde hvert tettsted i Norge sin egen tidsone, er det ikke en fordel at vi i Norge bare har en felles standard når det gjelder tidssone?

 

Her er kjernen til problemet for min del. Ethvert firma skulle gjerne ønske at alle fulgte én felles standard, så lenge det dekker deres eget behov. Dersom den ikke gjør det, eller den rett og slett ikke eksisterer, vil man lage sin egen.

 

Jeg tror vi alle her er enige om at felles standarder er det beste for alle. Der grensen går for min del, er å bruke tvang og makt for å få alle til å følge dem.

 

For å bruke ditt eksempel; Det er forskjellig standard på elektrisk utstyr mellom England og Norge. Er det da riktig å tvinge den norske stat med bøter for å få oss til å følge den engelske standarden? Vi bruker heller ikke det samme systemet for mål og vekt, og for å dra det til ytterste punkt, snakker vi heller ikke samme språk. Hadde det ikke vært det beste for alle om hele verden snakket samme språk? Er tvang det rette middelet for å oppnå dette?

 

De fleste er enige om at det som er det mest ideelle for fellesskapet, ikke nødvendigvis alltid er forenlig med individets rett til eget valg.

 

Det eenste du argumenterer imot er å bruke tvang for å innføre standarder i alle tilfeller. At det generelt er feil å kunne bruke en slik mulighet sier ikke dine eksempler noe om. Mener du feks det er feil at man tvinges til å følge visse standarder for sikkerhet når man selger elektriske artikler her til lands, eller at man tvinges til å flge en viss standard når man bygger hus?

 

AtW

Lenke til kommentar
Sidene beholder sin "form" i feks FF med reklameblokkering, men feks fjernes feltet der eks toppbanneret på en side har vært, dvs du får sett mer av siden, mens det i Opera er store hvite felter der reklamen har vært.

Hvordan reklamen behandles kommer vel litt an på siden man ser på.

Eksempel fra vg.no (begge bilder med Opera):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

post-31431-1198066253_thumb.jpg post-31431-1198066263_thumb.jpg

 

På hw.no blir det et hvitt felt øverst, men reklamen som er innimellom teksten forsvinner helt.

 

Test ut www.startsiden.no ;)

Lenke til kommentar
Reklameblokkering er Opera veldig dårlig på, hvorfor det tror du?

Opera er bra på blokkering av reklame og har vært det gjennom filter.ini-funksjonen siden versjon 6.02 og med grafisk grensesnitt gjennom høyreklikk - "Blokker innhold" siden versjon 9.0. Dessuten tjener ikke Opera penger på reklame på web. I motsetning til Firefox, Safari og Internet Explorer har Opera reklameblokkering innebygget i nettleseren uten addons, plugins eller noen form for tillegg; jeg synes dette er et godt nok testamente og bevis på at dine insinueringer er skvalder, sladrefisk, sludder og pølsevev.

Oh yeah, dine linker "beviser" virkelig at Opera har en helt utrolig fantastisk reklameblokker!!

 

Bare så utrolig pussig at sidene ser helt ræva ut da...

Store hvite felter der reklamen har vært..

 

Men klart, det er dokumentert at Opera er fantastisk på alle områder, så det må nok være øynene mine det er feil med ;)

Linker med dokumentasjon er i hvert fall bedre enn ingen linker og ingen dokumentasjon slik du kommer med. Hvis du ikke har noe mer å fare med enn at du personlig foretrekker omstokking på sidene så synes jeg du like greit kunne latt være å bruke det som "argument" men heller skjønne at det handler om personlige preferanser. Firefox adblock har forresten de samme hvite feltene mange plasser for å ikke rote til sidene.

 

Personlig liker jeg at sidene beholder sin "form" når reklamen er blokket, men det er jo en personlig preferanse.

 

AtW

Sidene beholder sin "form" i feks FF med reklameblokkering, men feks fjernes feltet der eks toppbanneret på en side har vært, dvs du får sett mer av siden, mens det i Opera er store hvite felter der reklamen har vært.

 

 

Bare så utrolig pussig at sidene ser helt ræva ut da...

Store hvite felter der reklamen har vært..

Er det ikke slik at sider som tjener på å ha reklame taper penger når reklame blir blokkert slik som med Ad-block plus i Firefox, mens i Opera blir de blokkert på en slik måte at reklamen "lastes" men ikke vises?

 

Mente å ha lest det et sted, men kan godt hende jeg tar feil :hmm:

Det er mye mulig, Opera tør vel ikke trå reklamebransjen på tærne=)

Reklamebransjen lever av å vise reklame og dermed generere økt salg. Når annonsene ikke vises så spiller det ingen rolle for dem om annonsen lastes inn på PCen i skjul eller ikke.

Lenke til kommentar
Sidene beholder sin "form" i feks FF med reklameblokkering, men feks fjernes feltet der eks toppbanneret på en side har vært, dvs du får sett mer av siden, mens det i Opera er store hvite felter der reklamen har vært.

 

For at siden skal beholde sin form, så må jo reklamer sm er innimellom erstattes med hvite felter eller liknende. Eller er det bare opera behandling av topbanneret du ikke liker?

 

AtW

 

Sidene beholder sin form selv om man fjerner plassen der reklamen har vært, det er mindre scrolling når reklamen er borte.

 

Opera fjerner ikke selve rammen der reklamen har vært, blokkerer kun reklamen og etterlater hvite felt.

Hadde den vist disse feltene i samme farge som resten av siden er i, hadde ikke problemet vært så ille.

Reklameblokkeringen i FF bruker sidens bakgrunnsfarge der selve feltet ikke fjernes helt.

 

Da kan du jo være fornøyd, for er det et toppbanner som dekker hele bredden (eller banner generelt), så fylles "tomrommet" i opera. Det er bare når ting er inneiblant andre elementer at det blir værende igjen et felt. hadde man fjernet ting innimellom haddde formen blitt endret.)

 

AtW

Lenke til kommentar
Sidene beholder sin "form" i feks FF med reklameblokkering, men feks fjernes feltet der eks toppbanneret på en side har vært, dvs du får sett mer av siden, mens det i Opera er store hvite felter der reklamen har vært.

 

For at siden skal beholde sin form, så må jo reklamer sm er innimellom erstattes med hvite felter eller liknende. Eller er det bare opera behandling av topbanneret du ikke liker?

 

AtW

 

Sidene beholder sin form selv om man fjerner plassen der reklamen har vært, det er mindre scrolling når reklamen er borte.

 

Opera fjerner ikke selve rammen der reklamen har vært, blokkerer kun reklamen og etterlater hvite felt.

Hadde den vist disse feltene i samme farge som resten av siden er i, hadde ikke problemet vært så ille.

Reklameblokkeringen i FF bruker sidens bakgrunnsfarge der selve feltet ikke fjernes helt.

 

Da kan du jo være fornøyd, for er det et toppbanner som dekker hele bredden (eller banner generelt), så fylles "tomrommet" i opera. Det er bare når ting er inneiblant andre elementer at det blir værende igjen et felt. hadde man fjernet ting innimellom haddde formen blitt endret.)

 

AtW

 

Det stemmer ikke, ta feks forsiden til HW.no, i Opera blir det ett stort hvitt felt der reklamen har vært, det gjør det ikke i FF med adblock.

 

Ved at feltet der reklamen har vært fjernes, vil jeg få mer se mer innhold uten å scrolle.

Det samme kan sies om reklamen som er i midtfeltet, men der fjerner også Opera hele rammen, så heller ikke Opera beholder alltid sidens opprinnelige reklameoverfylte form.

 

Vil ikke si at sidens form er endret ved at toppbanneret er fjernet helt, men vi har kanskje forskjellige oppfatning om hva sidens form er ;)

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Det stemmer ikke, ta feks forsiden til HW.no, i Opera blir det ett stort hvitt felt der reklamen har vært, det gjør det ikke i FF med adblock.

 

Ved at feltet der reklamen har vært fjernes, vil jeg få mer se mer innhold uten å scrolle.

Det samme kan sies om reklamen som er i midtfeltet, men der fjerner også Opera hele rammen, så heller ikke Opera beholder alltid sidens opprinnelige reklameoverfylte form.

 

Vil ikke si at sidens form er endret ved at toppbanneret er fjernet helt, men vi har kanskje forskjellige oppfatning om hva sidens form er ;)

 

Hmm, ja, kan se ut til at det ikke fylles å hw.no av en eller annen grunn (blokker ikke rekalme her selv), underlig nok fylles bannere som går over hele siden lenger nedover igjen, men ikke banneret på toppen. Ellers så mener jeg ikke siden endrer form av å fjerne toppbanner nei, det burde jo gå fram ganske klart av det jeg sa.

 

AtW

Lenke til kommentar
Linker med dokumentasjon er i hvert fall bedre enn ingen linker og ingen dokumentasjon slik du kommer med. Hvis du ikke har noe mer å fare med enn at du personlig foretrekker omstokking på sidene så synes jeg du like greit kunne latt være å bruke det som "argument" men heller skjønne at det handler om personlige preferanser. Firefox adblock har forresten de samme hvite feltene mange plasser for å ikke rote til sidene.

 

Tullprat, jeg har gjentatte ganger forklar hvorfor jeg synes Operas reklameblokkerer er dårlig, nettopp forbi det blir store hvite felter der reklamen har vært.

I FF har jeg pr.idag enda ikke oppleve dette.

Men registrere at du ønsker inneha retten til å definere om ett produkt er dårlig eller ikke, på samme måte som du ønsker tvinge brukere til å følge dine preferanser når det gjelder valg av feks nettlesere i MS operativsystem, aller helst forby alt ifra MS.

Så diktatorisk er ikke jeg, jeg regner ikke alle som ikke bruker samme OS el nettleser som meg for å være kunnskapsløse som må tvinges til å forstå sitt eget beste.

 

 

 

Reklamebransjen lever av å vise reklame og dermed generere økt salg. Når annonsene ikke vises så spiller det ingen rolle for dem om annonsen lastes inn på PCen i skjul eller ikke.

 

Selvfølgelig betyr det mye om reklamebransjen "ser" eller ikke "ser" hvilke nettlesere som blokkerer reklamen og dermed gir mindre inntekter.

Hvis ikke jeg husker heelt feil har jeg hørt snakk om at man ønsker sperre FF med adblock pga tapte inntekter.

Lenke til kommentar
Hmm, ja, kan se ut til at det ikke fylles å hw.no av en eller annen grunn (blokker ikke rekalme her selv), underlig nok fylles bannere som går over hele siden lenger nedover igjen, men ikke banneret på toppen. Ellers så mener jeg ikke siden endrer form av å fjerne toppbanner nei, det burde jo gå fram ganske klart av det jeg sa.

 

AtW

 

Prøv www.startsiden.no ;)

 

Men som mange her påstår, det er jo ikke en produktfeil, det er jo kun basert på personlig preferanser, så man kan ikke "klage" eller påpeke Operas dårlige måte å blokkere reklamen på.

 

Så sier de diktatoriske vise menn iaffall :D

Lenke til kommentar
Her er kjernen til problemet for min del. Ethvert firma skulle gjerne ønske at alle fulgte én felles standard, så lenge det dekker deres eget behov. Dersom den ikke gjør det, eller den rett og slett ikke eksisterer, vil man lage sin egen.

Hadde det vært så enkelt hadde Microsoft fulgt standardene og utviklet dem i et skjønt samarbeid med alle andre som måtte ønske å være med. Microsoft har altså andre grunner enn (teknisk) behov når de velger å sabotere standardene. Det handler om markedsdominans og å spenne ben på alle andre for å hevde seg selv. En skikkelig bølletaktikk.

 

Jeg tror vi alle her er enige om at felles standarder er det beste for alle. Der grensen går for min del, er å bruke tvang og makt for å få alle til å følge dem.

Det er bare positivt om et fotballlag har meget gode spillere og klarer å vinne kamp etter kamp. Men det finnes unntak: Fotball har regler. Regler som sikrer rettferdighet mellom lagene. F.eks at ikke det ene laget stiller med dobbelt så mange spillere, der halvparten har som oppgave å spenne ben på det andre laget mens den andre halvparten "spiller" fotball. Det er en grunn til at det finnes regler og uavhengige dommere. Sånn bør det også være i næringslivet. Om noen må tvinges til å spille rettferdig ved bruk av gule og røde kort, straffespark, innkast osv så er det bare positivt for spillet. Dersom man gir slipp på tvang så vil den dominerende part lage fullstendig anarki på banen og ødelegge spillet. Spilleregler og dommere er nødvendig i næringslivet også.

 

For å bruke ditt eksempel; Det er forskjellig standard på elektrisk utstyr mellom England og Norge. Er det da riktig å tvinge den norske stat med bøter for å få oss til å følge den engelske standarden? Vi bruker heller ikke det samme systemet for mål og vekt, og for å dra det til ytterste punkt, snakker vi heller ikke samme språk. Hadde det ikke vært det beste for alle om hele verden snakket samme språk? Er tvang det rette middelet for å oppnå dette?

Det handler om å bruke tvang og ikke om å misbruke tvang. Tvang er kun hensiktsmessig der det gir noen netto gevinst å bruke det. Jeg ser ikke noen grunn til å tvinge England til å bruke samme elektrisitetsstandard som resten av Europa. Markedet fungerer greit med de ulike standardene, men ting kan tyde på at England på lang sikt vil skifte over til vekselspenning og 230V som resten av Europa av egen fri vilje. (billigere produkter osv). Storbritannia har i flere tiår planlagt overgang til målesystemet som resten av Europa bruker. En av de største "problemene" de hadde med å gå over fra pint til liter var at ølglassene i barene i hele landet måtte byttes ut fra pint til halvlitere. Dette skjedde for ca 5-6 år siden. De er også på full fart til å ta i bruk øvrige europeiske mål: SI-standarden. Ulike språk fører ikke til misbruk av markedsmakt så det er heller ikke noe problem i denne sammenhengen.

 

De fleste er enige om at det som er det mest ideelle for fellesskapet, ikke nødvendigvis alltid er forenlig med individets rett til eget valg.

Jeg sier meg i hvert fall enig i det. :)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid trodd at det var html/css-koden som avgjorde om et banner ble helt fjernet, eller erstattet med hvitt. Dette er i grunn kun gjetninger fra min side - jeg har ingen kilder.

 

Men anta at man har en div på 200 x 50 px. Inni div'en plasserer man et bilde. Dette bildet blokkeres så i Opera/Firefox. Skal da også div'en fjernes?

 

Alternativ 2: Man har en div, men denne gangen med uspesifisert høyde/bredde. Så plasserer man et bilde inni, og det er størrelsen på bildet som dermed spesifiserer div'en. Når bildet blokkeres, vil da diven få en høyde og bredde på 0 x 0 px.

 

Nok en gang - har ingen kilder, men jeg har alltid trodd det var slik nettleserne løste problemet.

 

Og at Opera laster inn reklamen, uten å vise den kan umulig stemme. Laste-tid på en side hvor mye reklame, flash m.m. er fjernet er mye kortere enn om alt skulle lastes inn!

 

Men jeg synes faktisk det er helt greit at sony123 ikke liker reklameblokkereren til Opera. Jeg har heller ingen problemer med at han foretrekker andre nettlesere foran Opera. Det må da bli hans personlige valg?

 

Men hvorfor sitter vi egentlig her og diskuterer en bitteliten funksjon i Opera, da denne tråden egentlig burde omhandle Microsoft og Opera som selskaper - ikke som nettlesere. Det er hvordan MS har (mis)brukt sin markedsmakt som har fått Opera til å se rødt. Nå er forøvrig ikke Opera de første til å si ifra - MS har jo flere dommer mot seg allerede, og EU har også hatt endel runder med selskapet. Så hvis noen betviler at MS kan ha oppført seg dårlig, bør de sette av litt tid til å sette seg inn i alle saken MS allerede har blitt felt for ;)

Lenke til kommentar
Men hvorfor sitter vi egentlig her og diskuterer en bitteliten funksjon i Opera, da denne tråden egentlig burde omhandle Microsoft og Opera som selskaper - ikke som nettlesere. Det er hvordan MS har (mis)brukt sin markedsmakt som har fått Opera til å se rødt. Nå er forøvrig ikke Opera de første til å si ifra - MS har jo flere dommer mot seg allerede, og EU har også hatt endel runder med selskapet. Så hvis noen betviler at MS kan ha oppført seg dårlig, bør de sette av litt tid til å sette seg inn i alle saken MS allerede har blitt felt for ;)

 

Tiltredes ved akklamasjon!!

Lenke til kommentar

Det er Internet Explorer's rolle i Windows som er ankerpunktet i klagen. Opera vil at deres nettleser skal leveres med windows på lik linje med IE og at det skal stilles krav til støtte for W3C standarder. Klagen og kravene er dessverre formulert slik at Opera fremstår som oppurtunistisk, useriøs og sutrete.

 

Her er et eksempel på en fremgangsmåte som fungerer og vekker respekt.

Lenke til kommentar
Linker med dokumentasjon er i hvert fall bedre enn ingen linker og ingen dokumentasjon slik du kommer med. Hvis du ikke har noe mer å fare med enn at du personlig foretrekker omstokking på sidene så synes jeg du like greit kunne latt være å bruke det som "argument" men heller skjønne at det handler om personlige preferanser. Firefox adblock har forresten de samme hvite feltene mange plasser for å ikke rote til sidene.

 

Tullprat, jeg har gjentatte ganger forklar hvorfor jeg synes Operas reklameblokkerer er dårlig, nettopp forbi det blir store hvite felter der reklamen har vært. I FF har jeg pr.idag enda ikke oppleve dette.

Tullprat? Jeg påpeker at du ikke har kommet med linker med dokumentasjon. Alt du baserer denne "feilen" hos Opera med er egne preferanser. Folk må selvsagt få lov til å velge selv om det er en så alvorlig "feil" at de velger IE fremfor Opera. I dag er denne friheten sterkt begrenset på grunn av Microsofts hersketeknikker. Hadde folk (også de med lav kunnskap om utvalg av nettlesere) kunnet velge fritt uten benspenning fra Microsoft så hadde IE hatt en langt lavere markedsandel enn i dag. Differansen mellom IE's nåværende markedsandel og IE's hypotetiske markedsandel i et fungerende konkurranseutsatt marked er et direkte resultat av bølleteknikker. Det er bølleteknikkene jeg (og Opera) vil til verks med, ikke navnet Microsoft.

 

Men registrere at du ønsker inneha retten til å definere om ett produkt er dårlig eller ikke, på samme måte som du ønsker tvinge brukere til å følge dine preferanser når det gjelder valg av feks nettlesere i MS operativsystem, aller helst forby alt ifra MS. Så diktatorisk er ikke jeg, jeg regner ikke alle som ikke bruker samme OS el nettleser som meg for å være kunnskapsløse som må tvinges til å forstå sitt eget beste.

Putt den påstanden tilbake i lufta der du fant den. Jeg ønsker ikke å inneha noen rett til å definere om et produkt er dårlig eller ikke. Det er pølsevev. Jeg ønsker at folk skal få en reell valgfrihet og at ingen aktører i bransjen skal drive med skittent spill.

 

Selv om du ønsker å sette meg i din fantasibås så er ikke jeg heller diktatorisk. Jeg ønsker bare at de kapitalistiske kreftene skal på en skikkelig måte. Når ikke markedet fungerer på egenhånd må noen inn å veilede det inn på rett spor igjen. Diktatur fungerer særdeles dårlig. Et marked som følger spillereglene og har sunn konkurranse er det stikk motsatte av diktatur. Diktatur og monopol har mange likheter og Microsoft er langt på vei et reellt monopol med sine ~92% markedsandel på OS, langt høyere priser enn de aller fleste konkurrerende OS og selges med ~99% av ferdig-PCer for privatpersoner. Markedsandelen av OS på ferdigmaskiner er "tilfeldigvis" svært nær Saddam Husseins oppslutning på det siste valget han vant.

 

Reklamebransjen lever av å vise reklame og dermed generere økt salg. Når annonsene ikke vises så spiller det ingen rolle for dem om annonsen lastes inn på PCen i skjul eller ikke.

Selvfølgelig betyr det mye om reklamebransjen "ser" eller ikke "ser" hvilke nettlesere som blokkerer reklamen og dermed gir mindre inntekter.

Dersom mange blokkerer reklame så vil mersalget på grunn av reklame synke. Det gjør at butikker og produsenter anser reklamen som mindre verd per nedlasting. Reklamebransjen vil få lavere inntekter per nedlastede reklame om mange blokkerer den. Det er for snevert å bare se på den innerste sirkelen av økonomi i den bransjen. Den innerste sirkelen er inntjening målt i kr/visning * visninger. Den neste sirkelen regulerer faktoren kr/visning slik at det er det reelle antall sette reklamer som egentlig påvirker inntjeningen.

 

Hvis ikke jeg husker heelt feil har jeg hørt snakk om at man ønsker sperre FF med adblock pga tapte inntekter.

Haha, det må være tidenes selvskudd. :lol: Den første nettbutikken eller reklamefinansierte nettstedet som gjør det skyver ~15% av markedet rett over til konkurrentene og konkurrentene vil gni seg i hendene. Skal man oppnå noe må man være på lag med kundene, ikke motarbeide dem.

Lenke til kommentar
Men som mange her påstår, det er jo ikke en produktfeil, det er jo kun basert på personlig preferanser, så man kan ikke "klage" eller påpeke Operas dårlige måte å blokkere reklamen på.

 

Så sier de diktatoriske vise menn iaffall :D

 

Vås, ingen har vel påstått at det ikke "er lov" å mene at opera ikke blokkerer som man ønsker, men det er da vitterlig lov å gi uttrykk for egne meninger som saken også. Det er bare tøv å komme med trollete diktaturmas.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er Internet Explorer's rolle i Windows som er ankerpunktet i klagen. Opera vil at deres nettleser skal leveres med windows på lik linje med IE og at det skal stilles krav til støtte for W3C standarder. Klagen og kravene er dessverre formulert slik at Opera fremstår som oppurtunistisk, useriøs og sutrete.

 

Her er et eksempel på en fremgangsmåte som fungerer og vekker respekt.

 

Dessverre kan ikke dette sammenlignes. Når det gjelder bruk av dokumentformat i det offentlige kan det offentlige beslutte nøyaktig hva de vil. Office og dokumentformater er heller ikke integrert i OS-et, slik at det er ingen bundlingsproblematikk her.

 

Ellers forlanger de fleste offentlige organisasjoner at W3C skal følges når sidene lages, samt at det ikke skal brukes funksjonalitet som ikke virker i alle nettlesere.

 

Du viser også tydelig at du ikke har lest pressemeldinga og svarene hos Opera på spørsmål om denne særlig godt. For det første ber ikke Opera om at Opera skal leveres med Windows. Hvordan du klarer å lese det er for meg gåtefullt. Du har vel tolket følgende setning på denne måten.

First, it requests the Commission to obligate Microsoft to unbundle Internet Explorer from Windows and/or carry alternative browsers pre-installed on the desktop.

 

For det andre er det at en nettleser skal støtte minst W3C sine anbefalinger/standarder helt logisk når manglende/avvikende støtte markedsmessig kan brukes til lock-in fra den dominerende aktøren sin side. Ikke minst når avvikende er proprietære og lukket code.

Lenke til kommentar
Men hvorfor sitter vi egentlig her og diskuterer en bitteliten funksjon i Opera, da denne tråden egentlig burde omhandle Microsoft og Opera som selskaper - ikke som nettlesere. Det er hvordan MS har (mis)brukt sin markedsmakt som har fått Opera til å se rødt. Nå er forøvrig ikke Opera de første til å si ifra - MS har jo flere dommer mot seg allerede, og EU har også hatt endel runder med selskapet. Så hvis noen betviler at MS kan ha oppført seg dårlig, bør de sette av litt tid til å sette seg inn i alle saken MS allerede har blitt felt for ;)

Helt enig :thumbup:

 

Jepp, det er en veldig god måte å gjøre det på. Det samme kunne nok vært gjort med offentlige nettsider. Altså at sidene følger åpne standarder så godt som mulig. Offentlige nettsider bør være tilgjengelig for alle og det er ikke det offentliges oppgave å tilpasse sidene til proprietære formater eller å kontre defekte nettlesere med spesialsydde defekte nettsider. Det er opp til nettleserprodusentene å lage nettlesere som klarer å tolke sider som er i tråd med internasjonale standarder. Om en produsent feiler grovt på dette punktet så er det ikke den norske stats oppgave å reparere feilene til produsenten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...