Gå til innhold

Microsoft slår tilbake


Anbefalte innlegg

Dessuten har kunden full frihet til å velge standard nettleser i Windows, eventuelt en annen nettleser enn IE, dersom de ønsker det.
Noen som har fått dette til å fungere om man f.eks. følger en lenke fra msn o.l.?

Som jeg svarte deg i den andre tråden så testet jeg det selv etter påstanden fra deg. På min maskin (med XP) ble FF åpnet ved å trykke på en lenke i MSN etter å ha konfigurert det opp i Legg Til Fjern porgrammer.

På den maskinen jeg sitter på nå er det en gammel versjon av MSN som er installert (bruker pidgin til vanlig). Så beklager hvis de har rettet opp i dette. Men jeg har hørt at å klikke på mail-knappen i MSN uansett åpner IE...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper Microsoft vinner og opera går konkurs.

Opera kan ikke gå konkurs siden det ikke er de som skal gjøre noe her, men EU.

 

Eneste standarden så er verd noe er den så Microsoft velger, berre se på IE støtter flest sider i verden pga produsenten er så stor at folk lager nettside for den.

Might Makes Right?

Lenke til kommentar
Var ikke akkurat noen overraskelse. Std. respons. Det som er litt leit med IE er at som Penrin sier, den ofte starter i stedet for standard nettleser.

 

Min erfaring er også at en god del nettsider ikke fungerer i andre nettlesere fordi de er laget spesielt for Internet Explorer og ikke følger standardene, f.eks. Norsk-Tipping.no.

 

Enig.. har laget nettsider i over 10år og det er alltid pain in the .. hver gang en eller annen luring finner ut at de skal bruke opera, og forventer at det skal fungere prikkfritt.

 

Litt synd egentlig, FF og Opera er jo de som følger w3c sin standard og er jo den de som koder for web i utgangspunktet burde fulgt. :)

Lenke til kommentar

Norsk Tipping sine sider fungerer da utmerket i FF.

Har til gode møte å møte på sider FF ikke funker i..

Men Opera derimot er ett heeelt annet kapittel, ikke er Opera rask når man setter den til å oppføre seg som FF og IE, dvs siden vises ikke før den er ferdig lastet inn.

Utrolig rotete og plagsomt med Opera som laster inn element etter element..

 

Setter du FF som standard leser vil linker i MSN åpnes i FF, men dette gjelder ikke Hotmail.

Men Microsoft er i sin fulle rett å kreve at du bruker IE for å lese Hotmail ifra MSN.

Men Hotmail fungerer i FF om du ser bort ifra linkingen ifra MSN.

 

Synes denne sutringen ifra Opera er latterlig, håper de taper big time!!!

Er bare å lage ett ordentlig og brukervennlig produkt så slipper man å tvinge og true andre leverandører å bundle deres dårlige programvare.

Lenke til kommentar
For det andre er dette også en "krig" om utviklingsplattformer. Dominerer IE markedet, og ikke følger standarder 100 %, vil de ha fordeler også knyttet til salg av utviklingsplattformer. Særlig gjelder dette knyttet til Intranettløsninger, der svært mange ikke fungerer i det hele med Fx, Safari og Opera.

 

Hadde MS hatt 95 - 100 % av nettlesermarkedet kunne de faktisk valgt å legge inn løsninger som medførte at du var 100 % avhengig av å kjøpe utviklingsverktøy fra MS for å lage nettsider. Nå er dette en litt paranoid tanke, men jeg tviler ikke på at den er tenkt hos strategene hos MS.

 

Sant sant... Dette er nok en av grunnene til at bedriften jeg jobber i aldri kommer til å svikte Microsoft. Takker for svar.

 

Apropos det JonT nevner: Har IE7 også fått seg et sponsa søkefelt nå? Jeg sitter på en gammel pc, og har ikke oppgradert fra IE6 (enda).

Lenke til kommentar
Norsk Tipping sine sider fungerer da utmerket i FF.

Har til gode møte å møte på sider FF ikke funker i..

Men Opera derimot er ett heeelt annet kapittel, ikke er Opera rask når man setter den til å oppføre seg som FF og IE, dvs siden vises ikke før den er ferdig lastet inn.

Utrolig rotete og plagsomt med Opera som laster inn element etter element..

 

Benchmarks viser at opera er vesentlig raskere enn både FF og IE.

 

AtW

Lenke til kommentar
Håper Microsoft vinner og opera går konkurs. Eneste standarden så er verd noe er den så Microsoft velger, berre se på IE støtter flest sider i verden pga produsenten er så stor at folk lager nettside for den.

Husk at Opera kjemper på kundenes side for bedre valgfrihet (inkludert konkurrenter), billigere og bedre nettsteder, mindre reklame og raskere utvikling av nye ting vi kunder ønsker oss. Så med mindre du har mange aksjer i Microsoft så dolker du deg selv i ryggen ved å klenge deg fast til Microsoft.

 

Synd at "standarden" ikke blir følgt. Mister høg blodtrykk haha

Det er synd ja. Det går ut over webutviklere som må bruke dobbelt så lang tid på å fikse hacks for at ting skal fungere i IE. Regninga for webutviklinga må selvfølgelig jeg og du og alle andre kunder av nettstedene til slutt betale for. Samtidig går utviklinga tregere og man blir mister valgfrihet.

 

Ser ikke noe problem i det, MS tjener jo mer penger då :)

At ikke du ser noe problem med monopol, manglende valgfrihet, unødvendig dyre nettbutikker, unødvendig mye reklame på nettsider, treg utvikling, frustrerte webutviklere osv, selv etter å ha fått det forklart med teskje, er vel .. bare trist for deg.

 

Heter diskjuon.no er åpent for hvem så helst, blir like teit så å si at alle linux brukere så ikke har windows installert kan ikke si sin mening. Snakk om å driv sensur USSR style haha.

Hva er det du babler om? Det eneste som fjernes her er grove brudd på retningslinjene. Hvis du mener at Goatse og 2girls1cup hører hjemme under fanen ytringsfrihet så foreslår jeg at du velger et annet forum. De som bruker dette forumet har valgt å godta restriksjoner mot den slags faenskap. Men, beklager avsporingen. Tilbake til temaet.

 

Synes denne sutringen ifra Opera er latterlig, håper de taper big time!!! Er bare å lage ett ordentlig og brukervennlig produkt så slipper man å tvinge og true andre leverandører å bundle deres dårlige programvare.

Vel, nå har jo allerede Opera et bra produkt. De har høstet svært mange lovord i sammenligningstester og markedsandelene til IE og Opera står på ingen måte i stil til kvalitetsforskjellene.

 

Hadde MS hatt 95 - 100 % av nettlesermarkedet kunne de faktisk valgt å legge inn løsninger som medførte at du var 100 % avhengig av å kjøpe utviklingsverktøy fra MS for å lage nettsider. Nå er dette en litt paranoid tanke, men jeg tviler ikke på at den er tenkt hos strategene hos MS.

Sant sant... Dette er nok en av grunnene til at bedriften jeg jobber i aldri kommer til å svikte Microsoft. Takker for svar.

Det er sjelden man hører om bedrifter som bedriver selvskading. Hadde det vært selskapets strategi virkelig vært å lure seg selv til å gjøre seg mest mulig avhengig av MS, uansett pris, og aksjonærene hadde fått høre om dette tror jeg ledelsen hadde fått en overhøvling. En bedrift skal aldri velge strategier som skader økonomien i selskapet. I mange land er selskaper lovpålagt å gi best mulig avkastning til eierne.

Lenke til kommentar
Det er sjelden man hører om bedrifter som bedriver selvskading. Hadde det vært selskapets strategi virkelig vært å lure seg selv til å gjøre seg mest mulig avhengig av MS, uansett pris, og aksjonærene hadde fått høre om dette tror jeg ledelsen hadde fått en overhøvling. En bedrift skal aldri velge strategier som skader økonomien i selskapet. I mange land er selskaper lovpålagt å gi best mulig avkastning til eierne.

 

Det er også helt sant, men for en stor bedrift med mange ansatte vil det være en stor kostnad å skifte ut alt/mye av programvare, servere, intranett-løsninger osv. Spørsmålet blir vel da heller når (eller hvorvidt) det vil lønne seg i lengden.

Lenke til kommentar

Oi oi noen så har en personlig agenda og en moderator av alle ting hehe jaja hippier samles ilag sies det. :D Les her du gutten min siden du ikke skjønte hvem eg pratet til:

 

Punkin Penguin: Og der har vi problemet! Person som ikke kjøper egen programvare som synes at det er helt greit at Microsoft tar penger for ting de egentlig ikke burde gjøre.

 

Bolson: Det er ikke det vi snakker om, men nyinvesteringer på kanskje flere millioner kr i bedrifter/organisasjoner som dissee må hente ut igjen i høyere priser på sine produkter til meg og deg eller i dårligere offentlige tjenester. Men jeg forstår jo godt at du vil "trolle" litt, eller egentlig ikke forstår noe som helst.

 

Og MS tjener langt mere penger enn de fortjener, og har betydelig monopolprofitt. Ca 40 % av overskuddet i 2005/2006/2007 kan defineres som monopolprofitt.

 

At du ikke har betalt for noe software siden 95, diskvalifiserer deg egentlig fra diskusjonen. Det er faktisk noen som direkte eller indirekte har betalt for den. Har du fått den av arbeidsgiver har enten kundene eller skattebetaler betalt, bruker du "piratkopi" har du "stjelt" fra oss som betaler for det vi bruker.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg blir oppgitt av alle W3C standard-rytterne i dette forumet. Slik som disse argumenterer skulle man tro det var vedtatt ved lov at alle er påbudt å følge hver eneste standard som W3C måtte finne på utarbeide.

 

Det er rett og slett håpløst å tro at man skal ha rett til å tvinge utviklere til å følge disse standardene til punkt og prikke, det være seg store multinasjonale selskaper om Microsoft, Google, Apple osv, eller tenåringen som lager web-sider i notepad på gutterommet hjemme.

 

W3C er ikke ment å fungere som grunnloven til internett, og man kan ikke forby alt som ikke følger disse prinsippene ned til minste detalj, bare fordi det gjør jobben vanskligere for enkelte selvsentrerte webutviklere. Det er ikke uten grunn at "standardene" kalles W3C Recommendations (Merk ordet: "Anbefallinger").

 

Ja, det er det er trist at alle ikke bare kan være enige om en felles standard for alt, men det er mange grunner til hvorfor man enkelte ganger velger å la være, det er ikke kun latskap eller uvitenhet.

Lenke til kommentar

Mr. Snuffles, standardisering er til for en grunn, tenk deg hvordan det hadde vært om alle skruer hadde vært forskjellige fordi en produsent velger å gjøre det på en annen måte av en eller annen grunn.

 

Unreal_: Jeg synes ikke akkurat du har kommet med de mest saklige kommentarene her, at du forteller at du ikke har betalt for noe programvare siden 1995 er vel ikke akkurat noe å rose opp i skyene.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg må si jeg blir oppgitt av alle W3C standard-rytterne i dette forumet. Slik som disse argumenterer skulle man tro det var vedtatt ved lov at alle er påbudt å følge hver eneste standard som W3C måtte finne på utarbeide.

 

Det er rett og slett håpløst å tro at man skal ha rett til å tvinge utviklere til å følge disse standardene til punkt og prikke, det være seg store multinasjonale selskaper om Microsoft, Google, Apple osv, eller tenåringen som lager web-sider i notepad på gutterommet hjemme.

 

W3C er ikke ment å fungere som grunnloven til internett, og man kan ikke forby alt som ikke følger disse prinsippene ned til minste detalj, bare fordi det gjør jobben vanskligere for enkelte selvsentrerte webutviklere. Det er ikke uten grunn at "standardene" kalles W3C Recommendations (Merk ordet: "Anbefallinger").

 

Ja, det er det er trist at alle ikke bare kan være enige om en felles standard for alt, men det er mange grunner til hvorfor man enkelte ganger velger å la være, det er ikke kun latskap eller uvitenhet.

Det er derfor man har dokumenttyper. Dessuten er det standarder som er den ène og eneste grunnen til at ulike elektroniske enheter kan kommunisere med hverandre. Det hadde ikke vært mindre enn katastrofe hvis utbredt programvare benyttet seg av pseudo-TCP.

 

Nå går riktignok ikke dette på nettverksprotokoller, men hvilken standard som skal brukes som utgangspunkt når din browser skal rendre nettsider. Her bør dokumenttype samt tegnsett være oppgitt. Ellers så vil browseren havne i "quirks mode". Det er nesten like farlig som å gå i et minefelt.

 

Likevel så skal jeg være enig med deg i at W3C-hysteriet kan gå litt langt, men da klager jeg ikke på hvordan W3C dikterer tags, eller hvilken blokk ulike tags skal/må ligge i, men hva som regnes som "korrekt bruk" av tags - altså at man skal få "lov til" å basere design på tabeller og bruke HTML til å typesette tekst.

Lenke til kommentar
Benchmarks viser at opera er vesentlig raskere enn både FF og IE.

 

AtW

 

Benchmarks betyr lite, det er hvordan ting fungerer i praksis som er det interessante.

Vel og bra for Operas omtaler at de tuner for å toppe benchmarks, synes de heller skulle konsentrere seg om å lage en brukervennlig utgave.

Tuner? Langt ifra. Opera fungerer lynraskt for meg. Jeg åpner gjerne 15 vinduer på en gang, og de er klare på få sekunder.

 

Du har stadig ikke svart på hvilken versjon du testet med.

Lenke til kommentar

Et problem med Opera, er at Linux-versjonen ser ut som Internet Explorer for Windows 3.1. Inntil Opera klarer å fikse en filbrowser som benytter "ekte" GTK/QT-grensesnitt med nautilus eller konqueror sitt eget grensesnitt så er Firefox en klar vinner for Linuxbrukere.

 

Jeg vet at dette finnes i 9.5-betaen av Opera, men denne er for ustabil hos meg pluss at jeg egentlig ikke savner noe i Firefox, men som finnes i Opera ...

Lenke til kommentar
Jeg må si jeg blir oppgitt av alle W3C standard-rytterne i dette forumet. Slik som disse argumenterer skulle man tro det var vedtatt ved lov at alle er påbudt å følge hver eneste standard som W3C måtte finne på utarbeide.

 

Det er rett og slett håpløst å tro at man skal ha rett til å tvinge utviklere til å følge disse standardene til punkt og prikke, det være seg store multinasjonale selskaper om Microsoft, Google, Apple osv, eller tenåringen som lager web-sider i notepad på gutterommet hjemme.

 

W3C er ikke ment å fungere som grunnloven til internett, og man kan ikke forby alt som ikke følger disse prinsippene ned til minste detalj, bare fordi det gjør jobben vanskligere for enkelte selvsentrerte webutviklere. Det er ikke uten grunn at "standardene" kalles W3C Recommendations (Merk ordet: "Anbefallinger").

 

Ja, det er det er trist at alle ikke bare kan være enige om en felles standard for alt, men det er mange grunner til hvorfor man enkelte ganger velger å la være, det er ikke kun latskap eller uvitenhet.

I Microsoft sitt tilfelle er det grundig dokumentert hvorfor, og det har ingenting med latskap eller uvitenhet å gjøre. Foreslår at du og tzar tar en titt her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend_and_extinguish

så kan dere ta en lang tenkepause begge to.

 

Når det gjelder standarder har det vist seg utallige ganger at det fint lar seg gjøre å få til, og at MS ikke vil være med på leken. Dette er ikke spesielt for MS, det er symptomatisk for nær sagt alle software selskaper med proprietær modell. De gangene standarder vinner frem er det gjerne gjennom åpen kildekode eller aktive og bevisste kundegrupper.

Lenke til kommentar
Husk at Opera kjemper på kundenes side for bedre valgfrihet (inkludert konkurrenter), billigere og bedre nettsteder, mindre reklame og raskere utvikling av nye ting vi kunder ønsker oss. Så med mindre du har mange aksjer i Microsoft så dolker du deg selv i ryggen ved å klenge deg fast til Microsoft.

 

Haha, dagens glorifisering!!!

 

Opera kjemper for for sin egen kake og inntjening, de er ikke en ideel organisasjon som feks FF.

Kapitalistsvin de også som enkelte ville si=)

Men det er da Microsoft de her slåss mot så da kan vi vel "glorifisere" litt=)

 

Reklameblokkering er Opera veldig dårlig på, hvorfor det tror du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...