krisfre Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Har byttet ut D80'n min med et D300... Som dagene går opplever jeg at i mangel på elementær kunnskap om bildebehandling er det greit å ha et forum, for her kommer svarene på løpende bånd...! Kan noen fortelle meg hvorfor bildefilene mine i RAW-format er økt fra ca 8,5MB (levert fra D80) til +24MB (levert fra D300'n)... (de er ikke komprimert og har 12 bit på D300)... Hadde de noe annet på D80'n...?? Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 På D80 er det komprimerte 12 bit .NEF som gjelder. Slik jeg har skjønt det så kan forskjellen på komprimert og ukomprimert .NEF fil være opp mot ca 50%. Normalstørelsen på Komprimert .NEF ligger vel på 7,5 - 12 MB, så da høres dette ikke så alt for galt ut. Hvor store blir filene hvis du kjører 14 bit? Lenke til kommentar
krisfre Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 da havner de på ca 24,5mb (14bit) og ca 18,5mb (12bit), da skjønner jeg poenget her...! he he, må nesten le her... Trodde jeg hadde slått på stortromma med å fixe meg et Ducati på 4GB... Herlige 151 stk eksponeringer er det plass til... ikke akkurat plass til så mye om gangen da... Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Du har vel valget mellom og skyte i komprimert eller ukomprimert .NEF på 300´n din? Etter hva jeg kan se av div. tester og skriverier så er det så og si ingen synlige forskjeller på komp. og ukomp. NEF filer. Det er først hvis du tar en komprimert 12bit mot en ukomprimert 14bit, og justerer MYE på typisk "higligths" at en kan se en liten forskjell på disse to. Så hvis du savner mer plass på minnebrikken så tror jeg du og de fleste med sikkerhet kan kjøre på med komprimert NEF.. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Trodde jeg hadde slått på stortromma med å fixe meg et Ducati på 4GB... Herlige 151 stk eksponeringer er det plass til... ikke akkurat plass til så mye om gangen da... hehe, jeg har også et 4 GB kort men skal ha meg et på 16 GB. Fordelen med flere små kort er at om det skjer noe med kortet eller kameraet, så mister du ikk så mange bilder! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå