Gå til innhold

Hva trenger man for å jobbe med IT? (retorisk spørsmøl)

Anbefalte innlegg

Jeg har IKT-driftsoperatør fra VGS, jeg har drevet eget IT-firma i et år, og fremdeles er det umulig å få en jobb. Jeg har søkt på trainee stillinger, (sluttet med det når jeg fikk høre at traineer er folk som har tre år høyskolen, "litt misbruk av ordet siden det somregel brukes bare i internasjonal sammenheng om noen som skal læres opp fra scratch"), jeg svarer på alle annonser som antyder at man bare trenger å være "litt" datainteressert. allikavel kommer der allverdens dataingeniører og høyskoleutdannet personer forann meg, og jeg har "hands on" erfaring og er langt ifra noen bokorm.

Jeg har lært meg data/PC ved å ødelegge å reparere, (for eks: installere WIN98 kl. halv 2 en natt fordi jeg kresjet PCen kvelden før, og den måtte være fungerende til stefaren min skulle ha noe kurs-greier dagen etter, og jeg ti år gammel med en såvidt funkende engelsk, og med en PC der ALT var engelsk bortsett fra tastaturet, 8 forsøk tok det, men jeg slapp unna en ukes husarrest), men i dag handler det om utdannelse, og ikke hva du kan. Jeg kjenner en 1. emanuensis som jobber med IT, han fortalte meg om ei jente han hadde hatt i tre år som utdannet seg til å bli programmerer, hun gikk ut med bunnkarakterer i IT-fagene, og hadde mindre peiling på data en førsteåringene, og hun fikk jobb etter en uke på leting. "kanskje kjønnskifte er veien å gå". Jeg har drevet med kursing, web utvikling og design, jeg kan office 96/2k/xp/2003/2007 ut og inn, jeg har brukt linux, og til en mindre grad mac. jeg driver daglig support til mine få, men faste kunder, somregel telesupport.

Jeg er DRITT lei av å ikke få de jobbene jeg fortjener, jeg vil gjerne jobbe med support, enten onsite, eller telesupport, men INGEN vil ansette en med et middels snitt 3.8, (hadde vært 4.1 hvis gym ikke regnes), jeg har hatt tillitsver, ikke minst vært elevrådsleder på en skole med 1 500 elever og lærere, og jeg har vært speiderleder. jeg hadde en deltidsstilling på en statoilstasjon i 6 måneder uten EN sykedag. Allikavel er det INGEN som ser for seg å ha en ung oppegående, supportmedarbeider, med mye praktisk erfaring, men en bokorm, uten sosiale antenner, og med toppkarakterer fra en høyskole, som ikke har hatt så mye som en sommerjobb hele livet sitt får jobben JEG ville ha, og jeg var villig til å jobbe for nesten halvparten av lønna han fikk, og alt jobben innebar var telesupport som innebærer å spør standars spørsmål som: Har du prøvd å restarte, står kontakten i, lyser det på skjermen, hva mener du med "kommer ikke på nett... Jeg blir FORBANNA!!!

Så hvis det er noen der ute som trenger en med min bakgrunn, gi besked;)

frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg hadde en deltidsstilling på en statoilstasjon i 6 måneder uten EN sykedag. Allikavel er det INGEN som ser for seg å ha en ung oppegående, supportmedarbeider, med mye praktisk erfaring, men en bokorm, uten sosiale antenner, og med toppkarakterer fra en høyskole, som ikke har hatt så mye som en sommerjobb hele livet sitt får jobben JEG ville ha, og jeg var villig til å jobbe for nesten halvparten av lønna han fikk, og alt jobben innebar var telesupport som innebærer å spør standars spørsmål som: Har du prøvd å restarte, står kontakten i, lyser det på skjermen, hva mener du med "kommer ikke på nett... Jeg blir FORBANNA!!!

Fyffanken for en holdning. Hvis du utviser samme holdningen på intervju/i søknaden er det faen ikke rart du ikke får jobb. Hvor har du det fra at de med toppkarakterer fra en høyskole er bokormer uten sosiale antenner og uten arbeidserfaring? Du tror kanskje IT-studier bare går ut på å sitte og lese i en bok? Da tar du kraftig feil. Mange IT-høyskoler i dag avslutter utdanningen med et langvarig reellt studentprosjekt for en reell bedrift.

Og hva i heiteste har 6 måneder deltid på Statoil med saken å gjøre? Relevant arbeidserfaring, sier det deg noe? Og uten en eneste sykedag? Whopee-fuckin-doo, det er jo en prestasjon i verdensklassen. Jeg jobbet deltid for et webfirma i et helt år uten sykedager (under studiene tilogmed!), det må jo gjøre meg til et slags supermenneske :wow:

Neidu, det er nok helt andre grunner til at du ikke får jobben(e). Ta et jobbsøkerkurs eller noe sånt, utdanningen din burde være nok til en standard supportjobb. Kanskje du trekker frem feil egenskaper/erfaringer i søknaden? Speiderleder imponerer ingen. Ditto gjelder karaktersnittet på 4.1 (uten gym) på det som ofte regnes som det slappeste IT-"studiet" man kan gå på.

Du kunne jo kanskje vurdere å ta høyere utdanning? Slå ut håret og bli en skikkelig bokorm uten sosiale antenner? Du som har jobbet på Statoil og er en jævel på MS Office burde jo ha nok erfaring til å få toppkarakterer uten videre problemer.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke en dritt å ha "kvalifikasjoner" fra hjemmebruk av PC eller fixing på andres PC'r privat. Det eneste som teller er papirer fra utdanning. Du kan ha fixet kompiser sine PC'r i 20 år uten at det betyr det spøtt. For du får jo ikke vise hva du kan på et jobbintervju, der ser de kun på papirer.

Gå til noen vikarbyråer, det er til og med egen Adecco-divisjon for IT-jobber.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Problemet her er nok ikke at du ikke har nok kompetanse til å gjøre en supportjobb, no offence men det kan de aller fleste med minimal IT-kjennskap.

Problemet er altså at mange havner foran deg fordi de har akademisk utdannelse. Dette er sant å si overkill for en typisk førstelinjesupport-stilling, men arbeidsgiver velger den andre kandidaten i stedet for deg fordi den andre gir mer positive signaler enn deg. For å sette det litt på spissen:

Deg: Slapp vgs-utdannelse, halvdårlige karakterer.

Ingeniører: Ambisiøs, har lært seg å tenke abstrakt, gode ferdigheter i å lære noe nytt

Ikke ta dette som personlig kritikk, men det er lett for arbeidsgivere å tenke slik når man sitter med to papirer foran seg.

Utdannelse er ikke kun å lære seg en ferdighet, men å lære seg å tenke abstrakt, lære seg å lære noe, vilje til å bevege seg utenfor sin egen komfortsone, kjenne til metoder for problemløsning og tolkning av vitenskapelig materiale.

Slik jeg ser det så har du hovedsaklig to valg:

1) Selge deg bedre og søke videre

2) Ta en relevant utdannelse

Lenke til kommentar
Det hjelper ikke en dritt å ha "kvalifikasjoner" fra hjemmebruk av PC eller fixing på andres PC'r privat. Det eneste som teller er papirer fra utdanning. Du kan ha fixet kompiser sine PC'r i 20 år uten at det betyr det spøtt. For du får jo ikke vise hva du kan på et jobbintervju, der ser de kun på papirer.

Gå til noen vikarbyråer, det er til og med egen Adecco-divisjon for IT-jobber.

Skole er langtifra alt... Gode papirer på hva du kan er veldig fint, men...

Det er dyrere å ansette feil mann med riktige papir er enn rett man med feil papir. De aller fleste kan læres opp..

Men med instillingen, fyfaen, jeg har drevet eget firma og jeg har fikset PC-er siden da og da... Jeg kan dette ingen skal lære meg en dritt. Så ville jeg ikke engang tenkt på å vurdere å ansette deg.. Du må vurdere hva arbeidsgiver er ute etter, postiv instilling og god kundeorientering er en av de tingene, noe du overhodet ikke utviser her.

Du må tenke på at du skal være bedriftens postive ansikt utad, spesielt hvis du skal drive on site jobb med datamaskiner (der du kommer til å møte andre folk som skal si om du er en positiv og likandes kar utad.)

Men, når det er sagt. Vikarbyråer er en god ide... Ivertfall når du ikke har arbeidserfaring og kollegaer eller x sjefer som den nye arbeidsgiveren kan ringe for å høre hvordan du er i jobb...

Ps : 6mnd uten å ha sykemelding.... Er IKKE noe å skryte av... Jeg husker enda at jeg ble lettere sjokkert når vaskeren var borte en dag pga sykdom (en sykedag på 8år)

Pps : PRØV å utvise en mye mer positiv instilling... Du må huske på at din jobb under ett jobbinterjuv er å selge deg selv til sjefen... Du skal få han til å forstå at du er en postitiv, lojal, oppegående arbeider, som kommer til å være der lenge uten fravær. Som også kan skape gode kunderelasjoner.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

Du forventer å utkonkurrere folk med 3-5 års høyere utdannelse, når du selv har (dog relevant) VGS og et år som selvstendig næringsdrivende?

(Haha)

Selvstendig næringsdrivende forteller den som leser søknaden at du har initiativ, men om du kun har arbeidet som enmannsforetak så ser du ganske sær ut (enten det er sant eller ikke)

Markedet for IT-folk er bra nå, så du må gjøre noe _veldig_ galt om du ikke engang kommer i intervju. Og om du kommer i intervju og ikke får jobben, så er du enten ikke klar eller så gjør du en dårlig jobb i intervjuet.

Du kan også evt sertifisere deg innenfor områder du kan mye om. Det vil hjelpe. Og som andre sier, vikar-byråer kan hjelpe deg med å bygge CV'en.

Men best jobbmessig uttelling får du om du tar en Bachelor eller bedre..

Lenke til kommentar

hvilke firma har du drevet ett år?

ser enkelte ting i tråden, som "jeg kan office 96/2k/xp/2003/2007 ut og inn", det stemmer ikke, du kan ikke office ut og inn

min erfaring tilsier at det verken er papirer eller erfaring som teller mest, men holdningen.

din holdning, i tråden er ihvertfall, er "jeg kan alt og er bedre enn alle andre".

jeg trodde jeg kunne en del før jeg startet å jobbe etter jeg var ferdig som lærling jeg også, men fant ut at jeg ikke kunne så mye like vel, selv om jeg hadde driftet ett nett med ca 300 personer i 2 år nesten alene, og all support på alle sammen.

du burde prøve noe mer "jeg kan en del og er villig til å lære"

du installerte også windows på 8 forsøk? jeg fyrte inn windows 95 på disketter i ca samme alderen på 1 forsøk, cracket versjon.

btw, hvor prøver du å få jobb?

det er mye vanskligere å få jobb i indre troms enn rundt oslo

vil anbefalle deg å prøve ett vikar-byrå som extra, toptemp eller lignende, de hjelper deg til å få jobb

Lenke til kommentar

IT-markedet er veldig godt no, men om ein søker på stillinger der ein ikkje er kvalifisert så blir det lite napp.

Trainee-stillingene i større konsern er ingen opplæringsstilling, men inngangsbilletten til kommande avdelingsledere/sjefer.

Dermed fell ein IT-driftoperatør veldig fort igjennom når ein ikkje kan vise til erfaring tilsvarande 3-5års utdanning.

Når det gjeld stillinga Trainee så kjem den frå engelsk både med bakgrunn og "stillingsbekrivelse". At det er litt feil bruk av ordet kan vere, men betydninga går på at kandidaten skal ha ein viss fagleg bakgrunn og læres opp i selskapets metodikk , struktur og organisasjon. Dermed er det ingen fagleg opplæring.

Når det gjeld eige foretak så er vel omsetningstala det som viser kompetansen/evnen mest. 1 år er ofte ikkje nok til å etablere stor nok kundemasse til at ein har dei heilt store inntekta , og dermed overbevise arbeidsgjevaren at du er den rette kandidaten.

Som aklla anbefaler: Gå igjennom eit vikarbyrå. Mange av supportjobbene går igjennom slike byrå og ikkje på det åpne markedet. Vikarbyråene har ofte litt bedre tid til intervjurunden. Dermed får dei eit meir komplett inntrykk av kva kompetanse ein sitt med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I tillegg til dette med innstilling nevnt adskillig ganger tidligere, bør en tenke litt på hva folk graver opp ved hjelp av Google, og etter 2 minutter ringer mine alarmklokker temmelig intenst:

- hjemmeside med tabeller istedet for CSS

- hjemmesider med feil tegnsett og usynlige linker og et lite lesevennlig farvevalg.

- innlegg på diverse fora der du beskriver deg som "pluss at jeg er kronisk lat" (skole.no). Mulig det ikke er deg, men en annen som likner, men det vil uansett gjøre potyensielle arbeidsgivere bekymret.

- LinkedIn-side som ikke er alment synlig, og med få koblinger (igjen med forbehold om dobbeltgjenger, i så fall bør du sette en opp selv så snart som mulig)

Forslag:

- gjør deg positivt synlig på nett

-- LinkedIn

-- Opensource eller andre prosjekter

-- Hjemmeside som gir godt inntrykk

- delta i frivillige organisasjoner, vis engasjement og uegennyttighet.

- om mulig rydd opp i gamle synder på diverse debattfora

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det viktigste er å få et bevis, ell fagbrev slik at du som jobbsøker skal ha noe handfast å kunne vise fram til dem du søker jobb hos.

Det er også viktig å ta dette i relativt ung alder, for utdanningen utvides hele tiden, og selvsagt da mer når du har hatt utdanningen lenge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er snart ferdig med 3 års høgere utdanning i elektronikk (med programmering som interesse), og kan si at selve utdanningen i starten var tung og vanskelig men jeg gav ikke opp (på 1.året detter 95% av *sauene* av lasset pga manglende interesse). Etterhvert som man kommer inn i den akademisk tankegangen (les: abstrakt) så innser man hvor lite man kunne i utgangspunktet (da man trudde man kunne ALT).

Så hvis jeg var deg ville jeg:

1. SLUTT Å SYTT!!!!

2. Hiv deg på høgere utdanning DA!!! (Kan anbefale forkurs for å få ÅPNET opp hodet, skader ikke med matte og fysikk vet du!!)

Du kommer til å takke meg senere, når du kan se tilbake og flire litt av det :p

Endret av MindProse
Lenke til kommentar
du installerte også windows på 8 forsøk? jeg fyrte inn windows 95 på disketter i ca samme alderen på 1 forsøk

Haha. Ja. Husker jeg satt oppe en natt på min 486dx2/66 og oppgraderte til 95 med disketter. Det var fresht :p

I tillegg til dette med innstilling nevnt adskillig ganger tidligere, bør en tenke litt på hva folk graver opp ved hjelp av Google, og etter 2 minutter ringer mine alarmklokker temmelig intenst

Enig'd

Jeg er snart ferdig med 3 års høgere utdanning i elektronikk (med programmering som interesse), og kan si at selve utdanningen i starten var tung og vanskelig men jeg gav ikke opp (på 1.året detter 95% av *sauene* av lasset pga manglende interesse). Etterhvert som man kommer inn i den akademisk tankegangen (les: abstrakt) så innser man hvor lite man kunne i utgangspunktet (da man trudde man kunne ALT).

Så hvis jeg var deg ville jeg:

1. SLUTT Å SYT!!!!11 omg

2. Hiv deg på høgere utdanning DA!!! (Kan anbefale forkurs for å få ÅPNET opp hodet, skader ikke med matte og fysikk vet du!!)

Eller som meg, innenfor nettverk og serverdrift. Jeg tok en haug med sertifiseringer, fikk jobb, ble bedre, fikk ny jobb hvor jeg fikk ta flere sertifiseringer og bli enda bedre.. og så videre.

Høres ut som det kan være lurt for deg å ta sertifiseringer på office 2007 og vista.

Jeg pleier å si at jeg har hatt interesse innenfor data og elektronikk siden jeg fikk min første C64, men det er ikke for å understreke at jeg kan noe, men heller å poengtere at jeg har holdt på noen år. Dette betyr egentlig ikke at jeg kan så veldig mye..

Lenke til kommentar

Reidar.

Kansje du skulle satt deg ned og lest litt, prøvd å komme deg gjennom forkurset du begynte på? Hadde nok vært en fin start.

Eller du kunne gjort som god del av klassen vår. Gått ut i lære?

Er jo klart at du, uten noen papirer eller bevis på din kompetanse (som vi så lite til på skolen hvertfall) ikke får jobb innen IT. :p

Hehe, er litt stygt av meg å le, men når jeg kjenner deg, og leser det du skriver så er det jo faktisk veldig underholdene. :!:

Lenke til kommentar

At en ufaglært, uerfaren liten unge med dårlige karakterer fra VGS og ingen høyere utdanning i det hele tatt tør å sammenligne seg med ingeniører sier sitt om hvorfor du ikke får jobb. Du kritiserer personer som har realfagsforståelse, vært med likesinnede FLINKE folk i min 3 års utdanning, hatt utallige prosjekter på skolen, har måtte overholde tidsfrister i krevende fag og som har bevist seg om og om igjen. Måten du snakker på er en direkte fornærmelse mot alle oss som har høyere utdanning, og jeg håper du ikke får en IT-jobb før du har modnet mange hakk.

Ta deg sammen

Endret av turbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...