Novec Skrevet 8. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2002 Quote: PS. Hvor ble load vs. idle temperaturene av på diagrammene? En liten slurvefeil i redigeringen dessverre, det er jo vann- og prosessortemp ved full load vi har målt. Det er ordnet nå. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på det! Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 Quote: On 2002-01-08 11:36, Xell skrev: Quote: Svar på det er skal du blåse "varm" luft inn i kabinetet,eller skal du suge luft inn fra andre intakk (evt extra vifter) og sørge for at hele kabinettet blira vkjølt? Dette er litt som høna og egget?? Neida, svaret her er egentlig ganske logisk: det er bedre å trekke luft inn! Ved vanlig luft-kjøling fokuserer man på kabinett-temperatur fordi CPU-temperaturen aldri kan bli lavere enn denne. Man vil derfor ha kabinett temperaturen så lik rom-temperaturen som mulig, og på den måten få så lav CPU-temp som mulig. Når man vannkjøler er ikke kabinetttemperaturen det viktigste. CPU-temperaturen er avhengig av temperaturen på vannet, som selvsagt blir best avkjølt hvis man avkjøler radiatoren med luften i rommet som er kaldere enn luften i kabinettet. Man må selvsagt passe litt på kabinetttemperaturen, men hvis man vannavkjøler chipsetet og GPU også bør det være utvilsomt best å benytte seg av den kaldeste luften og dermed suge luft inn. Nåja, det spørs på vifteplasseringen. Å blåse kald luft ovenifra og gjennom radiatoren inn i kabinnettet er ikke veldig smart med tanke på hvordan varme beveger seg. Forestill deg hva som er mest effektivt, dytte en heliums balong opp eller ned, blir nemmlig akkurat det samme. Drar du luft fra toppen plata av kabinettet, gjennom radiatoren, vil du varme lufta på veien inn, som vil få denn til å forsøke å stige, dermed motarbeide viftene. Den smarteste måten er, så vidt jeg klarer å se det, å blåse luft ut gjennom radiatorene, og passe på at kabinettet er godt kjølt ned fra før, og har du et stort (full tower+, DA-01W f.eks) gir du dessuten blanke i den varmens om måtte være oppi der, siden komponentene befinner seg en halvmeter lenger ned (så å si). Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 Ehm, glemte et par ting, hehe: Det er ikke no stress å sette denne pumpa uttafor vanntanken? Og forresten, veldig bra test, fortsett sånn! =) Når det gjelder temperaturen ser jeg ingen grunn til å begynne på 0. Hvis man ser bort i fra lysets hastighet i vakum og på sett og vis _absolutt_ temperatur (Kelvin), er alt relativt. Og å starte grafen på 0 c er derfor like logisk som starte denn på -3c, +6c, -26167c, +617c eller 3,14c. Starter du grafen på noe annet enn romtemperatur vil den rett og slett lyve og vise mindre forskjeller enn det det egentlig er. Når det gjelder rom temperatur så var akkurat rom temperaturen her oppe i litt over 26, tenker ikke over det jeg, lol. Lenke til kommentar
classic Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 Til han som skrev at det var dumt å plassere radiator i fryseren... Bare man isolerer rundt cpu, evt. sprayer med ikke ledende silikon på mobo, så er ikke det noe problem. Kondensatorer og lignende blir tvilsomt særlig kaldere av at man kjøler cpu heller... Mange som kjører maskinene på -50 grader.... eks. er sidene til xoverclocker... han i sveits eller hvor det nå er... husker aldri adresse.... blir linka til avogtil på hardocp. og... kan ikke tenke meg at kondensatorer har så liten toleranse på temp., hadde vel vært mer kjent? Lenke til kommentar
Space_Shoot Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Den shimen som kommer med, passer den til Athlon XP? Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Quote: On 2002-01-09 00:08, classic skrev:Til han som skrev at det var dumt å plassere radiator i fryseren... Bare man isolerer rundt cpu, evt. sprayer med ikke ledende silikon på mobo, så er ikke det noe problem. Kondensatorer og lignende blir tvilsomt særlig kaldere av at man kjøler cpu heller... Mange som kjører maskinene på -50 grader....eks. er sidene til xoverclocker... han i sveits eller hvor det nå er... husker aldri adresse.... blir linka til avogtil på hardocp. og... kan ikke tenke meg at kondensatorer har så liten toleranse på temp., hadde vel vært mer kjent? Å kjøre alle datakomponentene i flere titalls minusgrader gjør nok ikke skade. Det som deriomt gjør skade er store temperaturforskjeller, så det vil være mye bedre å ha hele kabinettet avkjølt til samme temperatur, i stedet for å ha en cpu på 20 minusgrader i romtemperatur! Lenke til kommentar
Idiss Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Space_Shoot: Jeg sendte en mail til 3dfxcool og spurte om de kunne bytte ut shimen med en som passa til XP, men det kunne de ikke for pakka er ferdik fra produsenten:-( Lenke til kommentar
PortaPro Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Jeg er litt opptatt av støy. :smile: Hvor mye bråker vannpumpen? Jeg innbiller meg at den må være ganske stille nede i tanken..? [ Denne Melding var redigert av: PortaPro på 2002-01-09 16:05 ] Lenke til kommentar
eSik Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Quote: On 2002-01-08 23:05, nesquik skrev:Ehm, glemte et par ting, hehe:Det er ikke no stress å sette denne pumpa uttafor vanntanken?Og forresten, veldig bra test, fortsett sånn! =)Når det gjelder temperaturen ser jeg ingen grunn til å begynne på 0. Hvis man ser bort i fra lysets hastighet i vakum og på sett og vis _absolutt_ temperatur (Kelvin), er alt relativt. Og å starte grafen på 0 c er derfor like logisk som starte denn på -3c, +6c, -26167c, +617c eller 3,14c. Starter du grafen på noe annet enn romtemperatur vil den rett og slett lyve og vise mindre forskjeller enn det det egentlig er. Når det gjelder rom temperatur så var akkurat rom temperaturen her oppe i litt over 26, tenker ikke over det jeg, lol. Hyggelig å endelig høre en som har forstått poenget mitt. 25c er det tallet som tilsvarer 0 i andre tester (f.eks skjermkort tester der FPS måles).. Lenke til kommentar
Moonchild Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Bare lurte på hvordan pumpen kobles til med strøm? Det stod at den ble koblet til 220V på kraftforsyningen.. Jeg kan ikke se at jeg har noen 220V tilkobling ledig på min forsyning,. Hvor skal jeg da koble den til? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 220V er kontakten i veggen. Pumpen har en ledning med vanlig jordet støpsel. Lenke til kommentar
NorLord Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Ett litt "utenom" innlegg kanskje men det får gå :smile: Vannkjøling funker iaf , det er vi alle enig om håper jeg (lest testene seff) Tenkte på å kjøpe meg ett sett fra Microplex (bor i Sarpsborg) eller fra 3dfxcool Endte opp med ei Koolance kasse fra Microplex til slutt,hehe Bra pris,funker helt topp (så langt) Kostet meg 3200,-kr med 340W power kun cpu cooler i pakka men det blir chipset/skjermkort kjøler etterhvert System: AMD t-bird 1.33 , msi k7t turbo-r hovedkort 512 SDram , V5-5500 (dobble kjølere etterhvert) 2x30 gig wd hd's Har 2 følere på cpu , en på cpublokka (vann temp) og en på cpu. Idle temp på vann:30 grader med viftene på min. rpm max 37 grader med viftene på 2 (viftene går på trinn 2 ved 37 grader) Cpu: 36 grader idle og 43 grader max Har også satt in ei 80mm papst bak i kassa og ei 60mm papst foran i kassa for og få litt sirkulasjon,V5 kortet blir stygg varmt. Så systemet funker 110% Ett veldig bra alternativ til å kjøpe vannkjøling i "løse deler" syns jeg da...heh http://www.koolance.com http://www.microplex.no Ta en titt Lenke til kommentar
trøls Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Jeg gidder ikke å kommentere diagrammene, men jeg vil stille et lite spørsmålstegn: -Load-temperaturen på 1,33-GHz-en var 6,5% høyere på Swiftech enn på det andre. -Vanntemperaturen var 9,9% høyere på Swiftech enn på det andre. Altså er radiatoren fra 3DFxCool bedre enn den fra Microplex. Men hvordan (i h*******) kan dere konkludere med at pumpa og slangene er dårligere på Swiftechs sett? Og nei, jeg er ikke en dum person (selv om jeg bare er en tenåring). Lenke til kommentar
petersv Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Quote: On 2002-01-08 23:05, nesquik skrev:Ehm, glemte et par ting, hehe:Det er ikke no stress å sette denne pumpa uttafor vanntanken?Og forresten, veldig bra test, fortsett sånn! =)Når det gjelder temperaturen ser jeg ingen grunn til å begynne på 0. Hvis man ser bort i fra lysets hastighet i vakum og på sett og vis _absolutt_ temperatur (Kelvin), er alt relativt. Og å starte grafen på 0 c er derfor like logisk som starte denn på -3c, +6c, -26167c, +617c eller 3,14c. Starter du grafen på noe annet enn romtemperatur vil den rett og slett lyve og vise mindre forskjeller enn det det egentlig er. Når det gjelder rom temperatur så var akkurat rom temperaturen her oppe i litt over 26, tenker ikke over det jeg, lol. Det er veldig mange som bruker peltier element på prosessoren, da kommer den under 25c. Hvordan ser grafen ut da? Tenk litt på det. Da burde man heller starte grafen på laveste målte temp. Det jeg mener er at det ikke er noe mere logisk å starte på rom-temp enn 0 eller hva som helst. Da mener jeg (min mening) at det er enklere å begunne på 0. Du sier man kan staret på -26167c? Det er ikke mulig å komme under -273grader celsius. [ Denne Melding var redigert av: petersveistrup på 2002-01-10 19:00 ] Lenke til kommentar
lykkeliten Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Kan dere ikke teste i et rom med 0 grader da?? Da ville dere vel vært enige alle sammen?:-) Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Quote: On 2002-01-10 18:53, petersveistrup skrev:Det er veldig mange som bruker peltier element på prosessoren, da kommer den under 25c. Hvordan ser grafen ut da? Tenk litt på det. Da burde man heller starte grafen på laveste målte temp. Det jeg mener er at det ikke er noe mere logisk å starte på rom-temp enn 0 eller hva som helst. Da mener jeg (min mening) at det er enklere å begunne på 0.Du sier man kan staret på -26167c? Det er ikke mulig å komme under -273grader celsius. men nå har de ikke testet settet med tecs, så det er ikke mulig å komme under 25 grader. men det de kunne gjort var å ha mindre mellomrom mellom gradene på grafen. nå er det jo en meter mellom hver grad, så det ser ut som det er større forskjeller enn det er Lenke til kommentar
petersv Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Anyway, Jeg synes det var en meget bra test, grafene var kanskje litt "vanskelige". Det kan man sikkert diskuteres mye om, men det gidder ikke jeg lengere. Dere vet hva min mening er. Så dere på OK, lag flere tester! De er "artigst" å lese(jeg storkoser meg ivertfall). :smile: Lenke til kommentar
Moonchild Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Er det noen her som har kjøpt AMD Pro Water Kit?? Funker det greit eller? Hva slags vifte er det best å bruke? 80/120 mm.. Holder det med f.eks. 1 stk. 80 mm på radiatoren og man får bra kjøling med det. eller bør man ha 2 stk. 120 mm som i testen? Når det gjelder vanntanken, kan jeg ikke bare bruke en 1 liters isboks som tank... Det at den skal være tett er vel bare fordi at en ikke skal lekke vann inni maskinen? Lenke til kommentar
Maroder_S Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Passer ikke shimmen på AMD XP, for fanden!!!? De prøvde jo settet med en XP jo, var det i så fall med en annen shim!?! Hvorfor har ingen fortalt meg dette!? [ Denne Melding var redigert av: Maroder_S på 2002-01-11 23:06 ] Lenke til kommentar
LockedPCI Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 No skal ikkje eg vere heilt 100% sikker på detta. Mne ut i frå det eg kunne sjå så var det ikkje bruk for nokon "shim" Skulle vel funke bra uten (ikkje veit eg kva den "shim" en sku vere godt for...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå