^henriko^ Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Full Duplex er evnen til å sende i begge retninger samtidig. Half Duplex kan bare sende enten opp eller ned. Selfølgelig er ADSL Full Duplex, noe annet ville være høl i huet. Hjeelp.... Full duplex er at man kan sende begge veier uten at det påvirker noen av hastighetene. Half Duplex er da at hastigheten på f.eks DL synker når man UL'er... Altså, signalene kan bare gå en vei av gangen. Sende ut, sende inn, sende ut, sende inn osv. osv... Detta går selvsagt ut over den total båndbreddekapasiteten... KEWS Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Nei, Full duplex er når hastigheten opp og ned er lik, (symetrisk) Imotsetning til ADSL som asymetrisk, det er half duplex, halv upload en hva download er. Hallo? Jeg tror du bør ta deg noen timer på google og lese litt om begrepene du strør rundt deg med, og nei jeg gidder ikke og forklare deg det. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Nei, Full duplex er når hastigheten opp og ned er lik, (symetrisk) Imotsetning til ADSL som asymetrisk, det er half duplex, halv upload en hva download er. Nope...Full duplex har ingenting med hastighet å gjøre. Full Duplex vil bare si at man kan sende og motta data samtidig uten at pakker krasjer med hverandre. Half duplex kan man bare sende eller motta, og simplex (tror det heter det) går data bare en vei. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 simplex (tror det heter det) går data bare en vei. Helt riktig. Henrik: Bruk Google, jeg gidder ikke å kverulere med uvitende. Lenke til kommentar
^henriko^ Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Helt riktig. Henrik: Bruk Google, jeg gidder ikke å kverulere med uvitende. O-K! Så det faktum at du er på viddene når du sier at Full Duplex er evnen til å sende i begge retninger samtidig. Half Duplex kan bare sende enten opp eller ned. bryr deg ikke i det hele tatt? Mulig vi er enige tilogmed, om det du mener er at Half Duplex bare kan sende enten opp eller ned, av gangen. Altså, ikke begge deler samtidig... Det du skriver kan oppfattes som at half duplex=simplex, og det er riv ruskende galt... En annen ting er at full/half duplex er fullstendig uavhengig av farten. Man kan ha 1gbit ned med 64 kbit ut, og fortsatt ha full duplex, så lenge ikke farten blir påvirket av hverandre (dvs. at nedlastingen blir bremset om du laster opp). Geddit? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 En annen ting er at full/half duplex er fullstendig uavhengig av farten. Man kan ha 1gbit ned med 64 kbit ut, og fortsatt ha full duplex, så lenge ikke farten blir påvirket av hverandre (dvs. at nedlastingen blir bremset om du laster opp). Geddit? Da kan du ikke bruke TCP/IP hvertfall, og da er det igrunn nokså uinteresant i denne sammenheng. Eller mener du at TCP/IP ikke fungere på den måten at man har en toveis kommuniksjon ved nedlasting? Jeg tror det er du som trenger og getit. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Telenor sin ADSL er full duplex. Vet du hva det er?? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Half Duplex kan bare sende enten opp eller ned. Mulig vi er enige tilogmed, om det du mener er at Half Duplex bare kan sende enten opp eller ned, av gangen. OK, beklager hvis jeg var så utydelig at du ikke skjønte hva jeg mente. På dette punktet er vi enige. En annen ting er at full/half duplex er fullstendig uavhengig av farten. Man kan ha 1gbit ned med 64 kbit ut, og fortsatt ha full duplex, så lenge ikke farten blir påvirket av hverandre (dvs. at nedlastingen blir bremset om du laster opp). Nå motsier du deg selv: Du har rett når du sier at "full/half duplex er fullstendig uavhengig av farten." Du tar feil når du plutselig sier at dette er avhengig av at farten ikke påvirkes. Jeg gjentar mitt råd, bruk Google, min tålmodighet er begrenset. Lenke til kommentar
perry Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Telenor sin ADSL er full duplex. Er du stein eller? Telenor sin ADSL er HALF DUPLEX, vis man tenker seg om er det ikke half duplex engang mere noe som quart duplex, men ikke no som heter det så man forholder seg til half duplex. Tror ikke du vet hva full duplex er engang. Full Duplex er evnen til å sende i begge retninger samtidig. Half Duplex kan bare sende enten opp eller ned. Selfølgelig er ADSL Full Duplex, noe annet ville være høl i huet. PS: Neste gang du uttrykker deg om noe du tydeligvis ikke har peiling på, så vær snill å oppføre deg litt mer høflig. ADSL ER IKKE FULL DUPLEX Lenke til kommentar
perry Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Telenor sin ADSL er full duplex. Er du stein eller? Telenor sin ADSL er HALF DUPLEX, vis man tenker seg om er det ikke half duplex engang mere noe som quart duplex, men ikke no som heter det så man forholder seg til half duplex. Tror ikke du vet hva full duplex er engang. Full Duplex er evnen til å sende i begge retninger samtidig. Half Duplex kan bare sende enten opp eller ned. Selfølgelig er ADSL Full Duplex, noe annet ville være høl i huet. PS: Neste gang du uttrykker deg om noe du tydeligvis ikke har peiling på, så vær snill å oppføre deg litt mer høflig. Nei, Full duplex er når hastigheten opp og ned er lik, (symetrisk) Imotsetning til ADSL som asymetrisk, det er half duplex, halv upload en hva download er. full duplex har ikke noe med symmetri å gjøre Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 ADSL ER LIKE MYE FULL DUPLEX SOM DU ER SMART dvs. ADSL ER IKKE FULL DUPLEX Og argumentet var? ADSL kan sende og motta samtidigt og da er det full duplex, at man har masse tap av hastighet har med at det er veldig asymetrisk og ikke noe annet. Lenke til kommentar
^henriko^ Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Prøver en gang til... Jeg er nemlig 100% sikker på at jeg har rett på detta, og da får jeg meg ikke til å gi meg... At jeg er dårlig til å forklare er en annen sak Ihvertfall: Man kan ha 704/128 og fortsatt full-duplex (vanlig misforståelse: nei, full duplex vil si at man har lik fart ut og inn uansett). Poenget med full-duplex er at nedlastingshastigheten er uavhengig av opplastingshastigheten, og visa versa. Half-duplex er da at ut/inn-hastigheten er avhengig av hverandre... Kan for eksempel ha 1024/1024 linje og fortsatt ha half-duplex, da poenget er at linjen kun klarer å sende signaler en retning av gangen.. Vet ikke om det ble så mye klarere nå, føler at jeg gjentar meg selv hele tiden, men at jeg har rett, det vet jeg Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Prøver en gang til... Vet ikke om det ble så mye klarere nå, føler at jeg gjentar meg selv hele tiden, men at jeg har rett, det vet jeg Og dine kilder er? PS, kom med noe mer seriøst enn it-avisen, eller sdsl-tilbydere. Greit at du har rett, men det er liten vits i å overbevise andre om det. Lenke til kommentar
perry Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Og argumentet var? ADSL kan sende og motta samtidigt og da er det full duplex, at man har masse tap av hastighet har med at det er veldig asymetrisk og ikke noe annet. adsl er half duplex Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 ADSL ER LIKE MYE FULL DUPLEX SOM DU ER SMART Så lenge jeg ligger over karaktergjennomsnittet på siv.ing. på NTNU, så vil jeg faktisk påstå at jeg er smart. Ergo, (i følge din egen argumentasjon) er ADSL full duplex. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Prøver en gang til... Jeg er nemlig 100% sikker på at jeg har rett på detta, og da får jeg meg ikke til å gi meg... At jeg er dårlig til å forklare er en annen sak Ihvertfall: Man kan ha 704/128 og fortsatt full-duplex (vanlig misforståelse: nei, full duplex vil si at man har lik fart ut og inn uansett). Poenget med full-duplex er at nedlastingshastigheten er uavhengig av opplastingshastigheten, og visa versa. Vet ikke om det ble så mye klarere nå, føler at jeg gjentar meg selv hele tiden, men at jeg har rett, det vet jeg Om du belaster linja 100% ene veien vil ganske mye av retur kapasiteten brukes av kontrollmeldinger for og bekrefte at pakken kom frem. Ergo vil du aldri med TCP/IP ha 100% tilgjengelig kapasitet begge veier når du belaster linja maks. Dette er ikke så merkbart på SDSL og ADSL med god hastighet begge veier, men er veldig merkbart på f.eks 704/128 linje. Kontrollpakkene kommer du ikke unna uansett hva du måtte mene og dette har ingenting med full eller halv duplex og gjøre. Lenke til kommentar
^henriko^ Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Om du belaster linja 100% ene veien vil ganske mye av retur kapasiteten brukes av kontrollmeldinger for og bekrefte at pakken kom frem. Ergo vil du aldri med TCP/IP ha 100% tilgjengelig kapasitet begge veier når du belaster linja maks. Dette er ikke så merkbart på SDSL og ADSL med god hastighet begge veier, men er veldig merkbart på f.eks 704/128 linje. Kontrollpakkene kommer du ikke unna uansett hva du måtte mene og dette har ingenting med full eller halv duplex og gjøre. Helt riktig det, men er ikke det jeg har snakka om... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Helt riktig det, men er ikke det jeg har snakka om... Hva er det du snakker om da? At linja har en teoretisk og teknisk mulighet for og sende og motta samtidig når den er full duplex har da ingen nektet for, i praksis er det noe annet og det er vel det praktiske over TCP/IP som betyr noe når man snakker om ADSL o.l. Lenke til kommentar
^henriko^ Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Forskjellen på Full-duplex og half-duplex... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå