Gå til innhold

Handlet i USA, får ikke tingene mine tilsendt, hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Jeg har kjøpt noen varer for $228 i Los Angeles, tror butikken eksisterer siden de har et utsalgsted som er registrert i "Yellow Pages" og et gyldig tlfnr med tlfsvarer som samsvarer med informasjonen på nettsiden. Nettstedet er www.robdiamond.net

 

Jeg har betalt, og etter en purring siden det tok tid før orderen ble prosessert fikk jeg et falskt sporingsnummer. Jeg har sendt et halvt dusin eposter og ringt like mange ganger, og lagt igjen beskjed på svareren hver gang. Tydelig at de ikke ønsker å sende meg noen ting. Jeg bestilte varene for 5 uker siden.

 

Så mitt spørsmål er, hvilke muligheter har jeg til å maksimere sjansen for å få tingene? Hva kan jeg si og gjøre? :cry:

 

mvh,

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tydelig at de ikke ønsker å sende meg noen ting. Jeg bestilte varene for 5 uker siden.

 

Så mitt spørsmål er, hvilke muligheter har jeg til å maksimere sjansen for å få tingene? Hva kan jeg si og gjøre?

 

*Hvis* du har betalt vha. et kredittkort, klager du ganske enkelt til banken/institusjonen som har utstedt kredittkortet. Ihht. kredittkjøpsloven §8 kan du forlange pengene tilbakeført og la banken/institusjonen krangle videre med butikken.

Lenke til kommentar

Slenger inn et spørsmål her, uten å knabbe tråden:

Noen som veit hvor tidlig man må si fra til kortselskapet?

Hadde en liknende affære hvor selgeren trakk penger fra konto for 6 mnd siden, og har siden bare halt ut og halt ut, og nå til sist latt være å svare på alt. Siste svar fra ham var at han skulle få items innen et par dager, men ingenting er kommet og på ordren står det ennu ikke sendt. Jeg så vel tegninga ganske tidlig, men det var ikke all verden med penger ca 60$, og jeg antok det ikke var noe å gjøre.

Gjelder swordofkings. Har sett klager på diverse sider/forum om akkurat det samme.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
Jeg betalte med VISA debet, så jeg kan ikke benytte meg av kredittkjøpsloven. Leie greier ass. Tar imot flere forslag med smil om munnen og mot i brøstet.

 

mvh,

Marius

 

Ehm, kreditt og debetkortsregelen er i beste fall en juridisk gråsone, og er tydeligvis for tiden bankenes beste middel mot å beskytte seg selv mot å måtte løse kundenes problemer.

 

Feilen ligger i betegnelsen debetkort, og manglende forbrukervern ved bruk av disse, i og med at forbrukerombudet i liten grad synes å være klare over at kredittkort og debetkort etter ALL FORNUFTIG TANKEGANG burde havne under samme forbrukervernsparaply, men likevel ikke gjør det på grunn av begrepsblandingen.

 

Dette vet jeg bankene tjener fett på å ikke opplyse om når de utsteder kortet ditt.

 

Jeg var innblandet i noe lignende for en tid siden, og etter en kjapp mail til forbrukerombudet ble det bekreftet at: "Ikke-autoriserte transaksjoner via internett er ikke kundens ansvar uansett debet eller kredittkort", men jeg fulgte ikke opp grunnet en mildt sagt innfløkt klageprosess.

 

Jeg tror du har satt fingeren på noe viktig i denne tråden, og jeg anbefaler deg følge opp saken til forbrukerrådet, http://forbrukerportalen.no/seksjon/kontakt_forbrukerradet

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Her er et utdrag fra beskjeden jeg fikk fra banken min, som jeg straks videresendte til forbrukerrådet, og som de var svært skeptiske til:

 

"Hei igjen

 

Visa-kortet er et debetkort og mener at det ikke omfattes

av den loven du henviser til. Den handler om kredittkort- kjøp"

 

Jeg tar meg selv i å lure på hvilken instans som godkjente at et betalingsmiddel som er like lett å misbruke som hvilken som helst annet kredittkort, skal få tildelt en tidel av forbrukervernet. "Åh, så noen stjal kortet ditt og mobilen din, og handlet for førti tusen via internett før du fikk sperret det? Var det et debetkort? Synd for deg!"

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Jeg tar meg selv i å lure på hvilken instans som godkjente at et betalingsmiddel som er like lett å misbruke som hvilken som helst annet kredittkort, skal få tildelt en tidel av forbrukervernet. "Åh, så noen stjal kortet ditt og mobilen din, og handlet for førti tusen via internett før du fikk sperret det? Var det et debetkort? Synd for deg!"

 

Eh, nei. Dersom noen *stjeler* debetkortet ditt og du ikke har opptrådt (grovt) uaktsomt, er ikke du ansvarlig for belastningene. Alt banken vil trenge er at saken er anmeldt/registrert hos politiet.

 

I dette tilfellet er det snakk om et beløp som kjøperen *har selv autorisert*, men der selgeren ikke fullførte sin del av kontrakten, hvilket er en *helt* annen situasjon. Debetkort burde muligens ha den samme lovfestede beskyttelsen som kredittkort, men så lenge de ikke har det (altså, i dag), er det faktisk et vesentlig poeng i å handle vha. et kredittkort (dog aldri på kreditt).

Lenke til kommentar
Jeg har betalt, og etter en purring siden det tok tid før orderen ble prosessert fikk jeg et falskt sporingsnummer.

 

På hvilken måte fant du ut at sporingsnummeret er falskt?

 

 

Jeg prøvde å spore pakken, ingen match. Jeg sendte han en epost og spurte hvorfor, så sa han selv at sporingsnummeret var feil men at han skulle komme tilbake med et nytt, det var en løgn, det har han ikke og varene har ikke kommet heller, ingenting har blitt sendt, er største sansynlighet. (jeg har mast på han 12 ganger siden den siste mnd, men han har verken svart på tlf eller epost. virker litt dodgy)

Lenke til kommentar

Limer inn dette herfra

http://forbrukereuropa.no/temaer/utenfor_eos

 

Her kan du legge inn klage.

https://resolvemydispute.com/direct-start.php?AfID=2

 

Håper det kan være til hjelp.

 

Tvisteløsning i USA

 

Dersom foretaket er basert i USA, kan man ikke få hjelp av Forbruker Europa til tvisteløsning. Det finnes allikevel organisasjoner som tilbyr megling eller tvisteløsning mellom forbrukere og foretak i USA. En forutsetning er ofte at foretaket er medlem i eller sertifisert av organisasjonen som utfører meglingen/tvisteløsningen

 

Følgende sider kan være til hjelp:

 

Better Business Bureau Her kan du sjekke om firmaet har noen klager mot seg, og legge inn klager mot firmaer som ikke har overholdt avtale.

 

The Consumer Action Website Her finner du mye informasjon som er nyttig før et kjøp, og råd og tips om hvordan du kan gå videre med en reklamasjon.

 

Federal Trade Commission Her finner du informasjon om dine rettigheter, og du kan klage på firmaer. Du kan derimot ikke få hjelp i din enkelte sak.

 

Netthandel utenfor EØS

 

På www.econsumer.gov kan du klage mot foretak i andre land slik at forbrukermyndighetene i de respektive land kan gripe inn og forhindre at andre forbrukere utsettes for samme sak. Her får du også informasjon og råd om e-handel fra tilsynsmyndigheter i 21 land. Du kan ikke få hjelp i enkeltsaker.

Endret av reiras
Lenke til kommentar

Har dette selv, 1% rabatt på alle kjøp i Norge. 5% på bensinstasjoner. Virker greitt nok, men husk dyrt å ikke betale ved forfall.

 

http://www.kash.no/templates/FlashPageFull.aspx?id=242

 

Nye og spennende kash®

Det var med glede og spenning at vi så frem til å lansere det som vi merner er Norges mest spennende kredittkort. Allerede nå har vi fått så mange nye brukere og så mange flotte tilbakemeldinger at vi vet t våre kunder virkelig setter pris på et friskt, nytt kredittkort med en rekke fordeler. Med kash® Visa har vi utviklet et spennende og nytt kortkonsept som vi vet at du som kunder vil sette pris på.

Lenke til kommentar

Jeg har reklamert på et kjøp som ble gjort vha. Visa (ikke kredittkort). Banken min (Sparebanken Vest) sendte meg et skjema som jeg fylte ut, og jeg fikk pengene tilbake etter ca. en måned. Da var det kortavdelingen ved SPV som i samarbeid med Teller som så på saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...