Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff for å bli tatt i tollen?

Thomas J.L

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror du vil få bøter etter gjeldene satser og i tillegg tar de selvsagt spriten.. kan ikke tenke meg at du får noe mer straff?

Men jeg er ingen ekspert...

Tenkte på det selv, men ville spørre for å være 100% sikker.

Har vært i England et halvt år nå, må si at alkohol prisene er.. Ja, lav. Var på daglivare butikken rett rundt hjørne tidligere idag, gjett hva jeg så. 16 pund for 2x 0.7L Smirnoff, litt annerledes lover ang. reklame av alkohol her enn i Norge kan man si

Lenke til kommentar

Ble selv for ett par år siden tatt i tollen med 2 liter sprit og ett brett med øl. Lå også en kartong røyk i bagen.

All alkohol ble fratatt og ble gitt ett forenklet forelegg på rett under tusenlappen. Ingenting på rullebladet siden det kun var ett forenklet forelegg. Tobakken brydde de seg ikke om.

Lenke til kommentar

kommer du fra danmark, uten og være over kvoten kan de ikke gjøre mye om du er under 18. Så lenge du ikke har kjøpt det i norge gjelder ikke norske kjøpslover.

Om det er en særskilt lov om aldersgrense for innføring av alkohol vet jeg ikke, men jeg tviler.

www.lovdata.no

Lenke til kommentar
kommer du fra danmark, uten og være over kvoten kan de ikke gjøre mye om du er under 18. Så lenge du ikke har kjøpt det i norge gjelder ikke norske kjøpslover.

Om det er en særskilt lov om aldersgrense for innføring av alkohol vet jeg ikke, men jeg tviler.

www.lovdata.no

Nei, det er ikke i strid med den norske alkoholloven (ikke "kjøpsloven") å kjøpe alkohol i Danmark som mindreårig, men det betyr ikke dermed at du kan ta den med deg inn i Norge ustraffet.. Selvsagt er det en aldersgrense på innførsel av alkohol, nemlig den samme som for kjøp her i landet. Er du over den strafferettslige aldersgrensa på 15, men under 18/20 regnes vel hele alkoholmengden som å være over kvoten, med tanke på straff etc.

www.toll.no

Dette er hjemlet i alkohollovens §2-1 og tilhørende forskrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...