Gå til innhold

En "bryterdiode" som reagerer på lys?


Anbefalte innlegg

På baderomsvifta vår har jeg mulighet til å koble inn en bryter for å starte og stoppe den. I dag er den fuktstyrt, så om det er høy fuktighet slår den seg på. Har kun 2 ledere inn til strømtilkoblingene så har derfor ikke mulighet til å koble inn noe bryter i forkant. Så det jeg lurte på var å koble inn en liten "diode" som står koblet mellom den ene fasen og S1 tilkoblingen som er den til bryter funksjonen, så når jeg setter på lyset på badet så begynner "dioden" å lede strøm.

 

"dioden"=skal da være den lille dingsen jeg lurer på, men ønskelig at den er i diode størrelse=)

 

Finnes dette?

Endret av everlong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På baderomsvifta vår har jeg mulighet til å koble inn en bryter for å starte og stoppe den. I dag er den fuktstyrt, så om det er høy fuktighet slår den seg på. Har kun 2 ledere inn til strømtilkoblingene så har derfor ikke mulighet til å koble inn noe bryter i forkant. Så det jeg lurte på var å koble inn en liten "diode" som står koblet mellom den ene fasen og S1 tilkoblingen som er den til bryter funksjonen, så når jeg setter på lyset på badet så begynner "dioden" å lede strøm.

 

"dioden"=skal da være den lille dingsen jeg lurer på, men ønskelig at den er i diode størrelse=)

 

Finnes dette?

 

Kom til å tenke på at det finnes jo flammedetektorer som blir brukt i brannalarmanlegg. Disse er jo bygd opp slik at når det oppstår brann så reagerer detekoren på flammene som reflekteres i et kammer i detektoren. Her sitter det et lysfølsomt element, er ikke sikker på om det er en diode, men den leder i alle fall strøm når den blir utsatt for lys... Så kanskje det hadde gått an å få tak i dette løst...

Lenke til kommentar
På baderomsvifta vår har jeg mulighet til å koble inn en bryter for å starte og stoppe den. I dag er den fuktstyrt, så om det er høy fuktighet slår den seg på. Har kun 2 ledere inn til strømtilkoblingene så har derfor ikke mulighet til å koble inn noe bryter i forkant. Så det jeg lurte på var å koble inn en liten "diode" som står koblet mellom den ene fasen og S1 tilkoblingen som er den til bryter funksjonen, så når jeg setter på lyset på badet så begynner "dioden" å lede strøm.

 

"dioden"=skal da være den lille dingsen jeg lurer på, men ønskelig at den er i diode størrelse=)

 

Finnes dette?

 

Sjekk www.elfa.se, de har alt av slikt. Kan sikkert også svare på spørsmål

 

Kjetil

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bytt kabelen til vifta med en 3 leder kabel og koble den 3. lederen på lysbryteren slik at vifta får den impulsen den skal ha til å starte når lyset slåes på.

Regner med du er elektriker ettersom du skal fikle med sterkstrømmen på badet.

Er du ikke kommer terrornissen og tar deg.

post-49175-1199082066_thumb.jpg

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

36-610-48 på elfa er vel det nærmeste du kommer.

 

Eventuelt kan du installere et tidsrelè (som nevnt over). Du justerer den til å slå seg av etter 2-3 timer for eksempel. (Noe alà 37-538-29 på elfa.se/no, selvom den var litt dyr)

 

edit: kanskje 36-600-24

 

Koster bare 141kr, så hvis det ikke funker så er det ikke så mange penger tapt.

Endret av raid2
Lenke til kommentar
Bytt kabelen til vifta med en 3 leder kabel og koble den 3. lederen på lysbryteren slik at vifta får den impulsen den skal ha til å starte når lyset slåes på.

Regner med du er elektriker ettersom du skal fikle med sterkstrømmen på badet.

Er du ikke kommer terrornissen og tar deg.

 

Og om du vil ha en "omvendt" effekt så setter du bare på ett NO rele :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...