Gå til innhold

Økonomi utdanning. Hvilke?

parleur

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilken linje jeg skal gå neste år. Er på siståret på almenne fag på videregående. :) Jeg liker alle samfunsrelaterte fag, men styrer unna matte. 2MX går greit, men der går grensa....

Noen som går på økonomiutdannelse som vet om det er krevende? Evt. Er det krevende matte og fysikk som i ingeniørfag? Eller går det an å komme gjennom en økonomiutdanning sånn nogenlunde bra om man har interesse for faget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hvilken linje jeg skal gå neste år. Er på siståret på almenne fag på videregående. :) Jeg liker alle samfunsrelaterte fag, men styrer unna matte. 2MX går greit, men der går grensa....

Noen som går på økonomiutdannelse som vet om det er krevende? Evt. Er det krevende matte og fysikk som i ingeniørfag? Eller går det an å komme gjennom en økonomiutdanning sånn nogenlunde bra om man har interesse for faget?

Går økonomi på TØH, Trondheim Økonomiske Høyskole. Det er kun 1 mattefag du må ta. Og matematikken en kjempe enkelt, nesten samme pensum som 2MX. Men litt mer om derivasjon.

Jeg begynte på TØH fordi har tenkt å gå bachelor først og deretter gå 2 år hvis jeg gidder/trenger.. kan da ta de to andre årene på en annen skole, utlandet osv..

Vil anbefal deg å gå på høyskole eller BI hvis du ska kun ta bachelor. Hvis du skal ta master med en gang så er Handelskolen i Bergen veldig bra. De har sikkert bachelor også, er ikke helt sikker. Men jeg synes at bachelor er bedre på høyskole enn på handelskolen i Bergen.

Lenke til kommentar

Matematikk på NHH er ikke så fryktelig krevende, det kommer verre fag senere.

Bacheloren der er noe vanskeligere enn på en høyskole, ifølge de som kom fra 2-årig DH og inn på master før bsc og msc.

Utdrag fra øvingsoppgaver første semester MAT100: http://www.nhh.no/for/mat-stat/fag/Uke45.pdf

Pensum og øvingsoppgaver for 2003, jeg regner med det ikke er noen særlige endringer: http://www.nhh.no/for/mat-stat/fag/mat100.htm

Eksamen H02 m/fasit: http://www.nhh.no/for/mat-stat/fag/MAT100-h02.pdf

Å komme gjennom en øk.adm. bachelor med noenlunde interesse burde gå bra, forutsatt at du er noenlunde oppegående. Har du 3-4 i snitt fra vgs og har jobbet veldig hardt for det, så vil jeg ikke si at du er fryktelig oppegående. Du kan uansett kompensere for manglende evner med hardt arbeid.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Takker for tips! :) Blir vel kansje TØH da, eller NHH hvis det går med hybel osv. I videregående er økonomi og matte to forskjellige fag, der jeg fikk 5 i økonomi og 2 i matte, så valget blir heretter. Derfor vil jeg styre unna matte. Håper at matten på TØH eller NHH ikke blir på samme grad som 3MX.. :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg tar for tiden mastergrad ved Handelshøgskolen i Bodø. Har en Bachelor i Økonomi og logistikk fra Høgskolen i Tromsø/Universitetet i Tromsø.

Mattekunnskapene du trenger er som Adda sier litt mer enn 2MX, men dette er noe du får gjennom et grunnleggende mattekurs som jeg tror der på de fleste økonomistudier. Det jeg vil anbefale dersom du har tenkt å ta økonomi er å bestemme deg hvilken retning du ønsker å gå. Det er utrolig mye å velge mellom, Finans, Regnaskap, Logistikk, Entrepernørskap, samfunnsøkonomi, økologisk økonomi, mm. Søk deg inn på en skole som kan gi deg Bachelor/master i dette med en gang. Logg deg på hjemmesidene til de aktuelle universitetene og høgskolene og sjekk hva de kan tilby av studieretninger.

Har ei veninne som tar revisor, og hun har helt andre fag en det jeg har på min studeretning.

Lenke til kommentar

Eeeh, styre unna matte men studere økonomi? Er redd for at det er ganske vanskelig, du må være rimelig stødig matematikk for å bli god i økonomi. Du må nok regne med matematikk som er på 2MX/3MX nivå og litt høyere (og enda litt tyngre på finanssiden).

Endret av stadskle
Lenke til kommentar

Helt enig med stadskle her altså. Du vil møte matematikk hele veien på et økonomistudie, og matematikken er relativt krevende. Samtidig er det ganske stor forskjell mellom hva hver skole krever av deg. Noen legger stor vekt på matematikken, andre mindre. Går for tiden på en bachelor i økonomi og administrasjon på Høyskolen i Oslo, og begynte med bare 1MX i forkunnskaper, så matten har jeg måttet jobbe hardt med. Jeg råder deg å sjekke om studiet du begynner på gir forkurs i matte som du kan følge dersom du er bekymret for matematikken. Men viktig at du er klar for å jobbe med dette, for økonomi og matematikk henger jo veldig sammen.

Lenke til kommentar

En god økonom bør beherske matematikken, men mange økonomistudenter greier seg godt selv om de ikke er plagsomt formalistisk anlagt. En tendens jeg har lagt merke til er imidlertid at de som ikke har særlig sans for matten ofte får en følelse av at store deler av en del fag er ganske meningsløse. Matten er ofte ment til å fordype og belyse problemstillingene videre, men ender opp som et evinnelig ork. Skal man virkelig gjøre det bra er det en forutsetning at matten sitter – på den annen side må man jobbe mye for å gjøre det bra, og jobber man mye kommer alltids både evnen og interessen. :)

Lenke til kommentar

Matematikken blir etterhvert på minst 3MX nivå, rent teknisk er det ikke så mye vanskeligere, men det er måten å anvende den på som kan bli skikkelig komplisert.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan forklare det godt, men man får altså en sammensatt problemstilling som kan løses matematisk uten at man nødvendigvis vet i hvor mange steg, hvilken metode osv. Poenget er at jeg synes jeg var teknisk flink i matematikk, men at jeg ikke visste hvor jeg skulle begynne når jeg fikk problemstillinger som omfavnet flere emner.

Lenke til kommentar

cybirg er inne på et viktig poeng. Med mindre man velger spesielt heftige fag er det sjelden det matematiske er spesielt avansert rent teknisk, men det er viktig å ha kommet skikkelig under huden på matten, slik at en kan fokusere på de økonomiske problemstillingene uten å bli sinket av problemer med utregninger. Ofte er det også vanskelig å se hva den egentlige problemstillingen er om en ikke har god forståelse av det underliggende matematiske grunnlaget.

Det er en vesentlig forskjell mellom å klare å benytte seg av en eller annen teknikk og å klare å tenke seg til hvordan denne (sammen med andre teknikker) kan benyttes for å løse en praktisk problemstilling.

Lenke til kommentar

Ok Takker! :) Har litt interesse av økonomi og det er synd matte henger sammen så mye. Med de modeller og med tålmodighet kan man kansje klare bestått i matte og legge fokus på de andre fag i økonomiutdanningen. Ellers så har jeg sett på Samfunnsøkonomi på NTNU der legger man opp til mer andre fag som sosialkunnskap, politikk osv men likevel læren om økonomi.

Lenke til kommentar
I videregående er økonomi og matte to forskjellige fag, der jeg fikk 5 i økonomi og 2 i matte, så valget blir heretter. Derfor vil jeg styre unna matte. Håper at matten på TØH eller NHH ikke blir på samme grad som 3MX.. :innocent:

Du kommer uansett til å ha mye mer igjen for matten enn for økonomien. Økonomien du lærer på videregående er nærmest verdiløs, det er min erfaring. Som mange andre har påpekt er grunnleggende ferdigheter i matematikk viktig når du skal studere økonomi. Samfunnsøkonomi (mikro/ makro) er nok et av fagene der du vil ha mest igjen for mattekunnskapene dine.

Lenke til kommentar

Allikevel tror jeg at selv om du ikke har den store interessen for matte, så gjør ikke det så mye. Utenom de få rene matematiske fagene er måten man bruker matematikken ganske så annerledes fra hva man er vant med fra vgs, og mye mer 'praktisk' rettet. Så lenge interessen for en økonomisk utdannelse er så.

Lenke til kommentar
Allikevel tror jeg at selv om du ikke har den store interessen for matte, så gjør ikke det så mye. Utenom de få rene matematiske fagene er måten man bruker matematikken ganske så annerledes fra hva man er vant med fra vgs, og mye mer 'praktisk' rettet. Så lenge interessen for en økonomisk utdannelse er så.

Det er dett jeg har tenkt på! Matten man lærer i samfunnskøkonomi er mere knyttet til det økonomiske og derfor er av en annen interesse enn matte på videregående. I videregående har man flere kapitler med helt ulike systemer og regnemåter. Noe er rettet mot ingeniør, andre rettet mot regnskap mot realfag osv. Håper å få ett innblikk i linjene da vi skal på ekskursjon på NTNU i mars :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...