Effectiv Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Så måtte jeg spørre her inne igjen da! Nå har jeg mottat subben (dynabel dy9412) og skal hente materiale til kassen idag/imorgen. Har også mottat bassrefleksrørene, men disse lignet ikke så mye på de som er i Cerwin Vegaene mine. Det er bare papprør som er like lange og like brede(har bestilt størrelse etter hva dynabel anbefalte, ja ) men etter hva jeg har sett på alle andre bassrefleks-systemer så er det en plast-del ytterst sånn at jeg kan montere rørene lettere fast i kassen. Noen anelse om hvor jeg finner dette? størrelse på rørene: 2stk 70x380.. takker for alle svar! Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 noe sånt du tenkte på? http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=571128 &cart_id= Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 sånn at jeg kan montere rørene lettere fast i kassen.Jeg kan ikke kjønne hvorfor det skulle bli lettere å feste rørene i kassen med slike plastflens ?! Det er utrolig enkelt å lime bassrefleksrør av papp fast i hullet i høytalerkassa!Det ser selvfølgelig finere, og mer imponerende ut med plastflens da... Eltek, Ljudia, mange bilstereoforretninger, HIFI Kit, Madisound, og Speaker city selger "Aeroports" og pynteflenser. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Takk for svar, og det var ganske logisk det k-orm sa heh tenkte ikke over at jeg ikke MÅTTE ha sånn plastflens takk takk. Men jeg har kommet over et nytt problem. Kassen er bare 20 cm lang, 38 cm høy, og 40 cm bred. Jeg tenkte å sette rørene vedsiden av elementet og bakover med det, men der er det jo bare 20 cm o.0 er ikke 380 mm 38 cm ? aka 18 cm for langt? hehe Endret 17. desember 2007 av Effectiv Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 bumpibump! trenger hjelp sånn ca fort heh. Lenke til kommentar
andy89 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 sånn at jeg kan montere rørene lettere fast i kassen.Jeg kan ikke kjønne hvorfor det skulle bli lettere å feste rørene i kassen med slike plastflens ?! Det er utrolig enkelt å lime bassrefleksrør av papp fast i hullet i høytalerkassa!Det ser selvfølgelig finere, og mer imponerende ut med plastflens da... Eltek, Ljudia, mange bilstereoforretninger, HIFI Kit, Madisound, og Speaker city selger "Aeroports" og pynteflenser. det kan jo komme blåselyder fra kassa når subbene spiller og flensene ikke er der? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Kommer helt an på lufthastigheten i porten Effectiv: Kutt røret i 45 graders vinkel, slik: Delen du kutter av setter du på delen som skal monteres i frontplata, slik at du får et 45 graders knekk på røret, slik: Endret 17. desember 2007 av epifant Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Forklar igjen? Jeg forsto lite av det der dessverre Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Ble det bedre med bilder? Endret 17. desember 2007 av epifant Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 det kan jo komme blåselyder fra kassa når subbene spiller og flensene ikke er der?Ja, hvis rørene er feil dimensjonert. (For lite areal i forhold til luftstrømmen).I dette tilfellet er det ikke fare for blåselyder da de er rett dimmensjonert. Å vinkle rørene 45 grader, som epifant viser, fungerer fint. Har gjordt det selv med stort hell Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Er uansett en fordel med "aeorodynamiske" rør, da sikrer man seg mot blåselyder. Har man for store rør, så blir bassen heller slapp igjen også da. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg bruker anbefalt størrelse da sto på dynabel. 2stk 70x380 Men skal jeg altså ha halve porten på utsiden og halve på insiden? Eller skal jeg bare feste den som normal, med den vinkelen feks nedover/oppover inne i kassen ? Takk for gode svar i alle fall Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Det greieste er vel å ha porten rett inn i kassa, gjerne på samme side som subben. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 De skal innover langs subben ja, men rørene som er anbefalte er for lange for kassen Skal jeg altså ha hele røret inni kassen, MED vinkelen inni ? Det spiller altså ikke noen rolle om den er vinklet? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Ja, vinkelen på rørene skal være inni kassa .(Det er jo selvfølgelig mulig å ha røret med vinkel på utsiden, men det ser ikke så bra ut). Det er ganske vanlig at man må bøye/vinkle bassrefleksrøret i små kasser. Det er litt større sjangs for for blåselyder med vinklet rør. Jeg vet ikke hvilken lyd du er ute etter i anlegget, men du slipper hele problemstillingen med å bygge en lukket kasse (30 liter). Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Litt sent å tenke på lukket kasse Har allerede kjøpt inn rør og dempematter og alt La ut 600 kr på det, så jeg MÅ lage bassrefleks :p hehe. Men takk for alle svar! da vet jeg hva jeg skal gjøre Starter imorgen Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) De skal innover langs subben ja, men rørene som er anbefalte er for lange for kassen Skal jeg altså ha hele røret inni kassen, MED vinkelen inni ? Det spiller altså ikke noen rolle om den er vinklet? Det hørtes nå rart ut, hvis de har anbefalt den portlengden, så burde de passe i en kasse med volumet som kreves. Hvor stor skal kassa være? Endret 19. desember 2007 av Lefse Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Kassa skal være 30 liter. Jeg har satt opp målene 40x38x20 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 30l bassrefleks? det hørtes litt lite ut men har de sagt det så stemmer det vell. sikker på at det ikke er 30l lukket kasse de mener? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Anbefalt kasse for dynaBel DY9412 er 30 liter både for lukket og bassrefleks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå