Gå til innhold

Defekt plextor brenner?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en plextor 241240a cd-brenner for ca et år siden, og synest den har oppført seg litt rart hele tiden. Den har vært satt som secondary master sammen med en pioneer 40x/16x cd/dvd spiller som slave.

De medfølgende plextools fikk jeg aldri installert skikkelig, pga at win98 låste seg konstant hver gang rett etter at jeg prøvde, og eneste utvei var å reinstallere windows. Derfor brukte jeg helller nero 5.5, noe som fungerte bedre bortsett fra at programmet brukte ekstremt langt tid på skanning av scsi/ide bus hver gang, i tillegg til at jeg ikke fikk brenne over 12x uten at buffer gikk tom. Trodde disse tingene bare skyldtest at datamaskinen min var litt gammel og brydde meg lite mer om det.

Nå når jeg skal bruke brenneren i windows xp på en helt annen nyere maskin, låser maskinen seg helt i nero når programmet scanner scsi/ide bus. Dataoverføringen går også svært tregt av og til, samtidig som spilleren ofte leser feil.

Jeg lurer derfor på om denne brenneren er noe å samle på. Den er kjøpt for litt over et år siden, så da ryker vel garantihåp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke Plextor tre års on-site-warranty? Det vil si at du ringer/sender mail til de også kommer de med ny brenner og tar med seg din gamle?

Uansett så har du reklamasjonsrett på... jeg tror det er tre eller fem år. Hvis du får overbevist de om at brenneren har fungert dårlig fra innen ett år etter du kjøpte den, så skal det gå på reklamasjonsretten.

Plextor har meget bra brennere. De er av mange fortsatt regnet som cd-brennernes svar på Rolls Royce (har en selv... meget bra og aldri noen problemer), så det er nok en feil med brenneren din eller så har du annen hardware som den er i konflikt med.

Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne at det hender feilmeldingen "cmos checksum error - loading defaults" dukker opp etter at ide-enhetene kontrolleres ved maskinoppstart. Denne feilmeldingen har bare komt rett etter at jeg tar ut/bytter en av cd-spillerne på sekundær ide-kontroller. Jeg fikk vite at det kunne skyldes dårlig batteri og byttet det, men likevel skjer det. Nå tror jeg det må være noe rart med hovedkortet, siden jeg nylig testet en helt annen cd-brenner og opplevde samme trøbbel.

Noe annet rart var at når jeg skulle sette inn to cd-spillere på sekundær ide, gikk dette bare dersom jeg brukte en 80 leder ide kabel. Dersom jeg brukte en vanlig 40 leder, fikk jeg feil ved kopiering fra ene spilleren i windows.

Det som jeg synest er rarest er at problemet med lesevansker fra de to spillerne, plextor og pioneer cd/dvd, også oppstår på en helt annen maskin. Enten er de på et vis inkompatible med hverandre eller så har de blitt herpa som følge av feil med det gamle hovedkortet.

Systemet jeg har brukt er følgende:

Aopen ax3s pro hovedkort

2x128 mb apacher sdram

celeron 600 mhz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...