Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sentrallås via fjernstyring?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det enkleste er vel å sjekke om det finnes noen som har ferdige fjernkontroll-kit til din bil, som f.eks Speedy. Disse har også universale kit, men da med litt mer jobb.

Monterte Speedy på bilen jeg hadde før, dette tok ca 10 minutter og vips hadde jeg fjernkontroll. Kobles inn på det originale ledningsnettet. Selges hos blant annet BilXtra og kan anbefales.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendig å gå for full defa pakke. Gjorde selv denne jobben på den gamle 460'en min. Brukte da dette settet fra mobilsentrum. Kostet 300,- den gang, så var jo ikke stort å tape på det. Funket helt fint den tiden jeg hadde bilen (1,5 år). Har nå kjøpt dette settet som skal inn i en BMW 318i e36 (samme selger har også noen med fjernkontroller som er like originale VW). Er julepresang, så blir vel montert etter jul. Ellers har du jo sånn som dette fra bsbildeler.no eller fra Bilradio spesialisten.

Det som kan være greit å sjekker er om du har motor i førerdøra. Dette sjekker du lett ved å låse bilen med nøkkel på passasjerdøren. Funker sentrallåsen da og låser alle dørene har du motor i førerdøra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sette ble montert i romjula. Var igrunnen ikke spesielt vanskelig, men tok litt tid fordi jeg manglet noen pinner eller hva det kalles i den ene kontakten. Kan skrive litt om hvordan det var å montere. Dette er da gjort på en 91 BMW 318i E36, så varierer jo litt fra bil til bil. Den bilen jeg monterte i har en gang hatt en ettermontert alarm som er blitt fjernet, og det ligger derfor endel ekstra kabler og slenger rundt om.

Først måtte jeg fjærne hanskerommet på bilen, seks skruer og så var det løst. Da det var vekk kom jeg rett inn til hjernen til sentrallåsen. Inn til denne går det 3 kontakter. Fjernet den største av disse og demonterte denne. Kontakten er den brune på bildet under

post-14298-1199744422_thumb.jpg

I denne kontakten skulle det inn to ledninger til. Men i denne bilen var det ingen ledninger i disse hullene og derfor manglet også metal pinnen nedi hullene. Problemet var da å finnen noen pinner som passet nedi her, og etter endel leting fant jeg ut at pinnen fra en datakabel jeg hadde passet rett nedi her (en kabel som skal kobles mellom cdrom og lydkort). loddet da de to ledningene inn på disse pinnen og satte sammen kontakten. Var godt forklart i bruksanvisningen (med bilder) som fulgte med hvor kablene skulle stå, så det var ikke noe problem.

Etter at disse var koblet på plass var det strømen som måtte fikses. Egentlig skulle man koble seg inne med en strømtyv som fulgte med der sentrallås-hjernen får strøm. Men denne bilen hadde fra før av en gang hatt opplagt alarm, og derfor lå det klar kabel fra batteriet og inn bak hanskerommet. Jeg brukte da denne kabelen siden den ikke var i bruk lenger og det var litt enklere. Jord ble koblet til et jordingspunkt som brukes til dashbordet. Dette var under dashbordet på passasjersiden litt bak gulvteppet.

Så var det blinkingen i blinklysene når bilen låses. Da måtte jeg av med dekselet under rattet som satt med en skrue også var det bare å dra kablene over på førersiden til rattstammen og koble seg inn med strømtyvene på de kablene det sto beskrevet at jeg skulle. Under her ser du et bilde dra koblingen.

post-14298-1199745072_thumb.jpg

Er de røde strømtyvene som er de jeg brukte, de andre er i forbindelse med noe annet som har vært montert en gang. Så var det bare å legge mottakeren til fjernstyringen bak hanskerommet og skru alt sammen igjen.

Alt som jeg trengte fulgte igrunnen med i pakken, og du får med en bra bruksanvisning for akkurat din bil når du bestiller. Det eneste var de to pinnen jeg trengte som ikke fulgte med. Mulig det normalt er noen ledninger der fra før som er greie å koble seg inn på. Akkurat hvordan det er der du skal koble deg inn vil jo variere fra biltype til biltype.

Bare spør vit det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med VW her i Bergen i dag, og om de skulle lage til slik at jeg fikk fjernstyring på sentrallås snakket vi om en 30 - 40 000,-.

Så jeg blir litt usikker på om det vil virke med ett slikt sett når det i utgangspunktet er snakk om så store kostnader hos verkstedet.

Er jo helt syk prisforskjell om jeg kan få det for under 1000 kr ved å bestille ett slikt sett fra ebay og montere selv kontra å få det gjort på verksted.

Lenke til kommentar

Vært borti det der før endel ganger ja. Virker som fohandlere ofte har veeldig lite peiling på dette her. Spurte Volvo forhandleren om det gikk ann å ettermontere orginalt i den gamle bilen min, men fikk da til svar at dette ikke var mulig uten å montere komplett alarm. Dette fant jeg jo ut etterhvert at var helt feil.

Hvordan de kan få det til å koste 30 - 40 000 skjønner ikke jeg! Men hva slags Passat er det du har? Har du sjekket om du har motor i førerdøra slik jeg skrev lenger oppe?

Lenke til kommentar

Er to steder jeg kan låse alle dørene, det er på fører siden framme, og på bakluken. Jeg kan åpne dørene på fører siden, men ikke låse de.

I tillegg kan jeg åpne vinduene ved bruk av nøkkel i bakluken, men ikke lukke de.

Om jeg kjøper ett slikt sett på ebay, men ikke vil gå løs på selve monteringen selv, mye tror dere ett firma tar for noe slikt da, og hvem kan jeg eventuelt henvende meg til her i Bergen for å få det gjort?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Jeg spurte om dette hos Bilstereo spesialisten i Trondheim. (Jeg har en subaru med sentrallås) De skulle ha ca 3500,- for utstyr og montering. Og da måtte de montere en ekstra driver i døra. 30-40 tusen er jo bare tullete!

Lenke til kommentar

Jeg tok en telefon til bilstereo spesialisten her i Bergen nå. Om jeg valgte dette settet kom det på 2000,- ferdig montert. Da er det ikke koblet mot bakluken eller mot blinklys, noe jeg gjerne vil ha.

Jeg har mye mer lyst å gå for ett sett av denne typen. Han selger mange forskjellge modeller, så er jo i grunn bare å finne en som ser bra ut. I tillegg er det greit å få nøkkelen og fjernstyringen i ett slik som her.

Problemet da er som sagt å få det montert. Jeg er helt grønn når det kommer til å jobbe på biler, så vil helst unngå det selv og heller finnet ett sted som gjør dette for meg til en fin pris.

Lenke til kommentar

Er vel sånn sett rimelig likt å montere det settet til bilradiospesialisten som det fra ebay, men spørs om de vil ta på seg jobben med det siden det ikke er solgt av de.

Det som kan være litt dumt med det setter fra ebay er at hvis du skal bruke den nøkkelen som følger med det settet må du gjøre noe med startsperra. Er samme selger som jeg kjøpte fra, og der går det nok ikke ann å programmere inn startsperra. Det du i såfall må gjøre er å fjerne den, eller prøve å få startsperre brikka fra orginal nøkkelen inn i den nye (vet ikke om dette går da). Dette er jo bare hvis du vil bruke nøkkelen som følger med settet på ebay til å starte bilen, men det er vel gjerne noe du vil.

edit: Regner med at bilen er såpass ny at du har startsperre på bilen. Hvis ikke er det jo ingen problem.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Da har det i grunn ikke så mye å si hvordan selve fjernkontrollen ser ut og om den inneholder nøkkel, så da kan jeg jo kanskje like gjerne gå for settet til hos bilstereo spesialisten her i Bergen.

Jeg får tenke litt på det, samt se hvor mye mer jeg må ut med for å få montert alarm.

Er ikke utgiftene så mye større kan jeg jo like gjerne ha alarm. Sparer jo det inn på forsikringen, samt ved ett eventuelt innbrudd i bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...