Gå til innhold

Speilrefleks med vribar skjerm som søker?

Anbefalte innlegg

Hei

Mener å ha hørt om speilrefleks med vribar skjerm som man kan bruke som søker men finner det dessverre ikke.

I prisguide står det ikke om skjermen er vribar, vet noen hvilke(n) modell(er) det er om det finnes?

Vurderer å bytte ut min D50 da jeg gjerne vil bruke skjermen som søker og at den helst skal være vribar.

Har også tatt en del bilder i en gymsal og finner ut at autofokusen ikke er helt bra innendørs uten optimal belysning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Mener å ha hørt om speilrefleks med vribar skjerm som man kan bruke som søker men finner det dessverre ikke.

I prisguide står det ikke om skjermen er vribar, vet noen hvilke(n) modell(er) det er om det finnes?

Vurderer å bytte ut min D50 da jeg gjerne vil bruke skjermen som søker og at den helst skal være vribar.

Har også tatt en del bilder i en gymsal og finner ut at autofokusen ikke er helt bra innendørs uten optimal belysning.

Den nye Olympus E-3 har vridbar skjerm som kan brukes som søker.

Se link:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E3/E3A.HTM

Lenke til kommentar

Se link:

Takker men den var kostbar ja.... må nesten innrømme at til den prisen vil jeg heller ha en Nikon D300 likevel om ikke den har en vribar skjerm.

Lurer på når det gjelder fokusering i dårlig lys, hvilket merke gjør det erfaringsmessig best der i 10-15K kr klassen?

Lenke til kommentar

Se link:

Takker men den var kostbar ja.... må nesten innrømme at til den prisen vil jeg heller ha en Nikon D300 likevel om ikke den har en vribar skjerm.

Lurer på når det gjelder fokusering i dårlig lys, hvilket merke gjør det erfaringsmessig best der i 10-15K kr klassen?

lysstyrken på objektivet har mye mer å si for fokusering i mørket enn små forskjeller blandt produsentene.

Lenke til kommentar
Hehe, tro det eller ei så er faktisk nettopp E-3 en av de beste i klassen i den disiplinen også.

Med mindre du er en 'liten-DOF'-fanatiker, er E-3 et av de beste kameraene i semi-promarkedet for tiden. Jeg ville glatt valgt det fremfor både D300 og 40D, faktisk er det utelukkende fullformat-kameraer som frister meg mer enn en E-3. Selv skal jeg dog over på Samsung GX-10 (tilsvarende Pentax K10D), men det er mye av prismessige hensyn.

Skal du bruke så mye penger på kamerahus, bør du ha et skikkelig sortiment med optikk. Ellers vil du være mye bedre tjent med å investere i optikk i tillegg til et rimeligere kamerahus. Har du ikke noe å snakke om fra før, kan du med fordel kikke på andre systemer også. F.eks. nevnte Samsung GX-10 med Pentax DA* 16-50 f/2.8 vil være et kamera som gir deg mye mer enn en D300 med middelmådig optikk!

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
lysstyrken på objektivet har mye mer å si for fokusering i mørket enn små forskjeller blandt produsentene.

Takker så mye for den informasjonene, lærte noe nytt der, tenkte faktisk ikke på det i det hele tatt....

Brukte ett billig 70-300 til 1500 kr, er nok sikkert der den største feilen ligger ja.

Ble faktisk litt lettet der :thumbup:

Lenke til kommentar
F.eks. nevnte Samsung GX-10 med Pentax DA* 16-50 f/2.8 vil være et kamera som gir deg mye mer enn en D300 med middelmådig optikk!

Snakk om å banne i kirka :)

Men du har selvfølgelig helt rett; bildekvaliteten på alle spelrefleksene som er i salg nå, er istand til å levere fantastiske resultat; bare optikken og fotografen er skikkelig.

Tom

Lenke til kommentar
Hehe, tro det eller ei så er faktisk nettopp E-3 en av de beste i klassen i den disiplinen også.

Med mindre du er en 'liten-DOF'-fanatiker, er E-3 et av de beste kameraene i semi-promarkedet for tiden. Jeg ville glatt valgt det fremfor både D300 og 40D, faktisk er det utelukkende fullformat-kameraer som frister meg mer enn en E-3. Selv skal jeg dog over på Samsung GX-10 (tilsvarende Pentax K10D), men det er mye av prismessige hensyn.

Skal du bruke så mye penger på kamerahus, bør du ha et skikkelig sortiment med optikk. Ellers vil du være mye bedre tjent med å investere i optikk i tillegg til et rimeligere kamerahus. Har du ikke noe å snakke om fra før, kan du med fordel kikke på andre systemer også. F.eks. nevnte Samsung GX-10 med Pentax DA* 16-50 f/2.8 vil være et kamera som gir deg mye mer enn en D300 med middelmådig optikk!

Vel, skal mye overbevisning til for at jeg skal tro at ett kamera i samme prisklasse er merkbart bedre enn Nikon D300.

Hva er fullformat kamera?

Edit: Ser at Samsung GX-10 er ett kamera til rundt 6000 kr, hvorfor skulle jeg da byttet ut min D50 når den samsungen engang ikke bruker skjermen som søker?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

www.pophoto.com har testet, og de sier at E-3s ytelse faller kraftig når lyset blir dårligere:

In our tests, the D300 focused extremely fast in bright and moderate light from EV 12 to EV 6, slightly faster than the EOS 40D, but not as quick as the Sony A700 or Olympus E-3. In low light from EV 4 to EV 1, it was just behind the Canon but much faster than the Olympus. And in very low light from EV 0 to -2, it was faster than any other DSLR we've tested, maintaining an AF speed of under 1 second even at its limit of EV -2 (the Olympus stopped at EV -1).

I innendørshall, slik trådstarter snakker om, er det nok fortsatt de to store som gjelder.

Lenke til kommentar
Vel, skal mye overbevisning til for at jeg skal tro at ett kamera i samme prisklasse er merkbart bedre enn Nikon D300.
Med mindre du er en erfaren fotograf, vil du sannsynligvis ikke merke forskjellene i det hele tatt - uansett hvilket kamera du bytter til. Det som vil ha definitivt størst effekt på bildene dine, vil være å kjøpe litt snadderoptikk til D50'en din. Men selvfølgelig - liveview er kjekt nok det - men det ville ikke fått meg til å velge det ene fremfor det andre.

Hva er fullformat kamera?
Kamera med like stor sensor som den "gammeldagse" filmruten, altså 24x36mm. De fleste DSLR har mindre sensor enn dette (Canon EOS 5D, 1Ds-serien og Nikon D3 er de eneste fullformat-kameraene på markedet i dag; Kodak hadde også en (den første faktisk), men er ikke å få tak i ny lenger.

Edit: Ser at Samsung GX-10 er ett kamera til rundt 6000 kr, hvorfor skulle jeg da byttet ut min D50 når den samsungen engang ikke bruker skjermen som søker?
Sier ikke at du skal kjøpe den, men den vil gi deg betydelig bedre bilder enn D300 dersom du setter skikkelig på den, og ikke D300...
Lenke til kommentar
Det som vil ha definitivt størst effekt på bildene dine, vil være å kjøpe litt snadderoptikk til D50'en din. Men selvfølgelig - liveview er kjekt nok det - men det ville ikke fått meg til å velge det ene fremfor det andre.

Hehe, siden jeg har kamera fra før og ett tilleggskamera blir kjøpt på grunn av liveview vil nok det være avgjørende.

Har likevel ikke noe hastverk med kjøp enda, etter det jeg har lært nå blir nok snadderoptikk til D50 mest aktuelt i nærmeste fremtid.

Kamera med like stor sensor som den "gammeldagse" filmruten, altså 24x36mm.

Burde vel skjønt det selv, ser fordelene med mindre støy og bedre vidvinkel.

Lenke til kommentar
Panasonic kommer nå med et nytt kamera som har LiveView og vridbar skjerm og mulighet for "skikkelig" fokusering i LiveView-mode (uten å vippe opp og ned speilet).

http://www2.panasonic.com/consumer-electro...000000000005702

Nå begynner vi å snakke, liker godt Panasonic innen kameraverden og det var jo også en Ok pris, tipper jeg får ca 5000,- for min gamle D50 i tillegg (Veske + dårlig stativ + Tamron 70-300 m/egen veske + minnekort + fjernkontroll) og da er ikke prisforskjellen veldig stor.

Lenke til kommentar

Panasonic'en er absolutt et alternativ. Den kan ses på som en blanding av E-510 og E3. Prisen kan virke høy, sammenlignet med f.eks. E-510, men dette er primært på grunn av kit-objektivet.

Panasonic mangler bildestabilisering i huset, de har istedet satset på stabilisering i objektivene. Om det er viktig eller ikke, kan kun du selv vurdere.

Tom

Lenke til kommentar
Panasonic kommer nå med et nytt kamera som har LiveView og vridbar skjerm og mulighet for "skikkelig" fokusering i LiveView-mode (uten å vippe opp og ned speilet).

http://www2.panasonic.com/consumer-electro...000000000005702

Nå begynner vi å snakke, liker godt Panasonic innen kameraverden og det var jo også en Ok pris, tipper jeg får ca 5000,- for min gamle D50 i tillegg (Veske + dårlig stativ + Tamron 70-300 m/egen veske + minnekort + fjernkontroll) og da er ikke prisforskjellen veldig stor.

Jeg tror du skal være veldig fornøyd om du får 5000,- for den pakken.

Lenke til kommentar
Panasonic mangler bildestabilisering i huset, de har istedet satset på stabilisering i objektivene. Om det er viktig eller ikke, kan kun du selv vurdere.

Med tanke på resultat er det kanskje uvesentlig men med tanke på kostnader er det vel lurt å få mest mulig innebygd i huset mener nå jeg ihvertfall.

Dere kan lese en fersk anmeldelse her. Oppsummert: Kult kamera, med et par svakheter og en litt for høy pris.

Skal lese den senere i dag....

Tenkte litt på prisen ja at den ikke var så god likevel siden kamerahuset er i plast. Plast assosierer jeg med nybegynnerkamera og , 10 000++ er kostbart til å rette seg mot den klassen.

Forskjellen opp til Olympus er kanskje ikke så ille likevel da siden den har ett mye mer solid hus som også er litt vann/støv avstøtende.

Hvordan er utvalget av objektiver til Olympus, noen som vet det?

Lenke til kommentar
Jeg tror du skal være veldig fornøyd om du får 5000,- for den pakken.

Tjaaa, mulig det.... noe prutningsmonn må det jo være, går nok til søskenbarnet mitt for 4000 kr tror jeg for han har hintet at han vil ha det når jeg selger.

En 1000-lapp fra eller til spiller ingen trille :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...