Gå til innhold

Er vi religiøse fordi livet er meningsløst? Argumentasjonen slår sprekker...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange menneskelige takter finner en igjen i dyr til en viss grad. Enten så lærer de dette av oss udyr, eller så er det en Darwin igjen.

Kan du forklare meg hvordan en skjære kan huske hvilke av to kopper den fikk mat? Eller hvorfor ulver har rangordning innad i samfunnet dems? Er ikke dette en begynnelse på en maktordning som vi også kan se her hos menneskene?

Om det er meg du sikter til så kan jeg, på tross av særdeles stort alkoholinntak, lett forklare dette utfra prinsipper fra kognitv utvikling. Om en skjære ikke husker hvor den fikk eller fant mat ville den dø av sult. Enkelt og greit ;)

Ulver har rangordning fordi det gagner alle, de nederste kjemper for å komme opp - en ren darwinistisk og evolusjonær mekanisme - mens de samtidig ibeholder det dominante parets rett til å avle med den viten - ubevisst eller ikke - at de selv en dag kan komme på toppen og avle videre og stole på at de lavere medlemmene i flokken vil ta vare på seg selv og avkommet så lenge en er dominant. Enkle og greie prosesser egentilg ;)

Var egentlig til de som setter mennesket opp på en kategori over dyr. At menneskelig oppførsel finnes hos dyr, til en viss grad.

Lenke til kommentar
Mange menneskelige takter finner en igjen i dyr til en viss grad. Enten så lærer de dette av oss udyr, eller så er det en Darwin igjen.

Kan du forklare meg hvordan en skjære kan huske hvilke av to kopper den fikk mat? Eller hvorfor ulver har rangordning innad i samfunnet dems? Er ikke dette en begynnelse på en maktordning som vi også kan se her hos menneskene?

Om det er meg du sikter til så kan jeg, på tross av særdeles stort alkoholinntak, lett forklare dette utfra prinsipper fra kognitv utvikling. Om en skjære ikke husker hvor den fikk eller fant mat ville den dø av sult. Enkelt og greit ;)

Ulver har rangordning fordi det gagner alle, de nederste kjemper for å komme opp - en ren darwinistisk og evolusjonær mekanisme - mens de samtidig ibeholder det dominante parets rett til å avle med den viten - ubevisst eller ikke - at de selv en dag kan komme på toppen og avle videre og stole på at de lavere medlemmene i flokken vil ta vare på seg selv og avkommet så lenge en er dominant. Enkle og greie prosesser egentilg ;)

Var egentlig til de som setter mennesket opp på en kategori over dyr. At menneskelig oppførsel finnes hos dyr, til en viss grad.

Joda, vi er for all del dyr og egenskaper vi før har antatt var forbeholdt oss selv som art viser seg å være tilstede hos andre også, bl.a delfiner og sjimpanser, har skrevet etpar "små" poster der jeg børster lett i overflaten på dette :)

Lenke til kommentar
Nei.... vi er ikke dyr, mennesker har jo evnen til å resonere og reflektere over ting.. det har ikke dyr.

Fantastisk logikk. "En kenguru er ikke et dyr, kenguruer har jo lang hale og kan hoppe rundt.. det kan ikke dyr". Du lager et kunstig skille mellom menneske å dyr ved å påstå, uten argument, at fordi vi har noe som skiller oss fra andre dyr så er vi ikke dyr. Men andre dyr har også ting som skiller dem fra andre dyr igjen. I følge din logikk kan ingen dyr være dyr siden alle dyr har spesielle trekk som skiller dem fra andre skapninger.

Lenke til kommentar

Kanskje vi skal vente litt med å poste videre til Kakestykke kommer med svar på alle de spørsmålene til han som er kommet de siste dagene?

Virker som han ikke lenger han argumentere mot dem, og har derfor sluttet å svare i denne tråden :) I så fall, 1-0 til oss ^^

PS: Oss ateister og ikke-troende etc.

Lenke til kommentar
Nei.... vi er ikke dyr, mennesker har jo evnen til å resonere og reflektere over ting.. det har ikke dyr.

Fantastisk logikk. "En kenguru er ikke et dyr, kenguruer har jo lang hale og kan hoppe rundt.. det kan ikke dyr". Du lager et kunstig skille mellom menneske å dyr ved å påstå, uten argument, at fordi vi har noe som skiller oss fra andre dyr så er vi ikke dyr. Men andre dyr har også ting som skiller dem fra andre dyr igjen. I følge din logikk kan ingen dyr være dyr siden alle dyr har spesielle trekk som skiller dem fra andre skapninger.

Ja akuratt som at fisk ikke er ett dyr. En fisk er en fisk. I allfall..... mulig du er ett dyr, jeg er ett menneske :) Godt nyttår

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Jeg føler at kristendommen har gått ut på dato, kanskje de troende burde finne opp noe nytt?

Jeg tror de grunnen til at vi er religiøse er at vi ville ha svar på ting i gammle dager. Nå har vi bedre metoder og finne svar på, men noen holder fortsatt fast på det gamle.

Lenke til kommentar

Vi er jo "dyr" vi også. Bare en smule smartere enn andre arter. Ikke for det, jeg vet om/har sett mange mennesker som er så utrolig dumme at jeg ikke helt kan fatte at det går an. Skulle nesten tro det finnes to arter av mennesker.

Den "vanlige" og en som er en slags mellomting av gorilla og menneske :)

Lenke til kommentar

Heldigvis slipper vi det... siden vi er mennesker så kan vi bare starte aggregatet vi har bygget og fylle på bensin eller diesel som er hentet gjennom borreplattformer vi har bygget og som er fraktet gjennom båter/rørledninger vi har bygget.... og vipps så har vi strøm til teknologien vi har bygget.

La oss se ett dyr som gjør det :) ... Kanskje den kenguruen du snakket om pricks?

Lenke til kommentar

Det finnes et dyr som gjør det og det er avstammet fra sjimpanser og har artsbetegnelsen Homo Sapiens Sapiens ;)

Om all teknologi forsvinner antyder at det ikke er noe aggregat, her må en utvinne metall, støpe, behandle og legere, noe som krever kunnskap innen metallurgi. Slanger av gummi og annet må også produseres. For å få diesel må en raffinere det en får opp, men skal en få opp noe må en ha kunnskap om geologi og gjerne også en smule kjemi og mekanikk.

Jeg har mine tvil om evnene til "mannen i gata" på disse områdene, teologer, prester og imamer hjelper også svært lite, men jeg skulle gjerne hatt med meg etpar stykker som holder til på Gløshaugen.

At det hadde blitt et jeger-sankersamfunn med modifikasjoner er det ingen tvil om. At det hadde blitt kriging og stammefeider er det heller ingen tvil om siden det hadde vært altfor mange folk og altfor lite mat. Den med mest utviklet teknologi ville, som ellers i historien, fått overtaket og utryddet de som var underlegne, dette kan en trygt konkludere med på grunnlag av vår historie og menneskelig natur. Instinktene vi har arvet i tusenvis av generasjoner ville brutt gjennom hinnen av sivilisasjon vi har tatt oss råd og tid til å tre nedover oss i løpet av de siste 4000 - 5000 år.

Lenke til kommentar
Heldigvis slipper vi det... siden vi er mennesker så kan vi bare starte aggregatet vi har bygget og fylle på bensin eller diesel som er hentet gjennom borreplattformer vi har bygget og som er fraktet gjennom båter/rørledninger vi har bygget.... og vipps så har vi strøm til teknologien vi har bygget.

La oss se ett dyr som gjør det :) ... Kanskje den kenguruen du snakket om pricks?

Skal vi se. Vi er deprimerte, sosiale dyr. Søker etter fellesskap, formerer oss gjennom seksualitet, vi prøver å vise at vi er bedre enn "konkurenter". Vis meg et dyr som er det!

Men er så latterlig å bruke "dette kan umulig dyr gjøre" eller "dette kan umulig være mennesket, det må være gud, bare se"-argumenter. Dere gjør da en forutsetning for å bevise deres påstand.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Rett meg om jeg tar feil, men er ikke alle dyr laget for å overleve osv.? Vår egenskap er relativt høy intelligens, og den gjør at vi overlever.

Jeg anser aper som dyr, og de overlever fordi de har riktige egenskaper. Vi er jo også en form for dyr! på en måte.. ;)

Sånn ser jeg det hvertfall!

Lenke til kommentar

Ja akuratt som at fisk ikke er ett dyr. En fisk er en fisk. I allfall..... mulig du er ett dyr, jeg er ett menneske :) Godt nyttår

Artig du sier fisk da mennesker stammer fra dem. Urfiskene utviklet seg til å komme på land og ble da pattedyr og etterhvert kom primatene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva har det med saken å gjøre? Bare fordi vi bruker hjelpemidler, som faktisk flere andre dyr også bruker, så er vi ikke dyr, men mennesker? Isåfall så må de som nå kalles dyr og og som bruker hjelpemidler også kalles mennesker. "Se på oteren! Er ikke det et flott menneske!"

Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre? Bare fordi vi bruker hjelpemidler, som faktisk flere andre dyr også bruker, så er vi ikke dyr, men mennesker? Isåfall så må de som nå kalles dyr og og som bruker hjelpemidler også kalles mennesker. "Se på oteren! Er ikke det et flott menneske!"

Eller fugler som slipper steiner for å knuse nøtter (eller andre dyr? husker ikke helt), aper som bruker pinner for å pirke ut mat. Lista er lang, så hvor mange menneskearter er det?

Lenke til kommentar

for å ikke snakke om disse flotte menneskene :dribble:

DogCashpoint.jpg

Nei, et menneske er vell teknisk sett et patteDYR som er nært beslektet med simia

Å si noe annet blir som å peke på en puddel og benekte at den er et dyr fordi den er en hund...

Note: Called "simia" because it is similar to humans

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Igjen kommer du med et argument jeg allerede har tilbakevist. Vennligst vær ærlig nok til å kutte ut slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...