Kakestykke Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Det var en her på forumet som skrev at grunnen til at mennesker er religiøse, er at vi ikke liker tanken på at livet er meningsløst. Dette argumentet gjør selv krav på å være meningsfullt. Er ikke dette argumentet hva man på engelsk ville kalt "self refuting"? Lenke til kommentar
Gene Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Det handler egentlig om hva man er villig til å akseptere. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Det er jo rett og slett sant. Folk tør ikke å tenke på at vi er her uten noen videre mening og prøver å gjemme dette bak noe religiøst tull. Mange som også ser til religionen fordi de er redde for tanken at etter døden er det ingenting. Så selv mener jeg at folk flest trekkes mot religionen fordi de er redde for alle disse spørsmålene og ønsker lette svar. Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Men dere svarer jo ikke på spørsmålet mitt! Er ikke argumentet deres self refuting? Dere bør sjekke ut Bill Craig. Han har store kunnskaper om kosmologi, og har vunnet mange debatter mot ateister. Konstantene i universet er SÅ fint innstilt at en milliarddels forandring ville ødelagt universet! Og dere tror dette er tilfeldig!? Er dere totalt blinde? Endret 16. desember 2007 av Kakestykke Lenke til kommentar
Gene Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Blinde? Nei. Svært stor tiltro til tilfeldighet? Ja. Spøk til side har jeg ingen problemer med å forstå at mange er religiøse eller ikke liker å tro at de er et resultat av en latterlig tilfeldighet. Selv velger jeg å tro at det er noe "mer", men det at f.eks. kristendommen er den eneste riktige veien, ser jeg på som en enda større tilfeldighet som jeg har mye større problemer med å akseptere. Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Blinde? Nei. Svært stor tiltro til tilfeldighet? Ja.Spøk til side har jeg ingen problemer med å forstå at mange er religiøse eller ikke liker å tro at de er et resultat av en latterlig tilfeldighet. Selv velger jeg å tro at det er noe "mer", men det at f.eks. kristendommen er den eneste riktige veien, ser jeg på som en enda større tilfeldighet som jeg har mye større problemer med å akseptere. Ja vel, men da er du i hvert fall med på at det er en gud som står bak. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Men dere svarer jo ikke på spørsmålet mitt! Er ikke argumentet deres self refuting? Dere bør sjekke ut Bill Craig. Han har store kunnskaper om kosmologi, og har vunnet mange debatter mot ateister. Konstantene i universet er SÅ fint innstilt at en milliarddels forandring ville ødelagt universet! Og dere tror dette er tilfeldig!? Er dere totalt blinde? Jepp, men hvis det fins uendelig mange universer, som alle har forskjellige konstanter er det plutselig ikke så rart at et av universene (vårt) har de konstantene som trengs. Det er også blitt matematisk bevist nå at det fins flere universer (kan se om jeg finner kilde). Fant en artikkel her: http://www.telegraph.co.uk/earth/main.jhtm...1/sciuni121.xml Så, det fins altså uendelig mange universer, og vips så er argumentet om at gud måtte ha finstilt konstantene borte. Endret 16. desember 2007 av teflonpanne Lenke til kommentar
Gene Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Blinde? Nei. Svært stor tiltro til tilfeldighet? Ja.Spøk til side har jeg ingen problemer med å forstå at mange er religiøse eller ikke liker å tro at de er et resultat av en latterlig tilfeldighet. Selv velger jeg å tro at det er noe "mer", men det at f.eks. kristendommen er den eneste riktige veien, ser jeg på som en enda større tilfeldighet som jeg har mye større problemer med å akseptere. Ja vel, men da er du i hvert fall med på at det er en gud som står bak. Jeg vil ikke gå inn i detaljer, da jeg egentlig ikke har tenkt så mye på saken, men hvis vi kan være enige om at gud er et veldig vidt begrep, så ja. Lenke til kommentar
Aces Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Det er jo to teorier, enten skapte gud menneskene, ellers skapte menneskene gud fordi de trengte en forklaring. Jeg tror det siste. Jeg tror ihvertfall ikke på noen av religionenes guder. Om man titter nærmere på religionene ser man at det er mye av det samme. Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Men dere svarer jo ikke på spørsmålet mitt! Er ikke argumentet deres self refuting? Dere bør sjekke ut Bill Craig. Han har store kunnskaper om kosmologi, og har vunnet mange debatter mot ateister. Konstantene i universet er SÅ fint innstilt at en milliarddels forandring ville ødelagt universet! Og dere tror dette er tilfeldig!? Er dere totalt blinde? Jepp, men hvis det fins uendelig mange universer, som alle har forskjellige konstanter er det plutselig ikke så rart at et av universene (vårt) har de konstantene som trengs. Det er også blitt matematisk bevist nå at det fins flere universer (kan se om jeg finner kilde). Fant en artikkel her: http://www.telegraph.co.uk/earth/main.jhtm...1/sciuni121.xml Så, det fins altså uendelig mange universer, og vips så er argumentet om at gud måtte ha finstilt konstantene borte. Bevist at det finnes uendelig mange universer? Haha, hvordan kan man vite dette? Vi vil vel aldri kunnne finne ut om ting som er utenfor vårt univers! Og hva er liksom i disse universene? Mennesker? Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Men dere svarer jo ikke på spørsmålet mitt! Er ikke argumentet deres self refuting? Dere bør sjekke ut Bill Craig. Han har store kunnskaper om kosmologi, og har vunnet mange debatter mot ateister. Konstantene i universet er SÅ fint innstilt at en milliarddels forandring ville ødelagt universet! Og dere tror dette er tilfeldig!? Er dere totalt blinde? Jepp, men hvis det fins uendelig mange universer, som alle har forskjellige konstanter er det plutselig ikke så rart at et av universene (vårt) har de konstantene som trengs. Det er også blitt matematisk bevist nå at det fins flere universer (kan se om jeg finner kilde). Fant en artikkel her: http://www.telegraph.co.uk/earth/main.jhtm...1/sciuni121.xml Så, det fins altså uendelig mange universer, og vips så er argumentet om at gud måtte ha finstilt konstantene borte. Bevist at det finnes uendelig mange universer? Haha, hvordan kan man vite dette? Vi vil vel aldri kunnne finne ut om ting som er utenfor vårt univers! Og hva er liksom i disse universene? Mennesker? Ja, det er bevist. Akkurat hvordan vet jeg ikke for jeg har ikke sett beviset og det inneholder nok litt matte og kvantefysikk som er for avansert for meg, men det er fortsatt bevist og det blir nå regnet som en av de største oppdagelsene innen vitenskapen. At du prøver å undergrave det er jo ikke så veldig rart, du godtar jo ingenting som ikke passer inn i din tro. Enda mer morsomt er det det da når du sier ting som "du burde snakke med eksperter på fagfeltet. Flertallet av forskerne mener .. så det må være sånn" osv når du snakker til folk som er skeptiske til global oppvarming. Men det gjelder tydeligvis bare når det ikke bryter med din tro. Og ja, det er bl.a mennesker i de universene. Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Bevist at det finnes uendelig mange universer? Haha, hvordan kan man vite dette? Vi vil vel aldri kunnne finne ut om ting som er utenfor vårt univers! Og hva er liksom i disse universene? Mennesker? Vi trodde også at verden var flat, jorden var universets sentrum og at tiden var konstant. Alt henger igjen i hvordan vi tenkter og hvilke fordommer vi har. Ingen vet med sikkerhet om det finnes parallelluniverser (men det finnes en del teorier og mattematiske utretninger som åpner for nettopp dette) Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Men dere svarer jo ikke på spørsmålet mitt! Er ikke argumentet deres self refuting? Dere bør sjekke ut Bill Craig. Han har store kunnskaper om kosmologi, og har vunnet mange debatter mot ateister. Konstantene i universet er SÅ fint innstilt at en milliarddels forandring ville ødelagt universet! Og dere tror dette er tilfeldig!? Er dere totalt blinde? Jepp, men hvis det fins uendelig mange universer, som alle har forskjellige konstanter er det plutselig ikke så rart at et av universene (vårt) har de konstantene som trengs. Det er også blitt matematisk bevist nå at det fins flere universer (kan se om jeg finner kilde). Fant en artikkel her: http://www.telegraph.co.uk/earth/main.jhtm...1/sciuni121.xml Så, det fins altså uendelig mange universer, og vips så er argumentet om at gud måtte ha finstilt konstantene borte. Bevist at det finnes uendelig mange universer? Haha, hvordan kan man vite dette? Vi vil vel aldri kunnne finne ut om ting som er utenfor vårt univers! Og hva er liksom i disse universene? Mennesker? Ja, det er bevist. Akkurat hvordan vet jeg ikke for jeg har ikke sett beviset og det inneholder nok litt matte og kvantefysikk som er for avansert for meg, men det er fortsatt bevist og det blir nå regnet som en av de største oppdagelsene innen vitenskapen. At du prøver å undergrave det er jo ikke så veldig rart, du godtar jo ingenting som ikke passer inn i din tro. Enda mer morsomt er det det da når du sier ting som "du burde snakke med eksperter på fagfeltet. Flertallet av forskerne mener .. så det må være sånn" osv når du snakker til folk som er skeptiske til global oppvarming. Men det gjelder tydeligvis bare når det ikke bryter med din tro. Og ja, det er bl.a mennesker i de universene. Hvis det er en av de største oppdagelsene i historien ville det kommet i VG eller på nyhetene. Jeg tror ikke på dette. Man vil aldri kunne bevise noe om ting som ikke er i universet vårt, fordi matematikk nettopp er begrenset til vår verden. Man tar ikke hensyn til nok parametre. Og hvordan i fabians navn kan du vite at det er mennesker i de andre universene? Show me the calculations! Personlig mener jeg det krever mer faith å tro på dette enn å tro på Bibelen. Endret 16. desember 2007 av Kakestykke Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hva om sjelen og tankene var et paralelt univers? (Er enda i det filosofiske hjørnet etter filosofieksamen ) Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hvis det er en av de største oppdagelsene i historien ville det kommet i VG eller på nyhetene. Jeg tror ikke på dette. Det kom i aviser og nyheter over store deler av verden. Jeg vet ikke hvorfor det ikke kom i VG. Hva du tror på er irrelevant. Skjønner du ikke hva et bevis impliserer? Man vil aldri kunne bevise noe om ting som ikke er i universet vårt, Jo, det gjorde det nettopp. Hva er det som gjør deg bedre skikket til å svare på disse spørsmålene enn forskere som har studert og jobbet med dette hele livet? Hva vet du om ting som de ikke vet? fordi matematikk nettopp er begrenset til vår verden. For noe tull. Matematikk er ikke begrenset til noe som helst. Man tar ikke hensyn til nok parametre. Hvilke parametere? Igjen, hva slags informasjon er det du har som forskerne ikke har? Hva er utdannelsen din? Og hvordan i fabians navn kan du vite at det er mennesker i de andre universene? Show me the calculations! Hvis det er uendelig med universer må det være uendelig med universer med mennesker i de. Personlig mener jeg det krever mer faith å tro på dette enn å tro på Bibelen. Det er ikke noe man tror på. Det er fakta, noe man vet med sikkerhet. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Er ikke dette argumentet hva man på engelsk ville kalt "self refuting"?Det er vel ikke tilfeldigvis ordet "selvmotsigende" du er ute etter her? Ikke bruk engelske ord med mindre det er nødvendig. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Personlig tror jeg folk er relgiøse fordi at de leter etter en forklaring på hvorfor ting skjer. Eks før i tiden trodde jo folk at torden kom av at Tordenguden Tor kjørte over himmelen i vognen sin. Da var det greit liksom. Men hva er det som får deg til å tro at det er bibelen som har svart på alt egentlig? Hvis du sammenligner historier fra bibelen med den gamle sumerske og egyptiske mytologien vil du se at det er flere historier som går igjen, bare med litt andre personer. Historien om Moses har mange likhetstrekk med historiene som Romelus og Remlus (Romersk Mytologi), Sargon i den sumerske mytologin ( Er litt usikker på navnet) og en eller annen gud som jeg ikke husket navnet på i den egyptiske mytologien. Uansett viss man virkelig tror på en ting, så nytter det ikke uansett hva man sier for å overbevise personen... Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 16. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2007 Hvis det er en av de største oppdagelsene i historien ville det kommet i VG eller på nyhetene. Jeg tror ikke på dette. Det kom i aviser og nyheter over store deler av verden. Jeg vet ikke hvorfor det ikke kom i VG. Hva du tror på er irrelevant. Skjønner du ikke hva et bevis impliserer? Man vil aldri kunne bevise noe om ting som ikke er i universet vårt, Jo, det gjorde det nettopp. Hva er det som gjør deg bedre skikket til å svare på disse spørsmålene enn forskere som har studert og jobbet med dette hele livet? Hva vet du om ting som de ikke vet? fordi matematikk nettopp er begrenset til vår verden. For noe tull. Matematikk er ikke begrenset til noe som helst. Man tar ikke hensyn til nok parametre. Hvilke parametere? Igjen, hva slags informasjon er det du har som forskerne ikke har? Hva er utdannelsen din? Og hvordan i fabians navn kan du vite at det er mennesker i de andre universene? Show me the calculations! Hvis det er uendelig med universer må det være uendelig med universer med mennesker i de. Personlig mener jeg det krever mer faith å tro på dette enn å tro på Bibelen. Det er ikke noe man tror på. Det er fakta, noe man vet med sikkerhet. Jeg har også lagt ut vitenskapelige beviser på at Jesu oppstandelse er fakta. Hvis dette også er fakta, kan det vel kanskje ses som et bevis på Gud? Gud er jo utenfor vårt univers. Det finnes altså noe mer enn denne verden. Jeg liker den nye oppdagelsen mer og mer jo mer jeg tenker på det. Hvis det er uendelig mange universer, er det mennesker i uendelig mange? Ok, men da er det også uendelig mange universer hvor Gud skapte verden i tråd med skapelsesberetningen. Så hvis dere tror på dette sludderet, har kristendommen like mye rett som vitenskapen. Lenke til kommentar
Jann!s Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Dette argumentet gjør selv krav på å være meningsfullt. Jeg skjønner ikke denne setningen, kan noen prøve å formulere den slik at jeg forstår? Argumentet sier jo bare at noen mennesker velger å tro på en skaper fordi det er den måten de kan se noe mening med livet. Det er vel ikke selvmotsigende? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Men dere svarer jo ikke på spørsmålet mitt! Er ikke argumentet deres self refuting? Dere bør sjekke ut Bill Craig. Han har store kunnskaper om kosmologi, og har vunnet mange debatter mot ateister. Konstantene i universet er SÅ fint innstilt at en milliarddels forandring ville ødelagt universet! Og dere tror dette er tilfeldig!? Er dere totalt blinde? Har lest en del av de andre innleggene dine, så svarer delvis på grunnlag av det faktum at du tror på kristendommen. La meg i et minutt gå vekk fra det faktum at jeg er ateist, og tror at det er tilfeldigheter som styrer. Det jeg skriver nedenfor er ikke min mening, men er formulert på sin måte for å få frem poenget jeg er ute etter. Joda, siden det er så fint innstillt, så må det jo være noe noen guddommelige krefter (bare så det er sagt, kan ikke ting skje, selv mot sin odds?) Hvordan kan du imidlertid være sikker på at det faktisk er kristendommen som er korrekt, og at det ikke er en helt annen skaper? Uansett, om jeg hadde trodd på at universet var skapt av en eller flere guddommelige krefter, så hadde jeg allikevel vært 100% sikker på at det ikke var noen guder fra noen av de religionene vi mennesker har funnet opp... EDIT: Jeg har også lagt ut vitenskapelige beviser på at Jesu oppstandelse er fakta. De linkene du la ut i den tråden under Teknologi og Vitenskapsdelen kan ikke på noen som helst måte kalles fakta. Den som mener noe annet, er dum, punktum. Endret 16. desember 2007 av _Zeke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå