Straits Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg har vurdert brukt ja, men kommet fram til den konklusjonen av at for meg er det lettere å finne det riktige ved å kjøpe nytt, jeg veit ikke hva jeg skal se etter, ikke veit jeg tilstanden på det jeg eventuelt kjøper, og iom at jeg vil ha ting litt framtidsrettet så er vel nytt å anbefale? Men for all del, jeg holder alle mulighetene åpne jeg Sånn btw, jeg veit forskjell på mono, stereo og resten av suppa bare for å ikke virke helt på feil jorde Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Ber deg absolutt å vurdere stereo, hvis du ikke har ett absolutt krav om surround. Anbefaler fremdele Infinity Beta 50 som har en førsteklasses lyd i prisklassen samtidig som de med sine nesten 30 kg per stk gir utrolig trykk med rett forsterker. En forsterker man absolutt kan kalle rett er en NAD C372 med utrolige 150W i NAD-klasse i hver kanal. Til sammen havner du på 12 000 kr + kabler.... bruk gjerne midlertidig utstyr til CD/DVD Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Når du har over 15 000kr å bruke av, så vil jeg si at du får så god surround at det ikke er noe poeng i å vurdere stereo. Han sier i tillegg sier han ser mye film, så da mener i alle fall jeg at stereo blir litt feil satsning. Det lureste du kan gjøre nå er å gå innom diverse hi-fi butikker og høre hva de kan tilby for 15-20 000kr og be om å få dette demonstrert, i alle fall fronthøyttalerene, slik at du har en liten anelse av hva som venter deg om du skulle finne på å kjøpe de. Det jeg mener med optisk lydutgang er at jeg ikke kan finne noen spesifikasjoner som sier at DVD-spilleren har optisk lydutgang. Optisk overføring av digitalsignaler, (flerkanals lyd i dette tilfellet), er som regel den beste måten å overføre lyden på. Å begynne med å kjøpe en reciever i dag som støtter de høyoppløste lydformatene koster deg en del ekstra. Om et halvt år kommer neste års modeller, som stort sett vil støtte disse. Det er min spådom Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Når du har over 15 000kr å bruke av, så vil jeg si at du får så god surround at det ikke er noe poeng i å vurdere stereo. Uansett hvilke summer det er snakk om er det INGEN tvil at stereo gir mye mer lyd for pengene, selv om du skulle brukt 100 000 kr. Husk at virkelige gode fronter koster 15 000 kr bare i seg selv..... Lyd i 5 og 7 kanaler er MYE dyrere enn lyd i 2 uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Så klart du får en bra hjemmekino til 15-20 000 kr men stereolyden blir også desto bedre. Selv sitter jeg med en stereo til nesten 45 000 og skal bygge ut senere til hjemmekino og som hjemmekinoentusiast synes jeg det absolutt er verdt det, hjemmekino bygger jeg ut til senere. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Men det går en grense for hva "vanlige" folk tregner at lyd. Selv skulle jeg gjerne brukt like mye penger som deg, men jeg har det helt fint med stereoanlegg til 7000kr. Det eneste jeg mangler er en subwoofer for å få det ekstra trykket, men selv med en 12" XTZ kan jeg holde totalprisen på under 10 000kr og fremdeles ha anlegg som holder for de fleste. Jeg mener at når du kommer over en viss grense, så blir surroundlyden så bra at den er god nok for "de fleste", og da synes jeg det er bedre at de får surroundopplevelsen enn at de bruker pengene på stereoanlegg som spiller "bedre enn nødvendig". Uansett, det er min mening Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Men det går en grense for hva "vanlige" folk tregner at lyd.Selv skulle jeg gjerne brukt like mye penger som deg, men jeg har det helt fint med stereoanlegg til 7000kr. Det eneste jeg mangler er en subwoofer for å få det ekstra trykket, men selv med en 12" XTZ kan jeg holde totalprisen på under 10 000kr og fremdeles ha anlegg som holder for de fleste. Jeg mener at når du kommer over en viss grense, så blir surroundlyden så bra at den er god nok for "de fleste", og da synes jeg det er bedre at de får surroundopplevelsen enn at de bruker pengene på stereoanlegg som spiller "bedre enn nødvendig". Uansett, det er min mening Da har du dessverre ikke opplevd skikkelig godlyd, snakker her ikke om lydtrykk for det får man nok av i ett anlegg til noen tusenlapper. Det jeg snakker om er gjengivelse av lyd, oppløsning i diskant og mellomtone som er så god at en middels sang vil trenge inn i ryggmargen og gi deg frysninger du aldri opplevd. Den følelsen vil du aldri oppleve før du har ett par skikkelige høyttalere i din egen stue med matchende elektronikk.... å si at de fleste ikke trenger dette er en myte, de aller fleste som har opplevd dette ville nok revurdert stereoanlegget sitt. Men med all respekt for surround til 15 000 kr som kan gi skikkelig gode kinoopplevelser men vil ikke engang være i nærheten ett stereoanlegg i samme prisklasse på lydgjengivelse. Hadde trådstarter hatt ett stereoanlegg og ett hjemmekinoanlegg samtidig til test hjemme hadde det nok vært en meget stor sjans for at hjemmekinoanlegget har havnet i esken igjen. Lenke til kommentar
Straits Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Er så glad for at dere gjør det så enkelt for meg å velge! I området jeg bor er det fint lite med HiFi sjapper, derfor er jeg litt keen på å få noen råd som gir litt mening (noe jeg føler jeg får av dere). Det er litt sånn for og imot, men som sagt jeg ser mye film, og resten av døgnet spiller jeg musikk, så det er det å finne en slags kompromiss uten å miste kvaliteten på det. Jeg er ikke sånn helt syk på det med å ha krystall lyd, og jeg har heller aldri vært vant med å ha krystall klar lyd hverken i hus eller bil. Så altså for å prøve å finne ut av ting her. Venter jeg et halvtår så vil prisene på den nye teknologien falle, (det er det samme med all teknologi), kjøper jeg nå risikerer jeg å måtte investere i ny reciver om 3-6år? Er det sånn? Hadde dette vært på samme tid i fjor hadde jeg og Zatuu vært skikkelig på bølgelengde med tanke på stereo. Nå som jeg har hatt surround et år syns jeg faktisk det er ganske greit, før var det bare tull i mine øyne. hehe vel.. Endret 17. desember 2007 av X-c@libR Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Zatuu: jeg kjøpte stereoanlegg for samme prisen som kameraten min kjøpte sitt Yamaha surroundanlegg. Forkjellen opå lydkvaliteten er enrom, (i min favør ), og jeg angrer absolutt ikke på å ha kjøpt stereo, men for meg vil det ikke være nødvendig med bedre høyttalere, for jeg føler at de jeg har nå spiller så de tilfredsstiller meg. Jeg kunne godt tenke meg matchende front og centerhøyttalere og en god forsterker til disse, og det vil antageligvis føre meg opp til en totalpris på ca 25 000 kr, hvis vi går ut i fra nypriser. X-c@libR: Du må ikke bytte forsterkeren om tre år fordi den ikke støtter de nyeste, høyoppløste lydformatene som gir enda bedre surroundlyd enn dagens beste. At du har lyst til det er en annen sak Det å vente et halvt år på å spare et par tusen kroner mener jeg er litt dumt, hvis du skal ha anlegget så fort som mulig. Jeg vil heller anbefale deg å finne en brukt forsterker som du kan bruke midlertidig, og heller selge den om et halvt år. Det vil du ikke tape så fryktelig penger på, du kan få anlegget i hus ganske kjapt, og du kan om et halvt år få støtte for den nyeste "lydkvaliteten". MEN, har du ingen planer om å investere i BDD eller HDDVD de nærmeste åra, så betyr de nye lydformatene ingenting for deg, for de får du bare på nye BDD filmer, og kanskje på HDDVD. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Er det så stor forskjell at det er noko å prioritere? Du har jo framleis DD og DTS sjølv om det kjem nyare formater. Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 X-c@libR: Du må ikke bytte forsterkeren om tre år fordi den ikke støtter de nyeste, høyoppløste lydformatene som gir enda bedre surroundlyd enn dagens beste. Det er vel ikke det han mener men dagens beste blir standard om kort tid derfor er det dumt å kjøpe forsterker som ikke takler disse formatene når han likevel skal bruke 15 000 kr ++ på hjemmekino. Skulle trådstarter brukt 5000 kr på hjemmekino hadde saken vært en helt annen..... MEN, har du ingen planer om å investere i BDD eller HDDVD de nærmeste åra, så betyr de nye lydformatene ingenting for deg, for de får du bare på nye BDD filmer, og kanskje på HDDVD. Innen de nærmeste åra vil som sagt Blu-Ray og HD-DVD være standard og de som da ikke kjøper en slik spiller får trolig ikke kjøpt nye filmer siden DVD nok blir faset ut på om noen år. Lenke til kommentar
Straits Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 At DVD vil fases ut om noen år er jo logisk, og det følger jo bare utviklingen.. Men ettersom jeg bruker dataen som mediakilde mesteparten av tida, vil jeg ikke kunne kjøre filmene gjennom den? Eller er det selve lyddekodinga som blir helt feil? Ja jeg bare spør Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 At DVD vil fases ut om noen år er jo logisk, og det følger jo bare utviklingen..Men ettersom jeg bruker dataen som mediakilde mesteparten av tida, vil jeg ikke kunne kjøre filmene gjennom den? Eller er det selve lyddekodinga som blir helt feil? Ja jeg bare spør Tror nok det skulle gå greit, likevel vil det ikke være problem å kjøpe en spiller om en stund da de går fort ned i pris. En kombispiller som spiller CD, DVD, Blu-Ray og HD-DVD vil man nok få for godt under 2000 kr i løpet av 2008 tror jeg. Lenke til kommentar
Straits Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Hmm hva skal man velge da... Det frister veldig med begge de to anleggene dere (Bluum og Zatuu) linker til, synd det ene av dem ligger litt over i pris.. Endret 18. desember 2007 av X-c@libR Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Hmm hva skal man velge da... Det frister veldig med begge de to anleggene dere (Bluum og Zatuu) linker til, synd det ene av dem ligger litt over i pris.. Skal vi se, du er ute etter hjemmekino i til 15 000 kr ++ Her finnes utallige receivere som gjør jobben langt ut i 2008 og kanskje ut i 2009 men når HD-lyd blir mer og mer vanlig vil de aller receiverne ikke henge med. Ikke blir de mye verdt på bruktmarkedet heller...... I den prisklassen anbefaler jeg så klart å kjøpe receiver som klarer HD-lyd, den billigste jeg vet om her er Onkyo TX-SR605 som du får kjøpt på Elkjøp. De fleste har Elkjøp i nærheten så det skulle vel gå bra..... Anbefaler fortsatt at du kjøper Infinity Beta men med en billigere kombinasjon enn jeg kom opp med tidligere. Ett 5.0 system med Infinity Beta 40 i front, Infinity Beta C250 i center og Infinity Beta 10 bak lander du på 15 700 (inkl. receiver) kr + kabler. Andre alternativer til høyttalerer er: Dali Concept fra HiFiklubben JBL fra HiFiCenter Endret 18. desember 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Her finnes utallige receivere som gjør jobben langt ut i 2008 og kanskje ut i 2009 men når HD-lyd blir mer og mer vanlig vil de aller receiverne ikke henge med. Ikke blir de mye verdt på bruktmarkedet heller...... Kor stor forskjell er det frå DTS til HD-lyd? Finnes det testar (evt. blindtestar) av det? Lenke til kommentar
Straits Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Her finnes utallige receivere som gjør jobben langt ut i 2008 og kanskje ut i 2009 men når HD-lyd blir mer og mer vanlig vil de aller receiverne ikke henge med. Ikke blir de mye verdt på bruktmarkedet heller...... Kor stor forskjell er det frå DTS til HD-lyd? Finnes det testar (evt. blindtestar) av det? Støtter det spm til Zeph, og selv om reciveren ikke støtter HD-lyd, så vil vel fortsatt DTS være med som alternativ på DVD (HD-DVD, Blu-ray)? Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Her finnes utallige receivere som gjør jobben langt ut i 2008 og kanskje ut i 2009 men når HD-lyd blir mer og mer vanlig vil de aller receiverne ikke henge med. Ikke blir de mye verdt på bruktmarkedet heller...... Kor stor forskjell er det frå DTS til HD-lyd? Finnes det testar (evt. blindtestar) av det? Støtter det spm til Zeph, og selv om reciveren ikke støtter HD-lyd, så vil vel fortsatt DTS være med som alternativ på DVD (HD-DVD, Blu-ray)? Dolby True HDDolby True HD er et nytt tapsfritt flerkanals lydsystem som gir mulighet til langt høyere lydkvalitet enn de tidligere versjoner av Dolby Digital. Med en datarate på opptil 18 Mbit/s og opptil 8 diskrete kanaler (7.1) gir det en lyd som står i stil med bildet på HD-DVD. Dolby True HD kan kodes med 24 bit eller 16 bits nøyaktighet og bitraten er variabel men ligger på ca 1.5 Mbit/s ved 16 bit og ca 3.5 Mbit/s ved 24 bit. For å overføre Dolby True HD signalet til en receiver/prosessor må man bruke HDMI tilkobling hvor spilleren og receiveren støtter versjon 1.3 av HDMI. Foreløpig er utvalget av slike receivere i praksis 0 slik at man må enten dekode signalet internt i spilleren og sende det analogt til receiveren, eller man kan konvertere signalet om til multikanals PCM. Det er obligatorisk at alle HD DVD spillere skal kunne dekode Dolby True HD til 2 kanals PMC, men alle dagens modeller kan konvertere Dolby Tru HD til Multikanals PCM signal som kan overføres via HDMI og dekodes i receiveren. De fleste av dagens receivere med HDMI har dekodingsmulighet for Multikanals PCM. Denne konverteringen skal i utgangspunktet ikke gå utover lydkvaliteten da begge formatene er tapsfri. Hvis din receiver ikke er utstyrt med HDMI inngang eller ikke takler dekoding av multikanals PCM, finnes det en tredje mulighet ved at HD-DVD spilleren konverterer signalet om til vanlig DTS eller Dolby Digital lyd. Dette blir f.eks gjort i XBOX360 som konverterer Dolby Tru HD til Dolby Digital og sender det ut via den optiske digitalutgangen. DTS-HD Master AudioDTS-HD Master Audio er akkurat som Dolby True HD et tapsfritt lydsystem for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1). DTS-HD Master Audio gir mulighet til opptil 18 Mbp/s bitstrøm. DTS-HD Master Audio støtter lyd 7.1 lyd kode i opptil 24 bit/96 kHz. Foreløpig er det få utgivelser som har dette lydsystemet på HD-DVD. Pga av den tapsfri teknikken er Dolby True HD og DTS-HD Master Audio likeverdig når det gjelder lydkvalitet såfremst de bruker samme bitoppløsning og samplingsfrekvens. Som Dolby True HD kan kun dette lydsystemet overføres til receiver via HDMI versjon 1.3. Alternativ er å omforme til signalet til multikanal PCM eller nedkonvertere til vanlig DTS lyd med en bitrate på 1.5 mbit/s. I tillegg til Hjemmekino - bruk finnes DTS på CD for musikk. DTS - innspilte CD plater gir en fantastisk lyd, som er klart overlegen vanlig CD. Siden finner dere her som dere også kan lese om mye annet.... kos dere Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Se på JBL Northridge-serien der finner du store høyttalere til satt ned fre 10 til 5 K. JBL er suveren til hjemmekino med god dynamikk, kanskje ikke like bra på musikk men men... Du finner høyttalerne på www.hificenter.no Lenke til kommentar
Straits Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) JBL Northridge E-100? Disse du mener?? Prisen er jo ganske kos da, men jeg vil ikke ned i kvalitet fordi jeg er "nøver".. Hva gjør disse dårligere til musikk enn de andre? Endret 20. desember 2007 av X-c@libR Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 JBL Northridge E-100? Disse du mener?? Prisen er jo ganske kos da, men jeg vil ikke ned i kvalitet fordi jeg er "nøver".. Hva gjør disse dårligere til musikk enn de andre? Ja, det er disse jeg mener + bakhøyttaler og center i samme serie. Kan ikke si å ha hørt veldig nøye på disse men etter den lille erfaringen jeg har er de ikke mer enn middelmådig på musikk men er veldig bra på film, god dynamikk. Dette er selvsagt en vurdering etter normal pris.... Med tanke på at du betaler halv pris på disse er de nok noe av det beste man får for pengene akkurat nå, til full pris har de heller ikke vært ille med tanke på at du ser mye film. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå