Gå til innhold

Forslag til nytt hjemmekino anlegg

Anbefalte innlegg

Sitter nå med et 5000 kroners pioneer hjemmekino anlegg og vil bytte det ut med noe som spiller reinere og høyere.. Bass er ikke det viktigste, men det skal være skikkelig trøkk i det.. Litt skeptisk til å kjøpe alt løst, men med litt hjelp kan det vel prøves.. hehe

Hvor mye penger jeg vil legge i er litt uvisst da jeg ikke har så mye greie på hva prisene ligger i. 10-15000 må jeg sikkert regne med uansett. Prisen stiger i forhold til kvalitet, noe jeg setter høyt.

Har dere lyd spesialister noe forslag? Er jeg i riktig prisklasse? Eller burde jeg opp et steg?

EDIT: Glemte jo såklart å skrive at anlegget skal brukes til film, og musikk ifra pcen..

Endret av X-c@libR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man vinner en del på kjøp av komponener hver for seg når det gjelder lydkvalitet og kvalitet generelt. Å sette alt opp er ikke noe vanskelig,er bare snakk om å kjøpe gode ledninger som er lette å koble til receiveren så kan du spørre her om det er noe som er vanskelig.

10-15 000 er uten tvil en grei prisklasse og åpner for en god receiver. Så klart vil du kunne velge litt mer åpent om du går mot 20 000+ men sånn er det alltid. Skal du ha DVD-spiller inkludert i prisen eller har du det fra før?

Litt mer info hadde vært greit. Det er primært film settet skal brukes til? Hvor stort er rommet du skal bruke det i?

Da de viktigste spørsmålene er overstått kan jeg jo gi et utgangspunkt med SA 1530 sammen med H/K AVR 245. Da er det fortsatt penger igjen til greie kabler og du vil aldri angre på byttet til dette fra Pioneersettet. Men som sagt,vil bli lettere å anbefale noe etter mer info pluss at du selv burde gå innom noen butikker og få litt erfaring selv før du kjøper noe. Lykke til!

Lenke til kommentar

Har ikke så mye å tilføye egentlig, men vil bare si jeg også at du "må" gå innom en butikk og høre på litt forskjellig før du bestemmer deg helt.

I den prisklassen du er i nå har du mulighet til å skaffe deg et veldig potent anlegg, men som sagt, jo mer du kan bruke, jo mer kan du få.

Lenke til kommentar

Sånn er det jo med alt, jo mer penger dess bedre ting får man til en viss grad. Dvd spiller er noe jeg også kunne kjøpt i samme slengen, så jeg kan selge eller gi bort det anlegget jeg har nå..

Rommet det skal i nå er 24-25 kvadrat. Men det er bare midlertidig til jeg får kjøpt meg et annet sted å bo.. Når jeg ikke ser film, blir det brukt til spilling (xbox 360, playstation) og utenom det kan man vel si at det er musikk som gjelder.. (da går det mest i gammel rock og metal om det har noen betydning for et anlegg mot et annet anlegg..

Lenke til kommentar

Så lenge DVD-spilleren kan gi deg lyd og bildesignal som er digitalt behandlet hele veien, så mener jeg at det ikke har noen hensikt å brenne av for mye penger på DVD-spilleren.

Jeg har satt opp to systemer, et fra HiFi Klubben, og et fra HiFi Center Kjeden.

Anleggene er uten sub, kun 5 kanaler + surroundreciever og DVD-spiller.

HiFi Klubben:

DVD-Spiller: NAD T515 - 2300 kr

Surroundreciever: NAD T754 - 6500 kr

Fronthøyttalere: Dali Concept 6 - 4400 kr

Bakhøyttalere: Dali Concept 2 - 2400 kr

Centerhøyttaler: Dali Concept CT - 1200 kr

Totaltpris eksl. kabler og omkostninger: rett under 17 000 kr

HiFi Center Kjeden:

DVD-Spiller: Harman/Kardon DVD37 - 2500 kr (usikker på om har optisk lydutgang)

Surroundreciever: Harman/Kardon AVR245 - 5000 kr

Høyttalerpakke: System Audio 1530 pakke - 9000 kr

Totalpris eksl. kabler og omkostninger: rett under 16 500 kr

Begge anleggene spiller bedre enn det du har, men opp i mot hverandre tør jeg ikke si annet enn at jeg tror SA-anlegget er "best", mens jeg med litt mer trygghet påstår at det er mer krefter i NAD T754.

DVD-spillerene har jeg ingen formening om.

Skal du ha subwoofer vil jeg anbefale at du ikke kjøper hos noen av disse to butikkene, men heller bestiller en XTZ 12" subwoofer, eller eventuellt plukker med deg en neste gang du er i Sverige.

Velodyne, som HiFi Center fører, spiller bra og er laget for hjemmekino, men de koster også litt mer enn en XTZ.

SVS er også et godt merke når det kommer til subber. De spiller dypt og kraftig, men koster også deretter.

Men siden du ikke brydde deg så voldsomt om bassen ...

Forslagene er bare forslag for å hjelpe deg i gang med hva du kan kikke etter.

Ser at HiFi Center anlegget er prikk likt det DanielL har linka til, men det er per i dag det beste tilbudet hos dem.

Går du i butikken kan du få pakkeløsninger der også, med andre varer, men ikke forvent noen superdeal, bare litt avslag hvis du handler mye.

Lenke til kommentar

NAD virker mer kraftig ja, men så lenge System Audio ikke krever mer krefter enn H/K gir så blir jo det likegyldig. Ser selv også på det settet som det beste av de to selv om jeg er en fan av Dali. Har hørt de SA'ene leke seg med en gammel Onkyo så blir nok ganske vellydende sammen med H/K. Men dette er så klart individuelt så uansett hva våre tips sier bør det tas en tur innom en butikk eller to for å bli helt sikker.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar ;) Det høres hvertfall ut som dere har peiling! :thumbup:

Så lenge anlegget trøkker bra som det gjør så er egentlig sub bortkasta penger i mine øyne.

Ser jo veldig bra ut dette Bluum, uten at jeg kan si om det låter like bra som det ser ut. Og HVIS jeg skulle føle for en sub engang i fremtiden, er da den NAD T754 veien og gå? Eller må jeg til med kraftigere saker uansett? Jeg vil helst kjøpe et system som jeg har litt muligheter med. Ikke for å være vanskelig liksom :p

Lenke til kommentar
Jeg skjønte at T754 ikke var en sub, men er den i stand til å drive en sub om jeg bestemmer meg for å kjøpe en engang i fremtiden?

De aller aller fleste hjemmekinosub-ene er aktive. Det vil si at de har egen tilkobling til strømnettet, og derfor kun krever et lite signal fra forsterkeren. Derfor har sjeldent effekten på surroundforsterkeren noe å si ;)

Lenke til kommentar
Jeg skjønte at T754 ikke var en sub, men er den i stand til å drive en sub om jeg bestemmer meg for å kjøpe en engang i fremtiden?

De aller aller fleste hjemmekinosub-ene er aktive. Det vil si at de har egen tilkobling til strømnettet, og derfor kun krever et lite signal fra forsterkeren. Derfor har sjeldent effekten på surroundforsterkeren noe å si ;)

Aha, det hørtes jo fornuftig ut ;) da spiller det ingen rolle da skjønner jeg. Så den siste pakka som Bluum linker til er verdt å prøve seg på? Kanskje det blir hjemmekino til meg fra meg i år da ;) hehe

EDIT: Bare for å henge meg opp i en ting til, optisk lydutgang? :whistle:

Endret av X-c@libR
Lenke til kommentar

Hei, du har sikkert hørt om Blu-Ray og HD-DVD, ikke sant.

Er det en ting som er sikkert er det at disse formatene kommer for fullt i 2008, i 2009 vil vi nok dessverre se mindre og mindre til DVD-er.

Jeg antar at du kommer til å ha dette anlegget i flere år fremover, da er det litt irriterende å oppdage at receiveren ikke takler HD lydformater som etterhvert blir standard.

Jeg anbefaler til alle som skal så høyt opp i pris på ett hjemmekinoanlegg og kjøpe reciever som takler de nye lydformatene Dolby True HD og DTS Master Audio.

Kunne ikke se at noen av de receiverne som her ble anbefalt hadde dette....

Linker her til en Denon som har dette, den billigste jeg har sett med HD-lyd er en Onkyo til ca 7000,-

Mener det absolutt er verdt pengene.....

Edit: Linken fungerte ikke som den skulle, linken var til Denon AVR-2808

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Jaha.. Nå som jeg begynte å føle at ting kom litt på tur her så drar du fram dette :p hehe

Som sagt, jeg vil ikke kjøpe et anlegg jeg angrer på i morra liksom. Denon og Onkyo har jeg aldri hørt om for å være helt ærlig. Hva er kvaliteten på disse da? I forhold til H/K?

Lenke til kommentar
Jaha.. Nå som jeg begynte å føle at ting kom litt på tur her så drar du fram dette :p hehe

Som sagt, jeg vil ikke kjøpe et anlegg jeg angrer på i morra liksom. Denon og Onkyo har jeg aldri hørt om for å være helt ærlig. Hva er kvaliteten på disse da? I forhold til H/K?

Onkyo vet jeg lite om men den Onkyon som var først ute med HD-lyd fikk toppkarakter i en test, i en annen fikk den middels karakter, husker dessverre ikke hvilke.

Nå er det like mange meninger om dette emnet som det omtrent finnes folk på jord. Det er ihvertfall slik at Denon er sammen med Pioneer og Yamaha kanskje de 3 største innen hjemmekino mens Onkyo, Marantz, H/K, NAD kommer like bak.

Når det gjelder prestasjoner er H/K meget kraftige og strømsterke receiver men mangler litt på de ypperste detaljene som du finner i Denon. I denne prisklassen spiller så vil du nok føle at utstyret er kraftig nok uansett.

Spiller du mye musikk med bra vokal er nok Denon klart bedre enn H/K i prisklassen, mange H/K tilhengere vil nok protestere men det er ihvertfall min mening!

Lenke til kommentar

Det er jo ærlige og greie svar det da. Jeg har meninger om ting som andre syns er helt tullete jeg også, og grunnen til at jeg spør her på forumet er for å få deres råd og tips til en som ikke har peil. hehe

Denon AVR-2808 som du linker til virker spennende nok den, og har flere hdmi innganger. Den koster en god del mer da, men om det er flere her inne som kan bekrefte at det er veien og gå så må den jo helt klart vurderes.

Endret av X-c@libR
Lenke til kommentar
Det er jo ærlige og greie svar det da. Jeg har meninger om ting som andre syns er helt tullete jeg også, og grunnen til at jeg spør her på forumet er for å få deres råd og tips til en som ikke har peil. hehe

Denon AVR-2808 som du linker til virker spennende nok den, og har flere hdmi innganger. Den koster en god del mer da, men om det er flere her inne som kan bekrefte at det er veien og gå så må den jo helt klart vurderes.

Stikk innom en HiFi klubb å hør sier nå jeg....

Som jeg forstår det mener du mellombassområdet når du sier trykk, altså det som slår deg hard i mellomgulvet når ett pistolskudd blir avfyrt fra kloss hold. Det mener jeg også er den beste bassen, det skal slå MYE!

Forslag til oppsett:

Receiver: Denon AVR-2808

Front: Infinity Beta 50

Center: Infinity Beta C360

Side og bak: Infinity Beta 20

Dette oppsette vil koste nesten 24 000 kr men du kan gjerne begynne med kun fronten, BMH har dessuten gratis frakt. Dette oppsettet banker omtrent alt av kommersielle kinoer bare du får satt det opp i ett bra rom...

Edit: Merk at ett 7.1 oppsett av disse høyttalerne veier i seg selv over 110 kg, sier seg selv at det blir trykk av dette!!!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Oida.. For 25000 er jeg sikker på at det dukker opp en god del andre muligheter også. Tviler ikke et sekund på at det blir bra lyd av det der, men er liksom litt ute av kurs med tanke på pris.. hehe

:!:

Edit:

Ikke meningen å forvirre men er du 100% sikkert at hjemmekino er den rette løsningen, husk du får mye bedre lyd (og trykk) for pengene i stereo som også gir deg en utrolig bra filmopplevelse!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Oida.. For 25000 er jeg sikker på at det dukker opp en god del andre muligheter også. Tviler ikke et sekund på at det blir bra lyd av det der, men er liksom litt ute av kurs med tanke på pris.. hehe

:!:

Edit:

Ikke meningen å forvirre men er du 100% sikkert at hjemmekino er den rette løsningen, husk du får mye bedre lyd (og trykk) for pengene i stereo som også gir deg en utrolig bra filmopplevelse!

Det er mye mulig det ikke er meningen å forvirre, men du klarer det ganske bra allikevel :p hehe

Hjemmekino vs Stereo anlegg? tja, for meg spiller det ingen rolle hva betegnelsen på det er bare det oppfyller mine ønsker innen lyd :p

Lenke til kommentar

Stereo er betegnelsen på lyd som går i to kanaler, mens hjemmekino gjerne er 5 kanaler og en sub i tillegg :)

Har du vurdert å gå for noe brukt? Du vil få mye mer for pengene om du f.eks velger brukte høyttalere. Veldig ofte ligger prisen på nesten strøkne høyttalere på ca. ½ nypris! Da får man mye bra lyd for lite penger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...